310 liters odlingskar

#1 - 21 maj 2009 18:46
Här börjas det igen, inte har jag blivit färdig med 600 litaren och börjar ändå med ett nytt projekt.
Satt på en sten i lagan igår när det var lågvatten och såg hur mycket fin sand där låg och började tänka på mitt kar som var till salu, om jag inte skulle starta upp det och strunta i att sälja det och odla fisk i det istället det kunnde ju vara kul med ett stort sandkar(har ett litet 105 liters där ynglen går)
sagt och gjort så bestämde jag mig för det och så här har det gått.
[ATTACH]19953[/ATTACH]Här är karet jag skulle sälja

[ATTACH]19892[/ATTACH]Skyndar mig att ta sand för vattennivån höjs i rask takt och barnen börjar bli blöta.

[ATTACH]19893[/ATTACH]Så här såg det ut på kvällen när sanden var tvättad.

[ATTACH]19894[/ATTACH]Nästa dag är storfiskaren ifarten och fiskar upp mina fiskar medans jag flyttar grejor till 310 an.

[ATTACH]19895[/ATTACH]Här är det inkoppning och lite grönt

[ATTACH]19896[/ATTACH]Så här ser det ut nu, måste komma på lite fler ställen till ancistrusmalarna, och lite som sewelliaäggen kan gömma sig i.

Eftersom att jag ska sälja fiskarna både privat och till affär så vill jag inte ha för mycket grejor i så att det är lite lättare att fånga fiskarna vid behov.
Har tänkt odla olika sorters pansarmalar, ancistrusmalar, sewellia lineolata.
#2 - 24 maj 2009 18:15
Av någon anledning har korten försvunnit i det första inlägget så jag lägger dom här.

Här börjas det igen, inte har jag blivit färdig med 600 litaren och börjar ändå med ett nytt projekt.
Satt på en sten i lagan igår när det var lågvatten och såg hur mycket fin sand där låg och började tänka på mitt kar som var till salu, om jag inte skulle starta upp det och strunta i att sälja det och odla fisk i det istället det kunnde ju vara kul med ett stort sandkar(har ett litet 105 liters där ynglen går)sagt och gjort så bestämde jag mig för det och så här har det gått.

[attach]19944[/attach]Här är karet jag skulle sälja.

[attach]19945[/attach]Skyndar mig att ta sand för vattennivån höjs i rask takt och barnen börjar bli blöta.

[attach]19946[/attach]Så här såg det ut på kvällen när sanden var tvättad.

[attach]19947[/attach]Nästa dag är storfiskaren ifarten och fiskar upp mina fiskar medans jag flyttar grejor till 310 an.

[attach]19948[/attach]Här är det inkoppning och lite grönt

[attach]19949[/attach]Så här ser det ut nu, måste komma på lite fler ställen till ancistrusmalarna, och lite som sewelliaäggen kan gömma sig i.

Eftersom att jag ska sälja fiskarna både privat och till affär så vill jag inte ha för mycket grejor i så att det är lite lättare att fånga fiskarna vid behov.
Har tänkt odla olika sorters pansarmalar, ancistrusmalar, sewellia lineolata
#3 - 24 maj 2009 18:17
Så här ser det ut idag, kommer att vänta ett tag innan jag släpper över sewelliorna.
[ATTACH]19950[/ATTACH]
#4 - 6 augusti 2009 21:22
Tyvärr så har jag haft dimma i mitt kar sen början så därför har jag inte satt in några kort men tänkte sätta in lite bilder på invånarna i karet.
[ATTACH]21823[/ATTACH]Äppelsnäckan har fått en ny kompis, lite klängig bara.

[ATTACH]21824[/ATTACH]Fläckig pansarmal med en liten albino pansarmal

[ATTACH]21825[/ATTACH]

[ATTACH]21826[/ATTACH]

[ATTACH]21827[/ATTACH]

[ATTACH]21828[/ATTACH]Lite trångt vid matning

[ATTACH]21829[/ATTACH]Mamma och ett av barnen

[ATTACH]21830[/ATTACH]Sewellia bäbis
#5 - 6 augusti 2009 23:43
Hej, roligt att odla malar :)
Du tog sand utifrån va? I så fall, hur tvättar man den innan man lägger den i akvariet?
#6 - 7 augusti 2009 07:23
Jag började med att sila bort större grus och kvistar, sen tog jag en lövkorg(den nya sortens mjukplast korg) och fyllde lagom med grus , sen tippade jag korgen så pass mycket att när jag sprutade hårt med vattnet så åkte bara överflödesvattnet ut, så höll jag på och vände lite på sanden då och då, när sen det enda som flög upp och landade var sand så ansåg jag det rent.
Lycka till och ja det är roligt att odla malar, helst pansarmalar för där är det lite mer utmaning att få dom att överleva:p
#7 - 29 augusti 2009 20:11
Har inte velat ha igång denna tråden riktigt p,g,a att det har varit sån dimma i det, men nu när det börjar klarna så blir det liter roligare igen.
Min bruna ancistrusmal ligger på ägg som ska kläckas villken dag som helst och detta paret som jag har i detta karet brukar få ett antal albinoyngel med villket jag tycker är extra roligt.:)
Jag har sålt nästan alla mina ancistrusyngel nu, sålde 33 till affären och dagen efter var det såklart någon som ringde på min gamla annons som jag hade på zoopet(den är bortagen nu) men lyckades hitta 15 till genom att fånga i mitt stora kar med, så där blev jag av med en del.

Just nu är det mest olika pansarmalar som är på uppväxt.

Har även 5 Sewellia lineolata fiskar i som jag hoppas på lek med för det hade varit roligt att få fler, tyvärr så har jag mina leoparddanior där som är ägg galna så då är det inte säkert att det blir några ägg kvar änndå men vi får se vad som händer där, det hade även varit roligt om leoparddaniorna hade lekt men som sagt är dom snabba och chansen är stor att dom äter upp sina egna ägg så vi får se hur jag ska lösa detta.

Lite uppdatering på mitt odlingskar ivarjefall.
[ATTACH]22585[/ATTACH]Så här grötigt var det för ett tag sen.

[ATTACH]22586[/ATTACH]Så här ser det ut ikväll.
#8 - 30 augusti 2009 08:09
Fick du bukt på dimman? Fick du något svar på vad det var för något som gjorde att dimman uppstod?

Kan en Brun ancistrus få en vit ancistrus!?
#9 - 30 augusti 2009 15:24
Nubi skrev:
Fick du bukt på dimman? Fick du något svar på vad det var för något som gjorde att dimman uppstod?

Kan en Brun ancistrus få en vit ancistrus!?

yes, de kan de.
#10 - 30 augusti 2009 15:43
OOh! jag skulle också vilja ha ett odlingskar. Lycka till !
#11 - 30 augusti 2009 15:51
Gör du något speciellt för att få pansarmalarna att leka?
#12 - 30 augusti 2009 16:56
Så två bruna ancistrus blir bruna ancistrus och en brun och en vit blir blandade?
Jag vill veta för jag ska ev ta över en liten albino ancistrus som en tjej tycker är äcklig *skratt*
Själv vill jag ha ancistrusar =) Alla olika färger :)
#13 - 30 augusti 2009 17:31
Ja som du säkert såg på mitt kort så fick jag bukt på dimman, hoppas bara att det består:D

Tror det var obalans i karet som gjorde dimman med.

Båda mina ancistrusar är bruna men har nog albino i generna, detta paret är i odlingskaret just nu och kommer att släppa ut ynglen villken dag som helst, sist blev det ca 15 albinoyngel och resten bruna ska bli spännande att se vad det blir denna gången.

Har 5 albino kvar sen förra kullen och tänkte odla på dom sen när dom är stora nog, och då blir det säkert bruna yngel av dom med tanke på att föräldrarna är bruna:p.
#14 - 30 augusti 2009 17:32
Pickabuu skrev:

Tack:)
#15 - 30 augusti 2009 17:44
Tack för svaret =)
Korsar sig albino och brun med varandra??
#16 - 30 augusti 2009 17:51
Grothras skrev:
Gör du något speciellt för att få pansarmalarna att leka?

Vid vattenbyte med kallare vatten så brukar dom komma igång dagen efter, men inte vid varje sånt tillfälle, annars gör jag inget särskillt:)
#17 - 30 augusti 2009 17:52
vad är det för pansarmalar du har?
#18 - 30 augusti 2009 18:00
Nubi skrev:
Tack för svaret =)

Korsar sig albino och brun med varandra??

Det borde dom väll kunna för dom är väll samma sort men med olika färg har jag för mig, men kan inte svara med säkerhet.
Mina måste väll ha föräldrar som gjort det eftersom att jag får albino.
#19 - 30 augusti 2009 18:01
Nubi skrev:
vad är det för pansarmalar du har?

Metall, albino, neon redstripe, adolfoi och fläckiga.
#20 - 30 augusti 2009 18:18
Coolt! bildar dina pansarmalar ett stim eller håller de sig "to their kind"
#21 - 30 augusti 2009 19:26
Dom stimmar oftast tillsammans men ibland föredrar dom varandra
#22 - 30 augusti 2009 19:29
Kul att veta
Panda cordysar är de jag har tittat länge på =) Bara för att de inte blir gigantiska.
#23 - 30 augusti 2009 19:41
Dom är fina, detta är min favorit Adolfoi, har tyvärr inte sett om dom har lekt eller inte, har ju haft lite problem med dimma ju[:o]
[ATTACH]22616[/ATTACH]

[ATTACH]22617[/ATTACH]
#24 - 30 augusti 2009 19:42
Hur stora blir dessa Adolfoi,??
#25 - 30 augusti 2009 19:43
mina favoriter när det gäller corydoras är juli och panda, de är så fina :).
#26 - 30 augusti 2009 19:49
Pandorna blir ju inte så stora heller =)
#27 - 30 augusti 2009 19:52
Nubi skrev:
Pandorna blir ju inte så stora heller =)

hehe, det är det som är bra med dem :), tycker att de är skitsöta :).
#28 - 30 augusti 2009 19:56
=) Det ska tydligen finnas mindre cordysar än Pandor, pygmee...om jag inte har fel. Men de ska vara svårare att ha och göra med.
#29 - 30 augusti 2009 20:40
5 cm står det det i artbeskrivningen.
Mina neon redstripe blir nog ännu mindre för dom ser fortfarande små ut även fast jag haft dom länge.
[ATTACH]22625[/ATTACH]
#30 - 30 augusti 2009 20:41
Glömde skriva att dom är inte dom billigaste sorterna adolfoien skulle ha kostat 180 kr st men fick dom billigare för att jag känner dom.

neon var nog runt 90 st
#31 - 1 september 2009 08:44
Det var så roligt igår, för nu så fick jag ägg för första gången av mina adolfoier och det har jag längtat efter, hoppas bara att det blir något av dom[:o]
#32 - 1 september 2009 08:59
Oh...vad spännande! Lycka till!
#33 - 1 september 2009 09:03
Tack:d
#34 - 1 september 2009 09:05
Grattis!! Hur ser äggen ut??
Vad har du för filter/pump till ditt kar??
#35 - 1 september 2009 09:32
Små runda vita bollar, ska ta kort sen och visa när den andra datorn vill sammarbeta. Ett bottenfilter, en uv innerfilter pump och ett vanligt innerfilter.
Men äggen ligger i en yngelkasse med syresten i.
#36 - 1 september 2009 19:56
Kan du ta kort på ditt kar med filt och pump?
Vad har du för innerfilter?
#37 - 1 september 2009 20:27
[attach]22701[/attach]Uv filter och am-topinnerfilter

[attach]22702[/attach]uv filter och am-top Den vita nätpåsen är för att ynglen inte ska fastna, hade nätstrumpa innan men då kom det inte in någon större smuts så jag provar detta, ska sy en svart imorgon istället som blir lite diskretare.

[attach]22703[/attach]Tyvärr så är bottenpumpen väl dold så kortet blev inte bra, det är en maxi jet pump som sitter där nu och som kommer att bytas i morgon eftersom att jag har fått hem min nya pump, och är flåset tillräkligt tar jag nog bort am-toppen, eller uvfiltret och sparar på den, har inte bestämt mig riktigt ännu.[:o]

[attach]22704[/attach]Karet i helhet för någon dag sen.

[attach]22705[/attach]Adolfoi ägg från i natt:p
#38 - 2 september 2009 12:50
Lägger de ägget på glaset?
Finns det inte risk att andra fiskar mumsar i sig detta?

Tack för att du skickade en bild på dina pumpar :)
Vad är det för märken på pump bild nr 1

De långa bladen som ser ut som svärdplanta på helhetsbilden (h.ö kanten av bildet) Vad heter den växten?
#39 - 2 september 2009 13:41
Dom lägger ägg lite överallt så man får plocka dom och lägga dom i en yngelkasse eller burk. Annar blir dom uppätna av dom flesta sorters fiskar.

Uni filter uv750 heter den till vänster och am-top 800 heter den till höger.

Vet ej vad svärdplantan heter frågade på z och fick vete att det var en svärdplanta sen har jag inte hunnit kolla upp det mer.
#40 - 2 september 2009 15:33
det var roligt att du fått ågg från dina adolfi :), hoppas att det blir några yngel nu :).
#41 - 2 september 2009 17:07
Ja äntligen det har jag väntat på länge:d väntar spänt men vet ej hur många dagar adolfoiäggen tar, har märkt att det är olika många dagar för kläckning mellan olika sorters pansarmalar:p
#42 - 2 september 2009 17:44
solis skrev:
Ja äntligen det har jag väntat på länge:d väntar spänt men vet ej hur många dagar adolfoiäggen tar, har märkt att det är olika många dagar för kläckning mellan olika sorters pansarmalar:p

jaså, trodde att det var lika för att alla pansarmalar när det gällde kläckningstiden. jag har aldrig fått yngel, har bara fått ägg men aldrig hunnit ta bort äggen innan de blivit uppätna :p.
#43 - 2 september 2009 19:05
Dom äggen som varit mindre som metall, albino gick fortare att kläcka fram än dom fläckiga pansarmalarna som var större ägg, men i gengäld så var ynglen större när dom väl kläcktes.;)
#44 - 2 september 2009 19:23
coolt. Är det svårt att odla corysar?
#45 - 2 september 2009 19:26
solis skrev:
Dom äggen som varit mindre som metall, albino gick fortare att kläcka fram än dom fläckiga pansarmalarna som var större ägg, men i gengäld så var ynglen större när dom väl kläcktes.;)

aha, där ser man, får testa odla lite corydoras i framtiden :).
#46 - 2 september 2009 20:41
wallström skrev:
coolt. Är det svårt att odla corysar?

Inte speciellt om man vet hur man ska göra, men man ska räkna med en del svinn.
Läs i denna tråden http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127985&highlight=bevara+pansarmals%E4ggså får du många goda råd, och undrar du mer så är det bara att fråga;)
#47 - 2 september 2009 20:42
macke_fisk skrev:

Dom är roliga att odla och man ser varje dag ibörjan när dom växer + att det är lite utmaning i det med:p
#48 - 2 september 2009 20:44
macke_fisk skrev:

Det är roligt att odla pansarmalar och så ser man dag för dag hur mycket dom växer i början, sen är det en utmaning med.:p
#49 - 2 september 2009 20:47
Är det svårt att odla Corydoras Panda?
#50 - 2 september 2009 21:24
wallström skrev:
Är det svårt att odla Corydoras Panda?

Det borde vara samma sak som att odla andra corydoras tycker jag bara du får tag i några ägg, har själv aldrig haft panda men kan inte tänka mig något annat.:)
#51 - 2 september 2009 21:35
solis skrev:
Det borde vara samma sak som att odla andra corydoras tycker jag bara du får tag i några ägg, har själv aldrig haft panda men kan inte tänka mig något annat.:)

okej, hur ser jag om dom börjar leka`:)
Lite klent med uppdateringar på ditt 600L projekt tycker jag:p
#52 - 2 september 2009 22:06
Det är sant med 600litaren där kommer nytt snart:p
Tyvärr så strular den ena datorn och det är där jag lägger in bilderna, meddelanden är jag glad om jag får inskickat och slipper skriva om flera ggr för att dom ska komma med får ett meddelande att webbsidan inte kan visas hela tiden, så nu fick jag snällt stäng av den dåliga datorn och gå upp och sätta igång den som funkar bäst och försöka att få in mitt meddelande som jag skrev presis där nere.Hoppas det funkar här:(

När metallerna,albinona och dom fläckiga har lekt så vimsar dom rundor ut med rutorna, efter honan kan det vara en eller flera hanar som vimsar efter, när honan pluppar ut äggen ligger hon still på marken och sätter fast dom mellan bukfenorna och börjar sen vimsa runt igen och antingen följer hanarna efter och sätter mjölke där dom tror honan ska sätta fast äggen eller så tar hon mjölken direkt i munnen och leder det till äggen. När hon tycker att hon hittat ett bra ställe för äggen så sätter hon fast domdär och det kan vara var som helst, ofta på rutorna eller pumpar men även växter.

Adolfoien där var det bara honan som vimsade rundor så där fick jag ´kolla henne när hon tog fram äggen för att vara säker på att hon lekte. Ibland såg jag flera vimsa rundor men inte som dom andra sorterna.
Pandan verkar ganska lik adolfoien till utseendet så jag vet inte hur den ska bete sig men det verkar luta åt adolfoiens sätt, men kolla efter vimsning efter rutorna och håll koll på bukfenorna om där är några ägg på honan. Hoppas att detta hjälper något.:)
#53 - 3 september 2009 17:36
solis skrev:
Dom är roliga att odla och man ser varje dag ibörjan när dom växer + att det är lite utmaning i det med:p

hehe, då får jag se om jag kan få med juli att leka, har en som är rätt så tjock :).
#54 - 3 september 2009 17:55
Vad kul att du ska prova, lycka till och uppdatera mig gärna hur det går:)
#55 - 3 september 2009 18:09
solis skrev:
Vad kul att du ska prova, lycka till och uppdatera mig gärna hur det går:)

jag ska göra mitt bästa, det får vänta ett litet tag eftersom jag har mycket med jobb och sådant så när jag får tid så jag testa :).

hur går det med äggen från dina adolfi?
#56 - 3 september 2009 21:05
Tyvärr ser dom obefruktade ut men med tanke på att jag bara såg henne vimsa rundor så är det inte omöjligt, jag ska ge äggen några dagar till dom har ju inte börjat mögla ivarjefall[:o].
Men jag såg det första ynglet som har smitigt från ancistrushanen och det var en albino, ska bli spännande att se när dom andra smiter ut med hur många som blir albino och hur många som blir bruna, här är ett kort på den lilla ivarjefall.
[ATTACH]22759[/ATTACH]
#57 - 4 september 2009 18:23
Jag såg Adolfoi :) i onsdags :) de kostade 65, eller om det var 70kr. Tyckte jag var hyfsad pris :)
Får spara så jag har råd att köpa ett gäng :)
#58 - 4 september 2009 18:34
Vad roligt!!! Lycka till med ynglen.
#59 - 4 september 2009 18:48
Nubi skrev:
Jag såg Adolfoi :) i onsdags :) de kostade 65, eller om det var 70kr. Tyckte jag var hyfsad pris :)

Får spara så jag har råd att köpa ett gäng :)

Det var jättebilligt isåfall, kolla så att det inte var den som liknar adolfoien bara, men tycker du om dom så kvittar det ju villken sort det är.:)
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1173&SOK=1
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=903&SOK=1
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=63&SOK=1
Men dessa tre är ganska lika.
#60 - 4 september 2009 18:49
Såg att du inte är guldmeddlem så där är någon länk du inte kan se.
#61 - 4 september 2009 18:53
Om du får den falska adolfoien så blir den 9 cm istället för 5 som den vanliga.;)
#62 - 4 september 2009 18:55
Vad är säregenskaperna för Adolfoien??
Pandorna gillar jag med, men nu när du visade Adolfoien så gillar jag den 10 ggr mer :)
Lite annorlunda och kanske inte lika så vanliga heller =)

Det blir lite "moblering" i mina kar. Så efter det blir det nya bottenfirrar =)
#63 - 5 september 2009 07:03
[QUOTE=solis;1321714]Tyvärr ser dom obefruktade ut men med tanke på att jag bara såg henne vimsa rundor så är det inte omöjligt, jag ska ge äggen några dagar till dom har ju inte börjat mögla ivarjefall[:o].
Men jag såg det första ynglet som har smitigt från ancistrushanen och det var en albino, ska bli spännande att se när dom andra smiter ut med hur många som blir albino och hur många som blir bruna, här är ett kort på den lilla ivarjefall.
[ATTACH]22759[/ATTACH][

vad kul att du har fått ancistrus yngel och att de håller på ett bege sig hemifrån :), hoppas att det blir något med dina adolfi:D? du får uppdatera när något har hänt :).
#64 - 5 september 2009 11:05
Det ska jag göra, men där är inget med äggen vad jag vet dom är kvar i burken men inget har hänt, antagligen tränade hon med sig själv, hoppas hon får med en hane nästa gång;)
#65 - 5 september 2009 11:16
Nubi skrev:
Vad är säregenskaperna för Adolfoien??

Pandorna gillar jag med, men nu när du visade Adolfoien så gillar jag den 10 ggr mer :)

Lite annorlunda och kanske inte lika så vanliga heller =)

Det blir lite "moblering" i mina kar. Så efter det blir det nya bottenfirrar =)

Vet inte direkt vad du menar med säregenskap men dom är väll väldigt lik dom flesta pansarmalarna till sättet, kanske lite lugnare än dom vanligare sorterna, om det var detta du var ute efter att få veta, fråga annars gärna igen.
Ursäkta att jag inte svarade igår, försökte i flera timmar men har dataproblem och den datorn som funkar bäst på z hade kraschat med.
#66 - 5 september 2009 17:22
solis skrev:
Det ska jag göra, men där är inget med äggen vad jag vet dom är kvar i burken men inget har hänt, antagligen tränade hon med sig själv, hoppas hon får med en hane nästa gång;)

haha, man får hoppas att hon fattar att hon ska ha med sig en hane annars så är det illa [:o].
#67 - 5 september 2009 18:54
Fejk adolfoi och äkta adolfoi, hur ser man skillnad?
#68 - 5 september 2009 19:43
Ja hoppas att hanarna fattar nästa gång.

Googla på
Falsk adolfoi, maskerad härmmal eller brachyrhamdia rambarrani
sands pansarmal eller corydoras davidsandsi
adolfoi pansarmal eller corydoras adolfoi

olika malar men lite lika
rygg randen skiljer på två av dom
#69 - 5 september 2009 20:12
Kollade på någons sida och dom falska som den personen hade påminde väldigt mycket om mina så där hade jag haft svårt att se skillnad, men bilden på zoopet ser väldigt annorlunda ut.
#70 - 6 september 2009 17:03
Ohj vad lika de var varandra! men de jag tittade på ser äkta ut. Det är verkligen svårt att se skillnad på de speciellt när de inte är fullvuxna ännu.
#71 - 6 september 2009 17:34
Ja hoppas att det är dom riktiga, för då är dom ett riktigt fynd om dom kostade 70 kr, men om dom är vackra ändå så kanske det kvittar om det är den falska eller äkta, klart storleken var ju olika på som och du ville ha den mindre sorten villket den äkta var.:)
#72 - 6 september 2009 17:36
Precis, det är inte kul att ha 12 st JÄTTE pansarmalar när man hade räknat på mindre pansarmalar *skratt*

Vi får se hur det blir, måste spara ihop lite :) Blir en hel del nu framöver, kryssning, vaccinering av hund, bildelar och utomlandsresa, fiskarna får växa till sig och finns de kvar om 2 månader (eller mindre) så köper jag de :)
#73 - 6 september 2009 18:21
Gör så kolla och kolla noga;)
#74 - 24 september 2009 13:28
Idag har jag haft fullt upp, har varit pansarmalar i två kar som har lekt samtidigt så jag har fått skynda mig och samla ihop dom innan dom blev uppätna.
I 600 litaren så var det albinopansarmalarna som lade ägg och där är det bråttom för guppyna är som vilda när äggen läggs man får riktigt putta bort dom för att få tag i äggen.
I 310 litaren så var det fläckiga som lade ägg och där kunnde jag ta det lite lugnare för där är inte så många fiender i odlingskaret.
Nu har jag gett upp plockande har ju hållt på hela dagen och behöver göra annat nu:D
[ATTACH]23353[/ATTACH]Odlingskaret

[ATTACH]23354[/ATTACH]Äggen

[ATTACH]23355[/ATTACH]Det fläckiga paret som höll på.
#75 - 26 september 2009 18:35
Nu är äggkläckningen på full gång, just nu är det albinona som kläcks dom fläckiga brukar ta några fler dagar på sig för att dom ska kläckas.:p
[ATTACH]23421[/ATTACH]
Lite dålig bild men där ska vara 3 yngel på bilden.
#76 - 26 september 2009 19:02
Vart på bilden ser man de tre småttingarna?
-Kul ialf! :D
#77 - 26 september 2009 20:50
Hur i.. hinner du se att där blir rom???
håll oss ni informerade hur det går:)
#78 - 26 september 2009 21:02
Det gäller att se när dom börjar leka, har man inte fiskar i karet som äter rommen är det ju lite lättare men sån tur har jag inte i 600 litaren där fick jag bråka med guppyna så att jag skulle få rommen, som tur är så lägger albinona ganska mycket ägg och vet man att dom är på g så får man kolla alla möjliga skrymseln eller försöka följa honan när man ser rommen mellan bukfenorna.
I 310ans odlingskar försöker jag ha fiskar som inte är för snabba att ta äggen och det var här dom fläckiga är och dom lägger inte heller lika mycket ägg som albino och metall så där gäller det att hitta dom om man ska få ett gäng.
[ATTACH]23429[/ATTACH]här är en på väg ut man ser bara en stjärt på den, det som ser ut som ett streck från ägget.

