310l Down Under

#1 - 26 september 2009 19:36
Mitt 310l SA kar ska få en makeover!
Från Sydamerikansk till Australiensisk, down under fiskar. :d

Först måste jag hitta någonstans för mina Borellis att bo. Om jag ska flytta kakaduorna till 70l eller om Borellisarna får bo i 70l. Vi får se hur det blir.

Inköp nr 1: Powerhead till karet så fiskarna får mer strömt :)
Mindre rötter så de får en större yta att simma på och mer buskiga växter som de kan leka och lägga äggen på :)

Invånare:
Ska utöka antalet Gaffelstjärtad regnbågsfisk med 10-15 st till.

Neon regnbågsfisk Melanotaenia praecox
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3f/Diamant_Regenbogenfisch_(Melanotaenia_praecox).jpg

Melanotaenia trifasciata
http://www.aquahobby.com/gallery/e_goyder.php

eller
Melanotaenia boesemani
http://www.aquahobby.com/gallery/e_boese.php

Planer finns på att skaffa;
Tateurndina ocellicauda
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1208&SOK=1

Vi får se hur lätt det är att få tag på sånna fiskar.

Inredning: Jag hittar inte någonstans där det står hur ett australiensk biotop ska se ut. Vill ialf ha mer klarnare vatten i ett down under biotop än i ett SA-tee brunt biotop.

Så såg karet ut för några vecka sen. Pumpen syns inte av alla valliserior jag har planterat i kortsidan av karet :).
[ATTACH]23423[/ATTACH]
#2 - 26 september 2009 20:37
Det är till att ha gått och blivit regnbågsfräls:d

Underbara fiskar, att det skulle ta mig nästan ett år för att komma på att de måste hinna glömma foderautom... jag menar husse, för att visa upp sina beteende.
Bilagor:
#3 - 26 september 2009 21:17
Vad spännande! Sätt inte igång förrän jag har fått se karet i sitt nuvarande tillstånd bara :d

Inredning är väl inte så svårt - en stoooor röd sten i mitten! :d

Personligen tycker jag nog att boesemanin är vackrast, men alla tre är ju väldigt fina. Svårt att välja!

Hälsningar
Jennifer
#4 - 26 september 2009 21:22
Det blir jättemysigt, ska bli kul att se när den nya fisken kommer:)
#5 - 26 september 2009 21:27
Har planer på att fixa iordning karen om ett par veckor.
#6 - 26 september 2009 21:28
flygrc skrev:
Det är till att ha gått och blivit regnbågsfräls:d

Underbara fiskar, att det skulle ta mig nästan ett år för att komma på att de måste hinna glömma foderautom... jag menar husse, för att visa upp sina beteende.

Ja det är verkligen trevliga fiskar att titta på :) roligt beteende och inte så svåra att få till lek heller :)
#7 - 26 september 2009 21:29
jenmad skrev:
Vad spännande! Sätt inte igång förrän jag har fått se karet i sitt nuvarande tillstånd bara :d

Inredning är väl inte så svårt - en stoooor röd sten i mitten! :d

Personligen tycker jag nog att boesemanin är vackrast, men alla tre är ju väldigt fina. Svårt att välja!

Hälsningar

Jennifer

LOVAR att inte röra karet förräns du kommer förbi på lunch/middag/fika :)
Glöm inte Kajsa :P Lex väntar på henne ;)....och räkorna *hihi*
#8 - 27 september 2009 07:45
Såg på arken zoo här i malmö en nån form av australiensisk abborre eller nåt sånt... Minns inte vetenskapliga namnet på dem. Vita med svarta prickar är de i alla fall... Fina fiskar men blir ca 30 cm och är rovifskar...

Haha märkte att jag inte tillförde så mycket... Men ville ändå säga det... :)

Lycka till med projektet...
#9 - 27 september 2009 08:12
Jag hittade den här sidan http://www.angfa.org.au/ - Australian New Guinea Fish Association. Komplett med forum. Här kanske du hittar några tips!:)

Hälsningar
Jennifer
#10 - 27 september 2009 08:18
jenmad skrev:
Jag hittade den här sidan http://www.angfa.org.au/ - Australian New Guinea Fish Association. Komplett med forum. Här kanske du hittar några tips!:)

Hälsningar

Jennifer

Alltid kul att få länkar till inhemska forum. De brukar ha bra biotopbilder.
#11 - 27 september 2009 09:22
jenmad skrev:

Hälsningar

Jennifer

Tack Jennifer!! :)
#12 - 27 september 2009 09:23
Big_Sal skrev:
Såg på arken zoo här i malmö en nån form av australiensisk abborre eller nåt sånt... Minns inte vetenskapliga namnet på dem. Vita med svarta prickar är de i alla fall... Fina fiskar men blir ca 30 cm och är rovifskar...

