Tack för att du svarar:) tar inte illa upp på något sätt:)
Tanken är att jag nu ska flytta över dom malarna som blir för stora till det nya karet :)
Mina 137or är bara 4cm och 5cm så kanske därför dom ser lite små ut :)
Planen just nu är att flytta över allt från det lilla till det stora karet, och så ha något annat i det lilla :) tror det blir bäst så, skyndade på det lilla lite för mycket nu så här när man tänker efter, men man blir så galen och vill ha allt klart direkt, gärna igår.
Jag har ingen nitrit alls om man kikar på jbls tester som jag kört med 2 gånger i veckan, hade lite nitrit precis i början, men nu dom senaste två veckorna har det varit på typ 0.
Har kopplat i en fx6 men det känns som det är lite för mycket snurr på vattnet nu, ska nog köpa ett lite mindre ytterfilter och sen ta fx6an till det stora.
om jag nu vill flytta över allt, e det smartast att börja med tetrorna då?, eller ska jag göra så att jag kör in fx6an ordenligt i det lilla innan jag flyttar tetrorna och sen resten av fiskarna efter någon månad?
Kristian, det var t.o.m. lite i underkant. ;) även om din poäng var bra! Mitt 450l innehåller en Fx5, två streamers som totalt gör ca 9000l/h och en eheim 2252. Så det borde landa någonstans runt 12-15 000 l/h i den burken.
Och jag är nöjd med det. Känns, lagom. :P Tillbaka till Fiskeheladan så borde det inte alls vara för mycket. Du kan ju strypa flödet lite med att sätta i filtermatta i insuget på Fxan. Sedan kan man ju leka lite med hur man ställer alla utblås så att det blir bra. :)
Ang att flytta över allt. Jag har ju gjort det i några vänder pga en vattenskada. Men då har filtrerna varit rejält inkörda etc och sen har jag gjort omstart på karen med minimal matning i en månad, lugn och ro etc. Jag vet inte hur jag ska råda dig där faktiskt. Men om du börjar med tetrorna så blir det ju bättre och mindre belastning på 350 karet och det vore ju inte fel? Så kan du ju ha det så ett tag tills du funderat lite mer. :)
Ang filtrering i stora karet sen så har ju jag spånat på det för min egen del. Spontant skulle jag ha 2 Fxor, 2 innerfilter och sen säkert en hel drös med streamers. Om jag skulle ha liknande arter som jag har nu. (Jag har ju dock tankarna på andra förslag som sump, droppfilter etc.) men även där kan det ju vara bra att veta innan vad du vill med det karet och typ av invånare etc. Den storleken är väl guldvärd om man vill satsa på diskus tex som du verkar sugen på? Ja, isf skulle jag försöka ta reda på vad de vill ha för typ v filtrering etc etc och bygga upp efter det.
Spontant hade jag haft kvar FXan i 350. Skaffat ett annat (kanske tillfälligt, går ju jättebra det med) ytterfilter till stora karet + någon stark streamer och haft i alla tetror där. Och låtit det karet tuffa igång och låtit 350 rulla vidare den med. :)
För tänk på, släpper du ner malarna där i och ångrar dig sen... Så lär de inte vara lätta att håva upp. ;)