[ATTACH]23430[/ATTACH]Ett gäng småttingar. ha förstoringsglas kanske underlättar.:D

[ATTACH]23431[/ATTACH]några småttingar underfrån.
#79 - 26 september 2009 21:39
solis skrev:
Det gäller att se när dom börjar leka, har man inte fiskar i karet som äter rommen är det ju lite lättare men sån tur har jag inte i 600 litaren där fick jag bråka med guppyna så att jag skulle få rommen, som tur är så lägger albinona ganska mycket ägg och vet man att dom är på g så får man kolla alla möjliga skrymseln eller försöka följa honan när man ser rommen mellan bukfenorna.

I 310ans odlingskar försöker jag ha fiskar som inte är för snabba att ta äggen och det var här dom fläckiga är och dom lägger inte heller lika mycket ägg som albino och metall så där gäller det att hitta dom om man ska få ett gäng.

[ATTACH]23429[/ATTACH]här är en på väg ut man ser bara en stjärt på den, det som ser ut som ett streck från ägget.

[ATTACH]23430[/ATTACH]Ett gäng småttingar. ha förstoringsglas kanske underlättar.:D

[ATTACH]23431[/ATTACH]några småttingar underfrån.

Bild nr 1. på v.ä. hörnet av bilden. Är det en mördarsnigel?
Ja när man förstorar upp bilden så ser man faktiskt de små spermier liknande cordysar :D *hihi*
#80 - 26 september 2009 21:44
Där är ingen mördarsnigel (dom får hålla till i trädgården) haha
men det kan vara den klase ägg som klistrat ihop sig.
#81 - 26 september 2009 21:46
Ahahha!! Ja de äckliga hittar man överallt ute när det är fuktigt ute. Blöööäää. Anentome helena menar jag ;)

Ja det är toffsalger!! såg precis ut som en A. Helena om man inte förstorade upp bilden :)
Har du inga siameser som dammsuger ;)
#82 - 27 september 2009 08:15
Jag hade siameser i för att ta väck algerna som var där men har flyttat dom när dom var färdiga för att ha så få som möjligt som tar äggen.
hade även amanoräkor men när jag såg att en av dom försökte äta upp en levande pansarmal som var 2 cm så flyttade jag dom med, ska flytta i körsbärsräkor istället som städpatrull:)
#83 - 27 september 2009 08:51
vad kul att du har fått pansarmalsyngel :). då blir det lite slantar sen när de växer upp och ska säljas kanske ;).
#84 - 27 september 2009 09:10
macke_fisk skrev:
vad kul att du har fått pansarmalsyngel :). då blir det lite slantar sen när de växer upp och ska säljas kanske ;).

Kanske det får se hur många som överlever till vuxen ålder där en en del svinn på pansarmalar, om inte annat får jag ett litet gäng själv.;)
Bilagor:
#85 - 27 september 2009 14:59
Idag fick mina pansarmalar fnatt och det såg ut som att alla sorter försökte para sig med varandra men det slutade med att dom fläckiga började lägga ägg IGEN och alla andra slutade att vimsa rundor.
[ATTACH]23437[/ATTACH]Här är ynglen från igår kort taget idag.

[ATTACH]23438[/ATTACH]Här tar honan mjölke från hanen

[ATTACH]23439[/ATTACH]Här ska hon sätta fast äggen på växten.

[ATTACH]23440[/ATTACH]Här sätter hon ett ägg på rutan, detta var i slutet och jag tror hon började bli trött för i nästa omgång hade hon inget ägg och försökte ändå sätta fast ingenting någonstans:D
#86 - 27 september 2009 15:17
Oj vad roligt!!!.....själv har jag svårt att få mina panda-pansarmalar att trivas :(
#87 - 27 september 2009 17:30
Enola skrev:
Oj vad roligt!!!.....själv har jag svårt att få mina panda-pansarmalar att trivas :(

Mina pansarmalar verkar ha haft paus över sommaren men börjar komma igång nu, så vem vet nu när hösten nalkas så kanske dina börjar med.;)
#88 - 27 september 2009 18:41
Vad kul att de körde ett rejs igen!! :D fin fina bilder!
#89 - 27 september 2009 19:56
solis skrev:
Idag fick mina pansarmalar fnatt och det såg ut som att alla sorter försökte para sig med varandra men det slutade med att dom fläckiga började lägga ägg IGEN och alla andra slutade att vimsa rundor.

[ATTACH]23437[/ATTACH]Här är ynglen från igår kort taget idag.

[ATTACH]23438[/ATTACH]Här tar honan mjölke från hanen

[ATTACH]23439[/ATTACH]Här ska hon sätta fast äggen på växten.

[ATTACH]23440[/ATTACH]Här sätter hon ett ägg på rutan, detta var i slutet och jag tror hon började bli trött för i nästa omgång hade hon inget ägg och försökte ändå sätta fast ingenting någonstans:D

mkt fina bilder :).
#90 - 27 september 2009 20:36
Tackar för berömet, lite paff blev jag att dom inte väntade lite längre, tror det är mina neon redstrips som triggar igång en del, där är tyvärr 4 hanar o en hona som är ovillig (av den sortens pansarmal) verkar det som och dom vill vimsarundor hela tiden och det är väll bra om dom får igång dom andra, hoppas att adolfoierna fattar piken och ser hur dom andra gör och kan lägga lite befruktade ägg denna gången:p.
Hoppas också på att neonen ska komma igång, vill till åleds och fixa fler honor, ska kolla om dom har några kvar tänkte jag..
#91 - 27 september 2009 20:40
Solis jag såg vanesuela pansarmalar (tror de hette så) de svarta med röda fenor. sjukt söta! De kostade däremot 149kr st! Lite väl dyrt för en affär som Hornbach.
#92 - 27 september 2009 20:55
Brukar dom vara billiga på Hornbach har aldrig varit på Hornbach , har tyvärr ingen aning om vad dom brukar gå på men tänk på adolfoierna dom skulle kosta 180 st här men med mängdrabatt 150 st.
Då blev det inget köp eller?
#93 - 27 september 2009 20:59
Nope, vet att det finns billigare :)
Adolfoierna här hemma kostar 80kr! västerås 60kr!
180kr är stockholmspris :P
#94 - 27 september 2009 21:05
Även laholmspris:(
#95 - 28 september 2009 17:40
solis skrev:
Även laholmspris:(

vilken djuraffär då i laholm? är det den vid rejmes eller vad det heter:p?
#96 - 28 september 2009 18:31
macke_fisk skrev:
vilken djuraffär då i laholm? är det den vid rejmes eller vad det heter:p?

Det finns bara en djuraffär i laholm, brevid en jetmack kanske det heter rejmes lite längre bort på den vägen:)där man också kan tanka.
#97 - 29 september 2009 10:11
Nu tror jag det är kärlek i luften, idag är dom fläckiga pansarmalarna igång igen, 3 dje gången på 6 dagar.:D
#98 - 29 september 2009 15:37
solis skrev:
Det finns bara en djuraffär i laholm, brevid en jetmack kanske det heter rejmes lite längre bort på den vägen:)där man också kan tanka.

coolt där har jag handlat mkt fisk^^.
#99 - 29 september 2009 15:39
solis skrev:
Nu tror jag det är kärlek i luften, idag är dom fläckiga pansarmalarna igång igen, 3 dje gången på 6 dagar.:D

haha, vilka kåtbockar :p. men kul att du får fler ägg och mer yngel!:)
#100 - 29 september 2009 18:21
Tycker du om affären i laholm, jag tycker om den på åsen i boarp hon är mycket snäll och hjälpsam där.

Ska erkänna att idag tog jag inte så många ägg för barnen behöver mig med[:o] så jag kunnde inte sitta och vakta.
Har jag tur äter ingen upp äggen där så kan dom kläckas i karet.
#101 - 2 oktober 2009 09:17
Här är en massa albinoyngel:D, förstår inte varför det inte blev några fläckiga denna gången, hoppas att det blir några av dom senare äggen[:o]
[ATTACH]23598[/ATTACH]
#102 - 3 oktober 2009 11:34
Vilken bra bild!! =) Ska bli kul att följa tråden :)
#103 - 3 oktober 2009 19:04
Så här ser karet ut nu som ni ser så översållas det med hornsäv så hade det varit mer plats i din påse nubi så hade du fått mer, det växer som ogräs i alla mina kar:D
[ATTACH]23618[/ATTACH]
#104 - 3 oktober 2009 21:28
Vad skumt för i mitt växer de inte lika bra :( Däremot så växter vattenpest som bara den :)
#105 - 3 oktober 2009 21:38
Nubi skrev:
Vad skumt för i mitt växer de inte lika bra :( Däremot så växter vattenpest som bara den :)

Och konstigt nog så trivs inte vattenpesten hos mig den lever men växer knappt:D
#106 - 5 oktober 2009 19:55
Vad skumt! vad har du för värden??
#107 - 5 oktober 2009 21:08
Tänker du på alla värden eller något speciellt, det växer lika dåligt i alla kar vattenpesten.
#108 - 7 oktober 2009 20:46
Så här ser albinopansarmalsynglen ut nu:ptyvärr blev det inget alls av dom fläckiga och jag förstår inte varför, någon av dom tre lektillfällena skulle väll lyckats:confused:
[ATTACH]23717[/ATTACH]
#109 - 8 oktober 2009 18:54
Hej!
Hornsväven som jag fick av dig börjar se ledsen ut i karet, får nog känna mig besegrad, ska nog bara ha vattenpester i 70l karet :) De växter ialf som ogräs :)
p.s [SIZE=1]Ett skepp kommer lastad[/SIZE] :)
#110 - 8 oktober 2009 20:31
Nubi skrev:
Hej!

Hornsväven som jag fick av dig börjar se ledsen ut i karet, får nog känna mig besegrad, ska nog bara ha vattenpester i 70l karet :) De växter ialf som ogräs :)

p.s [SIZE=1]Ett skepp kommer lastad[/SIZE] :)

Vad tråkigt, har du den ner i gruset eller flytade, mina trivs bäst ner i gruset eller sanden och dom jag har flytande ska vara glest för annars blir dom fula.
#111 - 8 oktober 2009 20:33
p.s [SIZE=1]Ett skepp kommer lastad[/SIZE] :)[/QUOTE]
Med vad då:confused:
#112 - 9 oktober 2009 12:28
Hihih =) Det lär du säkert se när du öppnar skeppet ;)
#113 - 9 oktober 2009 12:29
solis skrev:
Vad tråkigt, har du den ner i gruset eller flytade, mina trivs bäst ner i gruset eller sanden och dom jag har flytande ska vara glest för annars blir dom fula.

I sanden :( De ser jätte fula ut. De i 225l ser super fina ut och där får de vara kvar. Får köra mycket tååliga växter i 70l.
Tror mina kakaduor börjar leka :D:D:D:D
Bilagor:
#114 - 9 oktober 2009 13:28
Nu har jag öppnat skeppet, tack för växterna:)
Är det något du behöver mer av det jag skickade?
Lycka till med leken får hoppas det blir något:p
#115 - 9 oktober 2009 18:01
Det är bra för tillfället :) Jag får någon dag framöver slänga hornväxten, och sen satsa på vattenpesten istället :)
#116 - 9 oktober 2009 18:11
Gör det, det kan bli fint det med.:)
#117 - 10 oktober 2009 20:21
Idag har mina fläckiga pansarmalar lagt ägg igen, hoppas verkligen att det blir något denna gången:).
#118 - 11 oktober 2009 00:55
Grattis härligt! Håller tummarna:)
#119 - 11 oktober 2009 07:03
Sultanen skrev:
Grattis härligt! Håller tummarna:)

Tack, hoppas på det bästa:)
Bilagor:
#120 - 12 oktober 2009 09:01
Solis Bild nr 2, vad heter en sån där som bubblar:).

Jag tror jag måste köpa ett sånt för att ha i yngelkaret. Inga yngel ännu. Tom (Tom från australien, som har fött upp gaffelstjärtar) säger; " De har åkt in i filtret, bara att starta om från början". Trial and Error metoden är den bästa metoden.
#121 - 12 oktober 2009 09:54
Syresten, luftsten men du måste ha en luftpump till villket jag tror du redan vet, i mitt daniokar har jag en dykare som bubblar istället:).

Lycka till, men det är väll någon eller några veckor kvar?
Bilagor:
#122 - 13 oktober 2009 17:59
Hade några här som handlade lite malar och räkor och växter igår och blev av med en del växter så nu har jag fått väck lite av dungen i karet och det har kommit fram lite mer ljus, den stora växten som är till höger var i mitt gamla kar och där höll den på att bli sönderäten så nu har den fått plats här istället.:)
#123 - 13 oktober 2009 19:54
Jösses vilken häftig GIGANTISK växt! :) mycket fint :)
Det är en vecka och en halv vecka kvar. Tänkt starta om allt igen. Tom säger att man kan se äggen på mossan, men jag ser inga ägg.
Har gjort en fejk växt med hjälp av garn. Det ska tydligen vara en popis "växt" att sätta äggen på :)

syresten med luftpump ska jag få låna på torsdag, så fredag när jag är ledig ska jag sätta igång med mitt odlingsprojekt igen! :)
#124 - 13 oktober 2009 20:07
solis skrev:
Hade några här som handlade lite malar och räkor och växter igår och blev av med en del växter så nu har jag fått väck lite av dungen i karet och det har kommit fram lite mer ljus, den stora växten som är till höger var i mitt gamla kar och där höll den på att bli sönderäten så nu har den fått plats här istället.:)

Akvariet ser skitbra ut :).
#125 - 13 oktober 2009 20:26
Ja växten är stor och riktigt fin(förutom det tuggade då:D)Måns min pojk hittade den när vi handlade i åled sist och det är nog bland dom finaste vi har.
En och en halv vecka till kläckning är det det du menar så att jag är med dig.
Annars fungerar hornsäv bra, men sätter dom fast eller bara släpper äggen?

Tack macke_fisk:)
Bilagor:
#126 - 14 oktober 2009 12:07
De sätter äggen på växt, typ javamossa eller valliseriorna, och har man då "garn växten" i odlingskaret triggar man tydligen igång det ännu mer :D
Och äggen är genomskinliga så man ser de mot det mörka garnet :) Vilket pyssel!!

Funderar på att skaffa amazon kulfisk i mitt sällskapsakvarium. De "ska" vara de snällaste kulfiskarna.
#127 - 14 oktober 2009 12:57
Ja det är ju fördel att se om där är ägg, kulfiskar verkar roliga.:)
#128 - 14 oktober 2009 12:58
Ja det är fördel att se äggen,kulfisk verkar vara en rolig fisk:)
#129 - 14 oktober 2009 13:16
mmm först ska ja odla skräp snäckor :D för kulfiskarna äter och behöver snäckskal för att slipa sina TÄNDER! :O
heeheh.
#130 - 16 oktober 2009 16:31
http://s622.photobucket.com/albums/tt309/solis_035/?action=view&current=P1080953.flv
En liten film på mina albinopansarmalar som far rundor.:)
#131 - 16 oktober 2009 18:06
Så söta :D De är verkligen aktiva.
Blir de inte stressade av att det inte finns någon underlag?
Bilagor:
#132 - 16 oktober 2009 18:14
Nubi skrev:
Så söta :D De är verkligen aktiva.

Blir de inte stressade av att det inte finns någon underlag?

Tror inte det, där är ju inga fiskar som simmar runt yngelkassen direkt, ibland kryper det en snäcka på eller så sitter där en ancistrus, att som är väldigt aktiva på filmen är för att dom söker mat, har presis gett dom mat sen räcker det att jag lyfter på glaset för att dom ska söka dom tror att det är mat jämt:p
#133 - 16 oktober 2009 19:02
ahaaa =) det tänkte jag på men skrev aldrig, om du kanske hade matat de.
(Har du sett reklamen med hamstern som attackerar sin husse i soffan på discovery planet? jag får rysningar av den reklamen! Är det något jag inte gillar så är det hamstrar.)
#134 - 16 oktober 2009 19:04
Nubi skrev:
ahaaa =) det tänkte jag på men skrev aldrig, om du kanske hade matat de.

(Har du sett reklamen med hamstern som attackerar sin husse i soffan på discovery planet? jag får rysningar av den reklamen! Är det något jag inte gillar så är det hamstrar.)

Nope har inte sett den, sitter för mycket vid datorn tyvärr[:o]
#135 - 16 oktober 2009 19:33
Jag oxå men har tv.n i bakgrunden.
Ska se om jag hittar en länk till den reklamen....
Yes
&feature=related" target="_blank">
&feature=related

Jag ryser sååååå [:-82]
#136 - 21 oktober 2009 19:57
Vad tyckte du om reklamen Solis! :D
jag ryser fortfarande när jag ser den!
#137 - 21 oktober 2009 20:51
Nubi skrev:
Vad tyckte du om reklamen Solis! :D

jag ryser fortfarande när jag ser den!

[:-92][:-92][:-92][:-92][:-92]Jag vet inte om jag har sjuk humor men jag tyckte den var riktigt rolig:d:d:d:d:d
Ska till lägga, hur många ggr har man inte vaknat efter en dröm och undrar om den är sann eller inte, och just då känns det inte så roligt.:)
Tack för ett gott skratt iallafall, sitter med ett JÄTTE leende just nu.
#138 - 22 oktober 2009 13:09
Förklara vad som är så himla roligt :) Jag tror jag har lite fobi gör små gnagare och speciellt det dära hamster ljudet!!
Farsigod!!
#139 - 22 oktober 2009 13:34
Antagligen för att den är så fruktansvärt överdriven att den inte kan bli läskig.
#140 - 22 oktober 2009 13:45
Okej, hehe
#141 - 22 oktober 2009 17:18
Kul, vad pansarmalarna växer :D
Bilagor:
#142 - 22 oktober 2009 20:48
Ja det är lite fart på dom, vill dom ska bli lite större sen får dom komma i detta karet.
#143 - 22 oktober 2009 20:57
#144 - 22 oktober 2009 21:04
#145 - 26 oktober 2009 21:47
Idag har jag äntligen släppt i albinopansarmals ynglen, dom verkar tycka det är jätte kul att pilla i sandbotten istället för en tråkig plastbotten:p
[ATTACH]24216[/ATTACH]

[ATTACH]24217[/ATTACH]

[ATTACH]24218[/ATTACH]
#146 - 27 oktober 2009 11:19
nää så söta! :) Hoppas de simmar undan de större fiskarna :)
#147 - 27 oktober 2009 14:25
Jag med, men det är väll mest om dom skulle komma i munnen på pansarmalarna av misstag kan jag tänka mig, får hoppas dom är snabba nog.[:o]
#148 - 27 oktober 2009 14:31
Gulliga små yngel :) Vad är det för storlek på sanden du har utav intresse?
#149 - 27 oktober 2009 14:44
Pyttesmått, typ sandstrands sand:p jättesvårt att mäta
#150 - 29 oktober 2009 16:19
<p>Mina ancistrusar har inte varit nöjda med rören för att lägga ägg sen jag ändrade om sist dom lade ägg, så jag lade ena röret mot framrutan och där försökte han att fixa röret så att det skulle bli bra, jag såg hur han putsade och när han kom mot rutan och kännde att det var en liten glipa så försökte han sätta för med sand men den rullade iväg och han struntade i det, idag satte jag i en kruka villket inte är det finaste men det verkar intressant iallafall.</p>
<p>[ATTACH]24300[/ATTACH]</p>Här kollar han om det är godkännt.
<p>&nbsp;</p>
<p>[ATTACH]24301[/ATTACH]</p>Här tror jag att honan lagt ägg för hon satt på insidan av väggen innan, hanen är på utsidan och fläcktar för fullt,övar kanske för kommande fläcktande av äggen.
Dom senaste dagarna har det också kommit nya invånare, jag har satt i alla leopard danioyngel som jag hade i mitt 40 liters projektkar villket blev ett 80 tal vid flytt, det har även blivit 8 blackmolly yngel som föddes igår och flyttats hit och ett svärdbärar yngel, hon har nog presis börjat föda för i det karet dom vuxna är i överlever inte ynglen länge.
Bilagor:
#151 - 29 oktober 2009 19:02
Man ser inte så mycket fiskar även fast där är fullt av danioyngel.
Till vänster är den nya tråkiga krukan som förhoppningsvis blir födohem.
h0IxUb1Gs8A"][youtube]h0IxUb1Gs8A[/youtube]
#152 - 1 november 2009 16:49
Fint akvarium!! Får genast lite inspiration till mitt 300l kar :)
Märkte idag att musselblommorna har tagit över karet.
#153 - 1 november 2009 18:10
Nubi skrev:
Fint akvarium!! Får genast lite inspiration till mitt 300l kar :)

Märkte idag att musselblommorna har tagit över karet.

Kul att jag kan inspirera dig, musselblommor har jag inte en enda kvar av men den stora andmaten finns kvar iallafall:p
#154 - 11 november 2009 09:03
Igår ett tag efter vattenbyte så såg det ut så här, hoppas att dom lägger ägg idag detta brukar vara ett tecken på villja av lek:p.
Det är lite roligt att alla sorter håller på tillsammans och triggar igång.
DG2pZJ_Ro1Y"][youtube]DG2pZJ_Ro1Y[/youtube]
edVrp8VbGAY"][youtube]edVrp8VbGAY[/youtube]
#155 - 11 november 2009 09:04
Igår ett tag efter vattenbyte så såg det ut så här, hoppas att dom lägger ägg idag detta brukar vara ett tecken på villja av lek:p.
Det är lite roligt att alla sorter håller på tillsammans och triggar igång.
dg2pzj_ro1y/"][COLOR=#0000ff][youtube]DG2pZJ_Ro1Y[/COLOR][/youtube]
edvrp8vbgay/"][COLOR=#0000ff][youtube]edVrp8VbGAY[/COLOR][/youtube]
#156 - 11 november 2009 09:34
Vad kul att se dina pansarmalar :) Adolfiin är super super söt!
Och dina fina swee** ngt ser jätte fina ut *leR*
#157 - 11 november 2009 11:48
Har äntligen flyttat över mina sewellia lineolata spotted till odlingskaret och hoppas på att dom ska föröka sig igen, har en liten som dom har fått innan.
Hoppas också att dom vanliga guldringade ska föröka sig någon gång.
[ATTACH]24601[/ATTACH]Den lilla som kom till för länge sen dom växer sakta men är söta.

[ATTACH]24602[/ATTACH]Föräldrarna

[ATTACH]24603[/ATTACH]Dom ser roliga ut när dom äter skvätter en massa sand.:p
#158 - 11 november 2009 14:15
Oh vad häftiga de är!!! Vill genast ha *leR*

Ger de sig på räkor?
Tycker du man kan klassa de som dumsnälla? mina borneosuckers är riktigt roliga att titta på och de är dumsnälla fiskar :)
#159 - 11 november 2009 14:43
Dom är snälla har aldrig sett dessa eller dom guldringade försöka sig på att ta vare sig mina pansarmals yngel eller andra yngel eller räkor så det är inga problem, dom är i mitt odlingskar med yngel och räkor.
[ATTACH]24607[/ATTACH]Detta är den guldringade
#160 - 12 november 2009 12:40
Sluta blir bara mer och mer sugen!! ;)
#161 - 12 november 2009 15:34
Du får sluta titta i min tråd, du verkar ju ha samma smak som jag och då kommer du nog bli fattig snart om du tittar vidare;) det är ju inte dom billigaste fiskarna du vill ha heller, snart kommer det 2 L-046 or till detta karet med:p
#162 - 13 november 2009 14:13
film om karet

Otw-Xg3rRlk"]
en liten glimt att räkor och sewellia funkar bra till Nubi
9d3RraHtcik"]
leopard danioynglen på uppväxt
#163 - 13 november 2009 18:49
En av dagen inköpta fiskar.:D
[ATTACH]24670[/ATTACH]
#164 - 13 november 2009 19:39
solis skrev:
En av dagen inköpta fiskar.:D

[ATTACH]24670[/ATTACH]

Fin firre, riktigt trevligt akvarium du har! Jag är med och läser men skriver inte så ofta :)
#165 - 13 november 2009 19:42
Du får verkligen yngel av allt du stoppar i verkar det som. Och allt i samma kar? Corydoras, malar och danios, ...
#166 - 13 november 2009 21:32
Markus1984 skrev:
Fin firre, riktigt trevligt akvarium du har! Jag är med och läser men skriver inte så ofta :)

Kul att höra att du tycker om det och att du är aktiv i min tråd:p gör själv på samma vis med både dina och andras trådar, följer men inte skriver(lite pga datakrångel med)men ändå.
#167 - 13 november 2009 21:39
Dre skrev:
Du får verkligen yngel av allt du stoppar i verkar det som. Och allt i samma kar? Corydoras, malar och danios, ...

Javisst försöker jag:p men daniorna födde jag iallafall upp i ett annat kar men uppväxten är här:) men pansarmalarna och sewellian, räkorna och malarna är födda här.
Några levandefödare från något annat kar med som är på uppväxt.
Hoppas på fler pansarmalsägg men just nu är det lugnt på den fronten, nästa gång metallerna eller albinona lägger ägg ska jag exprementera på villket sätt äggen klarar sig bäst, ivrig är jag hoppas det blir snart.:d
Blir det mina andra pansarmalar så gör jag på det sättet jag tror är bäst;)
#168 - 17 november 2009 21:58
[ATTACH]24798[/ATTACH]

[ATTACH]24799[/ATTACH]

[ATTACH]24800[/ATTACH]

Vet inte om dom leker eller något annat det är en hane och en hona iallafall, efter en timme simmade hon åt sidan bara typ en decimeter och då passade jag på att ge mat så jag tror att dom avslutade där men båda var i gropen efteråt så vem vet vad som hände efter släckning.

