375 l med bakgrund SA

#1 - 11 januari 2012 15:19
Är en gammal återfallsakvarist som plockat upp denna trevliga hobby igen. Och självklart måste man göra saker ordentligt annars kan man låta bli. Så då ska man givetvis slakta en egen bakgrund. Kanske tråkigt att jag inte fotade under karvandets gång, men serien får börja med att bakgrunden sitter i och får en sista touch för att dölja skarven. Snart dags för uppstart av burken.
#2 - 11 januari 2012 19:48
det blev ju bra :D
#3 - 12 januari 2012 14:00
Jag hoppas det. Livandes skoj att bygga upp i alla fall. Ska bli intressant att inreda resten och dra igång. Har lackat med Epolan V och i 2:a lagret strött på fin blästersand för att slippa glansig yta. Under allt ligger givetvis betongspackel med färgpigment i.
#4 - 17 januari 2012 17:31
Sista strykningen klar. Nu ska det torka ett par dagar och sedan i med vatten. Kommer definitivt testa med finkornig sand för att efterlikna biotop från Sydamerika. [ATTACH=CONFIG]50852[/ATTACH]
#5 - 28 januari 2012 10:00
Triumph skrev:
Sista strykningen klar. Nu ska det torka ett par dagar och sedan i med vatten. Kommer definitivt testa med finkornig sand för att efterlikna biotop från Sydamerika. [ATTACH=CONFIG]50852[/ATTACH]

Fått i vatten mm?
#6 - 30 januari 2012 21:27
Har fått baljan på rätt plats. Fegar dessutom och har byggt en kanske inte allt för tilltalande läckageinvallning under som rymmer lika många liter som karet. Klädde den med våtrumsmatta som jag limmat alla skarvar på. Precis som i ett badrum. Idén är att inte bara skydda vid läckage, utan ska även kunna gå att ta bort utan åverkan på golv och väggar. Har skäppat i några påsar biltemasand och ska leka vidare med rötter, stenar och hur saker och ting ska ta sig ut. Blir nog vatten och start till helgen. :p

[ATTACH=CONFIG]51131[/ATTACH]
#7 - 30 januari 2012 21:30
ser bra ut än så länge.. Lek på du och lägg ut bilder
#8 - 31 januari 2012 21:07
Gillar din bakgrund, önskar man kunde göra nått liknande själv! Och jag ser fram emot fler bilder...
#9 - 31 januari 2012 21:40
Tackar för trevlig respons. Det här med bakgrunder är en smaksak. Mitt mål har varit att likna naturen i Sydamerika, med undantag för lite orealistiska inslag som grotta och fack för växter. Bara rötter kände jag inte för. En flodvägg helt enkelt. Har spanat in filmer på nätet och försökt minnas dyk här hemma i sjöar hur det egentligen ser ut i naturen. Blir lite kompromiss, för man vill inte ge upp för mycket bottenyta eller akvarievolym för frigolit... Och jo, alla kan karva en bakgrund. Aningen för mycket "farligt, farligt, går inte, svårt och krävs stooor erfarenhet mm" mentalitet här inne. Kör på för fasen och lek! Spana runt och skaffa kunskap här. Kanonbra forum på det sättet.[:-15]
#10 - 31 januari 2012 21:46
gonzo44 skrev:
ser bra ut än så länge.. Lek på du och lägg ut bilder

Tackar! Har följt ditt bygge. Kul och fint som attan. Hur går det med grumlet? Lacken som larvar sig? infesorier? Eller vad? Blir lite nervis själv. Har själv lackat med Epolan V... Lirar inte det får det bli Epotex utanpå...
#11 - 1 februari 2012 08:12
Detta ser väldigt speciell, jag är mycket intresserad av ser fram emot dina uppdateringar.
#12 - 3 februari 2012 14:08
Vattenfyllt och lite växter i. Är besviken på Fluval 405 pumpen. Löjligt högt ljud om den. Får vad man betalat för?

