350L SA svartvatten

#1 - 11 juli 2010 21:34
Om cirkus två veckor kommer vi hämta vårt Juwel rio 300 från Hornbach. Tanken är att det ska bli en svartvattenbiotop (SA) så långt det går med främst dvärgciklider i någon lämplig storlek upp till 11-12 cm som vuxen. Lägg på ett stim tetror och nån snygg mal, en massa växter, rötter och några stenar.

Alla tips, frågor och funderingar mottages varmt. Hoppas på detta vi få den input vi behöver för att lyckas med vårt projekt.

Detta är mitt första akvarium i vuxen ålder. Största utmaningen kommer nog bli att få till svartvattnet. Jag har fått uppfattningen att mycket rötter och torv i filtret i princip räcker med stockholms mjuka vatten men efterforskningar fortgår. Tips mottages varmt :)

Påtänkta ciklider är än så länge...
[LIST]
[*]Mikrogeophagus ramirezi eller Mikrogeophagus altispinosus
[*]Laetacara dorsigera
[*]Apistogramma cacatuoides
[*]Nannacara anomala
[/LIST]Monocirrhus polyacanthus (bladfisk) skulle vara riktigt snyggt i karet men verkar vara ganska bökig att ta väl hand om :(

Tetrorna är fortfarande öppet.

När det gäller malar så gillar jag piskstjärtarna starkt, men dom gillar strömt vatten och dvärgcikliderna ska inte behöva simma ihjäl sig så det verkar bli en fail. Banjomalarna gillar jag också fast det är ju roligare om man slipper sitta med nattlampa för att se om dom lever eller inte. Kanske Rineloricaria lanceolata? Har inte hittat nått om vad för vatten dom vill ha men jag är ju inte goldmedlem ännu heller :mad:

Har även läst att Atya gabonensis (vampyrräka) även finns i SA. Då är det ett givet tillskott till akvariets botten. Vem kan tacka nej till 14 cm räka? :D

En oddball jag hoppas kunna få in är Colomesus asellus (Amazonas kulfisk). Jag har två - tre gånger fler källor på att dom funkar i ett sällskapsakvarium än att dom inte gör det. Den är en romspridare och håller därför inte territorium men är ändock en potentiell finbitare. Enligt vad jag har läst så hänger det ihop med hur pass väl dom trivs och om dom får tillräckligt med mat. Snabba och inte för långfenade fiskar i akvariet är rekommenderat till dessa.

Någon gång nästa vecka ska det inhandlas inredning. Någon mörk sand, rötter, sten och ett par BTN moduler att bygga ett filter av. Osäker på om rötterna ska blötläggas innan när man ändå vill ha tefärgat vatten.
#2 - 13 juli 2010 21:11
Hur går det med projektet?

När det gäller tetrorna kan jag varmt rekommendera rödmunstetror! Vackra, och grymma på att stimma!
#3 - 14 juli 2010 13:02
Funderar på hur jag ska göra med innerfiltret. Hade tänkt skaffa ett par btn woodrock moduler och sätta i ena hörnet och göra plats för att stoppa i torv den vägen också. Man kanske kan behålla pump och doppvärmare som sitter i juwelfiltret med lite tur? Lägger upp lite bilder när jag har något att faktiskt ta kort på :)
Bilagor:
#4 - 14 juli 2010 15:53
Ska du inte köra med utefilter, nu vet inte jag hur stort rio 300 är men gissar på 300l och då behöver du åtminstånde en filtervolym på 3l, tänk på att svartvatten är brunt men rent vatten.
#5 - 14 juli 2010 21:10
Det är på 350 liter nuförtiden, 50 cm djupt så jag tycker inte att en filtermodul på ena sidan borde ta för mycket plats. Var först inne på en hel bakgrund men det blir nog för trångt. Det blir nog snyggt ändå med en mörk bakgrundspapp bakom. Skulle vilja ha tag i nått som ser ut som sån där mörkgrå antistat plast för datorkomponenter.

Ett ytterfilter hade varit ett alternativ om det varit förberett för ett sådan, jag litar nog inte tillräckligt på mig själv för att låta vattnet cirkulera utanför akvariet i ett av mina hobbybyggen :)
#6 - 14 juli 2010 21:19
Jag kör på solfilm i mina kar, och tycker det ser bra ut :) Blir lite gråaktigt iom att det släpper igenom lite ljus.