CAlSLz8T4M"]

PNrxXYuJbC0"]
#169 - 18 november 2009 10:27
Hahahaa vilken envis räka som promt skulle vara med i högen :)
Hoppas att de leker och lägger ägg (?):)
Med din tur får du säkert en massa små bäbisar :D
#170 - 18 november 2009 10:31
Ja dom är jätte envisa, ska plocka på fiskarna jämt. När det är lite liv så kan det ju vara mat med.:p
Hoppas verkligen att där blir bäbisar, men denna gången vet jag inte, men leker dom en gång kan dom leka fler;)
#171 - 18 november 2009 10:33
solis skrev:
[ATTACH]24798[/ATTACH]

[ATTACH]24799[/ATTACH]

[ATTACH]24800[/ATTACH]

Vet inte om dom leker eller något annat det är en hane och en hona iallafall, efter en timme simmade hon åt sidan bara typ en decimeter och då passade jag på att ge mat så jag tror att dom avslutade där men båda var i gropen efteråt så vem vet vad som hände efter släckning.:p

CAlSLz8T4M"]

PNrxXYuJbC0"]

:)
#172 - 18 november 2009 10:34
solis skrev:
Ja dom är jätte envisa, ska plocka på fiskarna jämt. När det är lite liv så kan det ju vara mat med.:p

Hoppas verkligen att där blir bäbisar, men denna gången vet jag inte, men leker dom en gång kan dom leka fler;)

Brukar vara så har de en gång börjat lekt slutar de inte.
Håller tummarna! :D
#173 - 18 november 2009 10:37
_CAlSLz8T4M"][youtube]_CAlSLz8T4M[/youtube]
Den andra filmen som bara blev en vit ruta.
#174 - 18 november 2009 10:39
Du e en höjdare på youtube nu va ;) hehe.
Tycker Sewellia om fint sand eller trivs de bland större sand oxå? sett någon skillnad?
Man kanske kan ha en del av karet i fin fin sand och resten i lite mer grövre sand.
#175 - 18 november 2009 10:49
Tror inte det gör någon skillnad i 600 litaren med akvariesand så sprätter dom lika bra men dom gillar nog mest att ligga på släta stenar:)
#176 - 18 november 2009 10:55
Good to know :) ska jag leta efter släta stenar i källare i min akvarielåda :)
tänk vad mycket skit man samlar på sig när man har akvarium
#177 - 18 november 2009 11:11
Inte skit, bra och ha saker;)
#178 - 18 november 2009 11:14
Jag kan inte gå in i mitt förråd, ordagrant...det är fyllt med akvarier och tillbehör...i vardagsrummet står 2st stora frigolitlådor med "akvarieprylar" och under varje akvarium är det fyllt med grejer som hör til akvarierna......detta måste få ett slut! ;)
#179 - 18 november 2009 11:21
Du får kanske börja sälja lite grejor då och bara spara dom bästa godbitarna, tur att man bor i ett hus och har ett sågverk och stall där man kan ställa grejor;) Fast än har jag bara grejor lite överallt i huset.
#180 - 18 november 2009 11:30
Det är svårt att slänga saker! Och så måste man väl spara tills man har ett hus att proppa fullt med grejer? :)
#181 - 18 november 2009 11:35
Markus1984 skrev:
Det är svårt att slänga saker! Och så måste man väl spara tills man har ett hus att proppa fullt med grejer? :)

:d:deller fylla med akvarium fulla med fiskar, då är det ju bra att ha grejorna:p.
#182 - 18 november 2009 11:37
solis skrev:
:d:deller fylla med akvarium fulla med fiskar, då är det ju bra att ha grejorna:p.

Exakt hehe!
#183 - 18 november 2009 11:57
Är lite rädd för att om grannen flyttar så kanske det blir en odlingslokal i det huset i stället[:o]får hoppas han bor där så länge som möjligt så behöver jag inte tänka på det:D men så mysigt det hade varit med ett rum fullt med kar och en soffgrupp i mitten som man bara kan sitta i och njuta:p
#184 - 18 november 2009 11:59
solis skrev:
Är lite rädd för att om grannen flyttar så kanske det blir en odlingslokal i det huset i stället[:o]får hoppas han bor där så länge som möjligt så behöver jag inte tänka på det:D men så mysigt det hade varit med ett rum fullt med kar och en soffgrupp i mitten som man bara kan sitta i och njuta:p

Ja, det är mysigt, jag får dock inte plats att sitta så bekvämt i min lokal, brukar sitta på stegen och kika :D Väntar på att få en större lokal då ska det in 2st sköna fåtöljer så man kan avnjuta någon pilsner bland allt bubblande!
#185 - 18 november 2009 14:20
Markus1984 skrev:
Ja, det är mysigt, jag får dock inte plats att sitta så bekvämt i min lokal, brukar sitta på stegen och kika :D Väntar på att få en större lokal då ska det in 2st sköna fåtöljer så man kan avnjuta någon pilsner bland allt bubblande!

Lite avundsjuk är jag på din odlingslokal, men får tänka på att jag har mina barn och tiden kommer när jag har lite mer tid sen att ha en massa kar, får väll räcka med 4 kar sålänge där går ju och odla med, har mina 3 stora kar i vardagsrumet så jag ser dom från soffan.;)
#186 - 18 november 2009 14:34
Det är mycket jobb med en lokal även om det är en "hobby-odlings-lokal", jag har bara 9st akvarier i min lokal...men 8st till uppe i lägenheten... eftersom jag odlar för mitt egna intresse så går det väl an, men om man ska göra det för att tjäna en hacka blir det minst dubbelt så mycket arbete...(om inte mer)
#187 - 18 november 2009 14:38
Markus1984 skrev:
Det är mycket jobb med en lokal även om det är en "hobby-odlings-lokal", jag har bara 9st akvarier i min lokal...men 8st till uppe i lägenheten... eftersom jag odlar för mitt egna intresse så går det väl an, men om man ska göra det för att tjäna en hacka blir det minst dubbelt så mycket arbete...(om inte mer)

Jag gör det också för egen skull och utmaningarna för att testa nya fiskar att odla men ibland hade det underlättat att inte ha alla odlingar i samma kar:)
#188 - 18 november 2009 14:44
solis skrev:
Jag gör det också för egen skull och utmaningarna för att testa nya fiskar att odla men ibland hade det underlättat att inte ha alla odlingar i samma kar:)

Nej det förstår jag att inte är så kul, jag har max 2st arter i ett "odlingskar", oftast ett gäng malar tillsammans med nån art som skiljer sig från dom. Sen har jag växter,grus,pumpar,stenar och rötter i alla mina odlingskar, tycker det är hemskt med helt kala kar som folk odlar i..

För mig är det också spänningen som lockar, samt att jag vill ha möjligheten att kunna ha så många olika fiskar som möjligt... jag tröttnar lätt på att köra samma sak hela tiden oavsett vad det gäller..
#189 - 18 november 2009 14:56
Förstår dig, pansarmalar är väll det jag tycker är roligast men leopard daniorna var också roliga och dom fick ett eget kar tills dom var stora nog för mitt vanliga odlingskar, det var skönt att få ett kar mindre:p räkor och malar fixar sig själva och även levandefödarna såklart. Får se om jag får något nytt ryck med någon ny odling som jag inte har haft innan:)
#190 - 18 november 2009 15:11
Om du inte testat förut så rekommenderar jag dig någon Apistogramma eller liknande ciklider(inte palettciklid dock, dom slutar aldrig leka och svårt att bli av med ynglen)

Schackbrädes-cilkid,Kurv-ciklid eller nån Apistogramma, det är magiskt att se dom vakta sina revir, valla sina kullar med yngel och färga ut i en mäktig prakt när dom är till att leka!
#191 - 18 november 2009 15:22
Har haft funderingar på att skaffa kakaduaciklider får se villket det blir:p
Har paletter i 600 litaren och där lyckades överleva runt 4-6 st lite svårt att räkna i djunglen. Tror dom flesta blir uppätan som tur är. Det ser ut som om alla ynglen blev hanar får se när dom är lite större.:)
#192 - 18 november 2009 15:30
Jag har ständigt yngel i mitt 720L av Paletterna, men många blir uppätna av de andra cikliderna jag har. Innan när jag bara hade Palettcikliden som den "tuffa" cikliden i akvariet drog jag nog upp c:a 4-5 kullar iallfall....men nu går det att hålla ner antalet lite bättre pga all annan fisk som droppat in...

Jag har faktiskt fått ihop ett riktigt fint par A.Cacatuoides som jag tänkt sätta ner i ett eget kar strax, aldrig haft lyckad lek på dom tidigare..Men honan jag fått tag i denna gång tror jag på!
#193 - 18 november 2009 15:39
Ska snart till åleds igen får kolla in på deras sida om det är något som lockar där, har tänkt att köpa ett gäng borneosuckers till, hittar bara en i karet så kanske dom andra är döda:(

Hoppas på att du får lyckad odling på dina A.Cacatuoides :)
#194 - 18 november 2009 16:26
solis skrev:
Ska snart till åleds igen får kolla in på deras sida om det är något som lockar där, har tänkt att köpa ett gäng borneosuckers till, hittar bara en i karet så kanske dom andra är döda:(

Hoppas på att du får lyckad odling på dina A.Cacatuoides :)

Mina leveretti försvann spårlöst en dag..! Skumt..

Japp hoppas att honan orkar med!
#195 - 18 november 2009 16:33
Ja fast borneona är ju inte så stora och blir snabbt uppätna om dom dör, det är många mindre fiskar som har minskat i antal men inte hittat några döda.

Lycka till med dom och som sagt att honan orkar:)
#196 - 20 november 2009 08:34
Igår var det nog kärlek i vattent[:-64] inte för att det räckte med att två snäckor höll på utan dom var tre samtidigt[:-9] + att en räka som ska sitta och plocka på dom samtidigt:p
[ATTACH]24885[/ATTACH]

[ATTACH]24886[/ATTACH]
#197 - 20 november 2009 10:35
Är det så där de gör...hoppas mina gör så snart! :) vill h alila bäbisar :)
#198 - 20 november 2009 10:46
Ska ta kort på äggen sen det ser ut som hjärnor:D
#199 - 20 november 2009 11:18
bläää!
Hur många fiskarter har du i ditt 310l??
#200 - 20 november 2009 11:33
olika malar, pansarmalar,(leoparddanio,svärdbärare,blackmolly,mussepigg yngel, pansarmalsyngel)sewellia som är fiskar sen är det räkor och snäckor resten.
#201 - 20 november 2009 11:57
:) okej, inga "stora" fiskar m andra ord :)
#202 - 20 november 2009 12:01
Det beror på vad´du menar med stora, vuxna pansarmalar och malar och sewellior är där men annpassat så att yngel ska få vara kvar med tanke på att det är odlings och uppväxtkar;)
#203 - 20 november 2009 12:02
10-15cm fiskar, dina pansarmalar är inte så stora va?
Har du inte sprungit ut i solen ännu!?!??
#204 - 20 november 2009 12:05
nej men ancistrusarna är det och sewelliorna är runt 8 cm. SOlen ja, var bara inne och hämtade en grej och fastnade här, nu går jag igen:D
#205 - 20 november 2009 14:31
Dom fina äppelsnäcksklumparna, sitter ett gäng såna:)
[ATTACH]24896[/ATTACH]
#206 - 20 november 2009 15:58
Usch :) Äppelsnäckor har aldrig varit min grej ! Dom är läskiga!
#207 - 20 november 2009 16:15
Äppelsnäckorna tycker jag om, roliga att titta på när dom faller som käglor ibland ser det ut som det regnar snäckor i karet:p men äggen ser riktigt läskiga ut[:-27]
#208 - 20 november 2009 17:08
Markus1984 skrev:
Usch :) Äppelsnäckor har aldrig varit min grej ! Dom är läskiga!

fjollis ;)
#209 - 20 november 2009 17:09
Haha :) Jag får lust att sticka hål på äggbilden. Ta en nål och sticka hål i äggen.

Konstigt, mina 2 i 40l karet är mer aktiva än de 3 i mitt 225l. Kan det ha att göra m att det är ett mindre kar och man ser att de rört sig?
#210 - 20 november 2009 17:18
Har alla mina i 310 litaren det var när jag fick dom blå snäckorna och den bruna som det blev full fart, mina gula lade inte ägg förren en gul och brun parade sig så nu är det gula snäckbäbisar med mörk kropp i karet:)
#211 - 20 november 2009 22:08
Ett försök att ta kort på leopard daniorna, varför måste dom vara så ryckiga, men räkorna blev bra iallafall:p
[ATTACH]24920[/ATTACH]

[ATTACH]24921[/ATTACH]
#212 - 20 november 2009 22:13
super nice! :D
Bilagor:
#213 - 20 november 2009 22:15
Jupp eller något:p
#214 - 21 november 2009 11:28
Måste bara påpeka hur otroligt fina dina äppelsnäckor är. Väldigt snygga skal.
#215 - 21 november 2009 17:38
Solis, snackade idag med en person som kan fiskar han sa att man kan köpa terrarie kalk (kommer i sköldpadda form) de håller länge och påverkar inte vattnet mkt, mkt bättre än weekend foder.
Ser inte snyggt ut i karet men allt kan inte se snyggt ut ;) Gömt min bakom en rot så jag ser den om jag tittar uppifrån karet men inte framifrån :)
#216 - 21 november 2009 19:40
myslas skrev:
Måste bara påpeka hur otroligt fina dina äppelsnäckor är. Väldigt snygga skal.

Tackar, jo visst har dom hållt sig fina, hoppas det fortsätter så.

Tack för tipset NUbi, sitter och funderar dom vita stenarna med hål i som man sätter i karet för att hålla ph värdet är det inte kalksten:confused:
#217 - 21 november 2009 20:24
Snackade med honom om de stenarna, och han säger att de inte är lika bra som sköldpaddorna. Annars hade jag köpt en sån sten.
Sköldpaddorna syns knappt om man har de bakom ngt *skratt*

Mina sniglar har börjat bli mer och mer aktiva :) hoppas på lek snart :D otålig vet du ;)
#218 - 21 november 2009 20:28
Nubi skrev:
Snackade med honom om de stenarna, och han säger att de inte är lika bra som sköldpaddorna. Annars hade jag köpt en sån sten.

Sköldpaddorna syns knappt om man har de bakom ngt *skratt*

Mina sniglar har börjat bli mer och mer aktiva :) hoppas på lek snart :D otålig vet du ;)

Jag har iallafall sån sten i redan så då är det något iallafall.

Förstår det, jag med väntar på leverans:d
#219 - 22 november 2009 20:41
Ursh du har fått spam!! vad trist att de tar sig in i trådar och lämnar skräp efter sig!
#220 - 22 november 2009 22:09
Verkar var borta nu, dom jobbar bra med att få bort det:)
#221 - 22 november 2009 22:10
mmm synd bara att det inte finns ngn enklare och effektivare sätt för kjell och admin att få bort de.
nog snackat om det.
#222 - 24 november 2009 21:44
Har haft lek och äggläggning i mitt odlingskar idag och filmade lite hur det går till.:)

Vill man kunna se stort så tryck på länkarna istället
" target="_blank">

" target="_blank">

Y7MIabUXSTs"]

K0iFDCpo68E"]
#223 - 24 november 2009 21:46
Härligt att du lyckades fånga det på film :D
#224 - 24 november 2009 21:52
Ja har man tur så är dom framme så man ser:)men å andra sidan så håller dom ju på halva dagen när dom väl är igång:d

Nästa film är lite mer om hur karet ser ut nu:)

Stor variant och ni trycker helskärm på länken(för er som inte vet)Är själv ny på detta:p
" target="_blank">

Nbj7CmRwwE0"][COLOR=#810081]
[/COLOR]
#225 - 25 november 2009 00:50
Pickabuu skrev:

vill bara ha ett? Jag har 36st men vill ha fler=) Man blir aldrig nöjd=(
#226 - 25 november 2009 08:56
För mig hade det räckt med ett gäng. Men tiden är dålig med fler kar.
#227 - 25 november 2009 09:02
Riktigt vackert kar Solis :) man blir så imponerad av hur växterna har blommat upp och ser ut.

Vad är din hemlighet!? :D
#228 - 25 november 2009 09:24
Andrém skrev:
Riktigt vackert kar Solis :) man blir så imponerad av hur växterna har blommat upp och ser ut.

Vad är din hemlighet!? :D

Tackar, håller på att prova mig fram hur man delar växter i detta karet så att jag kan lära mig hur dom blir när man delar dom på olika ställen:)
Annars är det bara växtnäring som gäller för mig.:D
#229 - 25 november 2009 09:27
solis skrev:
Tackar, håller på att prova mig fram hur man delar växter i detta karet så att jag kan lära mig hur dom blir när man delar dom på olika ställen:)

Annars är det bara växtnäring som gäller för mig.:D

Antar att du använder dig av PMDD? Vad har du för sorts belysning? Är nyfiken på vad andra använder för att få fart på växterna nämligen :)
#230 - 25 november 2009 09:45
Ärligt talat så har jag inte fattat vad PMDD är för något, jag använder aquatic super-gro(akvarieväxtgödning) och har 2 aqua relle lysrör:p
#231 - 25 november 2009 12:43
http://www.haack.se/pmdd/
Bara att läsa:) Finns en del om det där, PMDD är snorbilligt!
#232 - 25 november 2009 13:25
snyggt solis
#233 - 25 november 2009 15:34
Tackar roligt att du tyckte om det JacobT.

Ska läsa om pmdd senare, tack för länken.
#234 - 26 november 2009 21:51
Dagens köp 6 st Habrosus pansarmalar.:)
[ATTACH]25135[/ATTACH]
#235 - 26 november 2009 21:59
Hur stora blir de pansarmalarna?
Börjar fundera på Venezuela, red stripes eller adolfin. Finns inga andra som är snygga :D
#236 - 26 november 2009 22:10
Nubi skrev:
Hur stora blir de pansarmalarna?

Börjar fundera på Venezuela, red stripes eller adolfin. Finns inga andra som är snygga :D

3 cm väldigt små .
#237 - 26 november 2009 22:12
Hur gick det med dina danio yngel?:)

Vilken var det första fodret de tog? Äggula?
#238 - 26 november 2009 22:15
Sultanen skrev:
Hur gick det med dina danio yngel?:)

Vilken var det första fodret de tog? Äggula?

Japp ägg gula var det, ska du mata dina nya yngel;)

Mina danioyngel klarar sig bra, har tyvärr inte lyckats räkna dom små virrpellarna, men har kommit upp i 40-50st, får räkna sen när dom ska till 600 litaren men dom får bli lite större först.:)
#239 - 26 november 2009 22:35
Ja, det börjar väl bli dags, när jag hittade dem igår kunde jag inte se någon gulesäck så den är nog iprincip borta.=)

Härligt att så många klarade sig!
#240 - 27 november 2009 12:40
Ja och det ska bli spännande vid flytt så att jag kan räkna dom(men man kommer väll bort sig i räkningen som vanligt:p).
Sätt i bara någon droppe det blir ganska mycket ändå.
Jag gav flera ggr om dagen.
#241 - 1 december 2009 18:32
Har gjort lite flyttningar och ändringar i karet och någon ny invånare med.

Har flyttat dom fläckiga pansarmalarna till 600 litaren och 16 st leopard danioyngel, tänkte se om det går bra med ynglen där och det var dom största som fick flytta dit och några levandefödaryngel med.:)

Sen har det kommit 4 nya äppelsnäckor(se bild).

Har flyttat och delat lite växter och lagt i 2 nya rötter som inte syns, min tanke med rötterna är att om sewelliorna leker så hoppas jag att det kommer ägg under rötterna och större chans att klara sig.

Flyttade fram ler rören igen för ovanpå mellan stenarna bor mina l-046 or och om jag ska få se dom så fick jag göra så här och hoppas att min ancistrus ska ge sig och ha bo i ena röret(han har ju haft ett av rören innan och fått ungar men denna gången är han petig:p)
[ATTACH]25317[/ATTACH]

[ATTACH]25318[/ATTACH]

[ATTACH]25319[/ATTACH]

[ATTACH]25321[/ATTACH]
#242 - 1 december 2009 18:33
Wow! Otroligt vackert solis :D har sagt det förr men måste säga det igen! ^^
#243 - 1 december 2009 18:38
Tackar:D det är alltid lika kul att höra:D:D:D:D:D:pvärmer hjärtat lika mycket varje gång;)
#244 - 5 december 2009 19:16
Hej Solis!!
höjde temp i mitt 310l och gissa vad jag har plockat bort från rutan 8 ggr....iiiiiglar *skratt* Hur blir man av med de??
#245 - 5 december 2009 19:23
oj då :) objudna gäster i karet, är dom "farliga" mot växter/fiskar eller bara irriterande och otäcka?

Solis: blir lite tagen varje gång jag ser hur fint du har det i karet, hoppas själv på att få "gröna" fingrar när det gäller växterna i mitt kar
#246 - 5 december 2009 20:10
Oj! Fantastiskt tjusigt på min ära! Alla växterna ser så välmående och.. och.. och Gröna ut. XD
Dina nya "karamellsnäckor" är fantastiskt söta också.
#247 - 5 december 2009 20:43
gustinger skrev:
oj då :) objudna gäster i karet, är dom "farliga" mot växter/fiskar eller bara irriterande och otäcka?

Solis: blir lite tagen varje gång jag ser hur fint du har det i karet, hoppas själv på att få "gröna" fingrar när det gäller växterna i mitt kar

Jag vet inte om de är "farliga" mot fiskarna... jag har glömt, tror inte de var farliga, bara otäcka och irriterande
#248 - 5 december 2009 20:50
Nubi jag plockar bort när jag hittar, är det bandmask (var med i igeltråden)eller vad det hette så skulle det inte vara någon fara med dom, gurami skulle tydligen tycka om dom med enligt åledsaffären där doom små objudna gästerna kommer ifrån. Han sa att dom också bara kunnde försvinna av sig själv:)

Gustinger kul att du bir tagen varje gång hoppas med på att du lyckas med dina växter, jag använder bara växtnäring och aqua rellef lysrör och det frodas bra, sen är ju räkorna duktiga på att städa växterna med:D

Pickles roligt att du tycker om det, gillar också mina nya snäckor, lite extra färg i karet:p
#249 - 5 december 2009 20:57
Mitt nya tillskott i detta karet 5 pandapansarmalar:)
[ATTACH]25490[/ATTACH]
#250 - 6 december 2009 19:05
Solis, märker du att du inte behöver dammsuga lika mkt i karet när du har snäckorna??
Jag märker en stooor skillnad på mina :) .......*tänker*.....ehj! har du köpt lila snäckor!?!?
#251 - 6 december 2009 19:08
Nubi skrev:
Solis, märker du att du inte behöver dammsuga lika mkt i karet när du har snäckorna??

Jag märker en stooor skillnad på mina :) .......*tänker*.....ehj! har du köpt lila snäckor!?!?

Ja där finns ingen synlig smuts om man inte lyfter på grejorna iallafall:)

Köpte dom som rosa snäckor men dom är väldigt mörka i färgen:confused:så jag är inte säker på villken sort det är, vackra är dom iallafall:D
#252 - 6 december 2009 19:21
Mina snäckor har ännu inte lekt men de har vuxit som attans! :D riktigt skoj att ser. Hoppas bara att de snart börjar leka, Otålig som du vet *skratt*
Jag vill ha Snäckor i alla mina kar, de är så duktiga dammsugare :)
#253 - 6 december 2009 21:35
Nubi skrev:
Mina snäckor har ännu inte lekt men de har vuxit som attans! :D riktigt skoj att ser. Hoppas bara att de snart börjar leka, Otålig som du vet *skratt*

Jag vill ha Snäckor i alla mina kar, de är så duktiga dammsugare :)

Vem är inte otålig, jag väntar på att pansarmalarna ska leka har gjort en ny äggkläckningskorg som jag vill testa hur den funkar, har gjort tempsänkningar i alla karen för att få lite fart men inte några ägg för det, får hoppas på mixkaret, bytte vatten där för en stund sen:)
#254 - 7 december 2009 11:11
Testat med att hälla i varmare vatten vid delvattenbyte? Det har funkat med fjärilciklider, vet inte om pansarmalarna skulle uppskatta det. Kanske kan testa?
#255 - 8 december 2009 18:29
Hittade ett ägg på en av mina äppelsnäckor, undrar om den varit inne hos ancistrushanen som fläcktar på ägg och råkat få med sig ett, någon som vet om dom brukar se ut så här, det är mycket större än pansarmalsäggen:confused:
[ATTACH]25555[/ATTACH]
#256 - 9 december 2009 11:21
ohj vad spännande!
Äppelsnäckor brukar lgga som en stor kocka med alla äggen i en klunga och ovanför vattenytan...ligger den yngelburken under vattenytan?
#257 - 9 december 2009 12:03
Nubi skrev:
ohj vad spännande!

Äppelsnäckor brukar lgga som en stor kocka med alla äggen i en klunga och ovanför vattenytan...ligger den yngelburken under vattenytan?

Detta är nog ett ancistrusägg som hade fastnat på ryggen på en äppelsnäcka så den ska nog helst ligga i vatten;)

Har nog en bild i denna tråden om äggen från äppelsnäckorna.
#258 - 9 december 2009 12:05
Nubi skrev:
ohj vad spännande!

Detta är nog ett ancistrusägg som hade fastnat på ryggen på en äppelsnäcka så den ska nog helst ligga i vatten;)

Har nog en bild i denna tråden om äggen från äppelsnäckorna.
#259 - 10 december 2009 21:36
Lite kort från idag. Såg tyvärr att det hänt min prickiga sewellia något, ögat stod ut, ser ut som den varit i slagsmål eller simmat in i något för det var rött runt det, har inte kommit åt närmare så jag vet inte exakt.:(
[ATTACH]25591[/ATTACH]

[ATTACH]25592[/ATTACH]
#260 - 10 december 2009 21:43
Jätte fin bild!
#261 - 10 december 2009 21:53
Nubi skrev:
Jätte fin bild!

Japp nedsandad och allt, hade jag haft igång kameran lite tidigare så hade det suttigt 2 räkor på den med men jag han inte:d
#262 - 10 december 2009 22:05
Gillar bilden på din sewelliamen jag såg inte det där röda du pratade om.
#263 - 10 december 2009 22:08
Nubi skrev:
Gillar bilden på din sewelliamen jag såg inte det där röda du pratade om.

