375 liter med mkt växter.

#1 - 18 juli 2009 23:44
Jag har köpt mig ett 375 liters kar som kommer om ca en vecka, i karet tänkte jag ha mycket växter men som inte kräver avancerade CO2 anläggingar och dyra gödningsmedel. Det ska vara inrett med mycket rötter och sten.
Här kommer en lista på nägra växter jag funderar på:

Grön tigerlotus (Nymphea Lotus "Green")
Jättesvärdplanta (Echinodorus palaefolius)
Siamesisk Hygrophila (Hygrophila corymbosa)
? (Pogostemon Helferi)
Vattenwistaria (Hygrophila difformis)
HC-växt Kuba (Hemianthus callitrichoides)
Dammlevermossa (Riccia fluitans)
Hårgräs, dvärghårgräs, nålgräs (Eleocharis acicularis)
Gälört (Limnophila sessiliflora)
Anubias (Anubias barteri)

I fisk väg tänkte jag mig fredliga och lättlekta fiskar:

(5 - 7)Multispinosa (Archocentrus multispinosus)
Black Mollys och Svärdbärare
Ancistrus
Någon Pansarmal (troligtvis julii)
Otociclus
Siamesisk algätare
Någon dvärgciklid (fjärilsciklid?)

Något sånt tänkte jag mig får se hur det blir, kom gärna med tips och ideér ni som är kunniga :p håller på och gör en ställning till karet just nu, ska posta lite bilder så fort karet kommer.
Längtar tills jag får blöta ner mig ordentligt;):D!
#2 - 18 juli 2009 23:53
Lycka till med de växterna utan någon som helst gödning eller Co2 ;)

Gödning är inte dyrt, och väldigt lätt. Ett krav för att få fina växter.
#3 - 18 juli 2009 23:57
"men som inte kräver avancerade CO2 anläggingar och dyra gödningsmedel."
#4 - 19 juli 2009 00:01
Riddaren skrev:
"men som inte kräver avancerade CO2 anläggingar och dyra gödningsmedel."

Förstod det som så att han ansåg att gödningsmedel var dyrt i allmänhet och inte behövde det, kanske missuppfattade isf ber jag om ursäkt.

Ivf. så är några av de växterna han listat upp inte lätta växter, och någon kräver även "avancerade CO2-anläggningar."
#5 - 19 juli 2009 00:02
Det som är viktigt till växterna är att du har rejält med ljus annars kan de bli lite tråkiga. Sen behöver du i någon form av näring i form av lera eller flytande näring för att växterna ska klara sig, för i början är det ju ganska så tomt på liv i karet för växterna att ta av.
Ancistrusen kan äta/förstöra en del av dina växter om den är större än sådär 5 centimeter.
Tigerlotus kan vara rätt så krävande så någon form av näring lär du behöva, och möjligtvis en del tillsättning av koldioxid. Mycket ljus!

Pansarmalar gillar väl i princip allihop att vara i stim så där behövs nog fler än en.

Rätta mig om jag har fel någon.
#6 - 19 juli 2009 00:03
Johanski skrev:

Ivf. så är några av de växterna han listat upp inte lätta växter, och någon kräver även "avancerade CO2-anläggningar."

Syftar du på tigerlotusen? Jag är själv intresserad av om den behöver co2 anläggning eller ej.
#7 - 19 juli 2009 00:12
Riddaren skrev:
Syftar du på tigerlotusen? Jag är själv intresserad av om den behöver co2 anläggning eller ej.

Nej, den är betydligt lättare att ta hand om än t.ex. Eleocharis/HC/Pogostemon Helferi.
#8 - 19 juli 2009 00:22
HC utan mycket ljus och näring kommer antagligen inte funka, jag testade för någon månad sen och först började dom växa uppåt istället för en fin matta som jag var ute efter, sen efter ett tag så började dom bara multna bort och då plockade jag ur allt
#9 - 19 juli 2009 01:16
Gälörten är riktigt fin med sin strålande gröna färg! Tyvär så blir bladen missfärgade så fort det bristar näring i akvariet!
#10 - 19 juli 2009 08:47
Ok tack för alla snabba svaren :D jag kommer troligtvis vid uppstart tillsätta någon botten gödning för att få fart på växterna och även EasyCarbo och troligtvis något järntillskott.
Kommer att köpa nya lysrör och jag har hört att "Aquarell" är bra för växter. Hur många watt per liter rekommenderas?

Riddaren skrev:

Pansarmalar gillar väl i princip allihop att vara i stim så där behövs nog fler än en.

