375 L SA Inspererat

#1 - 8 april 2011 20:58
Hejsan :)

tänkte skriva lite vad jag ska börja med om 2 veckor ca :)

ska hämta ett 375l kar som är 150x50x50 som ska bli mal/sa akvarium som det sitter en btn amazonas i :)

ska lägga upp bilder när jag fått guldmedlems uppdatering. men tanken är att jag ska starta ett 375l som jag har planer på att uppdatera till ett 700l kar till vintern :) ska iaf pröva några idéer som jag vill göra med 700l redan nu med att sätta upp en skiva bakom karet som ska funka som ram så att det inte ligger mot min vit/beige väg :) har gjort en skiss som jag lägger upp senare.

Fiskarna som jag är sugen på att ha lutar mot
skalarer
discus (har läst att discus och skalarer kan vara svår att ha ihop så har inte bestämt riktigt än)
några fina ciklider
ancistrus sp
och några andra fina malar/pleco

har inte bestämt mej helt då jag inte fått hem karet än men ska bli riktigt kul och se hur det blir :)

kommer förmodligen ta lite neontetror från mitt sällskaps akvarium som får vara pilot fisk och köra in akvariumet med nån ancistrus :)

kommer med mer info senare :)
#2 - 8 april 2011 21:00
låter najs :D
#3 - 8 april 2011 21:39
hoppas att jag hinner få guld uppdatering innan jag far till sthlm så jag kan lägga upp skissen jag har gjort :) kan lägga till att jag kommer att börja med att ha hängande armatur ovanför av billig modell tills jag har bestämt hur jag ska göra :) lutar mot att tillverka en armatur med 4 rör + led som ska få hänga ovanför men det är än bara i planerings/filosofirings fas än så länge :) och att skivan jag ska ha på vägen tänkte jag måla svart (blank eller hammarlack liknande) som kommer att få rama in akvariumet.

kommer att förmodligen få med en bänk men vet inte om jag kommer att använda den eller om jag ska göra en lösning med leka stenar och snygga mdf skivor som akvariumet får stå på :)
#4 - 9 april 2011 22:14
inga bilder förrän v.16 då jag kommer hem igen men då kommer nog mitt nya kar med mej :) har ev en ramp på gång från ett kontorslandskap från min mors föra arbetsplats :)

på fisk fronten så lutar det mer mot skalarer och skippa discus just nu men inget är ju bestämt förrän fiskarna är i karet :) kan bli att jag får 2 st papegojciklider av en bekant men det får vi se :) planen är fortfarande neontetror som piloter då jag funderar på att bytta ut dom mot nån mer aktiv fisk i mitt sällskaps akvarium.

blir julas bläster sand i botten iaf :) hur mycket tycker ni man ska ha i botten ? 7-10 cm eller är det för mycket ? vill att mina ciklider ska ha gott om sand att flytta och leka med :)

har ev ett akvarium stående hos mor och far som jag ska ta till att ha som yngel/växt akvarium som är på 40 liter ca :)

farligt att börja med det akvarium det eskalerar så fort till fler kar x-P
#5 - 9 april 2011 22:33
har kollar lite på vad jag ska ha för ciklider med :) funderar lite på guldsömciklid, kakadua ciklid, och fjärilsciklid men kolla mer när jag får guld uppdateringen så jag kan kolla fler artbeskrivningar :)
#6 - 9 april 2011 23:13
ha mer sand bak än fram. detta för att skapa ett djup i karet ( och att man ofta har större växter längre bak som behöver lite mer rotytrymme) så kanske 12-15 cm bak o typ kanske 5 längst fra,
#7 - 10 april 2011 17:25
Ok jag kan ha rätt bra med sand då :) har varit och hämtat karet idag och fick även med en eheim innerfilter med oxå :)
#8 - 15 april 2011 07:36
[ATTACH=CONFIG]44089[/ATTACH]

nått sånt här tänkte jag att det skulle bli men nu när jag hämtat akvariumet så har jag bestämt att göra en annan bänk med lekasten :) men nått i den där stilen tänkte jag.