Det var på en annan av denna sorten, denna bilden satte jag in för jag tyckte den var lite kul men förstår att det lätt missuppfattas:p
#264 - 10 december 2009 22:15
Ahaaaa =) och jag som zoomade och verkligen kollade efter röda ögon *Fniss* jag gillade bilden att den hade sand på ryggen och söta räkor i närheten :D
#265 - 10 december 2009 22:29
Nubi skrev:
Ahaaaa =) och jag som zoomade och verkligen kollade efter röda ögon *Fniss* jag gillade bilden att den hade sand på ryggen och söta räkor i närheten :D

Hahaha syd att dom han av innan jag tog kortet bara, sewellian tycker kanske om att bli plockat på, vad vet jag:D
#266 - 10 december 2009 22:30
Ja, kanske det *ler*
#267 - 13 december 2009 22:04
Detta hittade jag när jag kollade in i karet ikväll, 3 små yngel jag antar att det är ancistrusyngel för hanen håller på att fläcktar, kanske han varit för ivrig så att dessa stackarna har åkt ut, konstigt nog har alla tre hittat samma plats att samlas på, på undersidan av en skiffersten:)
[ATTACH]25717[/ATTACH]

[ATTACH]25718[/ATTACH]
#268 - 14 december 2009 12:41
ååh så söt! Kan du inte doppa ner de nära pappan igen? :)
Vill oxå ha ancistrus bäbisar :D
#269 - 14 december 2009 12:47
Nubi skrev:
ååh så söt! Kan du inte doppa ner de nära pappan igen? :)

Vill oxå ha ancistrus bäbisar :D

Lite svårt att styra ungarna i i en kruka med ett hål, såg en till som var på rymmen idag, dessa får komma i så snart gulesäcken börjar förvinna.:)
#270 - 14 december 2009 12:49
Jo kan vara svårt det :) Tror du han accepterar de igen, eller tror du att han skjuter ut de ur hålet m flit?
#271 - 14 december 2009 12:50
Tror han viftat för hårt eller att dom varit nyfikna och åkt med strömmen när dom kommit upp ur krukan:p
#272 - 14 december 2009 12:58
Vissa pappor de måste öva lite ;) allt kommer inte naturligt för de ;)
Ger du de äggula?
#273 - 14 december 2009 13:02
Nubi skrev:
Vissa pappor de måste öva lite ;) allt kommer inte naturligt för de ;)

Ger du de äggula?

Denna pappan är erfaren, kanske flåset kommit för mycket mot krukan, alla kan ju göra misstag;)
Nej jag ger inget så länge dom har så stor gulesäck där är mat så det räcker i den.
#274 - 14 december 2009 14:15
gratz till yngel :D vill oxå ha yngel (förutom alla guppy yngel som är överallt)
#275 - 14 december 2009 17:02
gustinger skrev:
gratz till yngel :D vill oxå ha yngel (förutom alla guppy yngel som är överallt)

Tack, det kommer säkert för dig med, men guppy yngel är väll inte helt fel heller, jag tycker att det är så roligt att se alla olika varianter man får med guppyn helt plötsligt kommer det någon som inte är dom andra lika, min guppy odling är i 600 literskaret dom som överlever dom överlever och dom blir inte för många där:d
#276 - 25 december 2009 22:01
Har flyttat lite leopard danior härifrån idag och satt dom i 600 litarn:)
dom har växt bra. Och ancistrus ynglen är utsläppta från krukan:p
[ATTACH]25960[/ATTACH]

[ATTACH]25961[/ATTACH]

[ATTACH]25962[/ATTACH]

[ATTACH]25963[/ATTACH]
#277 - 28 december 2009 15:39
NICE bild!!! :D
#278 - 28 december 2009 20:43
Nubi skrev:
NICE bild!!! :D

Tyckte att dom var fina:p
Bilagor:
#279 - 10 januari 2010 21:28
Gjorde vattenbyte och fixade om lite i karet med växterna och flyttade väck lite växter från karet, jag har hållt på till och från nästan hela dagen och jag får inte till det så att jag blir nöjd får se om jag kommer på vad som är fel[:o]
Före och efterbild.
Och ett kort på mina nya fläckiga pansarmalsyngel:)
[ATTACH]26464[/ATTACH]

[ATTACH]26465[/ATTACH]

[ATTACH]26466[/ATTACH]

[ATTACH]26467[/ATTACH]

[ATTACH]26468[/ATTACH]
#280 - 11 januari 2010 20:56
så söta dina yngel är! :) Jag tycker före och efter bilderna är riktigt bra :) Ser inte något fel. Vänta nån vecka så ska du se att du tycker det blir bra :D
#281 - 11 januari 2010 21:16
Nubi skrev:
så söta dina yngel är! :) Jag tycker före och efter bilderna är riktigt bra :) Ser inte något fel. Vänta nån vecka så ska du se att du tycker det blir bra :D

Tack:),om en vecka är där säkert igenväxt igen:p har börjat trivas med det nu.;)
#282 - 11 januari 2010 22:13
vet inte varför, men jag längtar till sommaren i skogen bland gröna träd och buskar när jag ser ditt kar :)
Det växer ju så man hör det i ditt kar verkar det som, vad är hemligheten?? ;)
#283 - 12 januari 2010 15:52
gustinger skrev:
vet inte varför, men jag längtar till sommaren i skogen bland gröna träd och buskar när jag ser ditt kar :)

Det växer ju så man hör det i ditt kar verkar det som, vad är hemligheten?? ;)

Haha jag visst längtar man nu får man nöja sig med att titta i karet och drömma sig bort istället.
Hemligheten är nog växtnäring (villket jag har slarvat med på sistone) men jag tror att vårat skogsvatten påverkar mycket innan jag använde växtnäring så märkte man att den kalla delen av året så växte det som ogräs och den varma delen av året så försvann växterna mer eller mindre:)
#284 - 12 januari 2010 16:40
Håller med gustinger! :) man får en känsla av sommar när man ser ditt kar :)
Jag längtar tills snäckorna blir större och varmare och R får något projektjobb i Halland så man kan komma och besöka dig :D
#285 - 12 januari 2010 20:05
Nubi skrev:
Håller med gustinger! :) man får en känsla av sommar när man ser ditt kar :)

Jag längtar tills snäckorna blir större och varmare och R får något projektjobb i Halland så man kan komma och besöka dig :D

Ska bli kul den dagen då du kan komma och hälsa på:D och man får äntligen se vem du egentligen är;)
#286 - 12 januari 2010 22:01
Ahahah :) Vem jag egentligen är, är inte det uppenbart, galen person ;)
#287 - 13 januari 2010 12:11
Nubi skrev:
Ahahah :) Vem jag egentligen är, är inte det uppenbart, galen person ;)

Så bara då passar du in här;)

Skulle flyttat mitt ansictrus par för en vecka sen men lyckades inte fånga dom och nu så fläcktar han på ägg igen:pjag som inte skulle ha fler där i av dom bruna tänkte låta albionona få försöka.
#288 - 13 januari 2010 14:00
solis skrev:
Så bara då passar du in här;)

Skulle flyttat mitt ansictrus par för en vecka sen men lyckades inte fånga dom och nu så fläcktar han på ägg igen:pjag som inte skulle ha fler där i av dom bruna tänkte låta albionona få försöka.

Kan man inte flytta hanen och äggen medans han fläktar eller stör man allt??
#289 - 13 januari 2010 14:35
Nubi skrev:

Vi tar alltid bort alla rom från våra ancistrus och lägger dom e ett annan kar, lägger en handduk över karet så det dämpar ljuset så att inte rommen möglar. Detta bli alltid mycket lyckade resultat och minst 90% blir fullt friska.
#290 - 13 januari 2010 16:46
Nubi skrev:

Visst kan jag det men när han ändå är i odlingskaret så får han bli färdig sen ska jag försöka få upp paret så att dom får fortsätta i det andra karet, har fler ancistrusar i 600 litaren som ynglar av sig och dom flesta ynglen blir uppätna i det karet men det är alltid några som klarar sig, vill inte ha för många:p
Och eftersom det blir albino yngel efter detta bruna paret så är det värt att dom gör en kull till:D
#291 - 13 januari 2010 21:42
Mina fläckiga pansarmalsyngel som är några dagar gammla:D
[ATTACH]26561[/ATTACH]

[ATTACH]26562[/ATTACH]
#292 - 27 januari 2010 12:00
Vad det blommar hos dig!! :D Kul!
Så söta pansarmalarna är när de är små :)
#293 - 6 februari 2010 21:16
Grattis till ett fantastiskt fint kar!
Jag har läst din tråd och funderar på hur mycket cirkulation du har i karet?
Jag håller på att starta ett 375 liters och skulle vilja ha sewellia lineolata så småningom och dom vill väl ha strömt vatten och dom verkar ju trivas läldigt bra i ditt kar
#294 - 6 februari 2010 21:26
Guppen skrev:
Grattis till ett fantastiskt fint kar!

Jag har läst din tråd och funderar på hur mycket cirkulation du har i karet?

Jag håller på att starta ett 375 liters och skulle vilja ha sewellia lineolata så småningom och dom vill väl ha strömt vatten och dom verkar ju trivas läldigt bra i ditt kar

Tackar, jag har i 3 pumpar ett 1100l/h till bottenfiltret den har jag en slang på som blåser ut vattnet på bakrutan där man ser att sewelliorna trivas i utflåset sen en luftpump med en filtermassa på som är 650 l/h tror jag och ett innerfilter med runt 600 l/h dom pumparna har jag flåset uppåtriktade.
Sewelliorna lever egentligen i bäckar där det bara är strömt vatten och stenar så lite skifferplattor eller släta stenar gillar dom mycket:)lycka till med ditt nya kar.
#295 - 6 februari 2010 21:30
solis skrev:
Tackar, jag har i 3 pumpar ett 1100l/h till bottenfiltret den har jag en slang på som blåser ut vattnet på bakrutan där man ser att sewelliorna trivas i utflåset sen en luftpump med en filtermassa på som är 650 l/h tror jag och ett innerfilter med runt 600 l/h dom pumparna har jag flåset uppåtriktade.

Sewelliorna lever egentligen i bäckar där det bara är strömt vatten och stenar så lite skifferplattor eller släta stenar gillar dom mycket:)lycka till med ditt nya kar.

Hur går det med sanden i karet? Jag har 1700l/h och utan strilrör så blir det en snabbt en stor grop i ena hörnan. Om jag har ytterligare pumpar så ligger väl all sand snart i en enda hög?
#296 - 6 februari 2010 22:53
Har inga problem med sanden, vet inte om det är växter och stenar som är ivägen eller om jag har riktat flåset rätt men några gropar har jag inte:) har flåset uppåtriktat på två av pumparna iallafall den tredje är lite neddåt men ut efter glaset
#297 - 9 mars 2010 12:27
Äntligen har det hänt igen, jag satt och kollade lite på fiskarna och såg 2 småttingar komma simmandes det var 2 st sewellia spotted bäbisar:D, har lyckats fånga den ena bäbisen men inte den andra, hade den i håven men fick lite distrahernde växter ivägen och den smet jag sitter där med jämna mellanrum och spanar efter den har sett den några gånger, har också tagit ut kampfisken som var där för att det ska bli lite mindre hot mot den:p

Lite dåliga kort(lite svårt att ta kort när det är sol ljus ute) men ska försöka ta bättre sen.
[ATTACH]28462[/ATTACH]

[ATTACH]28463[/ATTACH]

[ATTACH]28464[/ATTACH]

[ATTACH]28465[/ATTACH]
#298 - 9 mars 2010 12:32
Ja, det kan inte direkt vara en enkel match att fånga upp så smått i en så grön miljö...
#299 - 9 mars 2010 12:32
Grattis!!!!!!!!!!!! GUD SÅ SÖTA :D
#300 - 9 mars 2010 13:17
Nej inget är enkelt, jag såg faktiskt 2 i karet presis så med den fångade så är dom tre men dom rakarna hinner ju försvinna innan jag tar håven:mad::p

Visst är dom söta, sitter och vakar vill ju ha tag i fler, jag har ju ingen aning om hur många dom är, synd att pansarmalarna är där det är ju riska att dom åker in i munnen när dom äter annars hade dom fått vara kvar i karet.
#301 - 9 mars 2010 17:39
*avis!* Gud vad skoj, du får mig att sätta igång 160l med bara borneosucker :) Jag undrar om det skulle funka....hört något om borneosucker som ynglar av sig?

Borneosucker tillsammans med grenmalarna, och så äppelsnäckor. Borde väl funka? dvs ingen som ska äta upp de små ynglerna...
#302 - 9 mars 2010 19:38
Nubi skrev:
*avis!* Gud vad skoj, du får mig att sätta igång 160l med bara borneosucker :) Jag undrar om det skulle funka....hört något om borneosucker som ynglar av sig?

Borneosucker tillsammans med grenmalarna, och så äppelsnäckor. Borde väl funka? dvs ingen som ska äta upp de små ynglerna...

Hade samma tanke själv att flytta borneona till det karet men jag orkar nog inte fiska i 600 litaren efter dom, det tar nog tid att hitta dom där:p

Har också undrat om någon odlat borneo men aldrig fått något svar.
#303 - 9 mars 2010 19:42
solis skrev:
Hade samma tanke själv att flytta borneona till det karet men jag orkar nog inte fiska i 600 litaren efter dom, det tar nog tid att hitta dom där:p

Har också undrat om någon odlat borneo men aldrig fått något svar.

Då kör jag på det *Ler*
fin fin sand massa platta stenar och borneosuckers :D Vad har du för ph värde?
mkt strömt?
#304 - 9 mars 2010 19:45
Nubi skrev:
Då kör jag på det *Ler*

fin fin sand massa platta stenar och borneosuckers :D Vad har du för ph värde?

mkt strömt?

Jag har lågt ph värde tror det ligger runt 6 för det mesta det är där jag hade problem med ph fall men tror att det är ordnat nu.
Mycket strömt vatten japp:)
#305 - 12 mars 2010 20:18
Hade lyckats fånga två men en dog inatt tyvärr.
Såg däremot 2 till i karet som simmar rundor undrar hur många där är och om dom klarar sig om jag inte fångar dom.
#306 - 12 mars 2010 20:19
solis skrev:
Hade lyckats fånga två men en dog inatt tyvärr.

Såg däremot 2 till i karet som simmar rundor undrar hur många där är och om dom klarar sig om jag inte fångar dom.

Har de klarat sig hittills :) så hoppas jag de klarar sig :)
#307 - 12 mars 2010 20:22
Jag med men där är ju många munnar vid botten, där är ju runt 40 pansarmalar och det är ju lätt att dom sliker in[:o]
#308 - 12 mars 2010 20:25
solis skrev:
Jag med men där är ju många munnar vid botten, där är ju runt 40 pansarmalar och det är ju lätt att dom sliker in[:o]

aaaah! är de såååå små :) *gulliiiiigt*
#309 - 15 mars 2010 16:41
Glömde bort ditt andra kar, men nu så! Jag är lika imponerad här och jag gillar verkligen sanden du hämtat in. Dina växter är lika vackra som vanligt, dina malar har verkligen ett lyxhotell ;).
#310 - 15 mars 2010 16:48
Är också glad i denna sanden, har blivit lite sandfrälst och vill ha av det i alla karén, tänkte göra en sandhörna i 600 litaren när jag väll kommer åt den, där är lite is ivägen så jag får nog vänta någon månad innan makeovern där;)
Nu har du sett lite av växterna som finns iallafall och malarna verkar stortrivas helst pansarmalarna och sewelliorna som gillar att böka i det:D
#311 - 16 mars 2010 20:14
[ATTACH]28650[/ATTACH]Sewellia lineolata ynglet

[ATTACH]28651[/ATTACH]En av mina nya pansarmalar c03(deckeri)som fick flytta till detta karet

[ATTACH]28652[/ATTACH]samma fisk
#312 - 16 mars 2010 21:03
fina bilder! :D
#313 - 16 mars 2010 21:13
solis skrev:
Äntligen har det hänt igen, jag satt och kollade lite på fiskarna och såg 2 småttingar komma simmandes det var 2 st sewellia spotted bäbisar:D, har lyckats fånga den ena bäbisen men inte den andra, hade den i håven men fick lite distrahernde växter ivägen och den smet jag sitter där med jämna mellanrum och spanar efter den har sett den några gånger, har också tagit ut kampfisken som var där för att det ska bli lite mindre hot mot den:p

Lite dåliga kort(lite svårt att ta kort när det är sol ljus ute) men ska försöka ta bättre sen.

[ATTACH]28462[/ATTACH]

[ATTACH]28463[/ATTACH]

[ATTACH]28464[/ATTACH]

[ATTACH]28465[/ATTACH]

Ursött yngel och OTROLIGT lummigt och fint akvarium!! Avundsjuk!!
#314 - 16 mars 2010 21:30
Tack hult87-
Visst är ynglet gulligt den ser ut som en liten bandit, och tack för komplimangen.
#315 - 16 mars 2010 21:42
Vilket sött yngel :D
#316 - 17 mars 2010 06:53
Japps, får hoppas dom överlever.
#317 - 17 mars 2010 08:41
Hej! Ville bara titta in och säga "Vilket fint kar du har!". Du kanske skulle komma hit och inreda mitt också, man blir ju riktigt avundsjuk! Snyggt! :)
#318 - 17 mars 2010 09:20
Gud så söt ynglet är! Du får döpa den till bandit :D
Bilagor:
#319 - 17 mars 2010 11:32
Asynja skrev:
Hej! Ville bara titta in och säga "Vilket fint kar du har!". Du kanske skulle komma hit och inreda mitt också, man blir ju riktigt avundsjuk! Snyggt! :)

Tackar, det hade varit jättekul men lite långt att köra kanske:D

Nubi jag har sett 3 så då får det bli bandit 1,2,3:p
#320 - 17 mars 2010 12:51
solis skrev:
Tackar, det hade varit jättekul men lite långt att köra kanske:D

Hehe...Ja, det är en bit förstås. Tack och lov är jag riktigt nöjd med mitt kar ändå. Fö. håller jag med ovanstående talare...Skitsöta yngel! :)
#321 - 17 mars 2010 18:33
Skönt att du är nöjs med ditt kar det är frustrerande när man pillar och pillar men inte får till det.:)

Håller med till fullo, tror det är dom gulligaste yngel jag haft.:p

Städade karet idag och stod och fiskade räklingar i spannen som vanligt, då upptäckte jag att där var andra yngel i spannen som var jättesmå misstänker till 99% att det är pansarmalsyngel, hade aldrig lyckats få upp dom i gegget så jag fick snällt hälla tillbaks gegget med ynglen i karet igen och byta ytvattnet istället.
Lyckades få upp ett yngel så det ska bli spännande att se villken sort det är för jag har 8 olika sorters pansarmalar där,har svårt att tro att dom i karet kommer att klara sig men man vet aldrig, sewelliorna överlever än så länge:d
#322 - 17 mars 2010 18:36
Men sewelliorna är ju fräcka banditer, klart de överlever! ;)
#323 - 17 mars 2010 19:19
Det får vi verkligen hoppas annars förlåter jag´inte mig själv att jag inte tog upp dom[:o] har inte sett det tredje ynglet som var mindre idag hoppas jag ser den ikväll:)
#324 - 18 mars 2010 11:10
Rensade ett filter idag och hällde ut vad som var i jag visste att där brukar vara räkor, hittade ett sewelliayngel och 4 andra som är mycket mindre ganska nykläckta, har nu suttigt och studerat dom för jag har dom i en yngelkasse och om man tittar på deras simstil så skiljer den sig från pansarmalar och en börjar för banditmask ser det ut som så nu har jag ändrat mig jag är till 99% säker på att det är sewellior:D och då undrar jag hur många finns det i karet egentligen med tanke på hur många som var i spannen igår och att dessa var så små, det får framtiden utvisa och spännande är det:p
#325 - 18 mars 2010 11:39
solis skrev:

Nubi jag har sett 3 så då får det bli bandit 1,2,3:p

Björnligan :d
#326 - 18 mars 2010 11:46
Åh vad trevligt!
Så dina filter är som barnkammare? :D
Sewellior ser så fina ut på bild och jag blir riktigt avundsjuk på dig som har sådana!
#327 - 18 mars 2010 11:47
:Dja det skulle det kunna vara dom har ju redan nummer och allt:p
#328 - 18 mars 2010 11:47
NIC skrev:
Björnligan :d

Haha, jag tänkte detsamma!
#329 - 18 mars 2010 11:53
Åh vad trevligt!

Så dina filter är som barnkammare? :D

Sewellior ser så fina ut på bild och jag blir riktigt avundsjuk på dig som har sådana!

Detta filter är jättebra barnkammare, när man tar upp filtret så är vattnet kvar i och man kan hälla ut vattnet och ynglen var man vill:)

Sewellior är en av mina favorit fiskar och pansarmalar såklart:p
#330 - 18 mars 2010 12:06
Grattis solis! Se nu till att 98% överlever så jag kan köpa ett par till mitt kommande odling ;)
Kram på dig :D
#331 - 18 mars 2010 19:52
Tack, försöker så gott jag kan, däremot så tror jag du tjänar på att beställa såna fiskar i din djuraffär för jag tror inte du har tålamod nog att vänta på att dom ska bli vuxna, det ynglet jag har sen ett år tillbaks är inte ens hälften så stor som dom vuxna så det lär dröja innan man kan odla på dom.
Kramis
#332 - 19 mars 2010 21:02
Tålamod är något jag har lärt mig med det jobb jag har ;)
Jag har verkligen inte tur! TVÅ borneosucker har dött för mig. En som jag berättade för dig över msn och en imorse, stendöd vid rutan :(
Ska nog lägga ner akvariehobbyt.....ett tag
#333 - 19 mars 2010 21:13
Nubi skrev:
Tålamod är något jag har lärt mig med det jobb jag har ;)

Jag har verkligen inte tur! TVÅ borneosucker har dött för mig. En som jag berättade för dig över msn och en imorse, stendöd vid rutan :(

Ska nog lägga ner akvariehobbyt.....ett tag

Nej! Ge inte upp!
Kan jag hålla fiskarna här vid liv krävs det rejält med otur att ta kol på dessa varelser. Det kommer gå bra för dig med!
#334 - 19 mars 2010 21:32
Nej! Ge inte upp!

Kan jag hålla fiskarna här vid liv krävs det rejält med otur att ta kol på dessa varelser. Det kommer gå bra för dig med!

Jupp det tror jag med. det enda jag tycks få överleva är körsbärsräkor, filterräkor, diamanttetor, 3 rengbågsfiskar och alla äppelsnäckor. Alla i olika kar.
Tror att fiskarguden är arg på mig.
#335 - 20 mars 2010 09:28
Allt brukar gå i svackor, ibland har jag många fiskar som dör i olika kar men samma dag och ibland så där ingen på hur lång tid som helst, man får inte ge upp även fast det har sina motgångar ibland.
#336 - 20 mars 2010 18:50
solis skrev:
Allt brukar gå i svackor, ibland har jag många fiskar som dör i olika kar men samma dag och ibland så där ingen på hur lång tid som helst, man får inte ge upp även fast det har sina motgångar ibland.

jag ialf blir fäst vid varje en av mina fiskar jag köper (kanske inte varje individ i ett stimm med tetror)
Det är verkligen trist när man känner nu fan gåre bra och så poff poff poff poff dör de på en...Hur orkar man liksom??
#337 - 20 mars 2010 22:16
Man grämmer sig ett tag och vänjer sig någorlunda efter ett tag men sen finns det ju alltid dom man fäster sig extra vid och det kan ta en vecka att komma över.
#338 - 20 mars 2010 22:21
solis skrev:
Man grämmer sig ett tag och vänjer sig någorlunda efter ett tag men sen finns det ju alltid dom man fäster sig extra vid och det kan ta en vecka att komma över.

O ja!
Jag kan fortfarande inte ge upp efter lite över en månads behandling av kampfiskhanen här hemma. Att han bättrar sig smått räcker då jag är väldigt fäst vid honom!
#339 - 20 mars 2010 22:25
Jag har också svårt att ge upp sjuka fiskar man hoppas alltid på en bättring, ibland löser det sig ibland inte[:o]
#340 - 21 mars 2010 19:00
Idag har jag en ny glad rapport, jag såg sewelliorna leka:Drunt dom var det fullt med ägg som jag har tagit hand om + att jag även hittade pansarmalsägg men har ingen aning om villken sort där är ju ett gäng olika sorters pansarmalar där.:p
Skulle filma men det funkade inte för det var för mörkt men jag ska beskriva så gott det går.
En hane höll på att vifta i en springa på en rot om det var mjölke eller något annat den höll på med vet jag inte, sen kom en hane till och dom höll på att tramsa efter en stund kom honan och lade sig under hanen tror jag(lite svårt att se) och dom fläcktade lite tillsammans och sen föll dom baklänges båda 2 ända ner till marken och sen simmade dom upp igen, honan simmade iväg och lade sig på andra sidan träbiten och hanen började tramsa mot sprickan igen och den andra hanen kom och så upprepade det sig några ggr när jag tittade.
Varje gång dom föll ner såg det ut som dom dog;).
När jag började kolla var där redan en massa ägg så jag såg aldrig om det kom mer, äggen är för små för att vara mina pansarmalar och var runt dom där dom höll till så jag kan inte tänka mig något annat, dessa äggen är inte klibbiga på det sättet heller, knappt något klibb alls, medans pansarmalsäggen är klibbiga och sen sitter äggen ganska hårt fast, när jag tog javamossa som sewelliaäggen var i så ville äggen falla av och en del gjorde det.
Nu är det bara att vänta och se vad det blir:p
#341 - 21 mars 2010 19:20
Hoppas verkligen att det blir något. Det låter ju inte som pansarmalarna. Skall bli intressant, surpise surprise!!
#342 - 21 mars 2010 19:34
Åh, hoppas verkligen du får för många Sewellinor så du kan komma med ett par till mig! ;)

Vad har du för temperatur på vattnet? De ska väl ha ganska kallt om jag förstått rätt?
#343 - 21 mars 2010 20:57
No fat chanse, Du får ställa dig i kö VD. För jag står först på "jag vill ha sewellior"-listan hos Solis ;) *hihi*

STOR STOR GRATTIS SOLIS! :) och dina Sewellior *hihi*
#344 - 21 mars 2010 21:05
*Ställer mig snällt i kö och sträcker på mig så jag kan skymta fiskarna över Nubis axel*

Solis är banditmästaren här på Zoopet! :D
#345 - 21 mars 2010 21:57
Vad kul! Måste vara den första rapporten om hur parningen egentligen går till. De flesta hittar ju bara ynglen i filter o dyl. Har själv aldrig lyckats se parningen.
#346 - 21 mars 2010 22:12
Vi får hoppas att det inte är någon pansarmal som lägger ovanligt små ägg, detta var ovanligt spritt med och som sagt inte så klibbiga och presis där dom lekte så det är bara att hoppas, tiden får utvisa om dom kläcks.
Pansarmalarna har redan börjat kläckas ska bli minst lika intressant att få veta vad det blir för sort:p
I karet har jag sett minst 5 banditer simma omkring samtidigt iallafall och har en i ett yngelkar, tror dom andra som liknade det var pansarmalar för den som är stor nog har inte ändrat färg men jag är jättespänd på vad det är för sort.
Tempen på vattnet är 25 grader.
Tack nubi.
Skaffade min några fler sewellior och några veckor senare började dom leka, kanske dom honorna var mer villiga:D
Vad roligt att det har blivit en lista här får se om det blir så att jag kan avvara, spänningen är olidlig:p
[ATTACH]28816[/ATTACH]DOm bruna äggen som håller på att kläckas är pansarmalsägg och dom ljusare är dom som jag tror är sewellior.
#347 - 21 mars 2010 22:14
Läste att tempen skulle vara max 23,8 på en amerikansk sida för dem, men tydligen är min temperator på 25-26 ok då!
#348 - 21 mars 2010 22:18
Olivin skrev:
Vad kul! Måste vara den första rapporten om hur parningen egentligen går till. De flesta hittar ju bara ynglen i filter o dyl. Har själv aldrig lyckats se parningen.