Självklart ska jag ha en grupp på iaf 8-15 stycken, när jag skrev någon pansarmal menade jag någon sorts.:)'

Lästa att HC växten verkar svår, tips på någon lättare marktäckare?

Srry om jag i början var otydlig i min formulering;)
#11 - 19 juli 2009 13:11
En halv watt per liter brukar man sikta på "watten/Liter=w/l", upp till 1w/l.

Kanske du skall lägga lite substrat under bottenmaterialet kan ge bra näring i början!
#12 - 19 juli 2009 13:30
Micke_1991 skrev:
Ok tack för alla snabba svaren :D jag kommer troligtvis vid uppstart tillsätta någon botten gödning för att få fart på växterna och även EasyCarbo och troligtvis något järntillskott.

Kommer att köpa nya lysrör och jag har hört att "Aquarell" är bra för växter. Hur många watt per liter rekommenderas?

Självklart ska jag ha en grupp på iaf 8-15 stycken, när jag skrev någon pansarmal menade jag någon sorts.:)'

Lästa att HC växten verkar svår, tips på någon lättare marktäckare?

Srry om jag i början var otydlig i min formulering;)

du kan fästa massa riccia flutians på stora skifferstenar och lägga på botten.
glossostigma elatinoides finns också med den är ungefär lika svår...
#13 - 19 juli 2009 15:38
Aleks skrev:
En halv watt per liter brukar man sikta på "watten/Liter=w/l", upp till 1w/l.

Kanske du skall lägga lite substrat under bottenmaterialet kan ge bra näring i början!

Ok något tips på en bra bottengödning?
(man bara häller i den i akvariet innan man häller i sand och vatten va?)
#14 - 19 juli 2009 15:42
wallström skrev:
du kan fästa massa riccia flutians på stora skifferstenar och lägga på botten.

Mmm har sett bilder på det och det blir väldigt snyggt, men kan inte skiffer ge ifrån sig en del skadliga ämnen som kan skada fiskarna?:confused:
Vad för skiffer är det man ska ha isf?
#15 - 19 juli 2009 15:59
Micke_1991 skrev:
Mmm har sett bilder på det och det blir väldigt snyggt, men kan inte skiffer ge ifrån sig en del skadliga ämnen som kan skada fiskarna?:confused:

Vad för skiffer är det man ska ha isf?

dom man köper i akvarieaffären :p har ingen aning vilken har sort det är men det har funkat i alla mina akvarium och i min systers;)
#16 - 19 juli 2009 16:17
Micke_1991 skrev:
Ok något tips på en bra bottengödning?

(man bara häller i den i akvariet innan man häller i sand och vatten va?)

Tropica Aquacare Plantesubstrat Tycker jag är ganska så bra! Lite dyr om man har stort kar!

Precis bara hälla det i karet sen Sand/Grus ovanpå!
Kolla videon annars:
" target="_blank">
#17 - 19 juli 2009 16:32
Tack
Bra intruktionsvideo :D
Läste att man inte får slamsuga botten när man använder substratet men blir det då inte väldigt skitigt eller ska man bara göra det lite ytligt för att få bort den grövsta skiten?
#18 - 19 juli 2009 22:00
Jajamen bara dra det nån centimeter ovanför botten så tar slammsugen det det värsta!
#19 - 23 augusti 2009 19:33
Haha hej igen!
Tog längre än vad jag trodde att få tag i akvariet då han jag skulle köpt det av sålde det till en annan och jag fick leta upp ett annat kar, det är ett lika stort kar med samma mått och allt så bänken jag gjort passar även till detta!:)
Så idag åkte jag till Blekinge och hämtade det. Nästa steg är att få i bottengödning, i med sand + växter och sen köra igång det lite smått:D

Nedan kommer ett par bilder på rampen bara, bilder på karet kommer när det står på plats med grus i.
Rampen är svetsad i fyrkantsrör och sen täckt med MDF board som sitter med kardborreband.
http://i869.photobucket.com/albums/ab260/MikaelN/DSC00644.jpg
http://i869.photobucket.com/albums/ab260/MikaelN/DSC00646.jpg
#20 - 28 augusti 2009 21:41
Akvariet på plats:D Ska i med gödning + sand sen är det bara att fylla på.
Tveksam till plastgrottorna men dom följde med karet så jag testar om jag gillar dom.

http://i869.photobucket.com/albums/ab260/MikaelN/DSC00650.jpg
(tänkt inredning... kanske lägger i en till rot modell större:confused: men det får jag se)

Annons