(akvariumet på bilden är inte mitt utan jag klippte ut det från en bild på denna sida för att få ett "hum" om hur det skulle kunna bli :)
#9 - 15 april 2011 07:47
varför inte bygga bänken lika bred som karet? i min mening mycket snyggare!

tex som dessa.
#10 - 15 april 2011 08:04
Bänken som jag skulle få med på hade jag inte bild på men såg att det va lite smalare så gjorde så på skissen med. Men när jag va och hämtade karet så vart jag inte alls intresserad av bänken dels va den för hög och klumpig så ska bygga med lekastenar och skivor istället :) men blir på ett ungefär sådär med backgrunden.

Sen så har jag en vanlig 2x36 armatur liggandes som börjar köra med tills jag har bestämt mej hur den ska bli :) ( dvs rusta armatur ip65 )
#11 - 15 april 2011 16:36
Sand och 2 st Aqua-rell rör införskaffade :) kanske blir lekastenar och skivor i morgon :)
#12 - 15 april 2011 18:00
Ska bli kul att följa det här projektet!:) Vad ska du ha för inredning i karet? Ska du ha växter? Angående att det där att ha Guldsömsciklid med Fjärilsciklid och Kakaduaciklid så tror jag att en Guldsömsciklid skulle konkurrera ut och stressa Fjärilscikliderna och Kakaduacikliderna eftersom jag har hört att Guldsömsciklider är ganska aggressiva och mycket större än dom andra.
Mvh Simon
#13 - 16 april 2011 09:53
:) tänkte ha rötter, växter och lite sten. sanden jag köpt är jula blästersand. har funderat på det och guldsömscikliden är nog utesluten då den även är köttätare. men har inte planerat så mycket än vad jag ska ha i den :P har lite funderingar.

igår kom även en liten naggande tanke att jag kanske inte bara ska köra neontetror som pilot fisk utan kanske alla mina sällskaps fiskar. för i och med det så kan man ju göra iordning mitt 120 sällskap med. är ingen btn i det och tycker inte riktigt om sanden och sånt som är i den (fick med vid köp av akvariumet) så skulle vilja köpa nån btn slimline och göra iordning den så det blir ett snyggare kar med.

idag så ska vi se om jag hinner fara på beijer och köpa lite material :) har blevit tillfrågad om att ställa upp och jobba extra 3 dagar till veckan i sthlm så kommer inte att hinna så mycket som jag vill med akvariumet den här veckan :/
#14 - 16 april 2011 09:55
[ATTACH=CONFIG]44120[/ATTACH]

här är en bild tagen med mobilen när jag fått in karet från bilen :)
#15 - 16 april 2011 20:54
[ATTACH=CONFIG]44184[/ATTACH]

har hållit på lite idag med att kapa skivor och köpt rötter. ska bli lite färg på det och sen blir det växter en rot är på torkning då jag monterat sugkoppar på den och den ska sitta på glaset uppe till höger :)

får se hur mycket jag hinner i morgon... annars får jag fortsätta nästa helg :)
#16 - 16 april 2011 21:11
Kommer bli skitsnyggt! Kommer du att köra filter bakom bakgrunden på det här sättet: http://backtonature.se/sweden/tips_filter.html eller kommer du att bara köra pumpen utan en massa filtermaterial bakom bakgrunden?
Mvh Simon
#17 - 16 april 2011 21:13
Jag skulle köra mer t o m fler rötter än det där, ser riktigt lovande ut! :)
#18 - 16 april 2011 21:39
Kommer bli skitsnyggt! Kommer du att köra filter bakom bakgrunden på det här sättet: http://backtonature.se/sweden/tips_filter.html eller kommer du att bara köra pumpen utan en massa filtermaterial bakom bakgrunden?

Mvh Simon

tänkte ha filter hörna med en eheim pump på 1200l/h bakom men måste säja att den där länken va inspirerande :P men tyvärr så hade föra ägaren gjort insug och utblås på samma sida :( (han körde med ytterfilter)
#19 - 16 april 2011 21:40
Jag skulle köra mer t o m fler rötter än det där, ser riktigt lovande ut! :)

har just nu 4 st till att börja med :) får se om det blir fler sen ;)
#20 - 16 april 2011 21:44
va en kompis som kom förbi idag och kom med en ganska smart idé med armaturen är att köpa nått snyggt tyg att ha över lampan för den är ju ip65 klassad så är ju riktigt bra till att ha ovanför ett akvarium. på så sätt så slipper man se armaturen för den är väll inte den mest sexiga modellen :P är iaf kanske en bra budget lösning tills jag snubblar över nån bra armatur. Och ska fixa 2 rör till och köra med 4 a8 36W aqua-relle rör :) hängades i kedja ovanför akvariumet :)
#21 - 16 april 2011 21:46
tänkte ha filter hörna med en eheim pump på 1200l/h bakom men måste säja att den där länken va inspirerande :P men tyvärr så hade föra ägaren gjort insug och utblås på samma sida :( (han körde med ytterfilter)

