37000 liter!

#1 - 19 november 2012 16:05
Kollar på Animal Planet nu, om en kille som har ett akvarium på 37000 liter (tyckte jag att de sa), förmodligen det största privatägda akvariet i världen. Rätt häftigt, han hade t.o.m några Arapaimor. Men tyvärr verkar han ha fallit för frestelsen att proppa det fullt av stora fiskar bara för att akvariet är stort... Så det såg faktiskt ganska överbefolkat ut, hur man nu lyckas överbefolka ett kar på 37000 liter... Han hade bl.a påfågelsciklider, påfågelsabborrar, Amphilophus citrinellum, Pacu, och flera stora malar.
#2 - 19 november 2012 16:28
är det de som är i källaren och byggt typ i vinklar?
finns nå klipp på tuben på ett sånt monsterkar med jäkla massa monsterfisk i.
#3 - 19 november 2012 16:33
Det såg ut som ett "normalt" kar vad det gäller formen, vad jag kunde se, tror det hade tegel som "ram" så att säga. Det kallades House of Sam, för den ena arapaiman hett tydligen Sam, vad jag förstod.
#4 - 19 november 2012 16:47
mm.. stort, men tveksamt om det ens är topp 10 på monsterfishkeepers.. sjukt trevlig kille (i forumsammanhang) och ett av de snyggaste enorma karen eftersom han faktiskt satsat lite på inredning och belysning där kostnaden av detta oftast brukar avskräcka folk..

sen kanske man ska tillägga att visst, det är mycket fisk i karet men de kommer ju också fram till rutan när det är folk i närheten.. det är ju inte direkt dött i amazonas heller :)
#5 - 19 november 2012 17:06
Hehe, nej, men med så många fiskar finns ju inte en chans att ett lekpar ska kunna dra upp yngel t.ex. Undrar om ens ett par skulle kunna bilda, och hålla ett revir i det karet, med det sällskapet. I ett så stort kar (inte för att jag nå´nsin kommer att kunna skaffa ett, vare sig vad det gäller pengar eller utrymme) hade jag nog haft det såpass glest, att ett par skulle kunna försvara ett revir, och sin avkomma. I ett kar av den storleken finns väl verkligen chansen att få se naturligt beteende, och ynglen skulle definitivt ha plats att växa på, man kan ju inte direkt prata om ett för litet yngelkar i det fallet :p
#6 - 19 november 2012 17:08
ja det är väl "johnptc" somhar house of sam. Det där andra stora karet somMrH menar är det "arapaimag" som äger.
#7 - 19 november 2012 17:17
DET är stort..
" target="_blank">
och hans 15 000 gallons growout.. haha.. dåre..

jag bara älskar den där länken.. den besvarar liksom alla frågor..
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 19 november 2012 17:24
Men så jäkla fult
#9 - 19 november 2012 17:59
[COLOR=#000000][FONT=Segoe UI]We're building a religion..[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#000000][FONT=Segoe UI]We're building it bigger..[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#000000][FONT=Segoe UI]We're widening the corridors and adding more lanes..[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#000000][FONT=Segoe UI]We're building a religion.. :D[/FONT][/COLOR]
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 19 november 2012 18:18
Jo men det blir väl då som med religioner - dvs folk blir maniskt fundamentalistiska. Dvs är religionen att akvariet skall vara stort och fiskarna skall vara jättelika - så tror man blint på att detta är det rätta. Trots att akvariet i sig är en sanslöst fult så tycker man det är snyggt.
Så akvariet har byggts av en rik jäkel utan en tillstymmelse till känsla för bra smak.
#11 - 19 november 2012 19:11
men sötnos.. du behöver inte vara så ilsk..

det är väl ingen som sagt att det skulle vara bättre med större.. bara för att jag tycker det sitter jag väl inte och tycker att det är någon fattig jäkel med dålig smak för att karet inte faller mig i smaken.. jag skulle själv gärna ha ett stort sällskapskar men skulle aldrig ta mig platsen eller pengarna att ha det då platsen och pengarna kan nyttjas bättre enligt mig.. evenemanget house of sam drar dessutom mer besökare än zoopet utan att han ens försökt, han är med på animal planet, han har ett kar som hela den intresserade världen känner till.. men du har ju faktiskt en specialdesignad btn från TYSKLAND.. :)

smaken är som sagt som baken..
#12 - 19 november 2012 19:40
Min första tanke är satan vad mat det måste gå åt.
#13 - 19 november 2012 19:43
chricka skrev:
Min första tanke är satan vad mat det måste gå åt.