Det var en tillfällighet, jag skulle kolla var ancistrushanen var och tittade mot hans bo och där var full fart på sewelliorna, undrar om det ska vara 2 hanar med eller om dom kivade om vem som skulle göra det, såg också att en hona var en liten bit bort, som om hon väntade på sin tur.
Den hanen som var med honan var den största iallafall som han föll baklänges med men i all hast kommer jag inte ihåg om den andra var kvar på träbiten eller inte, jag var ju helt fasinerad av det som hände:)
Tänkte spela in men det blev så mörkt, ångrar nu att jag inte försökte ändå.
Du hade också fått yngel eller hur var det, var det på prickig eller guldringad sewellia isåfall?
#349 - 21 mars 2010 22:26
Läste att tempen skulle vara max 23,8 på en amerikansk sida för dem, men tydligen är min temperator på 25-26 ok då!

Kollade presis och min låg på 24,5 men jag tror det pendlar uppåt lite, jag läste att kampisar ska ha 28 grader för att leka men jag hade bara 24 och han lekte varannan dag, tur eller skicklighet vem vet:p
#350 - 21 mars 2010 22:27
Det är ett gäng syndiga fiskar du har som ynglar av sig oavsett väder! ;)

Jag är så sugen på Lineoata nu!
#351 - 21 mars 2010 22:29
*Ställer mig snällt i kö och sträcker på mig så jag kan skymta fiskarna över Nubis axel*

Solis är banditmästaren här på Zoopet! :D

Det kommer att bli banditparadiset i det karet:d
#352 - 21 mars 2010 22:31
Det är ett gäng syndiga fiskar du har som ynglar av sig oavsett väder! ;)

Jag är så sugen på Lineoata nu!

Dom kanske inte förstår bättre eller så tycker dom det är lika bra att köra på ändå;)

Villken sewellia är du sugen på den guldringade eller spotted?
#353 - 21 mars 2010 22:35
Den ringade är min favorit (jag har inte sett någon i verkligheten dock) men spotted vorre en utmärkt ersättare!
#354 - 21 mars 2010 22:39
Tyckte samma som du men sen fick jag bara tag i spotted först och införskaffade mig guldringad sen men spotted är nog min favorit av dom, men jag älskar guldringad med.
#355 - 29 mars 2010 18:52
Tyvärr så dog dom ynglen från äggen som jag tog, dom levde liite mer än en vecka antingen kluddade jag för mycket eller så hittade jag inget foder som passade dom, en dag var en stor räka som kanske tog dom flesta.:(
Men jag hann studerad dom och deras beteende och dom betede sig som sw yngel, jag hade lagt ett sånt yngel i ett annat kar som jag fiskade upp ur spannen och igår såg jag att det var ett seweliayngel.
Hoppas på att få se lek igen och kunna ta lite mer ägg men då får det nog vara tur.
Men där simmar iallafall ett gäng sw yngel i karet så det är inte förgäves och jag vet ju inte hur många av dom äggen som ramlade i karet som finns kvar så där är kanske ett gäng till:)

[ATTACH]29055[/ATTACH]

[ATTACH]29056[/ATTACH]

[ATTACH]29057[/ATTACH]

[ATTACH]29058[/ATTACH]
#356 - 29 mars 2010 19:02
Gud vad söt!!!
De påminner mig om ancistrus (de bruna) i teckningen. hittade en i 225l igår när jag tömde det :)

små söta bananer *hiih*
#357 - 29 mars 2010 19:58
Dom blir sötare och sötare för varje dag.
#358 - 30 mars 2010 08:07
hej solis. har nu märkt att de där Malaysiska snäckorna har förökat sig. har inte sett dem sen jag fick dom men nu såg jag säkert 6-7 st samtidigt i olika strl. :D:D mycket roligt o jättebra tillökning i städpatrullen!
#359 - 30 mars 2010 19:43
hannesc skrev:
hej solis. har nu märkt att de där Malaysiska snäckorna har förökat sig. har inte sett dem sen jag fick dom men nu såg jag säkert 6-7 st samtidigt i olika strl. :D:D mycket roligt o jättebra tillökning i städpatrullen!

Kul att det funkade, har för mycket i mitt ena kar dom snor all pansarmals mat men jag har börjat slänga i en massa till botiorna istället så dom blir ju glada.:)
#360 - 8 april 2010 17:02
Nu har även jag Spotted! :D
Fantastiska fiskar, dock tror jag att jag har två honor.

Jag trodde nästan Malaysierna dött ut ett tag för mig, men så började man se en ibland uppe på rötter och bakgrund. Nu grävde jag om växterna och oj vad det kryllade av snäckor!
#361 - 8 april 2010 17:29
vad kul, var det inte du som ville ha guldringad:confused:
Bild på en av mina spotted bäbisar.
I det karet är det en enda röra just nu, håller ju på med ett annat projekt ju.
Malayserna är nog inte så lätta att ta död på.
[ATTACH]29464[/ATTACH]
#362 - 8 april 2010 17:32
solis skrev:
vad kul, var det inte du som ville ha guldringad:confused:

Jag ville ha lineolata först, men när jag såg båda sorterna i butiken blev det helt klart Spotted trots att den var dyrare! Jag blir dock mer och mer säker på att det är två honor så det blir kanske att köpa en till? ;)
#363 - 8 april 2010 17:34
Duktiga dina yngel är som putsar snäckorna! :D
#364 - 8 april 2010 17:41
Duktiga dina yngel är som putsar snäckorna! :D

Tycker också att spotted är läckrast,ta gärna kort på dom så man ser fenorna snett framifrån eller magen mot rutan så kanske jag kan säga vad det är för kön.
Visst är dom duktiga;)
#365 - 8 april 2010 18:45
De gömde sig nu så jag har inga superba bilder precis. Jag vet inte heller vilken bild som på vilken av de två, jag har ju bara lyckats få båda på bild samtidigt i påsen...
#366 - 8 april 2010 18:51
Bara för det blev de fotomodeller! ;)
#367 - 8 april 2010 19:28
man blir sugen på såna :D
#368 - 8 april 2010 20:58
Lite svåra att se men jag tror båda är honor, jag brukar ta kort utan blixt och försöka använda kar ljuset istället.
Men till 99% så ser det ut som honor det jag kan tyda så du har nog uppfattat rätt.
#369 - 8 april 2010 21:02
solis skrev:
Lite svåra att se men jag tror båda är honor, jag brukar ta kort utan blixt och försöka använda kar ljuset istället.

Men till 99% så ser det ut som honor det jag kan tyda så du har nog uppfattat rätt.

Läste efter köpet på Loaches.com om könsskillnaderna och förstod det rätt snabbt då båda har "runda" tunna fenor framtill.
Tyvärr blev ljuset för dåligt om jag minskade exponeringstiden for att kameran skulle kunna ta en skarp bild utan blixt. Ibland går det men inte då fiskarna är för nära glaset tyvärr...

Man kanske har en ursäkt att köpa flera nu? :D
#370 - 8 april 2010 21:05
Läste efter köpet på Loaches.com om könsskillnaderna och förstod det rätt snabbt då båda har "runda" tunna fenor framtill.

Tyvärr blev ljuset för dåligt om jag minskade exponeringstiden for att kameran skulle kunna ta en skarp bild utan blixt. Ibland går det men inte då fiskarna är för nära glaset tyvärr...

Man kanske har en ursäkt att köpa flera nu? :D

Visst är det en bra ursäkt ett litet gäng till hade inte suttigt fel:D
Det är jättesvårt att ta bra bilder i kar man får ha många försök för att lyckas, 1 kort på 100 blir det ibland:pinnan något kort blir bra, min kamera gillar inte närbilder;)
#371 - 8 april 2010 21:12
solis skrev:
Visst är det en bra ursäkt ett litet gäng till hade inte suttigt fel:D

Det är jättesvårt att ta bra bilder i kar man får ha många försök för att lyckas, 1 kort på 100 blir det ibland:pinnan något kort blir bra, min kamera gillar inte närbilder;)

Min gillar macro men inte mörker.
Det är lite drygt att den även har världens mest trögladdade blixt...

Hult87: Köp ett par, du kommer inte ångra dig! :)
#372 - 9 april 2010 21:08
Hej Solis och alla andra!
har skummet forumet och fascinerats av alla vackra och välmående akvarium, inte minst dina Solis. Är också mäkta imponerad av dina odlingsresultat.
Vad jag inte kunnat hitta i någon tråd är frågan om inavel vid odling. Gör ni något särskilt för att undvika detta eller? Jag har själv hobbyodlat fisk i mina ungdomsår och tänkte då inte på detta. Jag funtar nu på o ta upp det igen och undrar om folk i gemet bryr sig, eller bara låter syskonen härja fritt om de gillar varann?
#373 - 9 april 2010 21:18
Hej Joe, I gotta go och välkommen till forumet:)
Jättekul att du gillar mina kar och mitt resultat vet inte villka yngel du tänker på men sewellia bäbisarna är det jag är mest glad för att lyckats med:d
Jag har faktiskt inte tänkt så mycket på om inavel men mina ancistrusar är samma par hela tiden och jag har inte odlat på deras yngel, sen när det gäller levandefödare så härjar dom hej villt med varandra jag har inte plockat bort eventuella syskon, räkor lika så.
Tycker du ska skapa en tråd om ämnet det hade ju varit intressant att få veta hur andra gör tycker jag:)
#374 - 9 april 2010 21:36
Tack för välkomnandet! Ja, jag kanske öppnar en tråd i ämnet. Vad jag tänkte mest på var sådan fisk som man återsäljer till handeln. Typ dina malar och ciklider och annat man kan får en peng för. Har själv funderat på att inhandla mina nästa "blivande föräldrar" från olika butiker, kanske t o m i olika städer, för att undvika inavel.

Och, ja dina kar kan inte hyllas nog. Vackra att se på och måste vara nära en pansamals "fiskhimmel"
#375 - 9 april 2010 21:40
Nu har jag ju inte lyckats odla något (okej, en zebrafisk!) men för att minimara inaveln borde man ju bara behöva införa nya fiskar då och då. Kanske lite byten som Ancistrus mot ancistrus med andra akvarister bör ju bättre genetisk mångfald. Bara en liten tanke. :)
#376 - 9 april 2010 22:00
Nu har jag ju inte lyckats odla något (okej, en zebrafisk!) men för att minimara inaveln borde man ju bara behöva införa nya fiskar då och då. Kanske lite byten som Ancistrus mot ancistrus med andra akvarister bör ju bättre genetisk mångfald. Bara en liten tanke. :)

Men ingen dum tanke. Alla vill väl ha livskraftiga små firrar i sina kar med en åtminstone hygglig motståndskraft mot ev sjukdomar som kan drabba dem. Är man medlem i någon lokal akvaristföening så är det ju möjligt.

Ska inte kapa din tråd mera Solis. Sorry[:o] Fortsätter smånigom i seperat lina. Fortsätter följa utvecklingen här bland pansarmalar o annat spännande!
#377 - 9 april 2010 22:02
Solis, hur är det med alla ynglen? Några nya bilder på kärleksbarnen? :)
#378 - 10 april 2010 06:22
solis, vad heter snäcksorten du har? Vit skal blå fot? Den såg häftig ut ialf och sUper gulligt att den lille banditen ville putsa :) snäckan.
#379 - 10 april 2010 12:33
Ingen fara att ni kapade tråden, det är jättekul att ni tycker om mina kar just nu ser det lite igenväxt ut p.g.a att jag håller på med mina nya kar och har inte riktigt hunnigt med jag tar också lite växter därifrån till dom nya karen men snart ska där bli fint igen, har fortfarande inte fått över mitt ancistruspar i det stora karet och idag upptäckte jag att han fläcktade ägg igen[:-10]måste flytta dom innan nästa kull jag vill inte ha fler för tillfället dom blir för många, ska försöka ta tag i att få väck dom andra stora som är där i och flytta några små favoriter till dom nya karen sen får jag sälja resten tror jag[:-168].
Ska försöka ta några nya kort på mina yngel men som sagt så är min kamera inte villig med några närbilder.
äppelsnäckan är blå äppelsnäcka.
#380 - 28 maj 2010 07:29
Gjorde om lite i karet igår, gick igenom växterna och kastade ungefär en halv spann växter, kortade ner dom flesta för att få lite mer ljus i karet med, jag höll på till och från hela dagen igår men är fortfarande inte färdig men så här ser det ut för tillfället:)
[ATTACH]31290[/ATTACH]Före

[ATTACH]31291[/ATTACH]Efter

[ATTACH]31292[/ATTACH]

[ATTACH]31293[/ATTACH]
#381 - 28 maj 2010 20:54
solis skrev:
Gjorde om lite i karet igår, gick igenom växterna och kastade ungefär en halv spann växter, kortade ner dom flesta för att få lite mer ljus i karet med, jag höll på till och från hela dagen igår men är fortfarande inte färdig men så här ser det ut för tillfället:)

[ATTACH]31290[/ATTACH]Före

[ATTACH]31291[/ATTACH]Efter

[ATTACH]31292[/ATTACH]

[ATTACH]31293[/ATTACH]

Snyggt Solis! Du kunde ju ha ropat på mig istället för att slänga växterna.......:D
Jag ska ju snart starta upp kar nr 3. Jag ska fixa en skiva till bänken först och en bakgrund av frigolit. Sen har jag nog snart så jag kan starta.
#382 - 28 maj 2010 21:40
Rosali skrev:
Snyggt Solis! Du kunde ju ha ropat på mig istället för att slänga växterna.......:D

Jag ska ju snart starta upp kar nr 3. Jag ska fixa en skiva till bänken först och en bakgrund av frigolit. Sen har jag nog snart så jag kan starta.

Tack, det var mest hornsärv jag kastade men lite annat med, det finns nog växter till dig när karet är färdigt;)
Kul att du startar ett till:)
#383 - 28 maj 2010 22:54
solis skrev:
Tack, det var mest hornsärv jag kastade men lite annat med, det finns nog växter till dig när karet är färdigt;)

Kul att du startar ett till:)

Jo det blir ett till.

Jag har läst igenom hela den här tråden nu. Jättekul med så mycket yngel, Solis.
Det var ju en hel del i ditt odlingskar när jag var hos dig.
#384 - 30 maj 2010 18:37
Solis!
Jag har Danio choprae som simmar här hemma. GUD vilken snygg fisk :) de är riktigt roliga och "rätt" fisk för 180l :)
http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1093&SOK=1
#385 - 26 augusti 2010 20:32
Hej jag har inte varit här på länge och lagt in så jag tänkte att det var på tiden nu, har knappt hunnit med karen i sommar mer än att byta vatten men gjorde en liten växtrensning häromdagen iallafall:)
[ATTACH]36657[/ATTACH]
[ATTACH]36658[/ATTACH]
[ATTACH]36659[/ATTACH]
[ATTACH]36660[/ATTACH]
[ATTACH]36661[/ATTACH]Sewellia bäbisen har växt lite i allafall (dom är 2 kvar)
[ATTACH]36662[/ATTACH]
#386 - 19 september 2010 13:19
Ojsan idag såg jag att jag hade fått ancistrusyngel, jag visste inte ens att dom hade lekt:)

Började fixa ett ställe ikaret idag där det är sten och då hittade jag sewellia ägg med som fick åka snålsjuts till 100 litaren för mina specialyngelkassar är slut, får hoppas att jag lyckas få dom att överleva denna gången dom är ju så pyttesmå:(
[ATTACH]37434[/ATTACH]
[ATTACH]37433[/ATTACH]
#387 - 4 oktober 2010 15:01
Hittade lite ägg 4 st när jag städade karet igår, gick igenom hornsärven och kastade en del och där satt dom:D så spännande det finns 7 olika sorters pansarmalar här i så det kommer bli en överraskning:) nu är dom flyttade till mitt 100 liters odlingskar till dom andra ynglen[:o]
[ATTACH]37825[/ATTACH]
[ATTACH]37826[/ATTACH]
[ATTACH]37827[/ATTACH]
#388 - 4 oktober 2010 17:40
solis skrev:
Ingen fara att ni kapade tråden, det är jättekul att ni tycker om mina kar just nu ser det lite igenväxt ut p.g.a att jag håller på med mina nya kar och har inte riktigt hunnigt med jag tar också lite växter därifrån till dom nya karen men snart ska där bli fint igen, har fortfarande inte fått över mitt ancistruspar i det stora karet och idag upptäckte jag att han fläcktade ägg igen[:-10]måste flytta dom innan nästa kull jag vill inte ha fler för tillfället dom blir för många, ska försöka ta tag i att få väck dom andra stora som är där i och flytta några små favoriter till dom nya karen sen får jag sälja resten tror jag[:-168].

Ska försöka ta några nya kort på mina yngel men som sagt så är min kamera inte villig med några närbilder.

äppelsnäckan är blå äppelsnäcka.

Solis är detta [:-168] små neonregnbågar?
ska du ha sånna i ditt kar :D:D :D:D
#389 - 4 oktober 2010 18:06
Var kom den ifrån:confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused:jag har inte satt dit den i texten:d:d:d:d:d:d
#390 - 4 oktober 2010 18:46
solis skrev:
Var kom den ifrån:confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused:jag har inte satt dit den i texten:d:d:d:d:d:d

Hahaha, johooooooooooooo! Det står så i din text *skratt*
Tyckte att det var konsigt, du kanske slog i huvudet eller druckit mkt akvarievatten ;)
#391 - 4 oktober 2010 18:53
Nu pratar vi om fisken i texten va,:confused: akvarievattnet låter jag bli man kan ju bli beroende:d
#392 - 5 oktober 2010 18:45
solis skrev:
Nu pratar vi om fisken i texten va,:confused: akvarievattnet låter jag bli man kan ju bli beroende:d

hahaha, exakt, fisken, fisken visar (om jag inte är helt bakom flötet) en Neonregnbåge, de är små och super fina i stora stimm :)
#393 - 5 oktober 2010 18:56
Ja då är vi på samma våglängd, fattar fortfarande inte hur fisken kom in i texten:confused::d:d:d

Har försökt att få upp några metallpansarmalar idag som ska till ett annat kar där dom andra metallerna är, jag drog upp hälften av växterna som synes på bilden och tog upp rötterna men ack den som ger sig, jag fick upp 2 av 4 metaller på ca 1 h och sen fick jag ge upp för denna gången:( hade varken tid eller ork att fortsätta[:o] men jag fick rensat lite bland växterna där iallafall, får fortsätta en annan dag med karfixet men växterna är på plats igen och 2 fiskar har flyttat:D:D

[ATTACH]37895[/ATTACH]Ser att det inte syns att växterna bakom roten är borta men mycket växter var där innan
[ATTACH]37896[/ATTACH]SOm det ser ut nu, inte nöjd får fortsätta en annan dag:)
[ATTACH]37897[/ATTACH]
[ATTACH]37898[/ATTACH]
#394 - 18 november 2010 17:52
Har varit i åled och handlat lite idag, som jag skrivit i en annan tråd så fick jag en massdöd här i detta karet för lite över en vecka sen så 5 sewellior spotted dog och en l-46 a men inte haft något dödsfall sen dess, tyvärr så är dom inte lika lätta att få tag i men hade tur att dom hade en så det blev 1 sw spotted 7 guldringade sw och 4 borneo sucker och 1 neon greenstripe som fanns kvar där.
[ATTACH]39295[/ATTACH]
[ATTACH]39296[/ATTACH]
[ATTACH]39297[/ATTACH]
[ATTACH]39298[/ATTACH]
[ATTACH]39299[/ATTACH]
#395 - 18 november 2010 18:38
Nej vad tråkig att höra! :(
Verkar som att vi kan är en hyfsad klubb med döda fiskar senaste tiden. De var bara som frusna och bleka? Jag blev ju av med kanske hälften av mina fiskar nu över en period.
Vad har neon green stripe för artnamn?
#396 - 18 november 2010 19:38
OWAOW!!!
solis jag tänkte på dig när jag var idag på LGZ; jätte fina spotted Swellior (stavning) och jag tänkte SOLIS! :) den dagen jag åker ner till dig igen kommer jag ha med mig en present till dig kan du gissa vad ;) (Gissa om jag spanar efter Guld algätare! i större storlek)
och på din otur, men NU ska du komma igång igen *glad*

GRATTIS till alla nya fiskar, Och Borneosucker, vad skoj! *ler* :)
Ska bli spännande att följa tråden :D

Stora kramar från oss
#397 - 18 november 2010 19:47
corydoras spec står det i listan i åled där jag köpte dom så den kallas för neon green stripe
Bilagor:
#398 - 18 november 2010 19:52
Nubi skrev:
OWAOW!!!

solis jag tänkte på dig när jag var idag på LGZ; jätte fina spotted Swellior (stavning) och jag tänkte SOLIS! :) den dagen jag åker ner till dig igen kommer jag ha med mig en present till dig kan du gissa vad ;) (Gissa om jag spanar efter Guld algätare! i större storlek)

och på din otur, men NU ska du komma igång igen *glad*

GRATTIS till alla nya fiskar, Och Borneosucker, vad skoj! *ler* :)

Ska bli spännande att följa tråden :D

Stora kramar från oss

Så spännande, får jag inte tag i fler spotted så vet jag var jag kan beställa då kanske?Och guldisen letar jag fortfarande efter.
Åleds skulle få in en ny sändning sewellior nästa vecka och om där är spotted så sparar han dom till mig, så jättegulligt av dom i åled.

Det ska bli lite fler borneo med men jag hade inte mer pengar så jag fick vänta, verkar som om det var 2 olika sorters borneo kolla på bilden.

Kramar från mig med.
#399 - 18 november 2010 19:54
Nej vad tråkig att höra! :(

Verkar som att vi kan är en hyfsad klubb med döda fiskar senaste tiden. De var bara som frusna och bleka? Jag blev ju av med kanske hälften av mina fiskar nu över en period.

Vad har neon green stripe för artnamn?

Visst är det trist när det bara dör, alla låg döda samtidigt här och dom var fortfarande lite bruna så dom kunnde inte legat så länge men det har inte dött någon fisk som jag sett sen dess isåfall hade jag inte vågat köpa fler nu.
#400 - 18 november 2010 20:25
solis skrev:
Så spännande, får jag inte tag i fler spotted så vet jag var jag kan beställa då kanske?Och guldisen letar jag fortfarande efter.

Åleds skulle få in en ny sändning sewellior nästa vecka och om där är spotted så sparar han dom till mig, så jättegulligt av dom i åled.

Det ska bli lite fler borneo med men jag hade inte mer pengar så jag fick vänta, verkar som om det var 2 olika sorters borneo kolla på bilden.

Kramar från mig med.

Ja Borneo finns i ränder och i prickar :) De i ränder har jag sett i stockholm, aldrig på LGZ, men varför blanda, jag gillar mina spotted :)
#401 - 18 november 2010 20:49
Jag vet men det var arnold som hämtade i källaren så jag såg det inte förren jag var hemma men jag är nöjd ändå.
#402 - 18 november 2010 20:51
solis skrev:
Jag vet men det var arnold som hämtade i källaren så jag såg det inte förren jag var hemma men jag är nöjd ändå.

Det gör väl inget? du lär få lek på de ialf ;)
#403 - 18 november 2010 20:55
haha vem vet
#404 - 18 november 2010 20:56
solis skrev:
haha vem vet

med dina magic fingers ;)
#405 - 18 november 2010 21:03
mm men behöver rensa ut lite räkor och malar där först
#406 - 18 november 2010 21:03
guppy yngel
#407 - 6 december 2010 20:20
Har som sagt i en annan tråd jag har haft problem i detta karet med flåsande fiskar, jag har nu nog kommit på lösningen tack vare zoopetfolk som hjälpt mig i den tråden kommit på att det var skit i bottenfiltret villket det var masssssssssssssor SAND som har åkt ner och täppt igen, håller på att åtgärdar detta men det kommer ta lite tid för jag kan inte ta ut hur mycket vatten som helst i taget så nu är där rena rama krigs zoonen.

