310L Malawikar

#1 - 10 februari 2007 07:08
Har ett par frågor om mitt akvarie.
Jag köpte mig ett begagnat 310L kar med aluram igår men fick ingen ställning till det. Passar alla alustälningar till det även det inte är samma märke, det är väl måttet som spelar roll här va?

Jag fick ett ytterfilter med, ett Fluval 304 men om jag ska ha malawis i det så behöver jag väl ett större/kraftigare filter?

Jag har funderat på att slänga i Biltemas blästersand i det, tänkte ta den finkorniga sanden. Har för mig att jag har läst att man inte behöver skölja denna sand? Räcker det med 25kg?
Ska jag ha en frigolitskiva under hela sanden eller bara i de områdena som jag ska bygga upp sten vid? Vilken tjocklek?

Detta var alla frågor för tillfället, kanske kommer fler senare :P Hoppas någon orkar svara på dom :P
#2 - 10 februari 2007 08:11
robG skrev:
Har ett par frågor om mitt akvarie.

Jag köpte mig ett begagnat 310L kar med aluram igår men fick ingen ställning till det. Passar alla alustälningar till det även det inte är samma märke, det är väl måttet som spelar roll här va?

Jag fick ett ytterfilter med, ett Fluval 304 men om jag ska ha malawis i det så behöver jag väl ett större/kraftigare filter?

Jag har funderat på att slänga i Biltemas blästersand i det, tänkte ta den finkorniga sanden. Har för mig att jag har läst att man inte behöver skölja denna sand? Räcker det med 25kg?

Ska jag ha en frigolitskiva under hela sanden eller bara i de områdena som jag ska bygga upp sten vid? Vilken tjocklek?

Detta var alla frågor för tillfället, kanske kommer fler senare :P Hoppas någon orkar svara på dom :P

Hejsan :)

Fråga på!

Ger lite korta svar här bara!

Alla aluställnignar passar. Bara storleken är rätt.

fluval 304 blir lite klent för malawis. Men har du inte fyllt med max antal fiskar och byter vatten oftare så kan det gå. Dock skulle jag rekomendera något filter till.

Biltemas sand måste sköljas. Gör det ordentligt. ANnars har du dimma i karet varje gång du gräver lite i sanden.
25 kilo blir bra.

Jag brukar lägga frigolit över hela botten. Fast inte vid kanterna. För det kommer synas när sanden "försvinner". ciklider gräver en del. Sedan så kommer du säkerligen vilja möblera om... Då ångrar du att du inte la ner frigolit :)
Använd typ 5mm frigolit.
#3 - 10 februari 2007 20:58
Vilket är det bästa sättet att skölja den sanden på?

Vilket ytterfilter rekomenderar du? Fluval FX-5, eller är det för stort för det akvariet?
#4 - 10 februari 2007 21:16
25kg känns lite jag har 100kg Råda (större korn = stärre volym än samma vikt bläster) i mitt 450 som antagligen har ungefär smma bottenyta (150x50).
Nu har jag iofs 3ggr djupare bak än fram. Sen har jag ju en del växter som vil ha lite att växa i. Men 50kg iaf kanske (bättre att köpa en säck för mycket än en för lite när man står där och ska göra i ordning. Kostnaden är ju inte så hög för en säck heller)
Vad gäller rengöring så är nog det lättaste att fylla en hink till hälften, ner med duschmynstycket i sanden och låt det spola tills vattnet blir klart. Rör om lite i mellanåt.
#5 - 11 februari 2007 08:28
ok.
Jag tänkte på om man kan starta upp akvariet med det ytterfiltret jag har nu (fluval 304) och sen byta ut det mot ett kraftigare. Går det bra att byta filter så plötsligt?
#6 - 11 februari 2007 10:38
Jo det går men tar man bara ort det gamla o in med det nya så försvinner alla nyttobakterier i fitret direkt o risken för nitrit kommer igen. Därför brukar man låta det gamla filtert vara kvar i några veckor innan man tar bort det så det hinner bildas nya bakterier i det nya filtert.

//MVH Tulle

Annons