Du skulle ju kunna köra med ett ytterfilter och använda filtermodulen som förfilter. Annars funkar det säkert jättebra att bygga innefilter av modulerna, finns ju jättemånga som har så! Hur stor volym är en modul på invändigt? Skulle tro att du för skaffa nya powerheads för det, då juwels egna grejor ser lite speciella ut om jag inte missminner mig...
#7 - 14 juli 2010 21:30
Jag har funderat på just det om jag kan använda pumpen i juwels filter. Det verkar komma som en byggsats och pumpen ska klara 1000 liter i timmen men hur det ser ut vet jag inte. Doppvärmaren är på 200W.

BTNs woodrock modulsystem har nästan samma djupkrav som deras bakgrunder så det borde bli ett ordentligt filter även om man bara kör på halva bredden (två moduler istället för fyra).
#8 - 18 juli 2010 21:43
Nu börjar det röra på sig. Två stycken woodrock moduler för höger sida införskaffade. http://yfrog.com/nbfrontflashj

Har tänkt mig att bygga ett filter som ser ut ungefär så här på baksidan.
http://yfrog.com/nebackflashdiagramj
Pilen är vattenflödet, grönt är där jag tänkt lägga filtermaterial och brunorange där jag tänkt lämna plats för torv. Jag har inte börjat skära någonting än så det är fortfarande öppet för förändringar. Mest osäker är jag på om hålet efter stoppet i nederkant kommer kunna hantera dom 1000 l/h jag vill ha i cirkulation.

Rötter har också införskaffats. http://yfrog.com/n3rootsj
Tre stycken. En stor i mitten som går ut i tre delar och två mindre på sidorna. Tanken är att den stora ska stå på dom tre "fötterna" och luta sig mot bakgrundens vänstra del. Dom två små ska jag nog bygga in som ytterligare utstickare från den stora roten. Med lite tur kan det nog se ut som en rot som sticker ner i akvariet.

Gömställen och grottor har jag fortfarande ingen större uppfattning om hur jag ska göra. Kokosnötter, pvc rör och liknande vill jag absolut undvika. Men jag har lite tid på mig att fundera över det. Akvariet borde vara klart för avhämtning i slutet på veckan som börjar om ett par minuter :)
#9 - 21 juli 2010 14:35
Var och hämtade akvariet idag. Bänken var ganska enkel att slå ihop även om det hade varit skönt att vara två när man gjorde det. http://yfrog.com/n2dsc06335j

En polare fick komma förbi och hjälpa till att lyfta upp åbäket på bänken. 70 kilo akvarium lyfter man inte själv :) http://yfrog.com/jcdsc06337pj

Dags att vattenfylla och kolla så det håller tätt. Sen ska det sättas dit bakgrund och inredning.
#10 - 21 juli 2010 18:46
Atya gabonensis värkar ju grymt häftiga :D Har du tänkt något mer på vad för slags invånare du ska skaffa?
#11 - 21 juli 2010 19:16
Vic har fixat en riktigt snygg grotta till sina apistogramma bild på inlägg #144 på denna sidan http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=109309&p=1051711&viewfull=1#post1051711

Skiffer blir riktigt bra malgrottor och smårötter och stenar i en hög är bra gömställen för andra bottenlevare.
#12 - 21 juli 2010 22:36
Modulerna på plats och får torka över natten. http://yfrog.com/5ndsc06338cj :D

Ja visst är Atya gabonensis fin fin :) Den asiatiska bamburäkan eller vad den heter som är en liknande filterräka, röd med en vit rand längs kroppen är också riktigt snygg men det är asiatisk :/ .. fast det kanske slinker ner sådana också. Kontrasten mot grönt lär ju bli skitsnyggt.

När det gäller andra sorter så är mitt största problem att det finns så mycket att välja på. Hittade den här lilla gynnaren (Crenicichla compressiceps) för ett tag sen och jag lär nog välja dvärgciklider som funkar ihop med sådana små gäddor. Det är högt i tak så scalare skulle funka men dom lär ju inte låta ens dom större tetrorna simma lugnt :)
Bilagor:
#13 - 23 juli 2010 07:37
Inredningsdags. Jag hade hoppats på att sätta den stora roten mer åt vänster men den är helt enkelt för stor för att det ska gå att ha den på annat sätt vilet begränsar möjligheterna lite :( Men nog tycker jag att det finns potential för att bli riktigt snyggt.