Jag skulle försöka täppa igen det gamla utblåset och göra ett nytt på andra sidan av akvariet, för jag tror att det kan göra rätt stor skillnad i "kvalitén" på filtreringen och så slipper man göra rent filtret lika ofta.:)
Mvh Simon
#22 - 16 april 2011 21:48
[ATTACH=CONFIG]44186[/ATTACH]

lägger upp en bild när lyset är på :)
#23 - 16 april 2011 21:52
Jag skulle försöka täppa igen det gamla utblåset och göra ett nytt på andra sidan av akvariet, för jag tror att det kan göra rätt stor skillnad i "kvalitén" på filtreringen och så slipper man göra rent filtret lika ofta.:)

Mvh Simon

ja kanske det. går väll att sätta slang på pumpen som får gå bort till vänster sida :) ska fundera lite på det innan jag börjar fylla vatten i det :) är för närvarande 2 utblås och hade en ide om att täta det ena med kork.
#24 - 16 april 2011 22:12
ja kanske det. går väll att sätta slang på pumpen som får gå bort till vänster sida :) ska fundera lite på det innan jag börjar fylla vatten i det :) är för närvarande 2 utblås och hade en ide om att täta det ena med kork.

Bara en teori, men jag tror att det kan bli dålig cirkulation i vattnet på ena sidan om utblåset är på samma sida som insuget, för jag har fattat rätt om du menar att vattnet går bakom bakgrunden genom ett filter, till pumpen som sedan leder vattnet genom en slang till utblåset på andra sidan va?;)
Mvh Simon
#25 - 16 april 2011 22:44
Bara en teori, men jag tror att det kan bli dålig cirkulation i vattnet på ena sidan om utblåset är på samma sida som insuget, för jag har fattat rätt om du menar att vattnet går bakom bakgrunden genom ett filter, till pumpen som sedan leder vattnet genom en slang till utblåset på andra sidan va?;)

Mvh Simon

jag tror inte det skulle vara ett problem med cirkulationen men kan ju inte bli sämre.. men blir svårare att göra som det är på länken. för pumpen måste vara på höger sida då det är bara där det finns plats. och insugs hålen är ganska så stor så kan bli svårt att få till nån snygg plugg :( får se hur jag gör.. annars så blir det en 50mm filtermatta med pump bakom ungefär som en traditionell filterhörna.
#26 - 16 april 2011 22:52
insugs hålen är ganska så stor så kan bli svårt att få till nån snygg plugg :(

Lägg på lite silikon på pluggen och pressa in torv i silikonet så får det en naturtrogen färg. Har läst att man kan pressa in torv i silikon för att det ska se bättre ut på BTNs hemsida. (mycket användbart där:D)
Mvh Simon
#27 - 16 april 2011 23:30
Lägg på lite silikon på pluggen och pressa in torv i silikonet så får det en naturtrogen färg. Har läst att man kan pressa in torv i silikon för att det ska se bättre ut på BTNs hemsida. (mycket användbart där:D)

Mvh Simon

problemet är att jag inte har nått att göra pluggen av :( insugen är 6cm och utblåsen är ca 1.5cm.
#28 - 16 april 2011 23:43
problemet är att jag inte har nått att göra pluggen av :( insugen är 6cm och utblåsen är ca 1.5cm.

Aldrig testat, men det borde gå att skära ut en plastbit som man silikonerar fast och täpper igen hålen med för att sedan kamouflera plastbiten med torv. Som sagt, aldrig testat men borde gå...
Mvh Simon
#29 - 17 april 2011 09:31
Aldrig testat, men det borde gå att skära ut en plastbit som man silikonerar fast och täpper igen hålen med för att sedan kamouflera plastbiten med torv. Som sagt, aldrig testat men borde gå...

