350 l SA med Botior

#1 - 25 september 2011 11:17
Tror jag startar en projekttråd så jag kan spåna, fråga och få hjälp med mitt akvarium. Tyvärr har jag ju inga bilder från starten men det är relativt nytt- startade i juli.
Mitt gamla akvarium fick en nitritchock och många fiskar dog. Detta satte dock igång mitt akvarieintresse till max.
Nytt akvarium inhandlades, ett 350 l med frigolitbakgrund som har filter hela vägen. Ett utblås och ett insug.
Det startades upp och sen flyttade jag över mina stackars överlevande fiskar. Bara en av mina praktbotior överlevde så ett gäng nya inköptes.
Även pansarmalar- fläckig och panda.Har helt klart blivit favoriter.
Mitt förra var på 100 l så nu när det blev ett större köpte jag även scalarer.
Har nu ett tonårsgäng så än så länge är det frid och fröjd. Har fått en akvarieaffär att lova att ta emot några när det börjar lekas och bråkas.:p
I mitt förra akvarium hade jag stora problem med växterna. Nu kör jag easy carb och Pmdd.
Men min undran- ska man kanske skippa veckobyten och Pmdd varje vecka till vattenbyte ungefär en gång/månad och Pmdd vid behov?
Har hört olika bud.
En bild på karet för några veckor sedan, ska ta ny bild ikväll. [ATTACH=CONFIG]47506[/ATTACH]
Invånare: (förutom katten:p)
6 Praktbotior
6 Fläckig pansarmal
6 Panda pansarmal
ca 40 neontetror
5 scalarer
2 Ancistrus (+ 2 överlevande bebisar och nu en ny kull i krukan)
1 Pleco
1 överlevande siamesisk algätare från förra karet. Ska dock inte köpa fler men han får gå kvar än ett tag. Han umgås med en praktbotia.
#2 - 25 september 2011 15:27
Kul att du startade upp en tråd om ditt kar:)
Ta gärna kort i 2-3 delar så man ser lite närmare hur det ser ut, vet ej om du använt blixt när du tog kortet men mitt tips är att inte använda blixt och använda akvarieljuset istället.;)
#3 - 25 september 2011 16:37
Har tagit med blixt och utan blixt så det är mycket möjligt att det är med:D
Ska ta utan ikväll.
Här är en bild på scalaren som inköptes igår.
[ATTACH=CONFIG]47512[/ATTACH]
Några andra invånare
[ATTACH=CONFIG]47513[/ATTACH]
en av de andra scalarerna
[ATTACH=CONFIG]47514[/ATTACH]
#4 - 25 september 2011 16:50
Så....lite bilder då. Har nu även fått mina rötter att ligga kvar på botten!:)
[ATTACH=CONFIG]47515[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]47516[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]47517[/ATTACH]
Jag väntar nu på att växterna på den högra sidan ska växa till sig...då kan det nog bli bra.
#5 - 25 september 2011 16:53
snyggt. men äter inte skalarerna upp tetrorna?
#6 - 25 september 2011 16:59
rexi skrev:
snyggt. men äter inte skalarerna upp tetrorna?

Inte än...men jag anar det värsta när Scalarerna vuxit till sig. Såg att den nya jag köpte igår är väldigt sugen...
Jag hoppas dock att även tetrorna växer till sig. Annars får jag skaffa nån större stimfisk.
Tips?
#7 - 25 september 2011 18:07
Det såg fint ut, jag gillar dina scalarer:)
Leopard danior är vackra och blir större än neonerna.
#8 - 25 september 2011 18:41
solis skrev:
Det såg fint ut, jag gillar dina scalarer:)

Leopard danior är vackra och blir större än neonerna.

Tack för att du gillar det![:o] Ska kolla upp danior...när tetrorna blir färre...:(
#9 - 25 september 2011 20:25
Gör så, men man kan inte svära på om dom äts upp eller inte det beror lite på scalarerna, dom funkade med mina stora scalarer men även neonerna funkade med mina scalarer så dom är nog ganska snälla.
#10 - 25 september 2011 20:33
Ja, mina andra scalarer verkar inte bry sig ett dugg. De är nog så vana tetrorna och de är ju ganska unga än. Men den här nya hade en helt annan blick mot dem och gjorde även några små jaktförsök. Vid matning när alla tetrorna kom runt honom snurrade ögonen i skallen!:D Men nu verkar han inte så brydd längre. Snart får han tyvärr annat att tänka på när Ancistrusynglen börjar simma omkring...:(
#11 - 25 september 2011 20:36
Kan tänka mig att han blir snurrig när maten stimmar runt han:), får hoppas att han inte har samma öga för ancistrusynglen;)
#12 - 16 oktober 2011 11:21
Just gjort ett vattenbyte där slangen naturlitvis lossnade vid påfyllning och vispade runt en stund och blötte ner golv, vägg samt bokhylla.[:(!] Växterna frodas dock och att köra PMDD ca varannan- var tredje vecka verkar funka.:)
Ancistrusmalarna har ett nytt gäng bebisar utflyttade (till scalarernas stora glädje) och jag har sett 4 stycken från den förra kullen som klarat sig och är nu så pass stora att de är utom fara. Förhoppningsvis...
#13 - 30 oktober 2011 09:17
Idag vid vattenbytet blir det rensning bland växterna. Jösses vad det gror!!! Tack vare PMDD????
[ATTACH=CONFIG]48667[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]48668[/ATTACH]
Väntar med spänning på att scalarerna ska bli stora och bilda par. Jag hoppas några av mina favoriter blir kvar i karet...
#14 - 30 oktober 2011 09:25
Jäklar vilken djungel! :)
#15 - 30 oktober 2011 10:05
Växer gör det ivarjefall, gillar scalaren till höger:)
#16 - 30 oktober 2011 10:39
solis skrev:
Växer gör det ivarjefall, gillar scalaren till höger:)

