375 L Btn Tanganyika

JeBoro
#1 - 6 februari 2008 20:44
Jag påbörjade mitt projekt för två veckor sen. Jag beställde ett 375 liters kar som jag fick ett bra pris på. Köpte leka-block som jag skulle ha som ställning plus två cirkulationspumpar på 1500 l st och tre stora BTN moduler. En filter modul till ena kortsidan och två större till baksidan.
Jag köpte även fem fina Frontosor som jag hade hos en kompis tills jag fick karet (fick även bra pris på dom):)
I fredags var det dags att hämta akvariet och det blev också ett besök till Kent i Nol där jag köpte ett par Alto compressiceps Kigoma och två par Calvus. Hela helgen pysslade jag för att få allt i ordning, limma bakgrunder mm. Jag dokumenterade allt med min kamera som jag tänkte lägga upp i en tråd här. Igår fick alla fiskarna sitt nya hem och allt gick bra, tills idag då tjejen ringde till mig på jobbet och sa att akvariumet läcker. Så det var bara att åka hem och tömma:( Fiskarna fick åka i ilfart till min kompis som odlar malawi. Det var också han som hade tagit hem karet åt mig och han konstaterade att silikonet var väldigt dåligt i hörnet där det hade läckt. Så det ska reklameras, skönt iaf att det inte är en själv som har klantat sig så det har gått sönder. Men surt för all tid och pengar som man har lagt ned.

Men nu till min fråga. Eftersom det ska reklameras måste jag antagligen ta bort modulerna och jag undrar om det går och om nån vet hur man i så fall får bort dom smidigast.
#2 - 6 februari 2008 22:34
Tråkigt när sånt händer, tur att det löste sig så "lätt" iaf. Om det är lätt att komma åt är fisketråd enligt mig det bästa alternativet. Använde det själv för någon veckasedan.
JeBoro
#3 - 7 februari 2008 19:28
Ja det var smart det ska jag prova, tack för tipset.
Hoppas bara det inte blir nåt krångel med reklamationen så att jag får ett nytt kar. Annars är det ju lite pengar som går åt skogen.
JeBoro
#4 - 8 februari 2008 18:16
Fick besked idag, jag får ett nytt akvarium på måndag så imorgon ska jag igång med fiskelinan
#5 - 8 februari 2008 19:28
hehe då får du ju 2 kar eller hur. de andra e ju bara att silikonera om.
JeBoro
#6 - 9 februari 2008 07:09
Nej det skulle tillbaka, vet ej varför
#7 - 9 februari 2008 09:24
synd
JeBoro
#8 - 9 februari 2008 12:15
Japp, men modulerna är borta nu. Gick lika bra med en OBH Nordica kniv :)
Så på måndag kväll är det bara att börja om på nytt
JeBoro
#9 - 19 februari 2008 11:20
Är färdig med det nya, lägger upp lite bilder
JeBoro
#10 - 19 februari 2008 11:22
Tanken var att det skulle bli ett Tanganyika kar men det kanske blir malawi till slut istället. Har ej bestämt mig än :)
#11 - 19 februari 2008 11:23
snyggt!!!!!!!!!!!!! önska jag kunde ha frontnosar, men har inte plats :( mitt blivande (kan ta lång tid) tanganyika e bara på 112l
JeBoro
#12 - 19 februari 2008 11:46
Tack:)
Ja jag tycker nästan detta blev för litet med, är därför jag funderar på malawi istället.
Får se om jag hittar nåt annat hem till mina frontosor. Annars får dom stanna. Är ju helt klart dom finaste fiskarna jag har haft.
JeBoro
#13 - 19 februari 2008 11:49
min största hanne
#14 - 19 februari 2008 12:02
du har ju en annons på dom!!!! sälj dom inte!!!!! malawi suger!!!!!! tanganyika!!!!!! snälla!!!!!! dom e 10 gånger coolare!!!!! fan va jag skrier !!!!!!
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 19 februari 2008 12:53
Jag gillar också frontosor men tycket ändå att du gör rätt som gör dig av med dom. Jag hade själv frontosor i ett 720 men skämdes[:o] för att de hade så dåligt med utrymme - så jag sålde dom.
#16 - 19 februari 2008 13:09
gör dig av med den stora och ha kvar dom små
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 19 februari 2008 13:16
gör dig av med den stora och ha kvar dom små

små blir stora;)
#18 - 19 februari 2008 13:28
ja men han kan ju ha dom ett tag. hur stora kan dom bli??????
#19 - 19 februari 2008 13:29
en fråga till.va anvender man för håv till så stora fiskar??
JeBoro
#20 - 19 februari 2008 14:14
Jag köpte dom innan jag visste hur stort kar jag skulle köpa. Jag var inställd på 500 eller 720 men jag tyckte inte det kändes säkert att köpa ett så stort begagnat så det blev ett 375 nytt istället. Jag hade dom hos en kompis innan jag fick i ordning på mitt kar. Jag trodde att dom skulle få plats men ser nu att det går nog inte. I alla fall inte två stora hanar, den största är över 30cm.
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 19 februari 2008 14:17
ja men han kan ju ha dom ett tag. hur stora kan dom bli??????

Den största jag hade var 38 cm
#22 - 19 februari 2008 16:05
finns ju artbeskrivningar.

Sen tycker jag att om du vill ha tanganyika, så finns det massor av andra goa ciklider därifrån.
JeBoro
#23 - 19 februari 2008 17:57
ja jag har ett par alto. compressiseps och fyra calvus, vet ej vilken sort. Men dom får nog flytta till ett mindre kar så länge. Skulle ju va rätt häftigt med några fler mindre snäcklekare men det får bli i framtiden. Finns inte mycket tangayikaciklider att få tag i här i småland. Det får bli en utflykt till nol till sommaren.
JeBoro
#24 - 24 februari 2008 11:10
Så nu har jag hittat ett nytt hem åt frontosorna.
Började bli lite kris för den största hanen och minsta honan hade börjat visa intresse för att leka och dom andra var inte direkt välkomna i akvariet:)
Så nu går det 10 st hongi och ett par Ps. Kingsizei. bilder kommer snart

Annons