Haha märkte att jag inte tillförde så mycket... Men ville ändå säga det... :)

Lycka till med projektet...

Var de runda med svarta och vita prickar?
Kanske en scat fish :) De är fina men de blir jävligt stora.
http://cache.eb.com/eb/image?id=3933&rendTypeId=4
#13 - 27 september 2009 09:42
Undrar om man kan ha asiatiska fiskar så som t.ex. [COLOR=#6666ff]Puntius ticto[/COLOR] tillsammans med regnbågsfiskar.
Vad finns det för roliga bottenlevande fiskar i australien som lever i sötvatten
#14 - 27 september 2009 12:45
jenmad skrev:

Håller med. Kul att du skall göra om. Man måste ha något projekt på gång :D
#15 - 27 september 2009 18:14
Enola skrev:
Håller med. Kul att du skall göra om. Man måste ha något projekt på gång :D

Håller fullständigt med :)
#16 - 27 september 2009 19:31
Tack för sidan Jennifer!! Jösses vilka vackra regnbågsfiskar jag har hittar på nätet :)

Pseudomugil tenellus
Pseudomugil inconspicuus
Pseudomugil majusculus
Pseudomugil novaeguineae
Pseudomugil paludicola
Pseudomugil paskai
Pseudomugil pellucidus
Pseudomugil reticulatus
Pseudomugil gertrudae

http://members.optushome.com.au/rainbowfishes/Tenellus.htm
#17 - 27 september 2009 19:39
Pseudomugil paskai var riktigt fin......även Pseudomugil mellis!
#18 - 27 september 2009 20:23
Enola skrev:
Pseudomugil paskai var riktigt fin......även Pseudomugil mellis!

Har du kikat på Pseudomugil gertrudae?
De har jag för mig att jag har sett på zoomarket i Bromma.
#19 - 28 september 2009 15:01
Nubi skrev:
Var de runda med svarta och vita prickar?

Kanske en scat fish :) De är fina men de blir jävligt stora.

http://cache.eb.com/eb/image?id=3933&rendTypeId=4

Nej, det var inte den... Helt annan kroppsform, färgen var ganska lik dock...
#20 - 28 september 2009 19:34
Det finns en del roliga Gobys från Australien som du kan titta närmare på :)
#21 - 28 september 2009 20:56
addo skrev:
Det finns en del roliga Gobys från Australien som du kan titta närmare på :)

Har du några länkar eller latinska namn på de Gobysarna du syftar på??
#22 - 3 oktober 2009 11:36
Guy Palm skrev:
Alltid kul att få länkar till inhemska forum. De brukar ha bra biotopbilder.

Har inte hittat en enda bra biotop bild, däremot fått massor av bra och nyttig information :D
#23 - 3 oktober 2009 11:40
Ett odlingtank är uppstartad. Med all nyttig info jag fått från angfa.com.au har jag startat ett odlingskar på mina gaffelstjärtar och det sjuka är att allt funkar!!
Mina har gått nu i 2 dagar tillsammans i lite kallt vatten, och nu ökade jag temp i karet och jösses vad de leker. Imorgon ska de flyttas över till 310l och så får jag vänta :)

Info som jag fick från angfa forumet.
"Gaffelstjärtarna lägger ägg varje dag, men alla är inte fertila"
"De är fertila under en viss ålder"
"Inte svårlekta" - strämmer mycket bra! Rätt temp och lite javamossa på en stubbe och poff där är de som kåtbockar och leker :D

nästa löning blir det 10 st regnbågsfiskar :) Vilken sort är inte ännu bestämd.
#24 - 3 oktober 2009 17:03
Va kul att dom leker :D
#25 - 3 oktober 2009 17:18
Ja nu är det bara att vänta 15-20 dagar innan äggen kläcks. Det tar så lång tid för de att kläckas, inte lika snabb som andra firrar.
#26 - 9 oktober 2009 12:11
Ny fisk som jag spanat på :) som dessutom får plats i mitt 310l. Rhadinocentrus ornatus

