375 Liter sällskapskar

#1 - 15 januari 2009 16:11
Efter att ha tagit mig ur en aldeless för lång akvariesvacka och allt det innebär så har jag nu startat upp mitt nya kar på 375 L (150x50x50 cm).

Mål:
Ett kar i balans som är trevligt att se på, helst med glada växter som huvuddel i inredningen.

Karet just nu:
Idag har karet varit igång med inredning, belysning och 2 av 3 filter i 3-4 dagar, fyra firrar och lite snäckor från mitt förra kar flyttade in igår. Temp: 28 grader, pH har jag inte kollat ännu men det ligger antagligen på 7,6-8 som det alltid gjort i mina kar pga kranvattnet.

Inredning:
Botten - mörkt grus, 40 kg 1-2mm och 20 kg 3-5mm blandat.
Rötter - två redmoor rötter vid ytan (håller sig på plats med hjälp av avancerad anordning av fiskelina :p) och en liten mangroverot.
Växter - Lysmachia Nummularia, Hornsärv, Gälört, Javamossa, Peacock- eller Taiwanmossa (säljaren visste inte vilken, inte jag heller...), Lilaeopsis novae-zelindae, Rotala rotundifola, ett par Cryptocyrone och en som hette något med "stricta".

Teknik:
Doppvärmare - Jäger 200 w.
Filtrering - 2 st Fluval 4 bakom varsin grovporig filtermatta och en Tetratec 1200 som inte är inkopplad ännu.
Belysning - fyra lysrör, 2 Philips aquarelle 36 w och 2 Powerglo 40 w.

Invånare:
Just nu simmar en Nyckelhålsciklid hane, en Palettciklid hona och två Ancistrus i karet. 4 Indiska glasmalar och en Kuhlii flyttar in ikväll och dessa fiskar ska få gå som startbesättning.

Vad som senare tar plats i karet är inte spikat men just nu är jag inne på följande fiskar:
4-5 st Diskus
20 st Rödmunstetra
5-7 st Pansarmalar (Vilka är inte bestämt, har inte koll på vilka som mår bra i så varmt vatten som jag har)
1 st Grenmal (Farlowella Acus)
2-3 st Indiska glasmalar (utöver de nyinflyttade, förutsatt att de trivs)

Skötsel:
VB runt 20% varje vecka och i samband med det Pmdd.

Och så ett par bilder :)
Inredningen är tillfällig fram tills jag har mer växtmassa att använda mig av, men under uppstarten är det så här det ska få se ut.
#2 - 16 januari 2009 20:01
De nya invånarna

Igår anlände 4 Indiska glasmalar och en Kuhlii från min kompis numera nerlagda kar.

Kuhliin har jag inte sett till, men då dom är extremt bra på att gömma sig så är det inget jag oroar mig över. Denne heter för övrigt Masken och är nog den tjockaste Kuhliin jag sett :d
Karet är verkligen inte inrett som glasmalarna vill ha det, men de är i alla fall glada över redmoor rötterna och alla åt när jag matade tidigare idag. Om de överlever och trivs kommer de få ett par till kompisar längre fram i tiden.
#3 - 24 januari 2009 23:22
Nu har det varit vatten i karet i ungefär två veckor och överlag ser det ut som vid starten. Fast nu finns två till Kuhliis, sammanlagt tre stycken alltså (Masken, Simon och en odöpt:D). Lite Hygrophila Difformis har också tagit plats i karet. I övrigt är nog enda skillnaden att de flesta växterna har växt lite grann och lite alger har hunnit dyka upp. Såg vad jag tyckte verkade vara cyano för några dagar sen, men idag hittade jag inte längre den misstänkta cyanon, hoppas den inte tänker återkomma!

Jag har fotat lite också, så snart kommer det bilder :)
#4 - 25 januari 2009 00:46
Fint projekt:D att jag inte sett det tidigare.