[ATTACH=CONFIG]51194[/ATTACH]
#13 - 3 februari 2012 14:12
filtret låter alltid mycket i början. det är massa luft i som generer ljuden. brukar försvinna efter ett par dagar.
#14 - 3 februari 2012 14:15
gillade din ide med blästersand på lacken. hur blev det? ser det konstigt ut eller så? hur strödde du över det?
#15 - 3 februari 2012 18:30
hannesc skrev:
gillade din ide med blästersand på lacken. hur blev det? ser det konstigt ut eller så? hur strödde du över det?

Hoppas filtret tystnar. Annars kommer jag skaffa en Eiheim. Svårt irriterande med durrande och burrande när man vill njuta av ett fint kar i rummet. Bakgrunden lackade jag två gånger. På den andra och sista strykningen strödde jag över rikligt med finkornig sand som fick torka fast. Bakgrunden var då inte i karet och låg så klart ner. Tanken med sanden är att det inte blir en blank och onaturlig yta på bakgrunden.
#16 - 4 februari 2012 15:56
Triumph skrev:
Jag hoppas det. Livandes skoj att bygga upp i alla fall. Ska bli intressant att inreda resten och dra igång. Har lackat med Epolan V och i 2:a lagret strött på fin blästersand för att slippa glansig yta. Under allt ligger givetvis betongspackel med färgpigment i.

Den glansiga ytan syns inte när det är vatten i akvariumet fast det kvittar det är ju snyggt :)
#17 - 4 februari 2012 16:21
Snablar så snyggt! Önskar att min bakgrund var ljus istället för mörk. Mycket snyggt!:) Vilka fiskar ska du ha?
#18 - 5 februari 2012 08:08
Tackar! Jag är såld på gäddciklider och har en vuxen och väldigt snygg Crenicichla Saxatilis. Ska ha i ett par kompisar till honom i lagom storlek. Kanske en bedårande Dempsey och något annat. Vet inte riktigt faktiskt...?
#19 - 5 februari 2012 17:37
Triumph skrev:
Tackar! Har följt ditt bygge. Kul och fint som attan. Hur går det med grumlet? Lacken som larvar sig? infesorier? Eller vad? Blir lite nervis själv. Har själv lackat med Epolan V... Lirar inte det får det bli Epotex utanpå...

Visst är det kul att hålla på och forma efter eget behag.. jo grumlet har gett med sej så gott som helt, kol i filtret ordnade den saken tvekar till att det är lacken. jag har samma tanke som dej med epoxy utanpå om det inte ordnar sej, men som det ser ut nu så går det åt rätt håll
Jag gillade verkligen din bakgrund enkel och riktigt snygg... keep up the god work;)
#20 - 5 februari 2012 18:17
gonzo44 skrev:
Visst är det kul att hålla på och forma efter eget behag.. jo grumlet har gett med sej så gott som helt, kol i filtret ordnade den saken tvekar till att det är lacken. jag har samma tanke som dej med epoxy utanpå om det inte ordnar sej, men som det ser ut nu så går det åt rätt håll

Jag gillade verkligen din bakgrund enkel och riktigt snygg... keep up the god work;)