Nu ska man bara hitta den :D
#27 - 9 oktober 2009 17:30
Nubi skrev:
Ny fisk som jag spanat på :) som dessutom får plats i mitt 310l. Rhadinocentrus ornatus

Nu ska man bara hitta den :D

Det var´en fin fisk du har spanat på:)
#28 - 12 oktober 2009 08:30
jo den är mycket fin :) det finns en massa fin fina fiskar, problemet är bara att hitta de :) Det får bli steg två, leta fisk.
#29 - 12 oktober 2009 10:12
Nubi skrev:
jo den är mycket fin :) det finns en massa fin fina fiskar, problemet är bara att hitta de :) Det får bli steg två, leta fisk.

Fråga i djuraffären om dom inte kan beställa hem till dig, har du tur så har deras leverantör dom hemma.:)
#30 - 13 oktober 2009 20:05
Finns EN bra fiskaffär och den är bara öppen på trosdagar mellan 18-24 och dit kan man gå och beställa alla sorters fiskar :)
All fisk får vänta. Nu ska jag utomlands om två veckor *leR* vill inte köpa hem nya fiskar innan dess.
#31 - 14 oktober 2009 12:50
en till super snygg fisk som jag spanat in på :) Helt otrolig snygg och blir inte heller så jätte stor ca 6-7 cm
[SIZE=4][COLOR=#0000ff]Macculloch's Rainbowfish - Melanotaenia maccullochi [/COLOR][/SIZE]
Efter semestern blir det till att fråga ett par fiskbutiker om deras leverantörer har "mina" fiskar inne :)

[SIZE=4][COLOR=#0000ff][/COLOR][/SIZE]
#32 - 16 oktober 2009 00:26
Dåligt med bilder här!!! Kom igen nu ;)
#33 - 16 oktober 2009 14:27
Markus1984 skrev:
Dåligt med bilder här!!! Kom igen nu ;)

Jag vet, super dåligt med bilder på just denna kar, pga av att det är ett kar jag inte vill visa.
#34 - 16 oktober 2009 19:34
Nubi skrev:
Jag vet, super dåligt med bilder på just denna kar, pga av att det är ett kar jag inte vill visa.

Men om du inte vågar visa så kan vi ju inte berätta vad vi tycker du kan förbättra:D

En liten anekdot:
Grabben: jag behöver ingen hjälm när jag åker skateboard för jag trillar inte.
Farsan: Om du inte trillar när du åker så utvecklas du inte, så på med hjälmen.
#35 - 16 oktober 2009 19:42
flygrc skrev:
Men om du inte vågar visa så kan vi ju inte berätta vad vi tycker du kan förbättra:D

En liten ankedot:

Grabben: jag behöver ingen hjälm när jag åker skateboard för jag trillar inte.

Farsan: Om du inte trillar när du åker så utvecklas du inte, så på med hjälmen.

Ahahaahaha!!!
Varför finns inte det en smileys som viker sig dubbelt i skratt?
#36 - 16 oktober 2009 19:45
ursh men den är såå hemskt och mörk (mörk pga av en stor rot som färgar av sig hela tiden) blir liiite bättre varje delvattenbyte.
För mycket mossa, för tee färgat vatten, ingen harmoni i karet, inget ying och yang kar som den i köket.
ska ta ett kort men inte idag *hehehe*
#37 - 16 oktober 2009 20:23
Nubi skrev:
Ahahaahaha!!!

Varför finns inte det en smileys som viker sig dubbelt i skratt?

[:-46] nu då? Kör stenhårt på att man lär så länge man lever.
Det är ju bara så att skogen skulle vara väldigt tyst om bara de mest skönsjungande fåglarna sjöng.[:-15] (med andra ord, jag är fortfarande nyfiken hur ditt 310 Down under ser ut)
#38 - 17 oktober 2009 02:08
Ja dra till med ett kort nu :) Det ser säkert jätte lummigt ut...typ sånt som jag gillar , där coola malar kan glida runt!
#39 - 18 oktober 2009 16:01
Okej! Bara om ni lovar! att komma med konstruktiv kritik!
Jag vill inte att karet ska se ut som ett SA kar, just nu gör den det pag av alla rötter och mossa.