Tja, ytterligare än anledning att hålla nere antalet fiskar lite, bara kostnaderna för all den maten lär vara rätt rejäla.
#14 - 19 november 2012 19:50
" target="_blank">

matning av ett annat litet kar.. :)
#15 - 19 november 2012 20:04
Tycker det ser så sterilt och naket ut i detta monster akvarium och en botten av betong.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 19 november 2012 20:06
men sötnos.. du behöver inte vara så ilsk..

Sötnos jag är inte ilsk - då skulle du se mig ilsk:p

Men finns det inte någon privatperson med ett riktigt stort akvarium som är snyggt.
Nedanstående akvarium som dock inte är ett privat akvarium utan finns på Hagenbeck Tierpark i hamburg är dock riktigt snyggt.

PS: Jag har inte någon bakgrund från Tyskland vad det nu har med saken att göra.
#17 - 20 november 2012 09:00
Sötnos jag är inte ilsk - då skulle du se mig ilsk:p

Men finns det inte någon privatperson med ett riktigt stort akvarium som är snyggt.

Nedanstående akvarium som dock inte är ett privat akvarium utan finns på Hagenbeck Tierpark i hamburg är dock riktigt snyggt.

PS: Jag har inte någon bakgrund från Tyskland vad det nu har med saken att göra.

så skall en slipsten dragas......

.
#18 - 20 november 2012 15:31
snyggt och stort

Det här tycker jag är både snyggt och stort, tror det är privatägt också.

&feature=related" target="_blank">
&feature=related
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 20 november 2012 15:44
Ove.P skrev:
Det här tycker jag är både snyggt och stort, tror det är privatägt också.

&feature=related" target="_blank">
&feature=related

Lite mörkt för att man skall kunna se men det verkar ju hyfsat Ok i alla fall. Definitivt inte fult i alla fall.
#20 - 20 november 2012 16:06
yes privatägt, finns den film på hur han bygger det och när han lassar i fisk. eller, de fanns allafall förut på tuben. vet ej om dom är kvar.
#21 - 20 november 2012 16:39
jepp, privatägt.. :) men som sagt, mer ljus.. dock är det ju så in i helvete dyrt att lysa upp så stora kar..

gillar detta skarpt, dock "bara" 6000L.. http://www.monsterfishkeepers.com/forums/showthread.php?329022-1700-Gallon-Stingray-River
#22 - 20 november 2012 18:07
jepp, privatägt.. :) men som sagt, mer ljus.. dock är det ju så in i helvete dyrt att lysa upp så stora kar..

gillar detta skarpt, dock "bara" 6000L.. http://www.monsterfishkeepers.com/forums/showthread.php?329022-1700-Gallon-Stingray-River

jahapp, nu kan man ju lägga ner den här jäkla hobbyn. snyggare än så där lär det ju inte kunna bli....jäklar alltså.
#23 - 20 november 2012 18:08
å hans saltbalja var ju inte direkt ful den heller....
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 20 november 2012 18:22
Håller med om att det var ett riktigt snyggt akvarie
#25 - 20 november 2012 18:30
Finns på YT också, riktigt snyggt! Tror den heter stingray-river där med =)
#26 - 20 november 2012 18:31
Här är den :)
[video=
" target="_blank">
[/video]
#27 - 20 november 2012 18:42
det där är fan porr på riktigt! helt otroligt hur han har fått till det så jäkla bra.
#28 - 20 november 2012 18:54
Drömmen för oss som både gillar landskapet och djuren i vattendelen och landdelen :D
Ett par mantellor bland grönskan, mmmm, drömmer........
#29 - 20 november 2012 19:05
mm.. har något liknande (liknande avser här på samma sätt som en troende skulle se "och gud skapade människan till sin avbild") planerat för mitt 150x150x75..
#30 - 20 november 2012 19:21
En tråd om det tack, ettfett :D
#31 - 20 november 2012 19:27
det kommer nog gå att följa på mfk.com och rovfisk med mindre uppdateringar även här.. :) dock är det en bit kvar då jag flyttar nu, men inte planerar att ställa upp det karet då jag inte planerar att bo i den lägenheten mer än 1-1,5 år.. det enda jag tar med mig är rockorna och någon tiger..

menmen, det är inte mina planer det handlar om, fortsätt ösa på med feta kar.. :D

Annons