Mvh Simon

som sakt ska jag fundera. kan ju plugga med bitarna som jag kapar bort men måste hitta en bra dosfräs =/ och beställa mer filtermatta
#30 - 17 april 2011 10:46
har beställt doppvärmare (jäger 200W) och filter matta nu så får se hur jag gör :)
#31 - 20 april 2011 09:27
Börjar längta hem nu så man får fortsätta med karet. Har varit 3 dagar nu i sthlm nu och lärt en ny kille köra in sej på ny maskin och arbetsplats. Tur det varit bra väder iaf :)
#32 - 21 april 2011 19:09
Har fyllt baksidan med filt nu och flyttat insugen till vänster sida och silikonat en massa :) imorgon blir det vatten :)
#33 - 22 april 2011 09:54
Ser inte ut som du tvättat sanden. Kommer bli rejält skitigt med vatten i då. Men det går över. Tar bara lite tid.

Annars måste jag säga att du har fått tag på snygga rötter och placerat dom snyggt. Dock tycker jag det verkar som att belysningen är lite i klenaste laget om man tänker på mängden ljus. Vad är det för lysrör som sitter i? Mängden ljus spelar bara roll om du har tänkt ha växter.
#34 - 22 april 2011 10:11
Jula blästersand är inte så illa även om man inte sköljer den.
#35 - 22 april 2011 12:18
Getingen skrev:
Ser inte ut som du tvättat sanden. Kommer bli rejält skitigt med vatten i då. Men det går över. Tar bara lite tid.

Annars måste jag säga att du har fått tag på snygga rötter och placerat dom snyggt. Dock tycker jag det verkar som att belysningen är lite i klenaste laget om man tänker på mängden ljus. Vad är det för lysrör som sitter i? Mängden ljus spelar bara roll om du har tänkt ha växter.

Man kan ju köra på de försiktiga metoden så dimmar det inte alls i samma utsträckning. Själv har jag bara tvättat grus/sand två gånger men det var ingen större skillnad, tog 1-2 dygn att bli helt klart som vanligt.

" target="_blank">

Ljuset beror på vad man vill köra för växter och vilken metod man går till väga. Mer ljus än näring och kol ger ofta en rejäl algtillväxt för att kompensera.
#36 - 22 april 2011 16:00
Getingen skrev:

bläster sanden är förvånas värt ren så tror inte det är nått problem.
sen belysningen ska kompletteras. är 2 st philips aqua-relle rör där nu ska bli 2 till ev led. ska bygga en hängande låda där armaturerna ska sitta samt ska innehålla timer och strömbrytare. :) kommer ev börja köra in det med bara 2 rör och pilot fiskar men ska nog börja bygga efter jag kommit hem från nästa arbetsvecka.
#37 - 22 april 2011 19:58
[ATTACH=CONFIG]44332[/ATTACH]

har fyllt vatten idag på prov. ska tömma och fylla det igen imorgon och fara och köpa växter och beställa fler rör. som ni märker så har jag satt ditt en rot till på glaset till höger som är klar med sug koppar :) kanske köper växter i morgon och börjar köra igång det men tror jag väntar med pilot fiskar tills jag är hemma igen 2/5 :)
#38 - 22 april 2011 20:19
Hör av dig om det blir shopping tur på DM :)
#39 - 22 april 2011 21:33
JockeÖ skrev:
Hör av dig om det blir shopping tur på DM :)

yes se ba till att du inte blir allt för "överförfriskad" ikväll bara ;)

sen så har jag testat att köra med pumpen ikväll och ett rör ut genom backgrunden. funkade inte alls nå bra kan jag säja vart blöt på golvet är säkert..... håller på att göra en rör stump nu som ska få komma ut ur bakgrunden och fördela vattenflödet över hela karets bred. bilder kommer ev i morgon på det.
#40 - 30 april 2011 22:43
Hänt något sen senaste uppdateringen?;)
Mvh Simon
#41 - 1 maj 2011 05:45
Tyvärr så har jag inget just nu då jag är i Sthlm på arbetsvecka och nästa vecka ska jag jobba extra :/ mina akvarium går i andra hand. Men får rapporter att mina fiskar i sällskaps akvariet mår bra och mina guppy yngel är det full fart på :)

Annons