Stor rot vilar på tre ben framtill och två mindre rötter baktill. Två små rötter bakom till vänster och en liten rot bakom till höger. Har tänkt bygga grottor med dessa. Hoppas även bygga grottor runt dom tre rötterna som står i mitten.

framifrån http://yfrog.com/jbdsc06358yj
vänster med filterintag upptill http://yfrog.com/5hdsc06359oj
höger med filterintag framtill http://yfrog.com/i3dsc06360yj

Först hade jag tänkt att bara ha det övre filterintaget men jag blev nojig för att cirkulationen i karet skulle bli för dåligt och mest på ytan så jag tog upp ett hål till som syns på den sista bilden. Hoppas att det inte sabbar cirkulationen i modulerna för mycket. Tänker lägga torv övers i den vänstra modulen och vattnet som går genom det nedre intaget kommer inte att passera den vägen.

Bild på baksidan http://yfrog.com/nebackflashdiagramj

Om det skulle visa sig att det funkar dåligt så kan jag alltid enkelt ta bort det övre stoppet i högra modulen i efterhand. Det är i alla fall lättare än att sätta i ett nedre intag i ett vattenfyllt kar :)
#14 - 23 juli 2010 07:37
vart är mitt guldkonto förövrigt.. är en vecka sen jag stoppade in pengarna snart :(
#15 - 23 juli 2010 10:49
Jim_J skrev:
Hur går det med projektet?

När det gäller tetrorna kan jag varmt rekommendera rödmunstetror! Vackra, och grymma på att stimma!

Tänkte direkt på römunnar jag också! Först tyckte jag inte de var så häftiga men nu i efter att ha panat in dem ett antal gånger i butik vill jag ha ett gäng själv. :)
#16 - 23 juli 2010 11:53
Jo.. det står mellan rödmunnar, koppartetra och kejsartetra tror jag.
#17 - 23 juli 2010 12:23
puffer skrev:
Modulerna på plats och får torka över natten. http://yfrog.com/5ndsc06338cj :D

Ja visst är Atya gabonensis fin fin :) Den asiatiska bamburäkan eller vad den heter som är en liknande filterräka, röd med en vit rand längs kroppen är också riktigt snygg men det är asiatisk :/ .. fast det kanske slinker ner sådana också. Kontrasten mot grönt lär ju bli skitsnyggt.

När det gäller andra sorter så är mitt största problem att det finns så mycket att välja på. Hittade den här lilla gynnaren (Crenicichla compressiceps) för ett tag sen och jag lär nog välja dvärgciklider som funkar ihop med sådana små gäddor. Det är högt i tak så scalare skulle funka men dom lär ju inte låta ens dom större tetrorna simma lugnt :)

Eftersom Crenicichla compressiceps vill ha bra flås på vattnet så kommer du att få problem med att få skalarer och många dvärgciklider att trivas.
Ditt akvarium kommer att bli en höjdare och jag rekomenderar gabonensis, dock är dom väldigt skygga, så fixa mycket grottor och gärna i framkant, det tog 6 månader innan jag såg mina för första gången sedan jag köpte dem.
Bilagor:
#18 - 29 juli 2010 07:14
Efter lite stiltje främst för att jag har varit utomlands så börjar det ta lite fart igen. Var och köpte något som kallades akvarieberg och som ska få fungera som grottbyggsats. Butiken lovade att det är kalkfritt men jag ska teste det i alla fall. Ska även testa den skifferplatta jag köpte som legat i blöt hela natten.

http://img820.imageshack.us/img820/9477/akvarieberg.jpg
Akvarieberg kanske inte ser särskillt naturligt ut men det är i alla fall inte några lerkrukor. Tillsammans med små rötter borde jag kunna få ihop ett gäng grottor. Skiffret får ligga snett i sanden och forma en bakre platt med gömställen för några malar framför. Jag har två grönaktiga små plastberg i grön ton också som jag skulle kunna använda men jag är nog egentligen inte så sugen :)
#19 - 31 juli 2010 19:46
Planterat och fyllt. http://a.imageshack.us/img837/1985/dsc06535.jpg

Nu ska jag bara få till vattenvärdena och inte utan att ett par frågetecken upptsått. slängde upp en tråd här för det http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141591&goto=newpost

Vattenspikbladen på ytan verkar åka åt sidorna... det kanske löser sig när dom förökat sig lite mer :)
Bilagor:
#20 - 31 juli 2010 19:59
Jag gillar verkligen roten! Det här kommer att bli ljuvligt med murrigt vatten.... kanske lite löv på botten för den där äkta "ombonade" känslan? ; )
#21 - 2 augusti 2010 19:44
Eftersom att vi kommer åka bort en vecka om ett par veckor så har jag hällt i bakteriekultur för att få skjuts på kemin. Sera bio nitrivec. Förhoppningsvis räcker det med en kur då det gick åt en hel del när man doserade enligt flaskan.