Skönt att höra. Mitt grummel var lätt åtgärdat. Det var damm/skit från sanden som jag inte orkat tvätta innan den åkte i karet. Får skylla på att mången här intygade om att biltemas sand inte behövde tvättas. Har du gjort bakgrunder tidigare? Du har ett bra öga för att få till stenar.
#21 - 5 februari 2012 19:13
Tackar!! Nej jag har inte gjort i frigolit innan men med massa annat grejs.. limmat sten på baksidan, en gjorde jag av skiffer, grenar och rötter blev det en av...
#22 - 11 februari 2012 16:49
Har börjat fylla på med växter och rötter. Inte riktig säsong för att vara ute och plocka sten...
Har beställt PMDD och på det spåret slog mig i dag en tanke på Willys när jag gled förbi städhyllan där även växtnäringen står. Läste lite på baksidan av ett par flaskor. Lät inte dumt det som står där. Kanske skulle funka fint i karet?
[ATTACH=CONFIG]51288[/ATTACH]
#23 - 11 februari 2012 16:51
riktigt tjusigt.
#24 - 18 februari 2012 16:56
Jaha, då ballade det ur... Råkade visst beställa Channa Bleheri (Regnbåge ormhuvud), Cichlasoma festae (Red terror) och Aguidens Rivulatus (Green terror). Har en Crenicichla Saxatilis sedan tidigare. Inser att detta är en långsiktig kupp från min sida. Kommer ju bli "tvungen" att skaffa störe kar senare [:P]
#25 - 18 februari 2012 17:12
haha :D
#26 - 18 februari 2012 21:41
Här har det hänt lite grejer sen man va här och glodde sist :p snyggt.....
#27 - 19 februari 2012 07:57
Tackar. Har börjat plantera på successivt. Precis som om det skulle vara ett växtkar. Och så går jag och beställer ett gäng "grävskopor"...
#28 - 20 februari 2012 20:30
Växterna tar sig. Vilken överraskning dom ska få när fiskarna kommer på torsdag...

[ATTACH=CONFIG]51547[/ATTACH]
#29 - 20 februari 2012 21:18
snyggt :) kanske får stå och plantera om dagligen både du och jag då ;)
#30 - 10 mars 2012 12:17
Fortfarande tråkiga fiskar. Jaguarerna och ormhuvudena speciellt. Hoppas dom kommer över sin torgskräck snart.
#31 - 10 mars 2012 12:21
Diggar verkligen din bakgrund, att du fått den att se ut som en sandbank istället för det vanliga stenröset som sällan blir riktigt naturtroget. Bra gjort!
#32 - 13 mars 2012 21:36
Nu börjar jag skymta jaguarerna. Ormhuvudena är lika synliga som ninjor... Lite si och så med ätandet också. Har gått två veckor så dom borde komma igång. Kinkigt med både pellets och räkor. Vad ska jag hitta på?
#33 - 13 mars 2012 21:43
Diggar verkligen din bakgrund, att du fått den att se ut som en sandbank istället för det vanliga stenröset som sällan blir riktigt naturtroget. Bra gjort!

Tackar och bokar för att du ser vad jag försökt åstadkomma.
#34 - 14 mars 2012 06:54
riktigt tjusigt är det, å håller med ovanstående om sandbanken :)
verkligen naturtroget det där.
#35 - 16 mars 2012 17:23
Nya planteringar och sten. Dock blåser innerfiltret bort grus. Ett dilemma. Vill ha fin sand, men behöver stark filtrering pga skitfärdiga ciklider.
#36 - 24 mars 2012 17:53
För första gången är jag inte i fejd med en alg. Riktigt snygga gröna fina som slagit sig ner i karet. Känns som ett lyckat projekt. Hoppas balansen fortsätter hålla i sig.
#37 - 23 april 2012 19:43
Lyckan var tydligen kort. Dessa cyano... Har städat ur karet, rensat angripna blad och börjat med pmdd. Tar välkommet emot alla bra tips på hur man balanserar ut dessa slemmiga blågröna. Börjar som sagt ha mina funderingar kring lysrören och dess spektra. Kör med sylvans dayligt för kontor och industri. D v s inga "akvarielysrör". Har testat kH och det ligger på 12. Bör alltså inte ha haft några pH dippar? Till och med vattenpesten har fått en hinna av cyano...