Jag tycker du INTE ska ha Diskus, jag själv tycker att det inte finns någon fulare fisk än Diskus. Men sen passar giganterna inte ihop med de andra fiskarna du valt att ha.
#5 - 25 januari 2009 11:20
[quote=Samarin4;1247995]Fint projekt:D att jag inte sett det tidigare.

Jag tycker du INTE ska ha Diskus, jag själv tycker att det inte finns någon fulare fisk än Diskus. Men sen passar giganterna inte ihop med de andra fiskarna du valt att ha.[/quote]
Smaken är ju olika :p
Jag har varit smått sugen på diskus rätt länge och nu när jag har rätt storlek på karet så vill jag gärna skaffa några. Varför tror du inte att de fiskar jag tänkt ha kan fungera bra med diskus?
#6 - 25 januari 2009 11:23
Det funkar alldeles utmärkt med de fiskarna och diskus tillsammans, jag har denna kombinationen själv, förutom glasmalarna:).
Köp du diskus när du hittar vad du vill ha, det hade jag gjort:D!
#7 - 25 januari 2009 11:37
Jo självklart fungerar det. Men jag tänker mer storleken på en Diskus och sedan en liten Rödmunstetra. Men aa det är ju din smak som avgör. Det ska bli kul o följa:D
#8 - 25 januari 2009 11:42
Här kommer bilderna!

Bild 1. Helbild
2. Kortsida
3. Ancistrus
4. Kuhlii
5. Paletthonan
6. Nyckelhålet gillar inte att bli fotad med blixt...
7. Glasmalar, genomskinliga i mörkaste delen av karet = Svårfotade
8-9 Växtbilder, Gälört och R. Rotundifola
#9 - 25 januari 2009 23:08
Mycket fint:D
#10 - 26 januari 2009 21:28
Samarin4; Tack så mycket! :)

Hur inredningen blir längre fram är ett mysterium, men jag har allt lite bilder i huvudet... Såg på bilderna att det ju faktiskt har hunnit växa en del på ganska kort tid, sånt blir man glad av :D
Har sett lite cyano på nya ställen, men jag har aldrig sett så ledsen cyano i mina kar, så jag tror och hoppas att den inte tänker ta över (har inte gjort något åt den alls).

Igår kväll samlade jag lite vattentester och kollade hur det stod till med värdena. Mölndalsvattnet ur kranen är skumt och har alltid varit, i karet ligger KH under 1 och pH 7,6-8 (Mitt test går endast upp till 7,6 och kranvattnet ligger på 8). Nitrit som vanligt det lägsta på skalan. Nitrattestet har min hund käkat upp reagansvätskan till :eek:! men för en vecka sen var det runt 15 ppm.

Har börjat fundera på när jag ska våga köpa fler fiskar, men jag ska se till att hålla mig i någon vecka till i alla fall:p
#11 - 26 januari 2009 21:32
Hur tusan får du så fina bilder?
Mina blir alltid suddiga eller så ser man blixtens reflexer...

Har en Canon EOS 400D, så kameran är det inget fel på...
#12 - 26 januari 2009 21:43
[quote=Ferengi;1249001]Hur tusan får du så fina bilder?
Mina blir alltid suddiga eller så ser man blixtens reflexer...

Har en Canon EOS 400D, så kameran är det inget fel på...[/quote]
Får jag? TACK! :)

Jag har likadan kamera med standardobjektiv (när jag fotat bilderna i tråden). När jag fotar handlar det mest om tur om jag får någorlunda skärpa på rätt ställe och samtidigt undviker att blixtreflexer förstör bilden. Lyckas jag med det är jag nöjd...

Men jag har upptäckt att vill man slippa att blixten förstör så är det lättast om man har kameran nära glaset och undvier att rikta kameran rakt framåt mot bakgrunden (för då speglas blixten där i bakgrunden på fotot). Och så får man försöka passa på precis när fiskarna stannar upp, i rörelse har i af inte jag någon chans att få någon skärpa på fisken :D

Annons