Bild kommer, sitter och skriver från R's dator, han har Windows 7 på sin dator, var tvungen att testa :D
#40 - 18 oktober 2009 17:10
vi lovar[:-38]
#41 - 18 oktober 2009 19:28
Sitter nu vid rätt datorn. Har slängt en massa bilder på 310l karet, de enda bilderna som inte var suddiga var dessa två. Det är inte mycket som är förändrad sen sist. Bara växterna som vuxit mer.

Vattnet är precis som på bilden. Pissigt gult/brunt.
[ATTACH]24030[/ATTACH]

Den enda delen av karet jag gillar är denna
[ATTACH]24031[/ATTACH]

"fejk" pittbull mal :D
[ATTACH]24029[/ATTACH]

Pinsamt att lägga upp bilder på mitt fula akvarium. :(
#42 - 19 oktober 2009 02:05
Jag är väl lite konstig då men jag tycker det är fint :d Kanske lite tomt längst fram, man kanske kunde ha några stenar där? Snyggt med vallisnerian (tror jag att det är?) som växer i vattenytan!

Hälsningar
Jennifer
#43 - 19 oktober 2009 10:36
valle stämmer bra :) den är på den sidan för att dölja pumpen vilket var planerna :) (snart klar m mössan :) )
#44 - 19 oktober 2009 19:04
det var väl inge fult....ser ju mysigt ut, nåt som skulle tillföra mycket är svart bakgrund, det är lätt att fixa även om akvariet står nära väggen..

Mät till (tygbiten,svarta skivan elelr vad du nu har) mot framrutan och häng ner bakom.
#45 - 19 oktober 2009 19:09
Det har jag tänkt på att fixa, men det känns väldigt motivationslöst att göra något när karet är så fult.
#46 - 19 oktober 2009 19:25
Håller med Markus om bakgrunden, sedan att det är gult/mörkt är charmigt, bara det inte är för det är dåligt vatten för fiskarna men du har ju mycket rötter, är de nya?
Däremot så kanske komplettera med någon mekanisk filtrering så vattnet blir klarare.
Layouten är snygg:)
#47 - 19 oktober 2009 19:30
Rötterna har en gång legat i vatten, så de är inte "nya" men nya i mitt kar. Vad menar du med mekanisk filtrering??

De flesta rainbows vill ha väldigt strömt och jag har tänkt köpa mig en aquaball. Det får bli efter semestern
(som jag säkert säger vid varje inlägg) :)
#48 - 19 oktober 2009 19:32
flygrc skrev:
Håller med Markus om bakgrunden, sedan att det är gult/mörkt är charmigt, bara det inte är för det är dåligt vatten för fiskarna men du har ju mycket rötter, är de nya?

Däremot så kanske komplettera med någon mekanisk filtrering så vattnet blir klarare.

Layouten är snygg:)

Rötterna har en gång legat i vatten, så de är inte "nya" men nya i mitt kar. Vad menar du med mekanisk filtrering??

De flesta rainbows vill ha väldigt strömt och jag har tänkt köpa mig en aquaball. Det får bli efter semestern
#49 - 19 oktober 2009 19:32
Nubi skrev:
Rötterna har en gång legat i vatten, så de är inte "nya" men nya i mitt kar.

mekanisk filtrering det får jag googla mig fram till. De flesta rainbows vill ha väldigt strömt och jag har tänkt köpa mig en aquaball. Det får bli efter semestern

Skulle satsa på ett Powerhead istället för Aquaball iallfall för det syftets skull...finns rätt billiga men ändå bra med rejält med skjuss i..
#50 - 19 oktober 2009 19:36
ÄR Powerhead en sådan som Tommy har i sitt stora kar vid kassan?
#51 - 19 oktober 2009 19:42
Nubi skrev:
ÄR Powerhead en sådan som Tommy har i sitt stora kar vid kassan?

Ja det kan man säga, det är väl en Hydor Koralia han har där tror jag...
#52 - 20 oktober 2009 07:29
Nubi skrev:
Ja nu är det bara att vänta 15-20 dagar innan äggen kläcks. Det tar så lång tid för de att kläckas, inte lika snabb som andra firrar.