Gillar också den till höger...samt denna[ATTACH=CONFIG]48675[/ATTACH]
Tänk om ändå dessa två kunde bilda ett par:)
#17 - 30 oktober 2011 10:42
Man hoppas och hoppas det är olika kön på dom, vet du villket kön där är?
Lite svårt att se fisken på sista kortet men jag kan ana mig lite till hur den ser ut.
Prova att ta ett kort utan blixt och försök få bra ljus från rampen istället.
Hm kom på att det var nog inte så lätt att få ner ljus med den djungeln;)
#18 - 30 oktober 2011 10:45
solis skrev:
Man hoppas och hoppas det är olika kön på dom, vet du villket kön där är?

Lite svårt att se fisken på sista kortet men jag kan ana mig lite till hur den ser ut.

Prova att ta ett kort utan blixt och försök få bra ljus från rampen istället.

Hm kom på att det var nog inte så lätt att få ner ljus med den djungeln;)

hahaha...nä det är inte mycket ljus som kommer ner från rampen:D Men idag är det stora rensardagen så ikväll kanske det blir bättre.
Har ingen aning om kön än så länge men den viltfärgade stora misstänker jag är en hanne. Han är mycket och kör bort de andra.
#19 - 30 oktober 2011 10:47
En annan bild på favoriten[ATTACH=CONFIG]48676[/ATTACH]
#20 - 30 oktober 2011 12:35
Så...vattenbyte gjort, rensat bort växter och i med mer PMDD.:) Så ljust det blev!!!
[ATTACH=CONFIG]48687[/ATTACH]
Bilden nedan visar en av Ancistrusmalarna från förra kullen som överlevde. De är nog 4 stycken som klarade sig.

[ATTACH=CONFIG]48688[/ATTACH]
vänstra hörnet...
[ATTACH=CONFIG]48689[/ATTACH]
Några av Botiorna
[ATTACH=CONFIG]48690[/ATTACH]
#21 - 30 oktober 2011 15:11
Så fint det blev, och den ovanligt tecknade botian mmmm;)
#22 - 30 oktober 2011 15:30
ja visst...mina ovanliga Botior[:o]
#23 - 30 oktober 2011 15:40
Så fint när scalaren skiftar i blått:)
[ATTACH=CONFIG]48710[/ATTACH]
Just denna scalare hade förresten jättekorta fenor när jag köpte den (avbitna?). Nu har de vuxit till sig riktigt bra:) Där fenorna börjar smalna av, dit gick de förut- precis där de böjer sig.
#24 - 31 oktober 2011 11:48
Mina fina små ancistrusbebisar:)[ATTACH=CONFIG]48748[/ATTACH]
#25 - 31 oktober 2011 12:44
Kul när man ser att fenorna repar sig.
Söta bäbisar:)
#26 - 1 november 2011 12:42
Ny medlem i gänget idag:D
[ATTACH=CONFIG]48782[/ATTACH]
Men jag med mitt teflonminne kommer inte ihåg vilken L-mal det är. Tittade på så många olika nummer. Nån som kan hjälpa?
#27 - 6 november 2011 20:06
Vad sjutton händer med mina växter nu då[:(!] En del får fula gula blad. Jag slänger i Easycarbo varje dag och PMDD varannan vecka.

[ATTACH=CONFIG]48927[/ATTACH]
#28 - 12 november 2011 07:12
Måste ju skriva ned om sandbytet i projekttråden också så jag kan se vad jag gör!:p
Igår susade jag alltså iväg och handlade Blästersand på Jula. Gjorde ett rejält vattenbyte och tog ur en del växter och rötter. Så i med sanden med hjälp av en Petflaska med avklippt botten. Helt suveränt! Tack för det tipset Hannesc:D
Kastade bort en hel del dåliga växter så jag får nog åka på lite shopping.
Corydorisarna dansade av förstjusning över sanden! Även Botiorna som tokiga!! Den stora borrade ner huvudet i sanden och piskade med stjärten:p Är sååå glad att jag gjort det, blev mycket snyggare.
[ATTACH=CONFIG]49145[/ATTACH]
#29 - 12 november 2011 13:14
Tjoho säger Praktbotiorna!:D
[ATTACH=CONFIG]49154[/ATTACH]
#30 - 12 november 2011 14:22
mina botior jag hade förut trivdes också väldigt bra i sanden.
sen tycker ja att de snyggare med sand än med grus å sten.
#31 - 12 november 2011 14:51
MrH skrev:
mina botior jag hade förut trivdes också väldigt bra i sanden.

sen tycker ja att de snyggare med sand än med grus å sten.

