Hej Zoopet!
Här kommer jag att dokumentera hur det går att starta mitt första akvarium. Vill ni så läser ni och kommentera gärna!!
Jag tycker att det är super-viktigt med feedback, speciellt när man är rookie...
Det startade för ett par år sedan ett välgrundat fiskeintresse gjorde att jag ville ha fiskar omkring mig "24/7/365", hade dåligt med pengar efter studier och föräldraledigt... Nu plötsligt öppnade sig möjligheten och jag tog chansen!
En rekognoseringstripp till Akvarielagret resulterade i att jag bestämde mig för att köpa ett nytt Rena 360L. med bänk å pump = "hela kittet".
En vecka senare på fredag levererades skönheten hem till mig då hade Christian(?) monterat en snygg bakgrund å jag hade köpt några rötter och Rådasand 2 säckar 0,8-1,2 och en säck 3-5 för att få en lite mer levande botten så mixade jag typ 80/20 med mest av den fina sanden.... å efter en kväll av noga tvättande av sand så fyldes karet....
Dagen efter så åkte jag dit igen å köpte växter (tyvärr så minns jag inte vad de hette [:o] ) det blev typ 10-12 plantor och lite "Java mossa" på pinnar och en "moss-boll".
Därefter började mina första trevande försök att få ordning på vattnet...
Efter att ha pyttsat i lite start-vätskor så började väntans tider....
...
..
.
Så hände nått!! Vattnet blev dimmigt!! PANIIIK!!!! [:o]
Efter lite frågor här på Zoopet, och goda råd från flera av er (ex. Icefudge, TACK ALLA!) Så fixade det det sig efter några dagar och det började det bli läge att flytta in några invånare.. jag tänkte börja med något smått, gärna ett stim...
Det blev 10 st Leopard Danio.
Bilder kommer när jag blivit uppgraderad till Guldmedlem.
//Niklas