Nu idag stoppades det i 4 kejsartetror som får dra igång karet. Har fixat lite fler droptester också och enligt dom finns det spår av både nitrit och ammonium (upp till 0.25 ppm på båda även om jag tycker ammonium låg mer mot 0, ovana från min sida). Sticktestet tyckte nitriten låg på ok. Får hålla lite koll på dom här värdena dom närmaste dagarna. pH verkar stabilisera sig nu och lär väl inte gå under 6.5 skulle jag tro.

Det var riktigt roligt att se hur dom slöa tetrorna piggnade till under inkoppningen. Nu är det en väldans fart på dom i sin nya miljö :) Intalar mig själv att det är skillnaden i pH från affären som det beror på men jag har egentligen inte en susning.
#22 - 2 augusti 2010 20:41
En av kejsarna envisas med att simma med huvudet neråt. Hoppas det ger sig så jag inte lyckats få hem sjuka fiskar det första jag gjort.
#23 - 4 augusti 2010 20:05
Tre livliga kejsartetror i karet som ser ut att behöva lite sällskap men det får dom inte förrens om knappt tre veckor. Ett par problem som jag inte riktigt vet hur jag ska tackla. Den fjärde tetran är inte alls kry utan är blek, sitter mest strax under ytan bredvid filterintaget, äter inte och är tjockare än dom andra tre. Ev. lite rosa på buken också. Piggnar den inte till snart kanske jag gör bäst i att ta upp den och göra slut på lidandet? Både för dess och för dom andra fiskarnas skull.

Tre av svärdplantorna har fått en massa mörka fläckar och ser ut att ha gulnat lite på kanterna. Dom svärdplantor som står precis bredvid ser jättebra ut. Dom tre risigare kom i samma kruka har jag för mig.

I övrigt så är alla vattenvärden perfekta.
#24 - 7 augusti 2010 14:40
Nu har jag gjort första vattenbytet och skickat i en dubbeldos pmdd + easycarbo. Hoppas det ger resultat på växterna nu. Skickade även i fler kejsartetror eftersom den honan som blev ensam i princip blev jagad runt akvariet varje vaken timme av dom två hannarna som turades om. Är inte ett dugg besviken på valet av kejsartetra så som dom härjar runt och visar sig stöddiga :)
Bilagor:
#25 - 7 augusti 2010 17:50
Tetror brukar ju vara trevligare ju fler man har så jag antar att det är svårt att hålla sig! :p
Bilagor:
#26 - 8 augusti 2010 08:00
Jo visst är det så men nu blir det i alla fall inget mer eftersom jag åker bort om en vecka, det vore att utmana ödet lite för mycket :) Skulle behöva lite förslag på en ytorienterad fisk som inte hoppar så både bilbuk och pennfiskarna går bort.
#27 - 8 augusti 2010 17:05
Riktigt snyggt! =)
#28 - 8 augusti 2010 20:01
Det verkar som om det var tur för honan att jag la i fler kejsartetror. Hon hade börjat simma konstigt redan innan och nu har jag sett att en av bröstfenorna är "stukad" i 45 graders vinkel...
#29 - 10 augusti 2010 20:05
En bild på hur karet ser ut nu

[ATTACH=CONFIG]36173[/ATTACH]

Om man jämför med hur det såg ut för lite mer än en vecka sedan så ser man att allting växer på men svärdplantorna (vanliga och dvärg) verkar vara svårstartade. Men det är ju riktigt kul att papegojbladen skjuter i höjden :) Jag är riktigt nöjd med att ha placerat ett filterinsug i nivå med ytan också. Mycket av skräpet som ligger och flyter sugs in där och fastnar i mitt förfilter. Man kan se ett ensamt flytande vattenspikblad där det ligger.

Den där stackars fisken till vänster som simmar uppåt är nog den tetran som stukat ena bröstfenan. Hoppas det blir bättre.
#30 - 10 augusti 2010 20:54
snyggt :) mina svärdplantor hände det först inget med men när dom väl tog fart gjorde dom det ordentligt :)
#31 - 12 augusti 2010 08:35
Man tackar för alla positiva kommentarer :)

Igår fick jag rengöra alla blad på en av våra svärdsplantor från vad jag tror är kiselalger. Alla bladen var nästan helt mörkbruna vilket inte kan vara särskillt bra. Hade tänkt skaffa fler kejsare som nästa inköp om ett par veckor men det lär nog behövas algätare istället, nån form av större otocinclus förmodligen antar jag. Parotocinclus maculicauda är ju grymt snygg men jag har inte sett den till salu någonstans.