Ja det är klart mycket snyggare!
#32 - 13 november 2011 15:43
enda nackdelen ja tycker är att den är lite för ljus, funkar ju i ett asien kar iofs men om man skulle vilja ha en sa eller liknande me lite mörkare så blire inge vidare, men de är ju min åsikt =)
#33 - 15 november 2011 16:34
MrH skrev:
enda nackdelen ja tycker är att den är lite för ljus, funkar ju i ett asien kar iofs men om man skulle vilja ha en sa eller liknande me lite mörkare så blire inge vidare, men de är ju min åsikt =)

Jag tycker att den ljusa funkar och fiskarna verkar också tycka den är bra. Då är jag nöjd!:D
[ATTACH=CONFIG]49255[/ATTACH]
Corysarna borrar ner huvudet i sanden och plöjer fram. Nu har även Ancistrusarna en ny kull på G...
[ATTACH=CONFIG]49256[/ATTACH]
Pappan har nu bosatt sig i krukan igen. Häromdan var både honan och hannen i krukan, fattar inte hur dom får plats!:)
#34 - 17 november 2011 21:10
Stor sorg...våran nya mal dog idag:(
[ATTACH=CONFIG]49316[/ATTACH]
Dottern är otröstlig så det blir till att hitta en ny...
#35 - 17 november 2011 21:25
Avions skrev:
Stor sorg...våran nya mal dog idag:(

[ATTACH=CONFIG]49316[/ATTACH]

Dottern är otröstlig så det blir till att hitta en ny...
Ta det lite lugnt med att skaffa ny fisk efter att någon eller några dött.
Du har ju bytt sand och har lite problem med växterna så låt det hela stabilisera sig lite!
Jag skulle också fundera på CO2 i stället för EC i det långa loppet.

Edit:Glömde säga! Otroligt snyggt akvarium åtminstone innan du bytte sand. Men det blir nog lika snyggt eller snyggare om ett tag! Du är nog helt rätt på det med alla växter!
#36 - 17 november 2011 21:36
Tack Bossep! Hur menar du med CO2? Ska jag inte köra med EasyCarbo och PMDD?
Tja...blir nog lite inköp av nya växter i helgen men hur ska man kunna hålla sig från att köpa sig en ny mal direkt?:p Trist att vi bara hann ha den i två veckor :(
#37 - 17 november 2011 21:45
Avions skrev:
Tack Bossep! Hur menar du med CO2? Ska jag inte köra med EasyCarbo och PMDD?

Tja...blir nog lite inköp av nya växter i helgen men hur ska man kunna hålla sig från att köpa sig en ny mal direkt?:p Trist att vi bara hann ha den i två veckor :(

Du behöver nog lite kol till all din växtprakt. Då är CO2 det mest effektiva. PMDD har du ju upptäckt men med en riktig kol källa skall du se på attan i djungeln!
EC är enligt mig inte ett bra alternativ då det är baserat på ett giftigt desinfektionsmedel…..

OBS jag kan vara lite överkänslig men jag är mycket misstänksam på de flesta kemikalier som häls i akvarier. Ofta räcker det med rent H2O så fixar sig resten av sig självt.
#38 - 17 november 2011 21:51
Ja, får jag inte fason på växterna snart får jag nog börja fundera på CO2
#39 - 17 november 2011 21:56
Avions skrev:
Ja, får jag inte fason på växterna snart får jag nog börja fundera på CO2

Tänk på att många växter är odlade i luft. Då kan dom gå ned när dom kommer under vatten. Men oftast kommer de tillbaks och blir fina. Tålamod och lite is i magen brukar fixa det mästa!
Ditt akvarium är ju i princip under uppstart så om någon månad börjar du se resultat av dina vedermödor.
#40 - 18 november 2011 06:16
Under uppstart? Eftersom jag bytt till sand? Kan det vara därför malen dog? Den hade inte bott här länge när jag bytte till sand.[:o]:(
#41 - 18 november 2011 16:29
Avions skrev:
Under uppstart? Eftersom jag bytt till sand? Kan det vara därför malen dog? Den hade inte bott här länge när jag bytte till sand.[:o]:(

Det kan vara manga orsaker till att din mal dog. Jag vill inte sia om orsaken. Men en bra regel när en fisk dör är att inte skaffa en ny direkt utan vänta ett tag och se om någon annan går samma väg. Då kan man misstänka att något är fel i akvariet och rätta till det. Eller låta det rätta till sig självt.