Har däremot provat på en fiskfälla som jag byggde idag för att jag ska flytta bort en del av fisken och räkorna därifrån, dom första som gick i fällan var såklart guppyna som ändå är jättelätta att fånga:d men nu är dom flyttade iallafall.

Har även plockat bort den stora svärdplantan och flyttat den till ett annat kar för det är så svårt att få till det i karet med andra växter när denna tar så stor plats.

Ska rensa alla växter och göra om nu medans jag ändå måste rengöra all sanden så det blir en lite makover här.
Jag har gjort en mur runt mitt bottenfilter i hopp om att det inte ska komma in mer sand där i gruset.
[ATTACH]39988[/ATTACH]Före påbörjad rengörning
[ATTACH]39989[/ATTACH]Nu i krigszoonen
[ATTACH]39990[/ATTACH]
[ATTACH]39991[/ATTACH]
[ATTACH]39992[/ATTACH]
[ATTACH]39993[/ATTACH]Innan vi började städa bottenfiltert
[ATTACH]39994[/ATTACH]Hjälpmedel till städning
[ATTACH]39995[/ATTACH]Efter städning
[ATTACH]39996[/ATTACH]Förstår inte vad den ljusa räkan är för någon, har hittat flera ljusa men jag har inga amanoräkor i detta karet, flyttade dock hit ett gäng yngel vid nedläggning av ett annat kar i sommras men då åkte alla amanoräkor i 600 litaren och inga hit
#408 - 6 december 2010 20:37
Är det en sådan där Pinocchio-räka eller vad de heter?
#409 - 6 december 2010 20:48
Har aldrig ägt någon sån, jag har amano,white peral och körsbär.
#410 - 6 december 2010 21:22
solis, berätta hur du och Mange gjorde med dammsugaren, sög dammsugaren upp all vatten ur karet??
Körde du över fiskarna till blåa tunnan?
Nyfiken!
#411 - 6 december 2010 21:38
Vi kopplade en slang till bottenfiltret från tunnan och hade damsugarslange i tunnan så när man satte igång damsugaren så kom vattnet i tunnan(en del i damsugaren haha) och så hade vi ett rör för att blåsa luft ner i bottenfiltret så att det rörde omkring sanden under filtret så att det fick skjuts ur karet ner i tunnan.
hoppas du blev lite klokare
#412 - 6 december 2010 22:01
Nej GUD NEJ, hur lyckas man dra igång vattnet genom dammsugaren utan att dammsugaren strejka...
#413 - 6 december 2010 22:03
Våtdammsugare kanske? ;)
#414 - 7 december 2010 19:10
Ärsh! jag orkar inte tänka....får ta det när vi syns hos dig igen :D
#415 - 7 december 2010 21:34
Dammsugaren är i ena änden och vattnet samlas i tunnan istället för att komma in i damsugaren.

Städade lite till idag håller på att ta lite itaget en spann i sanden och två spannar för att suga rent gruset, går i funderingar på hur jag ska plantera för att det ska bli bra.

Hittade ett gäng pansarmals ägg med.

Fördelen med detta kluddet med vattenbyte varjedag är att pansarmalarna leker oftare och jag hittar ägg:d
[ATTACH]40050[/ATTACH]
[ATTACH]40051[/ATTACH]
[ATTACH]40052[/ATTACH]
#416 - 8 december 2010 15:47
Du har banne mig sån tur!! :D
#417 - 8 december 2010 20:41
Har fortsatt pilla i karet idag och har äntligen fått bottenyta som jag har saknat så, är inte riktigt färdig ännu men det är på rätt väg.
Inte heller helt nöjd men man får väll sova på saken.
Har byggt en ny stengrotta till mina l-46 or och sewellior får se om den uppskattas.
[ATTACH]40083[/ATTACH]
[ATTACH]40084[/ATTACH]
[ATTACH]40085[/ATTACH]
[ATTACH]40086[/ATTACH]Den nya grottan
[ATTACH]40087[/ATTACH]Sewellia i flåset
#418 - 8 december 2010 20:50
Jag gillar grottan!! :)
#419 - 8 december 2010 21:06
Tack får hoppas fiskarna gör det med;)
#420 - 8 december 2010 21:09
Jag är förälskad i dina sewellior, det är så tråkigt att bara ha en kvar. :(
Bilagor:
#421 - 8 december 2010 21:12
Vad i helskotta är det för växt längst vänster på roten på översta bilden?

Din ansning är superfin! :D
#422 - 8 december 2010 21:18
Alla växter ser så friska och fräscha ut att man tror kameran ljuger! Så himla fint, Solis!
#423 - 8 december 2010 21:29
Vad i helskotta är det för växt längst vänster på roten på översta bilden?

Din ansning är superfin! :D

Har du bara en kvar av dina, jag har tyvärr bara 3 kvar av mina prickiga jag fick ju en massdöd här i för ett tag sen 5 sewellior dog men nu är där ett gäng guldringade och 1 prickig till ivarjefall.
Kan du förklara växtern närmare villken av rötterna menar du att växtern är vid.

Tack gillar också att där är ansat.
#424 - 8 december 2010 21:29
Pickles skrev:
Alla växter ser så friska och fräscha ut att man tror kameran ljuger! Så himla fint, Solis!

Tack naturligt vatten är nog botemedlet, har egen brunn
#425 - 8 december 2010 22:10
Japp, jag har ju också haft massdöd av allt.

Någon centimeter in från vänster kant halvvägs upp, på den översta bilden av de senaste.
#426 - 9 december 2010 09:29
Är det denna du menar:confused:
Isåfall är detHygrophila difformis om jag och nubi kommit fram till rätt sort jag trodde det var vanlig ormbunke först men det är ju en djungel bland alla dessa växter.:d

Trist med den där massdöden men kommer man på orsaken så känns det bra ivarjefall:)
[ATTACH]40097[/ATTACH]
[ATTACH]40098[/ATTACH]
[ATTACH]40099[/ATTACH]
#427 - 9 december 2010 09:51
det är min favoritväxt =)
Den börjar ta sig i mitt kar nu :) *glad*
#428 - 9 december 2010 10:09
Den tog sig för mycket i mitt kar men nu finns det i 600 litaren med får hoppas att den trivs lika bra där, fin är den, tack för jag fick en sån växt av dig från början:)
#429 - 9 december 2010 12:13
Det var nog den, det är svårt att se vad alla är för något i grönskan! :p

Dina växter är så fina att du borde sälja ditt kranvatten på flaska till oss andra. ;)

Om jag ändå visste orsaken? Det känns lite som att boxas mot ett spöke.
#430 - 9 december 2010 12:18
Flaska är nog inte lönt det får bli dunkar istället;)

Trist när man inte hittar orsaken kanske det var detta som dödade alla mina äppelsnäckor med, får hoppas vi lyckas få väck resten av sanden nu i helgen så att jag slipper göra omstart, helst nu när jag fått någorlunda ordning i karet:)
#431 - 9 december 2010 12:18
Det var nog den, det är svårt att se vad alla är för något i grönskan! :p

Dina växter är så fina att du borde sälja ditt kranvatten på flaska till oss andra. ;)

Om jag ändå visste orsaken? Det känns lite som att boxas mot ett spöke.

eller växtnäringen hon köper på Åhleds!:)
#432 - 9 december 2010 12:20
Vem vet villket som är den största orsaken till växtharmonin, vet att innan jag började med växtnäring överhuvudtaget så gick växtperioden i säsonger så jag misstänker att vattnet är bättre till växter vissa perioder om året.
#433 - 9 december 2010 12:21
Det kan nog stämma med allt som har med akvariet att göra, fiskarna leker bäst en viss säsong och växterna kanske gror bäst en viss säsong :)
#434 - 9 december 2010 12:22
Fint du har det =)
#435 - 9 december 2010 12:32
Se bara på svenska växter som praktiskt taget dör halva året. Hur som helst är dina kar så läskigt fina oavsett vad det är du gör med dem. :p
#436 - 9 december 2010 18:19
icehacker skrev:
Fint du har det =)

Tack så mycket:)
#437 - 9 december 2010 18:20
Se bara på svenska växter som praktiskt taget dör halva året. Hur som helst är dina kar så läskigt fina oavsett vad det är du gör med dem. :p

Charmör där;), kul att du tycker om mina kar makeovers:D
Bilagor:
#438 - 22 december 2010 20:12
Har idag införskaffat några nya fiskar. och har även köpt några växter på tradera och tycker speciellt om den på bilden.
[ATTACH]40561[/ATTACH]
[ATTACH]40562[/ATTACH]
[ATTACH]40563[/ATTACH]
[ATTACH]40564[/ATTACH]
[ATTACH]40565[/ATTACH]
#439 - 22 december 2010 20:58
De här var en mycket rolig o trevlig tråd !
#440 - 22 december 2010 21:19
Tackar:D och välkommen till zoopet:)
#441 - 22 december 2010 21:24
Fina grönlingar du skaffar hela tiden! :D
Du, vad hette den där dillen?
#442 - 22 december 2010 21:38
Tackar visst är dom fina, dillen heter nog Myriophyllum aquaticum. visst var växten häftig jag är alldeles frälst i den haha
#443 - 22 december 2010 21:45
Hoppas den klarar sig bra för jag tyckte att den så rejält svår ut och det var den också. Men har man lite tur och skicklighet så går det bra ändå och du brukar ju ha ett lager med sådant. ;)
#444 - 22 december 2010 21:49
Hoppas det med har den i två kar och hoppas att jag får kvar något av någon.:)
Hur vet du den var svår :confused:det kanske inte var bra att veta nu dör den säkert för mig:D:p
#445 - 22 december 2010 22:14
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=37
Haha :p

Nej, jag tror du lyckas bra. ;)
#446 - 22 december 2010 22:18
Hm ingen co2 och ingen gödning i botten har jag hur ska det gå spännande hah, allt id kul att se vad man klarar.
Tack för infon VD
#447 - 22 december 2010 22:27
Jag brukar ta det med en nypa salt, växer de så växer de oavsett vad beskrivningarna säger. :p
#448 - 22 december 2010 22:31
Håller med du, jag petar ner dom och sen får det hända vad det vill, trivs dom så trivs dom och det gör dom ju för det för det mesta:)
#449 - 22 december 2010 22:40
Mina "oxygen weed" som står still och cabomban samt vattenpesten tycks ha utrotats medan andra "svårare" frodas. Så ja.... :p
#450 - 10 februari 2011 17:39
Lite rörigt ska fixa någon dag, växten jag köpte verkar trivas ivarjefall.
[ATTACH]42132[/ATTACH]
[ATTACH]42133[/ATTACH]
[ATTACH]42134[/ATTACH]
#451 - 10 februari 2011 18:34
OWAOW!!! hur gör du!! :( *sååå avis på dig!!
#452 - 10 februari 2011 19:46
Jag petar ner växter där dom får plats och sen bara händer det, ibland planerar jag också lite var dom ska vara, som det är nu ska det inte riktigt vara menmen
Tack nubi du är alltid så snäll[:o]
#453 - 13 februari 2011 13:12
En av mina favoritfiskar i detta karet kinesisk sugkarp:)
[ATTACH]42235[/ATTACH]
[ATTACH]42236[/ATTACH]
[ATTACH]42237[/ATTACH]
#454 - 13 februari 2011 14:42
Ser ut som en stilig fisk med på droger. Håret står upp hur som helst, huden är flammig och ögonen stirriga. Läcker! :D
#455 - 13 februari 2011 16:05
Visst är den läcker, den är lite kamelont aktig ligger den på mörkt underlag så blir den mörk ligger den på sanden så blir den ljus, hur cool som helst.
#456 - 13 februari 2011 16:11
Oj, blir de 60cm ser ut som sutare som vuxna!
#457 - 13 februari 2011 16:28
Har hört många bud det roliga var att när jag köpte dom i åled så pratade han om 25 cm, men dom ska tydligen växa långsamt, får hoppas att när dom är stora nog så finns det plats för dom i 600 litaren.
#458 - 13 februari 2011 17:32
Oj, vilken mastodonttråd..

Kan man få en liten resumé :)

Hur bär du dig åt Solis? Kan du ge en snabbguide till vad du använder i dina kar, gödning, matning och hur du sköter om det med vattenbyten osv. Skulle vara väldigt intressant.

Kom du fram till vad som orsakade massdöden?

Om du inte orkar ge en resumé så får jag läsa igenom tråden, tänkte bara ta en tidsbesparande genväg.. [:o]
#459 - 13 februari 2011 17:36
Solis är en såndär akvarist som lyckas med allt hon tar sig an (ett missöde räknas inte!). Vad hon gör håller hon hemligt för något måste hon pyssla med i smyg. ;)
#460 - 13 februari 2011 18:11
Solis är en såndär akvarist som lyckas med allt hon tar sig an (ett missöde räknas inte!). Vad hon gör håller hon hemligt för något måste hon pyssla med i smyg. ;)

Ha ha... Ja, då får man väl läsa mastodonttråden iaf och läsa mellan raderna.. :)
#461 - 13 februari 2011 18:17
Katharina skrev:
Kan man få en liten resumé :)

Hur bär du dig åt Solis? Kan du ge en snabbguide till vad du använder i dina kar, gödning, matning och hur du sköter om det med vattenbyten osv. Skulle vara väldigt intressant.

Kom du fram till vad som orsakade massdöden?

Om du inte orkar ge en resumé så får jag läsa igenom tråden, tänkte bara ta en tidsbesparande genväg.. [:o]

Visst kan jag det, gödningen jag använder heter super-gro och köper den i åleds fiskaffär men jag ska till lägga att jag har skogsvatten i mina kar som tillför naturlig gödning för växterna mer eller mindre beroende på villken årstid o.s.v.
Använder väldig sällan några medel i mina kar bara vid problem.
Matning är olika i olika kar beroende på om där är yngel eller inte, i vissa kar matar jag en gång om dagen i vissa 2 och i ett kar 3 ggr för där är dom riktigt små ynglen.

Angående vattenbyten så är det varannan vecka i 2 av karen och oftast 1 gång i veckan i 3 av karen men ibland kan där bli mer än 1 vecka emellan.
brukade byta varannan vecka i detta karet med men efter massdöden så har jag bytt en gång iveckan eftersom att det kan kallas nystartat efter jag tog upp bottenfiltret och satte i det igen.

Massdöden antar jag till 99 % att bottenfiltret hade satt igen så pass att det blev giftigt tillslut jag har ju kombination sand och grus och sanden tog sig ner i bottenfiltret och satte igen detta, jag har åtgärdat detta genom att jag har byggt runt där gruset och bottenfiltret ligger och hoppas på att inte sanden tar sig dit så lätt har också 2 pumpar till bottenfiltret så det suger ut i två ändar av det.
Jag har faktiskt tänt väldigt länge i mina kar villket jag läst att man inte ska ha, jag har tänt mellan 12-14 timmar.
Är det något mer du undrar så svarar jag dig gärna:)
#462 - 13 februari 2011 18:20

MM visst är det så;) Men så här är sanningen jag lyckas med mycket men misslyckas säkert med en hel del med[:o] men jag lär mig ju en del av mina misstag annars hade jag inte kommit så här långt:p
#463 - 13 februari 2011 18:58
solis skrev:
Visst kan jag det, gödningen jag använder heter super-gro och köper den i åleds fiskaffär men jag ska till lägga att jag har skogsvatten i mina kar som tillför naturlig gödning för växterna mer eller mindre beroende på villken årstid o.s.v.

Använder väldig sällan några medel i mina kar bara vid problem.

Matning är olika i olika kar beroende på om där är yngel eller inte, i vissa kar matar jag en gång om dagen i vissa 2 och i ett kar 3 ggr för där är dom riktigt små ynglen.

Angående vattenbyten så är det varannan vecka i 2 av karen och oftast 1 gång i veckan i 3 av karen men ibland kan där bli mer än 1 vecka emellan.

brukade byta varannan vecka i detta karet med men efter massdöden så har jag bytt en gång iveckan eftersom att det kan kallas nystartat efter jag tog upp bottenfiltret och satte i det igen.

Massdöden antar jag till 99 % att bottenfiltret hade satt igen så pass att det blev giftigt tillslut jag har ju kombination sand och grus och sanden tog sig ner i bottenfiltret och satte igen detta, jag har åtgärdat detta genom att jag har byggt runt där gruset och bottenfiltret ligger och hoppas på att inte sanden tar sig dit så lätt har också 2 pumpar till bottenfiltret så det suger ut i två ändar av det.

Jag har faktiskt tänt väldigt länge i mina kar villket jag läst att man inte ska ha, jag har tänt mellan 12-14 timmar.

Är det något mer du undrar så svarar jag dig gärna:)

Hå hå.. Ja, frågar man så får man svar, säger de... :) Om jag söker på supergro så kommer det upp en flytande växtgödning, är det den?
Skogsvatten, menar du sådant "cocacola" vatten ur en skogssjö då lr?

Vad matar matar du med?

Jag ska starta ett malawikar så vi får se hur mkt växter det blir. Men jag ska försöka iaf, tänkte jag... Som akvarist är man ju lite ombytlig också.. Om jag tröttnar på malawis så kanske jag får för mig att odla malar lr nått.. Rolig vetskap iaf.. :)
Det är otroligt vackra bilder du lägger upp iaf..
#464 - 13 februari 2011 19:08
Japp det är flytande växtnäring.
Nä det är vårat kranvatten som kommer direkt från en bäck i skogen så det är ytvatten.

Jag matar med pellets, flingor och bottentabletter i alla kar.

Tack kul att du gillar mina bilder[:o]
#465 - 14 februari 2011 18:29
Solis!! när köpte du den fula fisken *hihi* kommer ihåg att sonen din ville ha en sån firre när vi var på Åhleds :)
#466 - 14 februari 2011 20:44
Jag köpte 2 stycken sist jag var där och det var nog precis innan jul tror jag.
Billiga är dom inte men jag tycker dom är urhärliga
#467 - 15 februari 2011 18:23
solis skrev:
Jag köpte 2 stycken sist jag var där och det var nog precis innan jul tror jag.

Billiga är dom inte men jag tycker dom är urhärliga

fulsöta kan jag instämma *leR*
hur leker de?
har du de tillsammans med BG?
#468 - 15 februari 2011 18:43
ingen aning, dom är i detta odlingskaret för dom är så lugna dom passar inte i mina andra kar där är för pustsande fiskar där.
#469 - 23 mars 2011 10:56
Tänkte tagit kort på mina nykomlingar, 2 helikoptermalar men dom är inte framme såklart så det får blir bilder på karet sålänge, ps glöm bort håven till höger;)
[ATTACH]43308[/ATTACH]
[ATTACH]43309[/ATTACH]
[ATTACH]43310[/ATTACH]
#470 - 23 mars 2011 11:16
HELIKOPERMALAR?!?!!?!? :D:D:D Vilka då vilka då?! :D
KANongrymt snyggt kar!
#471 - 23 mars 2011 11:22
tackar nubi lite annorlunda sen du var här tror jag, jag tror det är typ dina helikoptrar, en hane och en hona är det, köpte dom igår så dom får väll anpassa sig lite innan dom kommer fram helt kan jag tänka mig, det är inte lätt att ta kort i djunglen;)
#472 - 23 mars 2011 11:52
Jag hade turen när jag gick förbi så var den ena framme.:)
Vad ger du dina Nubi:confused:
[ATTACH]43311[/ATTACH]
[ATTACH]43312[/ATTACH]
[ATTACH]43313[/ATTACH]
[ATTACH]43314[/ATTACH]
#473 - 23 mars 2011 17:44
Lite yngel kort
[ATTACH]43342[/ATTACH]
[ATTACH]43343[/ATTACH]
[ATTACH]43344[/ATTACH]
[ATTACH]43345[/ATTACH]
#474 - 23 mars 2011 23:07
Såg mina helekoptrar hålla ihop väl idag, hoppas att dom kommer vilja leka någon gång det hade varit jättekul.
#475 - 24 mars 2011 20:58
Helikoptrarna har intagit samma sten roten ligger på stenen och där har dom varit hela dagen.
[ATTACH]43385[/ATTACH]
[ATTACH]43386[/ATTACH]
[ATTACH]43387[/ATTACH]
#476 - 25 mars 2011 15:18
Vilken häftig teckning din grenmal har :) Är den ena mkt bredare över ansiktet än vad den andre är?
mina två hanar är väldigt breda över ansikten och har skägg, det har inte honan.
hur långa tror du dina är?

Hoppas du lyckas få de till lek :)
själv ska jag få hem min akvarieställning imorgon och förhoppningsvis dra igång odlingskaret för grenmalarna i helgen (finns massor att göra saker på helgens lista så vi får se vad som händer först ;) )
#477 - 25 mars 2011 19:44
Hoppas också på lek, har inte kunnat studera mina så mycket ännu jag har bara haft dom några dagar men min hane är större än honan ivarjefall, ska kolla hur stora dom är sen vid tillfälle.
Lycka till med din nya uppsättning, visst är det svårt att dra ner på det när man väll har fått upp kar, jag har fortfarande inte lyckat ta ner något kar,[:-5]
#478 - 26 mars 2011 17:36
nästa gång du har kameran framme och dina grenisar sitter på rutan, ta kort :D
#479 - 26 mars 2011 21:41
Vad är det du vill se? Än så länge håller dom sig på samma sten, har inte direkt sett dom äta heller även fast maten faller ner runt dom.
#480 - 28 mars 2011 17:05
solis skrev:
Vad är det du vill se? Än så länge håller dom sig på samma sten, har inte direkt sett dom äta heller även fast maten faller ner runt dom.

Oom båda sitter på rutan kan man se skillnaden på huvudet bättre (tycker jag )
Ge de ett par dagar,
Mina brukar mumsa i sig som små grisar på ALLT som trillar ner i karet. De gillar broccoli, men de tar det efter att broccolin legat i karet över natten.
De håller just nu på och bråkar, hanarna med varandra. Om en ligger på en rot kommer den andra och buffar Under den andra så den trillar ner från roten och måste därifrån, och så gör den andra samma sak....
honan håller sig borta på kortsidan mot doppvärmaren, tror hon gillar värmen där :) Hoppas på att de vill leka snart
#481 - 28 mars 2011 17:15
Tänker du på könen så vet jag att det är en hane och en hona, Janne i åled plockade ett par åt mig från källaren.
Man ser små sprön på hanen också.
Skickar i lite broccoli varje dag så där ligger över natten, tack för tippset.
Kul att du har lite action i ditt kar, får hoppas mina börjar röra på sig lite mer men dom verkar hittat sitt favoställe iallfall, flås och sten och rot i ett.
#482 - 28 mars 2011 17:19
solis skrev:
Tänker du på könen så vet jag att det är en hane och en hona, Janne i åled plockade ett par åt mig från källaren.

Man ser små sprön på hanen också.

Skickar i lite broccoli varje dag så där ligger över natten, tack för tippset.

Kul att du har lite action i ditt kar, får hoppas mina börjar röra på sig lite mer men dom verkar hittat sitt favoställe iallfall, flås och sten och rot i ett.

Alla tre favoriter i ett akvarium, det borde vara ett toppen TOPPEN akvarium för dina grenmalar :)
*leR*

De ser riktigt fina ut :D
#483 - 28 mars 2011 20:13
Det tror jag med:)
#484 - 16 april 2011 16:01
Lite uppdatering, aldrig blir man riktigt färdig i karen men det får se ut som det ser ut sålänge.:)
[ATTACH]44132[/ATTACH]
[ATTACH]44133[/ATTACH]
[ATTACH]44134[/ATTACH]
#485 - 17 april 2011 13:27
I yngelkassen är det pansarmalsyngel, hoppas snart att mina helekoptrar vill göra något försökt att föröka sig men om det kommer så kommer det väll när man minst anar det, hanen är framme mer vid framrutan så man ser honom lite oftare.
#486 - 17 april 2011 14:05
Vilken färgexplosion!
#487 - 17 april 2011 16:36
Japp man kan tro att hösten är ankomen;)
#488 - 17 april 2011 20:05
Underbart!
Jag älskar kar med mycket växter så detta är ju verkligen något för mig, :)
Riktigt snyggt, men enligt mig inte ett akvarium utan ett underbarium, :P
Haha,
#489 - 17 april 2011 20:36
det har blivit stor förändring i karet sen du startade
#490 - 18 april 2011 08:14
Tackar för berömmet underbarium var ett nytt uttryck:d, jag håller på i omgångar att försöka ansa ner lite växter men det hinner oftast växa ikapp innan jag är färdig.