Frugan klarar även på att kejsartetrorna inte är färgglada nog vilket jag har svårt att förstå :) Än så länge har vi dåligt med flytväxter så dom färgar inte ut helt innan den ena lampan slocknar (har två lampor som går på olika timers med en timmes förskjutning).

Kejsarna stortrivs förrövrigt. Hanarna utmanar varandra, ändrar färg från klarblå till mörkt lila med fenorna helt utspärrade och "stångas". Det har dom egentligen gjort sedan dag 2 men nu har honorna börjat utmana varandra på liknande sätt. Hoppas på yngel när vi kommer tillbaks efter vår resa.

Vi blir borta en vecka. Eftersom karet är ganska nytt så tänkte jag lämna det utan matning under den tiden. Nu så matar jag varje dag så det borde väl gå bra hoppas jag.

Skulle gärna slänga upp fler bilder och kanske någon film men vår digitalkamera är helt oduglig att ta kort på något specifikt i karet då den bara fokuserar på bakgrunden hela tiden. Hur ska jag motivera ett inköpt av en systemkamera tro... :D
#32 - 14 augusti 2010 21:09
Jättesnyggt akvarium, ska bli spännande att se när växterna tar sig lite mer =)

En fråga: har varit sugen på woodrock och undrar hur mycket plats dom båda modulerna tar?
#33 - 14 augusti 2010 23:15
Vilken fart det tagit, kul! :)

Såg fpör första gången ett Woodrock-system nyligen och det var riktigt snyggt och bra i mina ögon, billigt också! Hade köpt om det var för mina kommande 222l men detta var för ett Juwel 450l. Det tar en del plats men meningen är ju att det ska sköta hela filtreringen med bravur.
#34 - 22 augusti 2010 08:26
Den djupaste delen på dom två moduler som jag köpt är nog mellan 10 och 15 cm. Jag uppskattar att den totala vattenvolymen som ligger i bakgrunden ligger mellan 25 och 35 liter. Om man inte vill skicka i en hel bakgrund tex amazonas så tycker jag det är ett riktigt bra alternativ. Dessutom slipper man strula med att plocka bort mittstag vilket bara kan vara positivt :)

När vi kom hem igår efter en vecka på västkusten så välkommnades vi av en tjock grön sörja på ytan. Grönalger gissar jag. Efter att ha vaskat bort det mesta med en glasslåda medan jag gjorde ett vattenbyte så ser det skapligt ut men nu är frågan vad man ska göra. Den stora skillnaden veckan då vi var borta och algerna blommade var att ingen easycarbo tillsattes alls och fiskarna fick bara mat en gång och då mycket måttligt av grannen. Min gissning är att växterna pga detta inte klarade av att ta upp all näring från pmdd-dosen som tillsattes dagen innan vi åkte.

En av kejsartetrorna har också varit röd på stjärtfenans bas sedan två veckor och där har fjällen rest sig något nu. När vi kommit hem så finns det även en röd rand längsmed analfenans bas. I övrigt verkar han pigg. Jag hoppas det beror på att akvariet är nystartat och att det inte är något smittsamt.

Vi har även tänkt skaffa lite fler fiskar nu, algätare verkar vara en bra ide, men avlivning av tetran första kanske är det säkraste? Råd behövs nog just nu :)
#35 - 22 augusti 2010 18:41
Nya växter införskaffade (javaormbunke, skruvvallisneria och cacomba). Javaormbunken fästes i framkant på roten och har gett en betudlig skjuts i upplevelsen av djupet i karet. Dom andra två sattes till vänster där vattenpest och svärdsplantorna har vuxit som ogräs. Vattenpesten flyttades dit en svärdsplanta inte har trivts alls.

Skickade även i ett 10 tal räkor och en äppelsnäcka. Hoppas det inte var för tidigt för dessa då jag vet att särskillt räkorna är känsliga för nitrit men jag har legat på 0 ända sedan starten så det ska nog gå bra.

Så... lite bilder är väl på sin plats eller hur?
[ATTACH=CONFIG]36528[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]36529[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]36530[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]36531[/ATTACH]
Snäckan lockar till spontansång varje gång min treåring ser den :)

Såg just två yngel från kejsartetrorna dessutom! Kan omöjligt säga hur stora dom var, tyckte det simmade runt nått skit bland vattenpesten, sen såg jag att det faktiskt var små fiskar :)

Annons