Sand byte: Ditt bottensubstrat är en väsentlig del i ditt lilla ekosystem! Där bor en massa kryp du normalt inte ser men de gör en hel massa bra och ibland dåliga saker. En av de bra sakerna är att bryta ned avfallsprodukter och omvandla dessa till gödning för dina växter.
.[INDENT]Vad jag tycker du och många andra skall göra är att se akvariet som en helhet och att allt däri påverkar varandra. Faktiskt också själva akvariet och dess utrustning såsom dess väggar och belysning. Eftersom mycket i akvariet är levande biomassa så försöker den att uppnå en balans. Var gång du gör något rubbar du balansen både på gott och ont. Därför skall man tänka till innan man gör det.
Vad blir konsekvenserna av det jag gör? Både negativa och positiva konsekvenser skall tas med i beslutet. Då båda oftast finns.
[/INDENT]

I exemplet med byte av bottensubstrat så kan vi tänka oss följande scenario.
I det gamla grova substratet hade det bildats en massa bakterier som bröt ned avfall till gödning. Växternas rötter tog upp detta och växte så det knakade. Det som inte växterna tog upp for in i filtret där det blev mat till bakterierna. Du ”matade” dina växter med PMDD och EC och de trivdes riktigt bra med den kombinationen. Dessutom hade växternas rötter fått fäste i gruset och kände sig säkra. De kunde spendera all sin energi på att växa och grönska i stället för att klamra sig fast.

Sedan tog du bort det gamla gruset och ersatte det med i princip klinisk ren sand. Du stoppade tillbaks växterna och fortsatte att mata dessa med EC och PMDD. Problem var kanske att växterna slutade att växa och la all energi på att anpassa sig till den nya omgivningen för rötterna och slutade därför att växa.

Därmed behövde de inte all den näring du pytsade i och denna ackumulerades i vattnet. Detta kunde i värsta fall vara skadligt för känsliga fiskar såsom din mal.

Jag kan fortsätta i all oändlighet men det jag vill är att du får in det rätta tänket. Detta är skillnaden mellan de som lyckas och de som misslyckas med akvarier.
#42 - 18 november 2011 16:35
Tack för en superb förklaring. Jag behöll det gamla gruset men det ligger förstås under sanden nu. Jag hade faktiskt den tanken att jag inte ville ta bort gruset pga bakterierna där. (samt för det jobb det skulle innebära[:o]) Tydligen var malen VF och ganska känslig. Dumt av mig att fylla på sand när den var så ny. Alltid lär man sig nåt- the hard way.:)
Är faktiskt sugen på att skippa Scalarerna och satsa på malar och Botior- och tetror.
#43 - 18 november 2011 17:04
Avions skrev:
Tack för en superb förklaring. Jag behöll det gamla gruset men det ligger förstås under sanden nu. Jag hade faktiskt den tanken att jag inte ville ta bort gruset pga bakterierna där. (samt för det jobb det skulle innebära[:o]) Tydligen var malen VF och ganska känslig. Dumt av mig att fylla på sand när den var så ny. Alltid lär man sig nåt- the hard way.:)

Är faktiskt sugen på att skippa Scalarerna och satsa på malar och Botior- och tetror.

OK jag förstår vad du gjorde! Jag trodde du bytte ut allt grus mot sand! Sorry.
Det som kan ha hänt var att du lade på ett lock av sand på gruset och täppte till så att det inte blev samma cirkulation i botten. Då kan det bli lite elaka gaser osv. Det kan också vara så att du gömde maten för malen eller att den helt enkelt var sjuk eller svag när du fick den!
Med VF fisk är det bra att ha dom i karantän ett tag innan man släpper ihop dem med de andra. Dels minskar man risken för eventuell smitt spridning men framför allt kan man observera fisken och avstressa den lite så den blir starkare.
#44 - 18 november 2011 17:22
De andra fiskarna verkar må bra så jag hoppas det inte blivit gaser. Ja...karantän hade nog varit bra. Den var lite dålig på att äta hela tiden. Han jag köpte den av är toppen och drar ner priset åt mig utan att han behöver det.[:-106]
Jag har ju rensat lite hårt bland växterna också så det kan väl också ha ändrat balansen? Inhandlade en ny växt idag iallafall...
#45 - 18 november 2011 17:34
Avions skrev:
De andra fiskarna verkar må bra så jag hoppas det inte blivit gaser. Ja...karantän hade nog varit bra. Den var lite dålig på att äta hela tiden. Han jag köpte den av är toppen och drar ner priset åt mig utan att han behöver det.[:-106]

Jag har ju rensat lite hårt bland växterna också så det kan väl också ha ändrat balansen? Inhandlade en ny växt idag iallafall...