Har det kläckts något ägg?
#53 - 20 oktober 2009 11:10
Nope inga ännu, misstänker att det ligger ägg i mossan i 310l för igår kväll var det jätte fart där på mossan.

i 40l karet så märkte jag imorse att luftpumpen hade slutat fungera (som tur hade jag en innerfilter igång) fiskarna höll sig till på botten och såg inte så pigga ut :(
Satte in den andre inner filtret med en strumpa över och det vart världens fart på fiskarna :) Back till ruta ett igen. Ska kika vad som är fel på luftpumpen. Har en injengör hemma utan något projekt att pyssla med.

Har sett hanarna spänna sig mot varandra. Vilket är ett bra tecken :) Temp i karet: på kvällarna på 25 och dagarna på 26-27 (pga av lampan som jag släcker och tänder varje morgon)
#54 - 25 oktober 2009 08:57
Markus1984 skrev:
Skulle satsa på ett Powerhead istället för Aquaball iallfall för det syftets skull...finns rätt billiga men ändå bra med rejält med skjuss i..

Håller med om att en pwerhead skulla vara pricken över i.
#55 - 25 oktober 2009 20:38
Rena Flow Powerhead har jag spanat på :) Köpte ett till mitt 40l kar och Jösses! fick strypa ner den ordentligt för att fiskarna inte skulle sitta fastklistard på rutan.
#56 - 26 oktober 2009 09:46
ditt kar var ju skit fint mysigt värre!
#57 - 26 oktober 2009 18:25
ditt kar var ju skit fint mysigt värre!

Tack!! du kan få den ;)
#58 - 27 oktober 2009 19:15
Nubi skrev:
Tack!! du kan få den ;)

gärna jag kommer och hämtar ja på fredag??
#59 - 28 oktober 2009 13:58
*skratt* går ej, inte hemma då, är i Prag och ska dricka massa gotti gott öl :D
#60 - 28 oktober 2009 13:59
.....undrar om fiskar kan bli berusade....
#61 - 28 oktober 2009 15:03
Nubi skrev:
.....undrar om fiskar kan bli berusade....

Garanterat, men jag råder till att inte prova :)
#62 - 31 oktober 2009 17:07
Hehehe, nej nej slöseri med alkoholm, no good ;)
#63 - 3 november 2009 19:43
Uppdatering:
Idag vart jag av med massa växter *glad* Både till Mackan och solis fick en massa. Har sparat mossa till Kajan :)

Så skönt att bli av med ALLA musselblommor. Vart super bra cirkulation i karet när musselblommorna är borta. Propellerna ( Fiskarna )vart överlyckliga och simmar som galningar i strömmen :)

Hittade en av mina 2 zebrasnäckor, tror den låg och sov under en massa mossa. Har inte sett till de på länge, går de i dvala??

Ancistrus och siamesen har suttit på en röd paprika i nästan 2 timmar och mummsat i sig en massa. Mina fejk pitbull malar verkar inte ett dugg intresserad av grönsaker.

Bilder kommer om en liten stund! hittade något super skumt idag, tog bild på det så det kommer
#64 - 3 november 2009 19:49
haha!! va sööt.. spara mossa;)

Du!! musselblommorna? är det dom där ludna ytväxterna eller är det såna hårda vaxartade som jag har?? Det är så lätt att blanda ihop dom när dom typ har samma namn...
#65 - 3 november 2009 19:50
Utomjordingar har invaderat mitt kar!!

Zebrasnäckan
[ATTACH]24442[/ATTACH]

Imorse såg jag en fossil. Fottade den och sen försvann den, letade som en tok! Den bara poff försvann. Hur kan en sådan grej bara försvinna så där när man vänder ryggen till den??

[ATTACH]24443[/ATTACH]
Kan mina fiskar ha ätit upp den??

Fyllde en fiskpåse med massa musselblommor till Hagge =)
Musselblomman är lika stor som min handflata.
[ATTACH]24444[/ATTACH]
#66 - 3 november 2009 19:51
karrokaja skrev:
haha!! va sööt.. spara mossa;)

Du!! musselblommorna? är det dom där ludna ytväxterna eller är det såna hårda vaxartade som jag har?? Det är så lätt att blanda ihop dom när dom typ har samma namn...