[ATTACH=CONFIG]53103[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]53104[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]53105[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]53106[/ATTACH]
#38 - 5 maj 2012 15:34
Blandade resultat efter dryga tre veckor med pmdd. Cyanon har lugnat ner sig, men försvinner inte helt. Det står och väger. Är som sagt väldigt fundrsam över dessa blågröna slem. Förr när jag hade kar var de mer överbefolkade, sämre lyse, inte en droppe växtnäring, sämre cirkulation och pump, men... Inte en tillstymelse til alg eller cyano problem???
Förövrigt verkar min fina managuense hane ha en böld i ena sidan av munnen. Avvaktar just nu mest...[ATTACH=CONFIG]53428[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]53429[/ATTACH]
#39 - 5 maj 2012 16:40
allt ser ut att utveckla sej bra i karet nu cyanon kommer ge med sej när det blir balans här syns den inte till alls längre jag vann för en månad sedan =)) tålamodet vann=))
#40 - 5 maj 2012 17:06
Läste på din tråd om hur du doserat.Har gjort ett vattenbyte och sedan full dos av pmdd. Avvaktar utveckling av cyano och jaguarens böld
#41 - 5 maj 2012 18:08
Triumph skrev:
Läste på din tråd om hur du doserat.Har gjort ett vattenbyte och sedan full dos av pmdd. Avvaktar utveckling av cyano och jaguarens böld

samma med mej fast jag väntar ut "popeye" eller om jag ska medicinera hela karet, troligen får jag göra det..
#42 - 10 maj 2012 19:00
Cyanoskräpet hankar sig kvar. Fick testeri dag som jag beställt. KH = 8, pH = 8, Nitrit = 0,1 mg/l och Nitrat = 40 mg/l. Använder PMDD enligt rekomenderad dos. Kör inte med någon tillsats av kol.
De värdena borde inte vara en grogrund för det blågröna slemet eller? En iaktagelse är att de växer bara på fria ytor där det inte är växter i närheten. Som jag sagt innan. Har inte varit med om något liknande trots bra mycket sämre utrustning och skötsel...
#43 - 12 maj 2012 16:50
Hittade ett riktigt vattensjukt område med alla träds rötter blottade. Kunde inte låta bli att sticka hem och hämta sågen. Har för övrigt nya teori om cyano och algboomar. Dom triggas av för låga näringsvärden. Efter någon månad med ett nystartat kar hos den skötsamma akvaristen som matar svårt lite och tar bort halvvissna blad mm inträffar det. När dom väl är där är det svårt att vända. Min nya plan är att mörklägga och sedan fortsätta med pmdd.
#44 - 12 maj 2012 17:43
Var träden levande? Det hoppas jag inte i alla fall. Allemanslagen är fantastisk och ska respekteras; allt levande skall lämnas orört. Just rötterna är ju den känsligaste delen på trädet. En kapad gren gör inte mycket, men ett skadat rotsystem kan döda trädet. Inte bara är det ett brott som fodrar tiotusentals kronor i böter, det är också så onödigt när det redan finns så mycket dött och fint trä som man kan plocka fritt i skogen.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#45 - 12 maj 2012 17:56
Du förutsätter att folk fimpar levande träd för att du brukar det?
#46 - 12 maj 2012 18:33
Ja, med det svaret så lutar det nog åt det hållet.

Tolkar det hursomhelst som att trädet var dött. Bra. Snygg rot dessutom!

#47 - 12 maj 2012 20:04
Karl Holm skrev:
Ja, med det svaret så lutar det nog åt det hållet.

Tolkar det hursomhelst som att trädet var dött. Bra. Snygg rot dessutom!

Tråkig attityd du har rakt igenom
#48 - 12 maj 2012 21:40
Fult att redigera bort ditt ursprungliga svar, även om det senare fortfarande berättigar min post. Jag ska lämna dig ifred nu dock. Lycka till med karet.
#49 - 13 maj 2012 08:34
Du är ful som utan att ta reda på fakta anklagar mig för att bryta mot allemanslagen och "begå brott med tusentals kronor i böter".
Som sagt, du har en tråkig attityd rakt igenom. Hade du frågat på ett normalt och hövligt sätt så skulle du kunnat få veta sanningen om min sågade rot. Ditt påhopp får spegla din personlighet. Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta. Och ja tack. Dryp bort med dina falska anklagelser från min tråd. Annars kul att retas med besser wissers, men falska anklagelser om brott tar jag bara inte!
#50 - 13 maj 2012 09:38
Triumph skrev:
Hittade ett riktigt vattensjukt område med alla träds rötter blottade. Kunde inte låta bli att sticka hem och hämta sågen. Har för övrigt nya teori om cyano och algboomar. Dom triggas av för låga näringsvärden. Efter någon månad med ett nystartat kar hos den skötsamma akvaristen som matar svårt lite och tar bort halvvissna blad mm inträffar det. När dom väl är där är det svårt att vända. Min nya plan är att mörklägga och sedan fortsätta med pmdd.