Om jag vore du skulle jag ta det lugnt i en månad eller så. Luta mig tillbaka och njuta av fint akvarium. Försöka få in en rutin med matning, gödning och vattenbyten. Då hinner du fundera på vad nästa steg skall bli och så tar du små sånna ett i taget.
#46 - 18 november 2011 18:29
Tålamod menar du?:D
#47 - 18 november 2011 18:34
Avions skrev:
Tålamod menar du?:D
Exakt! Lätt att säga svårt att ha!
#48 - 19 november 2011 14:53
Anki+tålamod= 0[:-75]
Har lämnat in Scalarerna och kom hem med en L128 och en L202.[:o]
Tänkte försöka mig på malodling och nu när Ancistrusarna har en ny kull på G kändes det trist att de skulle hamna i scalaremagar direkt. Nästa helg kommer det ett till nytt gäng men vad det är får ni se då;)
Borde döpa om min projekttråd.:) Har blivit totalfrälst på malar! Fast det är ju SA malar.
Såg idag två av mina fläckiga pansarmalar simma bredvid varandra och liksom skaka. Lek på G?
#49 - 19 november 2011 15:41
"patience my love, patience, wait until the hobbits sleep... then we take our preciuos, Gollum Gollum!"
#50 - 19 november 2011 15:48
mrh skrev:
"patience my love, patience, wait until the hobbits sleep... Then we take our preciuos, gollum gollum!"

[:o] :D Känner mig inte alls träffad...*hrmpff*
#51 - 19 november 2011 15:51
den enda men egentligen skadar är ju sig själv, med risk för att fisken dör pga att man haft för bråttom så blir man depp över de å plånboken blir onödigt platt.

tålamod!!!! =)

bara tråkigt om fisken dör pga nått man kunde undvikit medvetet.
#52 - 19 november 2011 16:00
Ja att dom dör vill jag ju inte såklart. Har testat nitrit och PH vilket är ok. Alla fiskar lever och frodas. Enligt han jag köpte malen av som dog, så är den sorten rätt känslig och den var ju VF. Tyvärr så var det nog mitt fel att den dog.[:(!]
Det ska inte upprepas så nu ska inte karet ändras på läääänge.
Alla mina små Ancistrusyngel växer så det knakar iallafall och ikväll ska det serveras Zuccini!:)
#53 - 20 november 2011 18:39
Lyckades äntligen fånga min L128 med kameran!
[ATTACH=CONFIG]49438[/ATTACH]
Är otroligt nöjd över den.

[ATTACH=CONFIG]49439[/ATTACH]

Så är mitt kar utan Scalarer då. Fast det är inte omöjligt att det kommer tillbaka några sen. Fast det är mer liv i Botierna nu:confused:
#54 - 20 november 2011 19:48
snyggt:D
#55 - 24 november 2011 19:26
Kämpar och försöker fånga in 30-talet neontetror som drabbats av neonsjuka.[:(!] Inte lätt utan att fastna i växter rötter osv. Jag vill ju inte rycka upp växterna eller riva i malarnas grottor. Tips nån?
Tänkte man kanske kunde driva in dem åt ena sidan och dela av med en glaskiva som jag har som täckglas? Då blir det mindre yta att flaxa omkring på.:p
Till min stora lycka noterar jag dock att malbebisarna är hur coola som helst och lär bli en dröm att fånga in när de ska säljas.:D
#56 - 24 november 2011 19:36
Avions skrev:
Kämpar och försöker fånga in 30-talet neontetror som drabbats av neonsjuka.[:(!] Inte lätt utan att fastna i växter rötter osv. Jag vill ju inte rycka upp växterna eller riva i malarnas grottor. Tips nån?

Tänkte man kanske kunde driva in dem åt ena sidan och dela av med en glaskiva som jag har som täckglas? Då blir det mindre yta att flaxa omkring på.:p

Till min stora lycka noterar jag dock att malbebisarna är hur coola som helst och lär bli en dröm att fånga in när de ska säljas.:D

