360L. premiär!

#1 - 17 oktober 2009 09:26
Hej Zoopet!
Här kommer jag att dokumentera hur det går att starta mitt första akvarium. Vill ni så läser ni och kommentera gärna!!
Jag tycker att det är super-viktigt med feedback, speciellt när man är rookie...

Det startade för ett par år sedan ett välgrundat fiskeintresse gjorde att jag ville ha fiskar omkring mig "24/7/365", hade dåligt med pengar efter studier och föräldraledigt... Nu plötsligt öppnade sig möjligheten och jag tog chansen!

En rekognoseringstripp till Akvarielagret resulterade i att jag bestämde mig för att köpa ett nytt Rena 360L. med bänk å pump = "hela kittet".

En vecka senare på fredag levererades skönheten hem till mig då hade Christian(?) monterat en snygg bakgrund å jag hade köpt några rötter och Rådasand 2 säckar 0,8-1,2 och en säck 3-5 för att få en lite mer levande botten så mixade jag typ 80/20 med mest av den fina sanden.... å efter en kväll av noga tvättande av sand så fyldes karet....
Dagen efter så åkte jag dit igen å köpte växter (tyvärr så minns jag inte vad de hette [:o] ) det blev typ 10-12 plantor och lite "Java mossa" på pinnar och en "moss-boll".

Därefter började mina första trevande försök att få ordning på vattnet...
Efter att ha pyttsat i lite start-vätskor så började väntans tider....
...
..
.
Så hände nått!! Vattnet blev dimmigt!! PANIIIK!!!! [:o]

Efter lite frågor här på Zoopet, och goda råd från flera av er (ex. Icefudge, TACK ALLA!) Så fixade det det sig efter några dagar och det började det bli läge att flytta in några invånare.. jag tänkte börja med något smått, gärna ett stim...

Det blev 10 st Leopard Danio.

Bilder kommer när jag blivit uppgraderad till Guldmedlem.
//Niklas
#2 - 17 oktober 2009 09:28
Skall bli spännande att se lite bilder.
#3 - 18 oktober 2009 11:31
När jag "koppade in" de första små invånarna, då de låg i sin påse å guppade på ytan så frågade sonen 6 år gammal:
"Pappa har du dom i påsen för att se om de klarar av så djupt vatten?"
Rätt skön fråga!! :D
#4 - 18 oktober 2009 11:45
Hahahahhahahhaha xD
Lycka till med karet :)
#5 - 20 oktober 2009 06:25
Nu står jag inför den roliga uppgiften att börja fylla på med mer fiskar till helgen (om testerna visar bra värden)... Men som nybörjare så är det svårt att föreställa sig hur det blir med "vuxna" fiskar.
Det handlar om ett 360L. akvarium som jag har 10 st. Leopard Danio i nu.. Är lite sugen på att hålla Asien som ursprung på invånarna...
Hade siktet inställt på Silver Haj, Prakt Botia, Siamesisk algätare. Men alla dessa vill väl helst ha sällskap av artfränder??
Hur många kan jag ha utan att det blir trångt??
Någon som har erfarenhet??
#6 - 21 oktober 2009 05:26
Nu står jag inför den roliga uppgiften att börja fylla på med mer fiskar till helgen (om testerna visar bra värden)... Men som nybörjare så är det svårt att föreställa sig hur det blir med "vuxna" fiskar.

Det handlar om ett 360L. akvarium som jag har 10 st. Leopard Danio i nu.. Är lite sugen på att hålla Asien som ursprung på invånarna...

Hade siktet inställt på Silver Haj, Prakt Botia, Siamesisk algätare. Men alla dessa vill väl helst ha sällskap av artfränder??

Hur många kan jag ha utan att det blir trångt??

Någon som har erfarenhet??

Finns massor med trevliga Asiatiska fiskar, Praktbotia skulle jag försöka ha en grupp på 4-6st då gör dom sig bäst tycker jag. Silver Haj skulle jag skippa helt, den är jäkligt tråkig i sitt beteénde..

Här kommer några tips på Asiatiska fiskar som jag gillar:

Tigerbarb, Khuuli-ål, Moskitorasbora, Drottningrasbora.

Finns även en hel del andra trevliga Barber, Botior, Guramis & rasboras.

Alla dessa fiskar går att hitta bland zoopets artbeskrivningar. Och oftast finns alla hemma i en hyffsat välsorterad akvariebutik.

Mvh

Markus
#7 - 22 oktober 2009 19:28
Så Nu ligger det en bild i guldmedlemmarnas akvariearkiv...
#8 - 22 oktober 2009 19:32
Siamesisk algätare trivs bäst i grupp och har en hel del roliga "lek" beteenden för sig om de är flera.

Jag tycker silverhajar är väldigt vackra och jag tycker att de kommer bäst till rätta om de är 3-10st och om det dessutom finns en ganska kraftig ström i akvariet då de ofta väljer att lägga sig där och rycka och trixa i flödet.
#9 - 22 oktober 2009 19:56
Dre skrev:
Siamesisk algätare trivs bäst i grupp och har en hel del roliga "lek" beteenden för sig om de är flera.

Jag tycker silverhajar är väldigt vackra och jag tycker att de kommer bäst till rätta om de är 3-10st och om det dessutom finns en ganska kraftig ström i akvariet då de ofta väljer att lägga sig där och rycka och trixa i flödet.

Tackar...
Är inne på att försöka mig på precis de jag skrev om.. Hoppas att de får plats i mitt akvarium... [:o]
#10 - 24 oktober 2009 06:27
Markus1984 skrev:
Finns massor med trevliga Asiatiska fiskar, Praktbotia skulle jag försöka ha en grupp på 4-6st då gör dom sig bäst tycker jag. Silver Haj skulle jag skippa helt, den är jäkligt tråkig i sitt beteénde..

Här kommer några tips på Asiatiska fiskar som jag gillar:

Tigerbarb, Khuuli-ål, Moskitorasbora, Drottningrasbora.

Finns även en hel del andra trevliga Barber, Botior, Guramis & rasboras.

Alla dessa fiskar går att hitta bland zoopets artbeskrivningar. Och oftast finns alla hemma i en hyffsat välsorterad akvariebutik.

Mvh

Markus

Tackar för tipsen, får kolla in dem här på artbeskrivningarna..:)
#11 - 24 oktober 2009 06:32
Nya invånare!

Igår blev det en tripp till Akvarielagret för lite fiskinköp.

Det blev 3 st 4-5cm Praktbotia (En var liite ljusare, varför?)

4 st Siamesiska algätare i 2½cm size.. de började genast att glufsa i sig alger, kul!

Leopard daniorna som inte var särskilt lugna innan fick ännu mer fart å verkar nästan lite "tokiga" nu på morgonen... De hade väl vant sig vid att ha 36L var... bortskämda småfiskar..:D

Annons