Jag förstår inte heller hur du menar med att spånskivan står upp från underlaget. Är inte spånskivan i kontakt med lecablocket eller hur menar du?
Mitt akvarium står på fyra staplar, dvs med tre stycken lika stora mellanrum, på detta sett sprids brytkrafterna (vridmomenten) ut och minimeras. Mitt akvarium mättes upp jättenoga när det stod på plats och var tomt, och var då spikrakt på millimetern. Men eftersom det står på en övervåning i en trävilla så har golvet sjunkit ihop en smula. Det jag vill säga med det är att du inte kan vara helt säker på att ditt golv är rakt heller. dvs felet som golvet har parallellförflyttas automatiskt rakt upp i lecastenarna.
Vilket ju medför att den raka linje som du eftersträvar ovanpå lecastenarna inte kommer att vara rak, utan kanske mer vågformad eller sicksackformad.
Det viktiga för att du inte ska få spännigar i glaset, som gör att det spricker, är att du har lika stort tryck på alla lecablock. Detta får du om dom står på samma höjd, sett utifrån ett vattenpass eller nån annan lång skena/linjal, (den raka linjen som näms ovan). Du får helt enkelt (??) tänka dig en i teorin idealt plan skiva. En sådan vill akvariet stå på, sen spelar det inte någon roll om hela den ideala PLANA skivan lutar lite åt något håll.
Så lyckades vi blanda in lite fysik/mekanik i akvariehobbyn också... :)
Det blev mycket av teorikaraktär, men hoppad du förstår vad jag menar och kan fatta ett eget beslut du känner dig trygg med. Annars är det bara fråga igen.. :)
Mvh /Lars