Nej nej inte de ludna =) kolla nästa inlägg :) där har du en GIGANTISK musselblomma. De ludna heter något med pistagia...
#67 - 3 november 2009 19:53
den där korven är kanske en igel? solis startade en tråd och hon hade precis en sån... snappade upp att vissa av dom kan sätte sej på fiskar och andra kan knapra på snäckorna ta bort den om du hittar den igen!!

Det där ser ut som "min" växt... är den luden på bladen eller helt slät?
#68 - 3 november 2009 19:57
hahaha... vi postar i mun på varan!!!

Ok.. den heter inte musselblomma det vet du va??
Musselblomma: http://www.biosci.ohio-state.edu/pcmb/osu_pcmb/images/greenhouseimages/pistia.jpg
Den som du har kallas grodblad (Limnobium laevigatum)
#69 - 3 november 2009 20:02
karrokaja skrev:
den där korven är kanske en igel? solis startade en tråd och hon hade precis en sån... snappade upp att vissa av dom kan sätte sej på fiskar och andra kan knapra på snäckorna ta bort den om du hittar den igen!!

Det där ser ut som "min" växt... är den luden på bladen eller helt slät?

Jupp växten är släääääääääääät :) precis som en andmat men 100ggr större *leR* fått av Marckus184 en gång i tiden.
Jag läste Solis tråd och det är därifrån jag har fått fossilen ifrån *skratt*
fått växter av henne. Jag tror att mina propeller (gaffelstjärtarna) har knaprat i sig den. Ser jag den ska den D Ö D A S! tydligen väldigt seeeg att få ihjäl.
#70 - 3 november 2009 20:03
karrokaja skrev:
hahaha... vi postar i mun på varan!!!

Ok.. den heter inte musselblomma det vet du va??

Musselblomma: http://www.biosci.ohio-state.edu/pcmb/osu_pcmb/images/greenhouseimages/pistia.jpg

Den som du har kallas grodblad (Limnobium laevigatum)

Ahaaa! Musselblomman är den som inte trivdes hos mig. Trot att den var för nära lampan.
Grodblad kan jag fatta varför den kallas. Hört jätteandmat oxå :)
#71 - 3 november 2009 20:05
NU vet jag varför jag inte tycker om mitt kar!
Största orsaken är vattnet. Vill inte ha tefärgat vatten.
Andra orsaken är karet har ingen personlighet. Ingen fisk som utmärker sig mer än andra.
#72 - 3 november 2009 20:21
Nubi skrev:
Ahaaa! Musselblomman är den som inte trivdes hos mig. Trot att den var för nära lampan.

Grodblad kan jag fatta varför den kallas. Hört jätteandmat oxå :)

musselblomman tål inte kondensvatten på sina blad. dom förmultnar typ...
har haft dom för lääääänge sen men dom försvann...

Jo jätte andmat är också vanligt, giant duckweed.
Det finns ännu en till som ser ut som grodbladet fast den är luden:S
#73 - 3 november 2009 20:22
Nubi skrev:

Andra orsaken är karet har ingen personlighet. Ingen fisk som utmärker sig mer än andra.

vad kör du för biotop??
#74 - 3 november 2009 20:23
Nubi skrev:

Jo, tefärgat vatten skulle jag nog störa mig på också men fiskarna vet jag väll inte. Alla har ju olika personligheter så det kan väll inte alltid finnas någon som är intressant, det är väll hur mängden fiskar är tillsammans? Så ser jag på det hela iallafall, oavsett så tycker jag inredningen är grymt snyggt :)
#75 - 3 november 2009 20:30
Jag håller med, invånarna i karet ska ge en harmonisk intryck i karet :)
Vilket jag har gjort riktigt bra i 225l.
Tror att mitt 310l är TOM och det gör att karet är tråkig och livlös.

Mina invånare:
Gaffelstjärtad regnbågsfisk 13 st
(älskar dessa små livliga fiskar) Kallar de för propellerfiskar, de ska jag utöka antalen :) ska köpa mig 30 st :)

EN Stor och fet siamesisk algätare, nämnde jag att den är lat oxå!?

Två fejk pitbull som är super roliga att titta på, De är dagaktiva (ialf mina) De har nu gått och lagt sig

Ancistrus hona (hon är omöjlig att fånga in) Hon ska bo i 225l egentligen.