sjukt läcker rot:)
#51 - 13 maj 2012 10:56
sauser skrev:
sjukt läcker rot:)

Visst är det! Hoppas den funkar i karet. Är från en al. Dom håller på och röjer ett vattennära område här, så maken till utbud har man sällan sett innan. Ett "svenskt mangovedälta" av massa träd med häftiga blottade rotsysem som dom sågar ner för att bevara strandområdet. Inga fullvuxna, utan mer mellan sly och träd. Lagom storlek för kar. Ska nog dit och norpa mer för kommande behov
#52 - 13 maj 2012 16:00
Från klarhet till klarhet...
#53 - 13 maj 2012 17:33
Triumph skrev:
Visst är det! Hoppas den funkar i karet. Är från en al. Dom håller på och röjer ett vattennära område här, så maken till utbud har man sällan sett innan. Ett "svenskt mangovedälta" av massa träd med häftiga blottade rotsysem som dom sågar ner för att bevara strandområdet. Inga fullvuxna, utan mer mellan sly och träd. Lagom storlek för kar. Ska nog dit och norpa mer för kommande behov

hehe ner och plocka och sälj på blocket:p så sjukt svårt att få tag på snygga rötter :) är ute och letar för fullt här i stockholm:)
#54 - 13 maj 2012 17:46
sauser skrev:
hehe ner och plocka och sälj på blocket:p så sjukt svårt att få tag på snygga rötter :) är ute och letar för fullt här i stockholm:)

Skulle nog klassas som en skämtannons. Räcker med att man känner sig lagom fånig när jag sågar rötter. Hoppas att ingen frågar vad man ska ha dom till tänker jag stilla. Om dom bara visste... Man är en akvarieninja. Hade dock en akvaristkänning förbi i dag och han fick mig att känna mig normal, nästan som om jag "gjort ett kap". Inte var dag som vuxna karlar yttrar - Snygg rot till karet där.
Men vad är väl rötter i förhållande till eländet cyano. Tror dock att min teori stämmer. Man ska inte krångla till saker och blanda in för mycket hokus pokus om hur och varför.
#55 - 7 augusti 2012 10:51
Bild på karet och cyanon i fasen "sin sista döds-suck" ;)
Lade om skötseln till vattenbyte varannan vecka, svagare lysrör och fortsatt dosering av pmdd och happy-carbo. Nu är all cyano och mycket av algerna borta. Bekräftar väl en del av teorierna och även praktiska försök där ute. Fosfor ska ligga lägst av alla nivåer. Sedan gillar jag ett "lat-mans kar". D.v.s ett lugnare tempo på växter och därmed gödning och svängningar genom minskad "drivhus effekt" genom lugnare belysning. Håller det här sig ett par månader till anser jag mig ha nått målet. Kommer fler bilder snart.[ATTACH=CONFIG]54929[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]54930[/ATTACH]
#56 - 7 augusti 2012 18:30
Rubbet av cyano och det mesta av algerna väck
[ATTACH=CONFIG]54936[/ATTACH]
#57 - 11 november 2012 18:19
Balansen börjar infinna sig. Och just då bestämmer jag mig för att skaffa en ny balja på 720 liter minst. Men det blir ett nytt projekt och en ny tråd. Givetvis blir det hemslaktad bakgrund mm. Har för övrigt lyckats få tag i ett par snygga gäddciklider (Saxatilis). Är bara C. Festae som saknas nu på min önskelista.

[ATTACH=CONFIG]57313[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]57314[/ATTACH]

Annons