Javisst har det förändrats mycket sen början ibland blir det lite ommöbleringar.;)
#491 - 18 april 2011 09:23
solis skrev:
Jag hade turen när jag gick förbi så var den ena framme.:)

Vad ger du dina Nubi:confused:

[ATTACH]43311[/ATTACH]

[ATTACH]43312[/ATTACH]

[ATTACH]43313[/ATTACH]

[ATTACH]43314[/ATTACH]

Vilka søtnosar! Køpte du vuxna? Mina ær jættesmå fortf :P
#492 - 18 april 2011 09:57
Jo jag köpte vuxna har däremot ingen aning om hur stora dom är, honan är ivarjefall mindre än hanen.
#493 - 2 juni 2011 11:33
Här är min urskog jag tror det börjar bli dags att rensa igen(gjorde det för bara 2 veckor sen)
När jag gjort iordning ett av mina andra kar så ska mycket av dessa växterna dit ivarjefall men det kan dröja veckor innan jag orkar börja med det projektet för allt ska ur det karet och börjas om från början.
[ATTACH]45025[/ATTACH]
[ATTACH]45026[/ATTACH]
[ATTACH]45027[/ATTACH]
#494 - 8 juni 2011 18:33
Har idag äntligen tagit mig tid att ansa i karet så att det blev lite ljust och döm av min förvåning villken stor flytväxt jag hittade, den är ca 42 cm lång mellan bladspetsarna:p där behövs med andra ord bara en flytväxt i hela karet den tar ungefär en1/5 eller 1/6 del av ytan:confused:
Så nu var det ljus i karet igen så väldans skönt:D
Lite dimma eftersom det var nyfixat på korten

[ATTACH]45122[/ATTACH]Djungel
[ATTACH]45123[/ATTACH]djungel
[ATTACH]45124[/ATTACH]djungel
[ATTACH]45125[/ATTACH]flytväxt
[ATTACH]45126[/ATTACH]rensat
[ATTACH]45127[/ATTACH]ansat
[ATTACH]45128[/ATTACH]fixat
[ATTACH]45129[/ATTACH]donat
#495 - 9 juni 2011 06:44
Härlig grönska:D
#496 - 9 juni 2011 16:12
MM visst är det, synd att det växer för fort bara annars kunnde det inte bli bättre:)
#497 - 26 augusti 2011 16:55
Ett tag sen jag skrev i denna tråden, här har varit en del förändringar och jag funderar på att starta om det för att göra en box till mitt bottenfilter presis som jag gjorde i min andra tråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147646
så därför har jag satt i en extra pump för att köra in den innan alla flyttas till ett tillfälligt kar.
Här är en film på hur det ser ut just nu, väldans trist och ej direkt vårdat nöten ligger där för att jag köpte ett palettciklidpar i tisdags och dom verkar intresserade av att lägga ägg där:)
Tänkte prova att flytta scalarerna ikväll till 600 litaren och se villka som är på dom förutom regnbågshajen, den får väll flytta hit sålänge.
" target="_blank">
#498 - 26 augusti 2011 17:35
Vad heter växten som är en grön "boll"? Ser ut som tät mossa
#499 - 26 augusti 2011 17:37
mossboll:)
#500 - 26 augusti 2011 18:19
solis skrev:
mossboll:)

Men gud, haha. Påminner om när jag inte mindes vad en dörrmatta hette. Så jag frågade "vad heter mattan innanför dörren?"...

Ibland är världen ironisk ;)
#501 - 26 augusti 2011 18:22
MM ibland är man helt insnöad känns det som, inte ens sånt man vetat namn på nästan hela livet kommer man alltid på:D
#502 - 26 augusti 2011 18:34
Haha ja, det är helt galet ibland vad man kan glömma!
#503 - 27 augusti 2011 07:25
Det säger bara tilt i skallen:)
#504 - 27 augusti 2011 11:02
Köpte ett palettciklid par i tisdag för det var länge sen jag odlade såna och blev lite sugen, dom har hållt på i flera dagar att försöka hitta det bästa boendet och det verkar som kokosnöten skulle passa dom:)
Har tyvärr bara suddiga kort att bjuda på[:o]
Får på sätt och vis hoppas att det inte blir något nu för jag ska tömma hela karet och göra om det.
[ATTACH=CONFIG]46622[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46623[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46624[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46625[/ATTACH]
#505 - 27 augusti 2011 13:31
fina palleter :) har lite funderingar på ett par själv :) men det är ju så hela tiden man vill ju ha alla fiskar som finns! :D
#506 - 27 augusti 2011 13:34
Visst är det så, man får väll ta det man varit sugen på ett tag och prioritera vad man är mest sugen på så att det inte blir för många sorter hehe lättare sagt än gjort ibland:)
#507 - 28 augusti 2011 18:09
Nu har jag börjat med min omgörning i karet, hela karet ska tömmas och sen ska jag sätta i en plexiglaslåda till bottenfiltret här med.
Håller på att flytta fiskarna till ett 100 literskar sålänge och några flyttas till dom andra karen.
[ATTACH=CONFIG]46646[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46647[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46648[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46649[/ATTACH]
#508 - 28 augusti 2011 19:14
Kul och se att paletterna har valt kokosnöten, då blir det kanske yngel snart :). Du har mycket röjardagar med akvarierna tycker jag. Först 600 litaren och nu ett av de mindre karen :p. Men det är alltid roligt med förnyelse.
#509 - 28 augusti 2011 20:16
macke_fisk skrev:
Kul och se att paletterna har valt kokosnöten, då blir det kanske yngel snart :). Du har mycket röjardagar med akvarierna tycker jag. Först 600 litaren och nu ett av de mindre karen :p. Men det är alltid roligt med förnyelse.

Mm tänkte det var bäst att flytta dom till det tillfälliga karet innan det blir något, jag satte i kokosnöten där med och honan håller på att feja i den hela tiden:)
Jag tänkte att jag måste fixa detta innan vädret inte tillåter det mer, det är skönare att kunna stå i trädgården och städa karet och silikona det(man slipper lukten inne) tvätta sand o.s.v sen får man ju en chans att inventera vad som egentligen finns kvar i karet, jag hittade blåa räkor(har aldrig haft blåa räkor så var kommer dom ifrån:confused:)Jag har körsbär och har haft white perl och amano räkor.
Sen var det 2 månader sen jag gjorde omstart på mitt andra 310 literskar med, satte ju i bottenfilterlåda där med så det har varit mycket kar fix denna sommaren.
Jag älskar att få möblera in nya kar det är så kul att skapa, det är lätt att det blir samma hela tiden annars även fast det växer.:)
Den blå räkan, full med ägg med:confused:
[ATTACH=CONFIG]46656[/ATTACH]
#510 - 28 augusti 2011 20:22
Ser ut som den bär på ägg. De kanske kan ha följt med någon växt? Eller så har de hoppat i där själv :p.Det är kul att inreda och jag har haft ett par perioder som jag har hållt på att ändra om i samband med vattenbyte för att jag aldrig blivit riktigt nöjd men det har blivit jättebra nu :). Du får knäppa ett par bilder på det sen nör du blir klar med det :).

Hoppas på yngel från paletterna!
#511 - 28 augusti 2011 20:30
Ja det eller så har det hänt något med stammen av räkor, jag vet att jag fått en massa konstiga färger på sistone. nu är väll dom flesta uppätna sen scalarerna var där men jag hittade några blåa till.
Får se imorgon när jag fortsätter att fiska vad jag hittar:)
Fördelen är att nu får jag upp alla fiskar som ska till dom andra karen, det har inte varit kul att försöka fiska i detta karet med alla växter, helst inte pansarmalar som är hur duktiga som helst på att försvinna i grönskan, har däremot sett till min glädje att där är fler neon redstripe kvar än jag trodde och även neon greenstripe:)

Självklart tar jag kort när det är på g att inredas igen men det tar ju några dagar med tanke på att siliconet ska torka med. får hoppas att jag kan få ut allt imorgon, det beror på hur mycket räkor där verkar vara kvar, trodde nästan att scalarerna hade tagit alla.
#512 - 28 augusti 2011 20:32
Får jag yngel av paletterna nu i 100 litaren så får dom stanna där tills yngeln blivit lite större, bara en fördel för paletterna om dom får nästan ett eget kar, skulle det vara så att det blir yngel där så får neon greenstripe eller orange pansarmalarna vara kvar och förhoppningsvis föröka sig dom med:)
#513 - 28 augusti 2011 20:33
Hehe, klart att det tar några dagar annars så hade jag undrat hur snabb du annars varit :p. Kul att du hittade fler av dina corydoras. Du har alledes för mycket växter för jäklar vad med fiskar som måste kommit fram ur grönskan haha X).
#514 - 28 augusti 2011 20:37
MM jag tycker också att där är för mycket växter ibland, som karet är just nu är det perfekt för jag ser faktiskt mina fiskar villket jag bara gör vid matning annars och då ser jag inte ens alla fiskar:) så dom kanske ska ligga i ytan och guppa istället hehe
Jag är superkvinnan ibland så vem vet om jag hade lyckats snabbt(skämt och sido;))
#515 - 28 augusti 2011 20:41
solis skrev:
Får jag yngel av paletterna nu i 100 litaren så får dom stanna där tills yngeln blivit lite större, bara en fördel för paletterna om dom får nästan ett eget kar, skulle det vara så att det blir yngel där så får neon greenstripe eller orange pansarmalarna vara kvar och förhoppningsvis föröka sig dom med:)

Tycker kanske en annan fisk med som kanske kan utgöra som ett litet hot. Så att föräldrarna får något att hålla efter så de tränar på sin roll som föräldrar??
#516 - 28 augusti 2011 20:42
solis skrev:
MM jag tycker också att där är för mycket växter ibland, som karet är just nu är det perfekt för jag ser faktiskt mina fiskar villket jag bara gör vid matning annars och då ser jag inte ens alla fiskar:) så dom kanske ska ligga i ytan och guppa istället hehe

Jag är superkvinnan ibland så vem vet om jag hade lyckats snabbt(skämt och sido;))

Haha :p. Då kommer det bli ett väldigt mörkt akvarium om du ska låta de guppa :p.
#517 - 28 augusti 2011 20:47
MM bra ide, får se villka mer som stannar, inga romätare helst.
Ja mörkt kar vill jag inte ha, ska försöka se om det kan bli mer öppet kar denna gången;)ett litet tag ivarjefall
#518 - 28 augusti 2011 21:00
Tänkte kanske guppy? inte så farliga fiskar :p. Ett litet tag kan låter bra :p.
#519 - 28 augusti 2011 21:06
Guppyna kan vara glada i rommen(tänker på pansarmalsrommen) men några kan ju stanna kvar i karet, siameserna får inte stanna dom följer efter pansarmalarna och gluffsar i sig all rom.
Nä nu är det sängen som gäller, men när barnen kommit iväg imorgon får jag fortsätta fiska lite och rensa växterna och göra ett växtpaket till gullefjun:)
#520 - 29 augusti 2011 07:27
[:-106]:)

//Inger
#521 - 29 augusti 2011 09:32
Så nu har jag hållt på att rensa bland växterna och gjort paket, håller på att flytta en del till 100 litaren men där fylls fort:( sätter lite iandra kar med men har fortfarande en bunke att rensa igenom, som tur är så är min son hemma idag(tur i oturen han är förkyld och fick stanna hemma)så han fiskar medans jag fixar växterna:)
#522 - 29 augusti 2011 10:21
Ja, det gör de. Själv har jag en brun o en guld. Det bruna tar dock över när det gäller ynglerna hos mig....
#523 - 29 augusti 2011 11:36
Millis71 skrev:
Ja, det gör de. Själv har jag en brun o en guld. Det bruna tar dock över när det gäller ynglerna hos mig....

Hej du skriver om ansictrusmalar misstänker jag, säkert en bit bak i tråden, jag får också övervägande bruna av mina.
#524 - 29 augusti 2011 16:07
roligt att följa arbetet med dina kar :) någon sorts superkvinna måste du väll vara om akvarierna växer över och fiskarna bara ynglar av sig ;) vill ha större utrymme är en etta, så jag kan ha stora kar som dina! :)
#525 - 29 augusti 2011 17:44
Nu har jag bara lite räkor kvar att få upp vilket är det segaste, tyvärr alltid vid nedstängning av kar så är det alltid några som får sätta livet till:(
[ATTACH=CONFIG]46659[/ATTACH]Så här ser karet ut nu
[ATTACH=CONFIG]46660[/ATTACH]Så här ser mitt 100 literskar ut dit jag flyttat alla fiskar och växter som inte sattes någon annanstanns, kan inte se så mycket för alla växter och då har jag ändå rensat ut en spann med växter och skickat en låda med växter och lagt lite i ett annat kar med:) inte lätt att trycka ner växter från ett 310 literskar till ett 100 liters, tur att det bara är tillfälligt:d
[ATTACH=CONFIG]46661[/ATTACH]slängda växter
[ATTACH=CONFIG]46662[/ATTACH]En riktigt blå räka undrar var dom kommer ifrån:confused:

Kul att du uppskattar mitt arbete och följa det, roligt att veta att någon är intresserad för då uppdaterar man lite mer med;)
Får kanske heta supersolis i fortsättningen hehe
Tiden kommer när du får större kanske du gör ett helt rum med kar, jag har bara halva mitt vardagsrum till kar;)
#526 - 29 augusti 2011 20:01
ja det får du göra ;) jag kikar lite på ett hus nu, 2vån + källare och vind, gissa vad planerna för källaren skulle bli om jag lyckades få igenom det köpet :D
#527 - 29 augusti 2011 20:04
Jäklar vad mycket växter XD. Tänkte på en sak som slog mig, hur har det funkat med bottenfilter när du har så fin sand? Skjuts det inte ut genom pumphuvudet? tycker det borde göra det :p. Släng bara upp bilder när du har kommit framåt så kollar vi!
#528 - 29 augusti 2011 20:18
hult87 skrev:
ja det får du göra ;) jag kikar lite på ett hus nu, 2vån + källare och vind, gissa vad planerna för källaren skulle bli om jag lyckades få igenom det köpet :D

Hmmmmm låt mig tänka efter lite, en tvättstuga kanske;) Nä, en källare som jag hade drömt om att ha en massa akvarierum.:D
#529 - 29 augusti 2011 20:22
ja jag får bara fixa den ekonomiska biten och köpa det, sen ska det bli massor av kar och en riktig gooo fåtölj i mitten av rummet :)
#530 - 29 augusti 2011 20:23
macke_fisk skrev:
Jäklar vad mycket växter XD. Tänkte på en sak som slog mig, hur har det funkat med bottenfilter när du har så fin sand? Skjuts det inte ut genom pumphuvudet? tycker det borde göra det :p. Släng bara upp bilder när du har kommit framåt så kollar vi!

Jag har byggt väggar med stenar för att det ska komma minimalt med sand dit så har jag grus på filtret men det lär ju funka mycket bättre med siliconväggarna för då kan inget komma underfrån plattan och kanten blir ju ganska hög nu.
Det har faktiskt funkat ganska bra men i våras eller vad det var tömde jag där för att göra om det för det hade kommit för mycket sand i, nu är där bara lite sand på botten men det var för att jag råkat ha en pump som lossat och flåsat dit en massa sand och en del fiskar som har haft för bra fräs.
Fördelen med detta karet är att här ser jag hur det ser ut underfrån så jag kommer att märka om det kommer dit något eller om det är kört.
#531 - 29 augusti 2011 20:23
Låter riktigt bra och sålite lugnande musik i bakgrunden så att man kanske slumrar till i fåtöljen :).
#532 - 29 augusti 2011 20:25
hult87 skrev:
ja jag får bara fixa den ekonomiska biten och köpa det, sen ska det bli massor av kar och en riktig gooo fåtölj i mitten av rummet :)

Hade tanke när vi inte hade hyresgäst i vårt andra hus att ha en akvariestuga med myshörnor men just nu är den drömmen ett minne blott, men vi vet ju inte när hon flyttar igen, sen kanske:p
#533 - 29 augusti 2011 20:28
solis skrev:
Jag har byggt väggar med stenar för att det ska komma minimalt med sand dit så har jag grus på filtret men det lär ju funka mycket bättre med siliconväggarna för då kan inget komma underfrån plattan och kanten blir ju ganska hög nu.

Det har faktiskt funkat ganska bra men i våras eller vad det var tömde jag där för att göra om det för det hade kommit för mycket sand i, nu är där bara lite sand på botten men det var för att jag råkat ha en pump som lossat och flåsat dit en massa sand och en del fiskar som har haft för bra fräs.

Fördelen med detta karet är att här ser jag hur det ser ut underfrån så jag kommer att märka om det kommer dit något eller om det är kört.

Aha okej. Tänkte inte på att man kunde göra så :p. Hae aldrig använt mig av bottenfilter men ser att man kan få jätteklart vatten med det :).
#534 - 29 augusti 2011 20:34
Mm jag har aldrig haft så klart vatten sen jag skaffade bottenfilter, när jag fick en faslig dimma och då menar jag dimma i detta karet så satte jag i bottenfilter och då klarnade det, kolla in min tråd det är rena rama londondimman där:pdet blir bara värre och värre i tråden så kolla på alla bilder
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=132510

#535 - 29 augusti 2011 20:40
solis skrev:
Mm jag har aldrig haft så klart vatten sen jag skaffade bottenfilter, när jag fick en faslig dimma och då menar jag dimma i detta karet så satte jag i bottenfilter och då klarnade det, kolla in min tråd det är rena rama londondimman där:pdet blir bara värre och värre i tråden så kolla på alla bilder

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=132510

Hehe, det får jag ta imorgon, sängen kallar :p.
#536 - 29 augusti 2011 20:41
Gör så natti natti, längtar faktiskt dit själv med, läsa lite kalle anka pocket och sen sova;)
#537 - 30 augusti 2011 20:44
Idag har jag bara hunnit ta ut hälften av sanden, det är lite pill för jag silar all sand och sorterar så jag kan rädda dom flesta malajsiska snäckorna som lever och så får jag bort alla gamla snäckskal och småsten sen kan där ju faktiskt vara räkor kvar så det går sakta men säkert fram.
Har inte hunnit stå där så länge heller där kom ju en massa måsten emellan som vanligt, förhoppningsvis är där tömt imorgon så jag kan få ut karet och tvätta det och silicona det.
Tycker synd om mina fiskar när det är sån snårskog dom får simma i.
#538 - 31 augusti 2011 12:27
Så nu är karet äntligen tömt, nu ska jag ta bort glaset som är dit siliconat för en filterhörna, sen är det bara att vänta på att mannen kommer hem så vi kan bära ut karet så jag kan rengöra det och att M får gå upp till sågen och skära till mina plexiglas så vi kan silicona fast dom.
#539 - 31 augusti 2011 17:58
Så nu är bottenfilterlådan färdig så nu är det bara att vänta och vänta och vänta på att den ska torka i några dagar[:-14]
Men under tiden så hinner jag iallafall tvätta grejorna som ligger utspridda i huset och sanden och kanske till och med det nya karet som står där ute så det är färdigt när jag väl får börja skapa i detta karet.[:-58][:-79][:-86]längtar det finns inget roligare än att möblera in ett nytt kar [:-100]

[ATTACH=CONFIG]46723[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46724[/ATTACH]
#540 - 31 augusti 2011 18:01
Ser ju bra ut med ditt arbete. Så det blev att köra igen 200 litert :p.
#541 - 31 augusti 2011 18:07
Tack men min man ska ha berömet för siliconandet han är snabb och säker på det så jag höll bara i och han fixade kladdet.:)
Ska inte använda 200 litaren(ännu:rolleyes:) vill bara göra rent karet och sanden så att det är fräscht om jag skulle använda det i framtiden eller sälja det, tycker inte om att ställa undan ett smutsigt kar, vi tömde det när jag hämtade det men sanden var kvar i så nu har det stått i regnet sen jag hämtade det, snart är halva karet fyll med bara regnvatten, väldans vad det har regnat på sistone.[:o]
Hoppas på vackert väder imorgon så jag kan tvätta av allt, jag står ju ute och fixar.;)
#542 - 31 augusti 2011 18:19
Hehe, känner på mig att du kommer använda det akvariet haha X). Har regnat som fan idag i Falkenberg! Men vi får hoppas att der är fint väder imorgon då ^^.
#543 - 31 augusti 2011 18:27
Mm annars får jag springa ut mellan skurarna och ta in det jag kan tvätta i vasken ivarjefall:)
Den som hindrar mig mest med att sätta upp karet är min man, men jag har funderingar på att sätta upp ett low-tech kar både för att prova och att det inte drar en massa ström vilket min man klagar på mest.
Tre kar är ju egentligen nog men suget finns där.
Nästa vecka kommer mina venezuelas black som jag har beställt, längtar men får längta långsamt måste ju få upp detta karet först igen.
#544 - 31 augusti 2011 19:43
den "oändliga" väntan på siliconet ;) tur att du har att greja med under tiden :)
#545 - 31 augusti 2011 20:11
Mm visst är det, synd att det inte var något roligare än att slabba vatten;)Får nog göra vattenbyte i det stora karet med men hinkarna måste ju tömmas först så då är jag där igen, måste städa dom andra grejorna först hahahaha det går bara runt runt runt hehe.
Har lite tid att planera vad som ska i ivarjefall, jag har en rot som ligger i tunnan därute men den flyter ju fortfarande kanske jag gör något med den.
#546 - 1 september 2011 09:59
Jaha nu har det torkar i ett halvt dygn ivarjefall:)
Idag har jag tvättat lite grejer(massor kvar)men vädret är på min sida ivarjefall, har snart tvättat igenom gruset, sanden får vänta tills det ska i igen, enklare när det finns någonstans att göra av det sålänge;)
Försöker också rätta till bottenplattan, den är lite svängd, jag har lagt stenar på och haft igång hårtorken på högsta värmen för att se om det möjligtvis kan rätta till sig lite så att det bara är en liten springa vid botten, jag har ingen lust att köra till åleds bara för detta med två barn och sen kan man nog inte låta bli att handla något heller så då blir det säkert en dyr resa;)
#547 - 1 september 2011 17:39
du har ju fullt upp iaf :) jag skulle bara "titta in" i djurshopen i falköping när jag ändå var där, blev både fisk, växter och en bok :p köpte bl.a garra, var det inte du som skaffade det i höstas?
#548 - 1 september 2011 17:46
Jo, jag har en kvar vad jag vet ivarjefall:),
Det är dyrt att bara titta in i djuraffärer:D;)
#549 - 3 september 2011 09:05
Nu står karet på plats och jag går i funderingar på om jag vågar börja idag eller om jag måste vänta tills imorgon, siliconet är ju tunt och det har ju ingen funktion för att karet ska hålla tätt. Undrar om det är bäst att vänta eller inte?
Ska man skölja ur det tro innan man fyller det?
#550 - 3 september 2011 09:16
kliar i fingrarna? ;) tror det är bra att skölja ur med tanke på nytt silicon, säkra före det osäkra :)
#551 - 3 september 2011 09:17
Nej inte i fingrarna, i hela kroppen:D
#552 - 3 september 2011 09:19
haha ja förstår det :) ser ut som det kommer bli snyggt :D men det blir ju alla dina kar :)
#553 - 3 september 2011 09:24
Tackar tackar, jag försöker så gott jag kan, längtar tills jag kan flytta tillbaks lite fiskar och växter från 100 litaren, jag ser ju inte ens fiskarna för alla växter där hehe.
Kommer bara att flytta över ett litet gäng så det startar upp lite sakta, jag har däremot ena pumpen däri som ska flyttas hit den har varit igång i detta karet innan och hållts igång i 100 litraren under tiden samtidigt som jag kör in ett annat filter som ska stanna i 100 litaren, jag väntar med att göra vattenbyten i dom andra karen tills imorgon så kan jag ta lite inkört vatten därifrån istället.
#554 - 3 september 2011 13:53
Såja klådan blev för stor så nu ser det ut såhär:p
Ska ta prover i dom andra karen nu så att jag kan fylla upp halva karet med inkört vatten:)
[ATTACH=CONFIG]46795[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46796[/ATTACH]
#555 - 3 september 2011 16:00
haha svårt att hålla sig som sagt ;)
#556 - 3 september 2011 16:14
Mmm[:o] men som jag skrev innan så var det bara en tunn sträng silicon.
Nu är karet fyllt, halva mängden vatten från dom andra karen så där blev vattenbyte samtidigt i dom så slipper jag det på ett tag, värmen är så pass varmt så om jag hinner åker det i lite växter ikväll(godiskväll ikväll så det kan bli ont om tid) annars kan jag börja imorgon.:D
#557 - 3 september 2011 19:42
Dom där paletterna är roliga, först när jag satte dom i 100 litaren så försökte dom boa i kokosnöten men struntade i den efter några dagar, idag när jag kollar så har dom tagit räkrören det är små rör liggandes på varandra i pyramid och honan simmar ut och in i dom här rören hela tiden, jag lyste in där och tro inte där är yngel, johoedå ett gäng yngel som darrar rundor, vet inte hur många rör dom har yngel i men ser kanske bättre imorgon när jag plockar växk lite växter och fiskar därifrån, då får dom också lite lugn och ro från för många fiender:D
#558 - 4 september 2011 11:40
Så här ser det ut nu, kommer möblera om lite mer sen och kolla vad jag har för rötter liggandes:)
Har mest fiskat över lite fisk och växter för att av lasta 100 litaren och palett paret så dom får lite lugnare när dom passar ynglen, siameserna kändes nästan som ett måste att flyttas.
Har hällt i filter medium så därför är det lite dimigt.
Den sista bilden är på deras valda yngelnäste:D
[ATTACH=CONFIG]46817[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46818[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46819[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46820[/ATTACH]
#559 - 4 september 2011 12:39
Har haft lite svårt för att se hur du hade tänkt dig med den lådan till bottenfiltret :p. Nu förstod jag när jag kollade på bilderna XD. Blev bra med ombyggnadtionen. Nu ska det bara klarna först^^.
#560 - 4 september 2011 13:26
Tur att det klarnade för dig;)Tyvärr så kom det en massa annat ivägen så jag har inte fortsatt men karet är ivarjefall på inkörning nu, ska flytta över det andra filtret också senare idag tror jag.
#561 - 4 september 2011 18:08
skoj att det häder saker hela tiden i dina trådar:) lite slöare i min;) ser ut som det blir kanon :)
#562 - 4 september 2011 19:12
Har hunnit pilla lite i karet ikväll, men får ge upp nu jag har lite sysslor att göra innan sängen och sen kan man ju gå förbi och titta och planera lite med;)
Den stora roten jag satt i hittade min lilla son i lagan, han orkade inte bära någon större så den passade bra, den stora roten vi hittade där har ju fått komma i stora karet och det var den stora sonen som hittade den.
Ge gärna tips på vad som ser konstigt ut(förutom roten som flyter i ytan den skulle stoppa mina musselblommor från att flyta iväg nu när den ändå är flytande;)
Lite tips på vad som kanske fattas, mer växter kommer i när jag fortsätter ivarjefall, och fiskar droppar jag i hela tiden, jag vet man ska ta det lugnt men det karet som dom är i är inte heller inkört så då är det lättare att ta det lugnt och hålla koll i detta istället för att det blir en spik i det lilla karet(helst nu när där är palett bäbisar).
Så här ser det ut just nu ivarjefall:)
[ATTACH=CONFIG]46822[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46823[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46824[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46825[/ATTACH]
#563 - 4 september 2011 19:38
solis skrev:
Har hunnit pilla lite i karet ikväll, men får ge upp nu jag har lite sysslor att göra innan sängen och sen kan man ju gå förbi och titta och planera lite med;)

Den stora roten jag satt i hittade min lilla son i lagan, han orkade inte bära någon större så den passade bra, den stora roten vi hittade där har ju fått komma i stora karet och det var den stora sonen som hittade den.

