Efter att ha tagit mig ur en aldeless för lång akvariesvacka och allt det innebär så har jag nu startat upp mitt nya kar på 375 L (150x50x50 cm).
Mål:
Ett kar i balans som är trevligt att se på, helst med glada växter som huvuddel i inredningen.
Karet just nu:
Idag har karet varit igång med inredning, belysning och 2 av 3 filter i 3-4 dagar, fyra firrar och lite snäckor från mitt förra kar flyttade in igår. Temp: 28 grader, pH har jag inte kollat ännu men det ligger antagligen på 7,6-8 som det alltid gjort i mina kar pga kranvattnet.
Inredning:
Botten - mörkt grus, 40 kg 1-2mm och 20 kg 3-5mm blandat.
Rötter - två redmoor rötter vid ytan (håller sig på plats med hjälp av avancerad anordning av fiskelina :p) och en liten mangroverot.
Växter - Lysmachia Nummularia, Hornsärv, Gälört, Javamossa, Peacock- eller Taiwanmossa (säljaren visste inte vilken, inte jag heller...), Lilaeopsis novae-zelindae, Rotala rotundifola, ett par Cryptocyrone och en som hette något med "stricta".
Teknik:
Doppvärmare - Jäger 200 w.
Filtrering - 2 st Fluval 4 bakom varsin grovporig filtermatta och en Tetratec 1200 som inte är inkopplad ännu.
Belysning - fyra lysrör, 2 Philips aquarelle 36 w och 2 Powerglo 40 w.
Invånare:
Just nu simmar en Nyckelhålsciklid hane, en Palettciklid hona och två Ancistrus i karet. 4 Indiska glasmalar och en Kuhlii flyttar in ikväll och dessa fiskar ska få gå som startbesättning.
Vad som senare tar plats i karet är inte spikat men just nu är jag inne på följande fiskar:
4-5 st Diskus
20 st Rödmunstetra
5-7 st Pansarmalar (Vilka är inte bestämt, har inte koll på vilka som mår bra i så varmt vatten som jag har)
1 st Grenmal (Farlowella Acus)
2-3 st Indiska glasmalar (utöver de nyinflyttade, förutsatt att de trivs)
Skötsel:
VB runt 20% varje vecka och i samband med det Pmdd.
Och så ett par bilder :)
Inredningen är tillfällig fram tills jag har mer växtmassa att använda mig av, men under uppstarten är det så här det ska få se ut.