Två st zebrasnäkor som inte vill äta alger

Ahahahaah!!! En rasboras (de flyttade till 70l för 3 veckor sen) simmar nu ut bland valliseriorna!

EN Rasbora

Lite skräpsnäckor har jag oxå.

Inredningen blir grymt cool när Toni och Carro kommer på besök :) *hihi*
#76 - 3 november 2009 21:47
Sorry för fossilen[:o], vissten inte ens att jag hade förren för någon dag sen, hoppas att det blev bra med dom nya växterna, längtar efter mitt skepp som ska komma:p
#77 - 3 november 2009 21:52
vi kommer bara käka upp din mat, dricka din sprit, sova i din/eran säng och använda din toa, sen åker vi hem;)

Kanske flyttar på någon rot om maten var jäääääte god och spriten inte hann ta effekt;)
#78 - 3 november 2009 21:54
Kanske ska skaffa någon större fisk?

Flaggciklid kanske?
#79 - 4 november 2009 10:47
wallström skrev:
Kanske ska skaffa någon större fisk?

Flaggciklid kanske?

Kan man äta de? För om de blir för stora till karet så vill jag nog äta upp den hellre än att omplacera den ;) Kanske det ja ska göra, föda upp fiskar som man sen kan bjuda gäster på *heeheh*

Ne, men seriöst, självklart ska det bli lite större fiskar i karet, det är nog det som behövs.
#80 - 4 november 2009 10:49
solis skrev:
Sorry för fossilen[:o], vissten inte ens att jag hade förren för någon dag sen, hoppas att det blev bra med dom nya växterna, längtar efter mitt skepp som ska komma:p

Hihi jag gillade fossilen :) Den var cool, får hålla ögonen öppna så att inga fler dyker upp.
Undrar hur de ser ut om man låter de utvecklas...blir det blod iglar av de då ;)

Hoppas du inte får allt för mkt skäll av brevbäraren :( Skeppet bör komma idag =)
#81 - 4 november 2009 10:50
karrokaja skrev:
vi kommer bara käka upp din mat, dricka din sprit, sova i din/eran säng och använda din toa, sen åker vi hem;)

Kanske flyttar på någon rot om maten var jäääääte god och spriten inte hann ta effekt;)

Haha i vår säng får ni inte plats i. Har en kanonskön soffa.

Vad då trodde ni att ni skulle få mat INNAN makeovern.*evil smile* nope, man måste jobba för att få betald :P
bjuder på dricka efter att karet är gjord ;) *retas*
#82 - 4 november 2009 10:59
Ett stimm med http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1334&SOK=1 Vore coolt att ha :)
#83 - 4 november 2009 14:58
Haha!! jag nöjer mej med saft (är typ nykterist:P) men de där med maten var oroväckande... sova i en soffa? bäddsofa?

dom svart eller sterbai ska jag ha i mitt stora;)

Har donat lite i 225:an, ska nog lägga upp en bild i tråden, ser helt annorlunda ut.
Du får tycka till lite;)
#84 - 5 november 2009 10:50
Vart är bilderna på 225.an :D Vill ju se!
#85 - 5 november 2009 11:38
dum som jag är så har jag inte kameran till hands... men jag kanske kan filma istället?
#86 - 5 november 2009 12:18
filma dah ;)
#87 - 5 november 2009 12:23
jag har filmat.. håller som bäst på att skicka in det i datorn. sen lite redigering och sen tuben. tar väl en stund skulle jag tro...
#88 - 5 november 2009 12:32
Ser vi fram emot att se då :D
#89 - 6 november 2009 19:37
Ja Det ska bli spännande :D :D
#90 - 6 november 2009 20:12
Janne och Göran i "down under"

Jippy! min "sandsnäcka" har blivit så pass stor att man ser hans mun nu =) och Göran har en kompis som är i hans storlek :) Göran är den Blåa snäckan som aldrig blir bra på bild =(
Undrar vad sandsnäckan ska heta...
kanske Janne och Göran i "down under"
#91 - 6 november 2009 21:05
haha!! eller kajan och nubi way in the sky??
#92 - 7 november 2009 19:43
Ahaha!
Men Göran heter nu Göran, han blir inte transa inte. Ska finnas blåa äppelsnäckor i karet, ska Nubi och Kajan :D blir det ;)

Annons