310L "Discus"

#1 - 10 juli 2008 18:40
Jag har nya planer till mitt 310L .Tänkte kolla vad ni tkr om mixen.
Jag har just nu 2 st innerfilter 2xfluval 4 Så det bli välldigt strömt vad tror ni om detta ?

4st Discus (Ej bestämt villka tips?)
10st Tigerbarb
5st L malar
5st Siamesiska algätare
4st Solfjädersräkor
.

//Freddan!
#2 - 10 juli 2008 22:11
De enda som jag tycker passar bra till diskus av det gänget är nog malarna och ev. räkorna;).
Tigerbarberna kan vara ganska elaka och kommer med all säkerhet att försöka trycka ner diskusarna. Siameserna är även de lite hispiga av sig, liksom Tigerbarberna och diskusarna kan bli lätt stressade av dessa.
Varför inte någon snygg tetra tillsammans med diskusarna?
#3 - 11 juli 2008 17:22
Hmm ..Okej.:)
Jag vill ha någon lite mindre stimmande fisk vad tror ni om Kardinaltetra då?

//Fredrik
#4 - 11 juli 2008 18:49
Ett bra val som funkar utmärkt tillsammans med diskus:).
#5 - 11 juli 2008 22:43
Kan inte stora discus knapra i sig en och annan kardinal? Eller de är kanske något för stora för det. Det kanske är värre för neontetror.

/Jocke
#6 - 11 juli 2008 22:46
Det kan de säkert och har de väl vant sig vid den dieten så är det nog svårt att vänja av dem.
Själv rör mina diskus inte ett jä**a Endelrsyngel, något som liksom var meningen när jag släppte i dem i karet, och de rör heller inte någon annan fisk, förutom när deras blodsbröder har ägg och larver som är jättemums och det blir kalas hela romkakan lång:D!
#7 - 12 juli 2008 23:02
skulle jag vara du skulle jag nog bara ha malarna, kanske ett stim tetror. men sen är det snyggast med fler än 4diskus, finns även chans att någon blir utsött, och sånt är bara tråkigt.
#8 - 13 juli 2008 05:29
Skulle även satsat på att byta minst den ena fluval 4:an till åtminstonde ett eheim 2217 ytterfilter med olika filtermaterial i.

Det kan bli lite taskig biologisk balans med bara dom innerfiltren förutom lite väl strömt kanske.
Vad jag menar med balansen är att om du har ett ytterfilter så är det många gånger större filteryta i det som kan hålla igång den biologiska balansen i karet ;)
#9 - 13 juli 2008 08:44
Vad tror ni om 6st diskus,samt några L-malar.Men behöver algätare vad rekomenderar ni då?

Jag har funderat på att köpa Fx5 ytterfilter så slipper jag dom fula innerfilterna:p
//Freddan.!
#10 - 14 juli 2008 09:55
Om du vill ha en effektiv algätare så skulle jag nog satsa på någon vanlig ancistrus alternativt guld ancistrus och kanske några äppelsnäckor. Det gaqranterar algerna borta.
#11 - 14 juli 2008 10:03
Freddan! skrev:
Vad tror ni om 6st diskus,samt några L-malar.Men behöver algätare vad rekomenderar ni då?

Jag har funderat på att köpa Fx5 ytterfilter så slipper jag dom fula innerfilterna:p

//Freddan.!

tror inte fx5an e ett bra alternativ om du inte nu vill att diskusarna skall sitta klistrade mot kortsidan.. e ett duktigt flås i detta ytterfilter..

du fåtr tänka på att bara för att det är kraftigt så betyder det inte att det passar karet.. i regel 2.5-3 ggr akvarievolymen i antal liter/h är lagom..

detta är en sida du kan jämföra och se efter:http://www.pwss.se/home.php?cat=68

Annons