En hederlig hemmagjord fiskfälla gjord av en petflaska! :D Skär av flaskan där halsen blir lika bred som resten av flaskan. Vänd på halsdelen så det blir som en tratt in i flaskan.. lägg i nå gottigt och se dem simma in.. =) sen hittar de inte ut=P
#57 - 24 november 2011 19:43
Hmmm...kan vara värt att testas. :)
#58 - 25 november 2011 07:20
Fångade 23 st igår med håv. Fick nog med de värst drabbade. De andra tar jag sen...
#59 - 27 november 2011 17:18
Nu har nästa kull Ancistrusbebisar börjat komma ur krukan. Nu är det ganska många eftersom Scalarerna inte är kvar och käkar upp de flesta:D Det blåser som sjutton och hoppas verkligen inte strömmen går. En kompis en liten bit bort bara är just nu strömlös.
#60 - 27 november 2011 18:33
L181
[ATTACH=CONFIG]49601[/ATTACH]
Liten Ancistrusbebis på skitig ruta[:o]'
[ATTACH=CONFIG]49602[/ATTACH]
#61 - 27 november 2011 18:43
söt liten gynnare kul med dom små de finns nog inte någon fisk /mal som är så effektiv mot alger som små amsistrus
#62 - 29 november 2011 19:45
Det slinker iväg små malbebisar i utsuget...[:(!]
#63 - 3 december 2011 13:10
Vattenbyte klart, ny praktbotia inköpt, ny växt köpt samt kopplat ur pumpen och kopplat in den igen = tyst pump igen:D
Den hade börjat skrälla så förbaskat och det var liksom inte samma sprutt på den. Men nu är ordningen återställd.
#64 - 21 januari 2012 13:12
Idag är det snökaos i Göteborg och snorhalt. Då äntligen av nån underlig anledning börjar jag fånga in de största Ancistrusbebisarna och åker med dem till en akvarieaffär som tar emot dem. Det gick inte fort på E20.:)
Nu har jag ett redigt stort gäng bebisar kvar som bara ska växa till sig innan jag hystar iväg dem. Blev en ny växt som tack för levereringen!:)
#65 - 28 januari 2012 12:33
Ny familjemedlem...en L048 eller L253...det är inte alltid lätt att veta.
[ATTACH=CONFIG]51077[/ATTACH]
Har även införskaffat ett litet stim Blodtetror.
#66 - 28 januari 2012 14:54
Jag har ju invånare som vill ha ganska så strömt vatten så jag funderar på att skaffa en streamer men vart placerar jag den bäst? Vid utblåset eller på andra sidan där vattnet är ganska stilla?
#67 - 29 januari 2012 17:50
Rensat bland växterna i helgen
[ATTACH=CONFIG]51106[/ATTACH]
Har även lyckats fånga min Contradens på bild
[ATTACH=CONFIG]51107[/ATTACH]
#68 - 31 januari 2012 15:19
Nu har jag beställt en streamer!:D Hoppas att jag och fiskarna blir nöjda.
#69 - 2 februari 2012 19:59
Streamern insatt men jag köpte nog en lite för svag för mitt akvarium. Nåja...den strömmar på fint i vattnet och får duga så länge. De som verkade gilla den bäst var Blodtetrorna!:D Men blä vad växtskräp som började virvla runt. Tur att det är vattenbytes dags imorgon med skräpplockning på schemat.
#70 - 5 februari 2012 11:10
Bytte namnet på rubriken eftersom detta projekt blev mest inriktat på malar. Det visste jag inte när jag startade!:) Nu ska jag ställa mig och stryka lite gardiner framför karet:D
#71 - 5 februari 2012 14:58
Kan ni kolla på denna film om utblåset rör nog mycket på ytan? Har fixerat slangen lite med en bit filter eftersom den ville åka bakåt genom hålet hela tiden. Det är min dotter som hörs i bakgrunden i slutet på filmen:)
&feature=youtu.be" target="_blank">
&feature=youtu.be
#72 - 12 februari 2012 20:11
Streamern
[ATTACH=CONFIG]51316[/ATTACH]
#73 - 19 februari 2012 16:43
Efter att mina Ancistrusyngel dog en efter en i tre olika kullar under ca två veckors tid har jag grunnat och tänkt på vad det kan bero på.:confused: Vad har jag ändrat på sen dess...jo bla varmare vatten vid vattenbyten. Så nu kör jag nog med kallare igen.
Trodde först att det berodde på ett större vattenbyte jag gjorde men tidigare kullar har ju fixat detta.
När ynglen överlevde körde jag med kallare vattenbyten så nu återgår jag till detta. Då kanske man även får lek på Corydorisarna som bonus!?!:p
#74 - 19 februari 2012 18:23
Så här ser karet ut i dagsläget
[ATTACH=CONFIG]51504[/ATTACH]
Min nya L066
[ATTACH=CONFIG]51505[/ATTACH]
#75 - 19 februari 2012 18:43
Anki L skrev:
Så här ser karet ut i dagsläget

[ATTACH=CONFIG]51504[/ATTACH]

Min nya L066

[ATTACH=CONFIG]51505[/ATTACH]

Fint kar du har där:).

//Inger
#76 - 19 februari 2012 18:49
Tack Inger!:) Men när jag ser alla fina kar här på Zoopet skulle jag vilja göra en total makeover!:p
#77 - 19 februari 2012 19:28
Jag gillar ditt kar, det är riktigt fint:)
Jag har också funderat på att köa en streamer till mitt 600 liters kar så där blir lite mer fräs, har ingen aning om hur dom funkar menmen .
Varför är det alltid något barn som ska komma och prata och ropa när man väl filmar, lite stressad blir man och vill avsluta fort hehe
#78 - 19 februari 2012 19:35
solis skrev:
Jag gillar ditt kar, det är riktigt fint:)

Jag har också funderat på att köa en streamer till mitt 600 liters kar så där blir lite mer fräs, har ingen aning om hur dom funkar menmen .

Varför är det alltid något barn som ska komma och prata och ropa när man väl filmar, lite stressad blir man och vill avsluta fort hehe

hahaha...ja det var knäpp tyst innan jag satte igång filmandet:D
#79 - 19 februari 2012 19:36
Mm jag tror inte jag har någon fiskfilm som är barn ljuds fri;)
#80 - 21 februari 2012 18:18
Nackdelen med många malar: skräpigt vatten!:mad: Speciellt JBL:s Novo Tab. Den älskar dom förstås...
#81 - 25 februari 2012 07:28
10 st Rödmunstetror simmar här nu. Eftersom jag nästan bara har malar är det lite tomt i karet på dagarna.:) Det ska absolut bli 10 st till framöver. Riktigt fina och håller ihop bra.
Pumpen började låta illa häromdan men jag fick till det. Antagligen har den några år på nacken så jag ska införskaffa ny strax. Tyvärr fastnade en praktbotia i den och dog.:(
#82 - 2 mars 2012 17:50
Stoppat i lite eklöv och möblerat om lite med inspiration från Mats Bryzell. Inser att man aldrig blir klar och nöjd med ett kar. Om man nu mot förmodan skulle bli det måste man väl köpa ett till....:p
Är en massa skit i akvariet efter att jag var och rotade bland filtret bakom bakgrunden när jag försökte byta pump. Men eftersom den nya var mer otymplig så passade inte utblåset så nu är jag tillbaka till den gamla.
Måste bara hitta reservdelar.
Hade ett Ancistrusyngel kvar från senaste kullen som dog. Vid vattenbytet igår blev den också så där snurrig:confused: Har inte sett den idag...iof inte död heller...
#83 - 3 mars 2012 08:28
Varit ute med en av hundarna och plockat mer löv nu på morgonen.:)
#84 - 3 mars 2012 08:32
härligt väder hos er också? här verkligen lyyyyyser solen :D
#85 - 3 mars 2012 08:36
Ja det är verkligen underbart ute! Våren är verkligen här!:) Fast jag läste i tidningen att det tydligen skulle bli kallare till veckan och sämre väder.[:(!]
#86 - 3 mars 2012 08:44
mjoo ja hörde de med så ja får vänta lite till me å lägga i båten ;)
men nästa varma period som kommer, då åker hon i :D
#87 - 3 mars 2012 17:05
Har satt in nytagna bilder på löven i karet i lövtråden men sätter även in här så jag vet vart jag har dom sen.:)[:o]
Jag är sååå nöjd. Ska nog ösa i lite mer så det även är i den bakre delen för malarna. Perfekta gömställen!
[ATTACH=CONFIG]51857[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51858[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]51859[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51860[/ATTACH]
#88 - 3 mars 2012 17:10
Anki L skrev:
Stoppat i lite eklöv och möblerat om lite med inspiration från Mats Bryzell. Inser att man aldrig blir klar och nöjd med ett kar. Om man nu mot förmodan skulle bli det måste man väl köpa ett till....:p

Är en massa skit i akvariet efter att jag var och rotade bland filtret bakom bakgrunden när jag försökte byta pump. Men eftersom den nya var mer otymplig så passade inte utblåset så nu är jag tillbaka till den gamla.

Måste bara hitta reservdelar.

Hade ett Ancistrusyngel kvar från senaste kullen som dog. Vid vattenbytet igår blev den också så där snurrig:confused: Har inte sett den idag...iof inte död heller...

Vilken temperatur har vattnet du fyller på med?
#89 - 3 mars 2012 17:30
Inte iskallt men svalt. Prövade med mer ljummet men då fick jag ju massdöd. Fast det verkar inte funka med svalare heller. Fattar inte vad det är. Ska pröva använda vattenberedningsmedel nästa vattenbyte om jag har yngel då. Tänkte om det var mycket Kloramin. De andra mår finfint.
#90 - 4 mars 2012 07:32
Inatt dog Ancistrushonan. Hon var ju inte purung, tror jag haft henne i fem år, så det var väl inte så oväntat. Väntar bara nu på att hannen ska tackla av. Han har enorma borst på huvudet som har förgrenat sig flera gånger om. Maffigt!:)
Blir nog inga nya på ett tag. Jag har ju två Guldslöj Ancistrus i karet så det får räcka.
Jaha...inga fler Ancistrusyngel då.
#91 - 4 mars 2012 07:59
alltid tråkigt när fiskar dör :/
#92 - 4 mars 2012 08:10
MrH skrev:
alltid tråkigt när fiskar dör :/

Ja det är skit.:(
#93 - 4 mars 2012 13:06
susade iväg och köpte ny slang till utblåset idag.
[ATTACH=CONFIG]51882[/ATTACH]
Satte in den nya pumpen och klippte till den nya slangen så längden skulle passa. Ville inte klippa i min gamla om det inte skulle funka med nya pumpen.
Gick finfint och jag tycker ytrörelsen nu är bättre än med gamla pumpen. Ytan rör sig även i bortre änden vilket det inte riktigt gjorde tidigare. Men det låter mer.
Har även filmat
&feature=youtu.be" target="_blank">
&feature=youtu.be

Det skvalar som sjutton där vattnet rinner bak till pumpen genom hålet där utsuget är. Försökte sätta lite filter mellan men då sjönk vattnet vid pumpen. Så det får skvala på.:)
#94 - 14 mars 2012 17:26
Fått en massa cory ägg!!!!:D Hoppas det blir nåt av det...
#95 - 12 maj 2012 13:03
Blev inget av Corysäggen sist men idag har de lagt nya. Få se om nån klarar sig.
Grenmalarna har dock fått yngel som kläcktes för två dagar sen. Skulle vara kul om de kunde växa till sig.:D Men mest jagar jag andmat nu som förökar sig nåt så otroligt i karet. Inte är det lätt att få upp heller så nu ska jag testa tipset från en annan tråd att använda en hundkam för att ta upp dem med.
#96 - 12 maj 2012 13:43
Måste bara säga att jag gillar ditt kar skarpt! Det är jätte fint :)
Vet du vad den röda växten heter i ena kanten?
#97 - 12 maj 2012 14:01
Mysan__ skrev:
Måste bara säga att jag gillar ditt kar skarpt! Det är jätte fint :)

Vet du vad den röda växten heter i ena kanten?

Åh tack![:o] Tyvärr vet jag inte vad den heter...men det kan jag nog kanske klura ut.
#98 - 12 maj 2012 14:04
Ja, det är snyggt med någon brytning från det gröna :)
Och löv på botten är jätte fint också! Det är så surt att det inte finns såna träd här uppe :)
Men, på semestern får man väl ta en roadtrip och plocka löv :D
#99 - 12 maj 2012 15:23
Ja jag älskar löv på botten! Men nu är dom nästan helt borta så man får nog jaga lite fler. I höst blir det tokplockning!
#100 - 12 maj 2012 15:44
Ja jag ska också jaga löv till hösten :)
Jag blir så inspirerad att "möblera" om i karet när jag ser såna bilder som dina.
Jag har får så många idéer! :)
#101 - 12 maj 2012 16:24
Mysan__ skrev:
Ja jag ska också jaga löv till hösten :)

Jag blir så inspirerad att "möblera" om i karet när jag ser såna bilder som dina.

Jag har får så många idéer! :)

Härligt!:D
#102 - 14 maj 2012 19:46
Snygga lay-out! Ska bli kul att se mer när växterna grott på sig.
#103 - 17 maj 2012 17:16
Triumph skrev:
Snygga lay-out! Ska bli kul att se mer när växterna grott på sig.

Tack!:D
#104 - 17 maj 2012 17:20
Yeppe!!! En liten corydoras schultzei simmar omkring i akvariet! Jag trodde ju inte att nån klarat sig. Den här måste ju komma från förra omgången äggläggning eftersom den är ganska stor eller kan det vara från de ägg som försvann för några dagar sen?
Hoppas det simmar omkring fler bebisar![:-59]
Tänkte ju ta ut den nya innerpumpen och rengöra den vid vattenbyte i helgen men där har nu grenmalarna lagt en till laddning ägg och han vaktar dom noga...:D
#105 - 13 juli 2012 15:01
har haft ett litet svinn av rödmunstetror så idag hämtades ett nytt gäng till de som var kvar. I bilen hem tänkte jag på hur det skulle låta när dessa vf (från samma affär) möttes:
- Nämen Gösta!!!
- Hej Berit! Kul att ses igen!
- Arne!!!!
- Bengt, är det verkligen du?
- Vart är Siv?
- hon dog för nån dag sen, beklagar.
- Anderssons pojk! Vad du vuxit!
- Käre nån vilken resa, först Brasilien, sen Nol nu Mölndal.
- Vi ska aldrig skiljas igen!
- Agneta!!!! Vart är du????
:D
Humor på hög nivå...[:o]
#106 - 13 juli 2012 16:51
hahaha :D lovely!
#107 - 13 juli 2012 16:54
‎- Jasså Lena, du hänger ihop med Börje nu?
- Men jag trodde ju vi aldrig skulle ses igen!
- Slampa!

‎- vad är det med dig- du rodnar ju?!
- Nej nej...bara lite solbränd.
- Jösses Ann-Britt så smal du blivit!
- Ja, det är dåligt med mat här, fast Helge har lagt på sig några kilo
#108 - 13 juli 2012 16:56
Sen följde det med en svart neontetra med rödmunstetrorna så nu blir det till att skaffa fler. Riktigt fin!
En L066 fick också komma med...[:o]
#109 - 13 juli 2012 16:57
Anki L skrev:
‎- Jasså Lena, du hänger ihop med Börje nu?

- Men jag trodde ju vi aldrig skulle ses igen!

- Slampa!

‎- vad är det med dig- du rodnar ju?!

- Nej nej...bara lite solbränd.

- Jösses Ann-Britt så smal du blivit!

- Ja, det är dåligt med mat här, fast Helge har lagt på sig några kilo

Hmm, hehe, en rödmunstetra på några kilo? :p Den vill jag se ;)
#110 - 13 juli 2012 17:48
:d

Annons