Ge gärna tips på vad som ser konstigt ut(förutom roten som flyter i ytan den skulle stoppa mina musselblommor från att flyta iväg nu när den ändå är flytande;)

Lite tips på vad som kanske fattas, mer växter kommer i när jag fortsätter ivarjefall, och fiskar droppar jag i hela tiden, jag vet man ska ta det lugnt men det karet som dom är i är inte heller inkört så då är det lättare att ta det lugnt och hålla koll i detta istället för att det blir en spik i det lilla karet(helst nu när där är palett bäbisar).

Så här ser det ut just nu ivarjefall:)

[ATTACH=CONFIG]46822[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46823[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46824[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46825[/ATTACH]

Ser bra ut! Fortsätt så.
#564 - 4 september 2011 19:40
Tackar, kul med lite peptalk;)
#565 - 4 september 2011 20:35
ser ju riktigt snyggt ut :) vad tror du om lite nålgräs längs med gramrutan från mitten och åt höger, då har du fortfarande fri sandyta till vänster om mitten och lite gräsmatta, tycker nålgräs är grymt snyggt att ha i fram :) tror du?
#566 - 4 september 2011 21:02
Har provat nålgräs i detta karet innan och det förökade sig inte tror t.o.m det försvann bit för bit, men nu är förustättningarna kanske lite annorlunda, hittar jag det i affärern igen ska jag prova det, kanske att det ligger någon tuss i 100 litaren.:)

Tackar och tack för bollandet och skrivandet, det är sånt som håller tråden igång;)
#567 - 5 september 2011 05:20
Så snyggt! :)
#568 - 5 september 2011 05:33
Tackar, själv är jag bara lite halvnöjd, får se hur det blir efter dagens pill, kort kommer nog med:)
Kul att du också hänger med forfarande;)
#569 - 5 september 2011 07:19
Ja utan respons är det ju inte skoj med en projekttråd :p sen är det ju roligt att diskutera med andra om sina kar, alla går ju olika idéer och ser karet anorlunda, själv tycker jag man lätt blir hemmablind med sitt diet kar, då är det roligt att veta hur det uppfattas utifrån :-D
#570 - 5 september 2011 07:23
Intressant tråd! Har själv just nu ett gäng små Ancistrus. Första kullen som klarat sig så länge (antagligen för att mina nya Botior är så små än så länge). De börjar nu se ut som malar och jag hoppas de klarar sig.:) Man blir själv sugen på att ha ett odlingskar.
#571 - 5 september 2011 08:03
Och samma växter jämt, nya ideer är alltid välkomna, jag är tacksam för både ris och ros:)

Välkommen till min tråd och till zoopet avions och grattis till malarna, jag har själv malbäbisar i ett annat kar, både guld och bruna, dom är nog bara typ 2 veckor gamla så dom är inte stora men riktigt söta, det är nog två olika kullar för storleken skiljer.:)
Hur stort kar har du?
#572 - 5 september 2011 13:52
Har satt i lite till idag och köpte en ny pump och satte i med, så nu är det lite mer flås i karet, fick däremot sänka den nya för det fräste runt sanden helst nu när det inte är så tillväxt ännu, har även hällt i fm och flyttat hit nästan alla fiskar som är i 100 litaren, vill inte fortsätta där för paletterna är ute och vallar ynglen och alla är mer eller mindre stressade där just nu + att det även har blivit nitrit i det lilla karet villket inte förvånar mig ett dugg med alla dom fiskarna;)
Ska snart ta upp pumpen i 600 litaren och krama ur skit i båda karen och hoppas på att det hjälper till lite fortare och så får ju dom något att äta med:)
Men det lär ju bli skitigt:p
[ATTACH=CONFIG]46833[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46834[/ATTACH]Har hällt i fm idag med så därför är det dimmigt igen
[ATTACH=CONFIG]46835[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]46836[/ATTACH]100 litaren nu en väldans röra
Filmer på paletterna med yngel
" target="_blank">

" target="_blank">
#573 - 5 september 2011 15:19
Typiskt...hann inte mer än skriva inlägget förrän malbebisarna skrämdes iväg åt alla håll av en Molly (pappan var iväg en sväng) och nu jagar mina scalarer för fullt.[:(!] Fast så är det ju när man inte har dom i ett eget yngelkar.*suck* Hoppas nån kommer att klara sig iallafall.
Solis...har ett 350 l akvarium.
#574 - 5 september 2011 16:30
Trist men några hinner förhoppningsvis gömma sig, jag har fått många kullar i det stora karet och där har varit många stora fiskar där och ändå har några klarat sig.
Odlingskar är bra att ha.
#575 - 5 september 2011 17:11
Tack! Då lever vi på hoppet!:D
#576 - 5 september 2011 17:48
Japp det är det sista dom kan ta ifrån en;)
#577 - 5 september 2011 18:26
solis skrev:
Har satt i lite till idag och köpte en ny pump och satte i med, så nu är det lite mer flås i karet, fick däremot sänka den nya för det fräste runt sanden helst nu när det inte är så tillväxt ännu, har även hällt i fm och flyttat hit nästan alla fiskar som är i 100 litaren, vill inte fortsätta där för paletterna är ute och vallar ynglen och alla är mer eller mindre stressade där just nu + att det även har blivit nitrit i det lilla karet villket inte förvånar mig ett dugg med alla dom fiskarna;)

Ska snart ta upp pumpen i 600 litaren och krama ur skit i båda karen och hoppas på att det hjälper till lite fortare och så får ju dom något att äta med:)

Men det lär ju bli skitigt:p

[ATTACH=CONFIG]46833[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46834[/ATTACH]Har hällt i fm idag med så därför är det dimmigt igen

[ATTACH=CONFIG]46835[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]46836[/ATTACH]100 litaren nu en väldans röra

Filmer på paletterna med yngel

" target="_blank">

" target="_blank">

Kul ar´tt se föräldrar med yngel:).
#578 - 5 september 2011 19:30
kul att se dina palleter valla omkring sina yngel :)
#579 - 5 september 2011 20:24
Visst är det gulligt, hur duktiga föräldrar som helst, jag har rotat fiskat, fiskarna har simmat runt som pilar. planterat och ändå så har dom hållit ihop flocken:)
Tycker lite synd om mina greenstrip pansarmalar som är kvar(hoppas på att få lite ägg av dom) dom får knappt vara i andra sidan av karet ens, har lagt 2 skifferplattor mot rutan i andra änden så dom kan ligga lite i lugn och ro ibland.
#580 - 5 september 2011 20:33
kollade runt lite och blev lite sugen på att skaffa typ gul palett eller liknande :)
#581 - 5 september 2011 20:38
Dessa är fina tycker jag och det var väl gul om jag inte missuppfattade han i affären, jättetrevliga och roliga att titta på.
Jag har haft paletter innan eller om jag tänker efter så har jag nog haft i flera år, låter kanske konstigt men jag har haft dom i 600 litaren och då har jag inte direkt tänkt på dom mer än när dom vallade runt på yngel (och även när jag såg dom för dom var så vackra inte dom man tänkte på direkt när någon frågade vad man har för sorts fiskar)och dom som är kvar är faktiskt ynglen men nu i gammalt skruttigt skickt.;)
Köpte ett nytt par just för att jag blev sugen på att prova odla paletter igen:p
#582 - 5 september 2011 20:55
okej tyckte de såg ut som de "vanliga" såg inte ut som de gula en kille la upp bilder på facebook, är du med i gruppen avarister på face? :)
#583 - 5 september 2011 21:31
Det är nog den vanliga, han sa att det var den vanliga med det gula där framme om jag tänker efter, så lätt det är att tänka fel[:-75][:o]
Nope är inte med i den gruppen, är knappt på facebook när jag spelade där så slöade det ner datorn så mycket att man bara var irreterad varjegång man satte sig där och så fick vi in någon skit i datorn så vi fick total tömma den villket inte är så kul, nu när den funkar bra på zoopet(hade jätteproblem att skriva inlägg här innan fick meddelande kan inte visas hela tiden) så vill jag inte förstöra den igen.
Men ibland är jag där och tittar en snabbis oj vad jag började babbla nu då:dsorry[:o]
#584 - 6 september 2011 07:04
Okej lätt hänt :-) det var där jag fick se de gula nämligen :p okej ja tömma datorn är inte kul, fått göra det ett par gånger:-/ det får du göra, din tråd;-)
#585 - 6 september 2011 09:06
Tack det var ju gulligt;)
#586 - 6 september 2011 09:08
Jag undrade var min paletthona och ungarna hade tagit vägen igår, då hade hon lyckats trycka in sig i kokosnöten som nästan låg helt mot botten med yngeln så där var dom säkra inatt och hanen var ute och fick ett litet brake(och även pansarmalarna fick pusta ut lite:)
#587 - 6 september 2011 16:34
Det kommer nog ta ett tag innan jag fixar i karet igen för jag skadade fingret för en stund sen, det blev ett djup och köttigt sår och just på högerhanden med[:(!] så jag har fått sätta fejkstygn och hoppas att det läker så fort som möjligt. Kan ju använda vänstran men det blir så mycket kluddigare att vara enhänt[:o]
Idag har jag fyllt på med fm och sen inte gjort så mycket mer, tog kort på hur det ser ut nu mossan och hornsärven har lossnat så den ska fast igen sen när jag kan pilla lite igen och sen en liten ny film på min paletthona som vallar yngeln framme vid rutan, håll till godo:)
" target="_blank">

[ATTACH=CONFIG]46862[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46863[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46864[/ATTACH]
#588 - 6 september 2011 16:39
ajdå inte bra! men gillar att se hur paletthonan sköter sina yngel:)
#589 - 6 september 2011 16:43
Jag med är där ofta och kollar läget, det är denna kokosnöten som hon försvann i igår, undrade vart hon tog vägen:D
ska bli kul att se hur det går om sköter dom, nitriten är på väg ner med , jag byter en spann vatten från ett annat kar 2 ggr per dag och igår hällde jag i grums från ett annat filter, nedrans vad skitigt det blev men ynglen och fiskarna fick ju lite att äta ivarjefall;)
#590 - 7 september 2011 16:38
Kunde inte låta bli att pilla lite i karen idag, fick försöka använda vänstran istället;)
Jag har tryckt ner växterna och hällt i en halv kur fm.
Kollade värdet i 100 litaren där palettena är och nitriten är borta, puh villken tur jag behöver ju mata alla ynglen som är där, där är ju även guppy yngel men sparsamt. Och så slipper jag vattenbytena varje dag så skönt.
#591 - 7 september 2011 19:08
solis skrev:
Kunde inte låta bli att pilla lite i karen idag, fick försöka använda vänstran istället;)

Jag har tryckt ner växterna och hällt i en halv kur fm.

Kollade värdet i 100 litaren där palettena är och nitriten är borta, puh villken tur jag behöver ju mata alla ynglen som är där, där är ju även guppy yngel men sparsamt. Och så slipper jag vattenbytena varje dag så skönt.

Skönt att det blev bra :)!
#592 - 7 september 2011 19:15
Mm alltid skönt när man fixat till problem, idag har paletterna nästan bara varit vid filtret så att ynglen kan äta allt gojs som sitter där:)
#593 - 7 september 2011 19:18
Duktiga föräldrar! Palatter är duktiga på att ta hand om sina yngel :).
#594 - 7 september 2011 19:21
blir ju bara mer och mer sugen på paletter! :)
#595 - 7 september 2011 19:21
Visst är dom men jag hade ett par för ett tag sen som vallade sina yngel några dagar sen var dom borta:confused:
#596 - 7 september 2011 19:22
hult87 skrev:
blir ju bara mer och mer sugen på paletter! :)

:d
#597 - 7 september 2011 19:29
solis skrev:
Visst är dom men jag hade ett par för ett tag sen som vallade sina yngel några dagar sen var dom borta:confused:

konsigt :/, kanske inte tillräckligt duktiga föräldrar :p.
#598 - 7 september 2011 19:31
Kanske någon glupsk typ hittade dom på natten, jag hade inte nattlampa då men det har jag nu.:)
#599 - 7 september 2011 19:57
Okej, kan varit problemet då, men tycker ändå att de borde klara de efternågra dagar när det är mörkt i akvariet.
#600 - 7 september 2011 20:48
Visst borde dom,har haft pallett yngel i mörka kar innan som gått bra, kanske dom bara tränade, har för mig att äggen försvann första gången dom lagt ägg[:o]
#601 - 12 september 2011 13:37
Det har inte hänt så mycket i detta karet, bara en växt som jag satte vid roten men det plutrar på, har däremot haft lite nitrit(villket inte är konstigt med denna fiskmängden) men det är fixat:)
Så här ser det ut just nu.[ATTACH=CONFIG]47093[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47094[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47095[/ATTACH]
#602 - 12 september 2011 16:07
du har fått till det :)
#603 - 12 september 2011 16:38
Tack men lite olumigt för din smak kanske;)
#604 - 12 september 2011 16:39
hehe nja båda delarna är snyggt ;) bara kolla i dina andra kar isf :)
#605 - 12 september 2011 16:44
:D skönt med ett kar som jag inte behöver ansa så mycket i:) ÄNNU:p
#606 - 12 september 2011 18:02
Så jäkla mycket växter XD.
#607 - 12 september 2011 18:49
Mycket växter:eek:, detta är ju det tommaste karet av mina stora kar när det gäller växter, men jag gillar öppenheten[:-94]nu ser jag lite vad som finns där;)
Men tro inte jag ser alla fiskarna för det[:-129]
#608 - 12 september 2011 18:52
Haha det säger hur mycket växter du har i de andra då ;). det ska vara lite öppet :).
#609 - 12 september 2011 18:58
Jupp, när jag tömde detta karet så slängde jag en spann växter och en del av växterna jag hade här har inte kommit tillbaks för dom är i 2 mindre kar, low-techen och där paletterna är men det är bra när man kan rensa ibland och så kul när man kan se alla växtsorter som finns i karet det har jag inte gjort på länge;)
#610 - 12 september 2011 19:04
Solstrålen Solis får karen att grönska likt ett proffs! :)
#611 - 12 september 2011 19:29
Hehe, kul att det växer så det knakar. Göder du?
#612 - 12 september 2011 20:30
macke_fisk skrev:
Hehe, kul att det växer så det knakar. Göder du?

Solis solsken + skogsvatten = Succé skulle jag tro. ;)
#613 - 12 september 2011 20:48
Jag tror att det är skogsvattnet som är kuren här men ibland häller jag i lite växtnäring;)
#614 - 12 september 2011 21:05
Alltid lika kul med dina kommentarer vd:D;)
#615 - 12 september 2011 23:22
solis skrev:
Alltid lika kul med dina kommentarer vd:D;)

Alltid kul med dina uppdateringar Solis. :)
#616 - 13 september 2011 07:44
Du har verkligen "gröna fingrar" solis - ingen CO2, knappt någon gödning alls å det bara växer ändå - inga alger heller vad jag kan förstå:)

//Inger
#617 - 13 september 2011 08:18
Tackar vd:D

Tack gullefjun men jag tror faktiskt att vattnet är en stor bidragande faktor;)
Inte många alger mest såna gröna prickar som kan sätta sig på rutan ibland men inte i alla kar, och något litet grönt i topparna ibland:)
Hur går det för dig med växterna jag skickade, trivs dom?
#618 - 13 september 2011 09:25
Dom trivs - har redan fått klippa topparna på en del:). Några av cryptisara har smält ner, men ser att det kommer nya små skott å det är positivt:). Har varit å kollat efter javamossa som jag vill ha i apistokaret - samt annoserat här, men inget napp än.

//Inger
#619 - 13 september 2011 09:32
Typiskt att jag inte skickade med det när jag ändå skickade växter:(
Kul att växterna trivs ivarjefall:)
#620 - 14 september 2011 18:03
Mina blåbär får flytta tillbaks till 310 litaren, ska se om jag kan få en stam i det karet, där ska bara vara dessa vet att där är några körsbär men jag ska försöka hitta dom.
Vet ej hur många blåbärsräklingar det finns kvar i 100 litaren det återstår att se när dom växt till sig, hoppas bara att inte paletterna äter upp dom.
[ATTACH=CONFIG]47194[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47195[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47196[/ATTACH]
#621 - 14 september 2011 19:54
Jag vill också ha blåbär. :(
Eller varför inte gröngölingar eller tigrar? Så mycket man vill ha.
#622 - 14 september 2011 20:13
Visst är dom fina, har även brun gul variant har jag sett vad ska dom heta? hjortron kanske;)
Visst är det mycket man vill ha, jag har discusar i tankarna mest hela tiden:(men säkert inget kar som passar till dom men drömma kan man ju:p
#623 - 15 september 2011 18:59
Så här ser det ut nu, jag har flyttat hit mina helekoptrar så att dom ska få lite svängrum dom är ju så långa och hade svårt att vända sig i den andra 310 litaren där börjar ju bli lite mycket växter nu igen, kinesiska sugkarpen fick också flytta hit:)
Jag flyttade bort mina siameser härifrån och tro inte att en av dom lyckades hoppa över vid inkoppningen i ett annat kar, den hoppade över burk kanten och ändå så hade jag en stor håv över, under den lilla tiden jag var ute och kom in igen så hade den hoppat ur och katten var helt nöjd när han satt och knaprade på den:(
[ATTACH=CONFIG]47236[/ATTACH]
#624 - 15 september 2011 19:00
Två nya växter är där med glömde jag att skriva[:o]
#625 - 15 september 2011 19:18
lång och fin helikopter :) vaf fräck den kinesiska sugkarpen var :D en sån skulle vara nått, ännu en fisk man vill ha, att man vill ha allt ;)
#626 - 15 september 2011 20:58
Hehe visst vill man, tyvärr så dog en av dom för några veckor sen och denna verkar lite ensam och sorgsen, ska se hur den mår så den inte dör av sorg och klarar den sig tills jag kommer till åleds nästa gång så skaffar jag nog en kompis till den dom var i karantän när jag var där häromdagen.
#627 - 15 september 2011 21:00
hur stora blir karparna? :)
#628 - 15 september 2011 21:10
Någon säger att dom kan bli en meter, någonstans har jag läst 60 cm och någonstans har jag hört mindre, dom växter sakta hörde jag, och jag läste att dom byter form efterhand som dom växter så att dom typ blir fulare och fulare och avlånga, har någon erfarenhet eller en vuxen sån här så berätta gärna.
#629 - 17 september 2011 14:46
okej, fräck är den iaf :)
#630 - 17 september 2011 14:51
Visst är den ett riktigt charmtroll, och en kamelont som smälter in och skiftar färg:)
#631 - 18 september 2011 08:56
Den karpen, Heter inte den fladdermusfisk? Kollade nu artbeskrivningen och det är samma :p XD.
#632 - 18 september 2011 09:25
Jo den kallas även för det:)
#633 - 18 september 2011 19:29
Inte mycket som förändrats lite mer tillväxt på växterna annars flyter det på fint, försökte ta lite kort på några fiskar men dom där guppyna förstår jag inte hur man ska få ett bra kort på så som får se lite rörliga ut:D
[ATTACH=CONFIG]47305[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47306[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47307[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47308[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47309[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47310[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47311[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47312[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47313[/ATTACH]
#634 - 19 september 2011 17:08
Fina bilder :). Okej, då har jag lärt mig något nytt med den fisken. Stora och fina helikopter malar ^^. Glömt vad de heter men kommer ihåg att jag har hört någonstans att de kallas så :p.
#635 - 19 september 2011 17:32
I åled kallas den för kinesisk sugmal ivarjefall.
Håller med om att helikoptrarna är fina:)
#636 - 19 september 2011 17:35
Fiskar heter så olika så att man kan bli knäpp ibland :p.
#637 - 19 september 2011 18:08
Mm det kan vara lite svårt att hitta om man inte kan det latinska namnet;)men å andra sidan vet jag sällan vad man menar för fisk när det är latinskt namn :D
#638 - 23 september 2011 07:31
Det var tur att du gav mig trådarna samlade (i min tråd) så att jag fick lite överblick på alla projekten, har missat en hel del.
Detta ser härligt ut!:)
#639 - 23 september 2011 07:39
Tänkte att det nog underlättade för dig.Tackar kul att du gillar det, det har väll inte kommit igång riktigt med vattenkemin men det går sakteligen fram:D Detta karet ska jag försöka hålla öppen bottenyta i främst för att helikoptrarna är så klumpiga och har svårt att röra sig annars, flyttade tillbaks dom från det andra karet där det börjar bli mindre bottenyta.
Jag hade saknat min helikopter hona i två dagar och lyfte på allt i förgår för att se så hon inte var död någonstans men hittade henne inte, igår gjorde jag vattenbyte och började titta runt igen och då hittade jag henne fastkilad inne i annubisen och hon kunde inte komma loss och som tur var så levde hon:p det var bara att spreta på växterna och släppa loss henne:)
#640 - 23 september 2011 07:45
Ja, det var gott att få trådarna i en bukett, så att säga. Nu blir det massor att läsa och titta på - kul!
Karet där de större fiskarna gick tidigare (annan tråd) blev ju också väldigt snyggt och bra!
:)
#641 - 23 september 2011 07:49
Tack och där behövs nog snart en växtrensning med så man ser lite mer, där är massvis med riktigt röda körsbärsräkor där och blå tigerräkor.

I detta karet har jag satt i dom blå körsbärsräkorna, ska bli spännande att se vad det blir av dom när dom förökar sig:p
#642 - 26 september 2011 18:46
Idag hittade jag ytterligare en blå räkhona i karet dom mellanlandade i, ägg har hon ett gäng på magen så nu har hon fått komma hit till dom andra.
Dom suddiga bilderna är på en räka jag hittade häromdagen tyvärr fick jag ingen bättre bild, den är röd framtill och lite lägst bak.
[ATTACH=CONFIG]47531[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47532[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47533[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47534[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47535[/ATTACH]
#643 - 26 september 2011 18:49
solis skrev:
Tänkte att det nog underlättade för dig.Tackar kul att du gillar det, det har väll inte kommit igång riktigt med vattenkemin men det går sakteligen fram:D Detta karet ska jag försöka hålla öppen bottenyta i främst för att helikoptrarna är så klumpiga och har svårt att röra sig annars, flyttade tillbaks dom från det andra karet där det börjar bli mindre bottenyta.

Jag hade saknat min helikopter hona i två dagar och lyfte på allt i förgår för att se så hon inte var död någonstans men hittade henne inte, igår gjorde jag vattenbyte och började titta runt igen och då hittade jag henne fastkilad inne i annubisen och hon kunde inte komma loss och som tur var så levde hon:p det var bara att spreta på växterna och släppa loss henne:)

Ojoj, då vågar man knappt ha några växter om de kila sig fast i dem :p.
#644 - 26 september 2011 18:51
Inte såna växter ivarjefall,
Glömde ju skriva att jag fått 3 pansarmalsbäbisar idag tyvärr hade det varit en snäcka i och käkat upp dom andra äggen men 3 simmar rundor.
#645 - 26 september 2011 18:54
Oh roligt men jäkla snäcka!
#646 - 26 september 2011 18:59
Mm eller jäkla mig att jag inte satte på locket;)det var ju bara några timmar och där är nog bara 1-2 äppelsnäckor i karet som är 310 liter, jag såg inte när den var där men bajs och :Dsandspår var det på botten
#647 - 26 september 2011 19:09
Hehe, tycker dina blåa räkor är riktigt läckra. Älskar den blå färgen!
#648 - 26 september 2011 19:30
håller med, riktigt läcker färg på dom :)
#649 - 26 september 2011 20:55
Jag med, hoppas deras avkommor blir som dom, detta är ju bara början, hade jag vetat att där fanns så mycket olika färger på mina räkor i detta karet så hade aldrig mina scalarer fått bo här för dom hade räkfrossa, tänkte att jag skulle bli av med lite bleka räkor innan jag startade om det,
Visst inte ens om att jag hade såna här räkor innan jag började tömma karet så det var en glad överraskning:)
#650 - 26 september 2011 21:16
Vilket blåbär! :o
#651 - 27 september 2011 06:03
Mm, tycker verkligen dom ska heta blåbär, men som någon skrev så finns ju blue pearl redan fast jag vet inte om dom blir så här mörka:confused:
#652 - 27 september 2011 15:02
nja inte vad jag sett, dina är de mörkaste jag sett :)
#653 - 27 september 2011 15:13
Jag med, hoppas på ett stort gäng men det dröjer några månader innan jag ser resultat på bäbisarna, vet inte när dom släpper dom heller:)
#654 - 8 oktober 2011 15:41
Idag har jag varit i åled och köpte en till helikoptermal hona och hoppas att hanen vill leka med henne:)
Köpte några habrosuspansarmalar med, flyttade hit habrosusarna och pandorna som är i low-techen och har köpt albion pansarmalar och släppt i där istället, dom kommer att få flytta till 600 litaren när dom är för stora för det karet så att det stimmet i 600 litaren blir större.
Håll till godo med 2 halvtaskiga bilder;)
[ATTACH=CONFIG]47922[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47923[/ATTACH]
#655 - 9 oktober 2011 08:56
Ojoj, en hel del nya fiskar det har blivit nu :). Hade du inte redan en hona till din hane?
#656 - 9 oktober 2011 11:46
Jo men jag skaffade en till för att förhoppningsvis någon av dom vill lägga lite ägg, kanske det triggar igång någon av dom med lite konkurrens :p
#657 - 12 oktober 2011 07:39
Jag har en såkallad riliräka(kommer från körsbärsräkorna och den enda jag har) jag och ansjo har pratat om denna och det verkar som om det är en riliräka ivarjefall, idag så såg jag att den hade ägg på magen så nu får jag hålla tummarna att det blir fler likadana:pom jag har tur.
Kortet är från någon vecka sen så den har inga ägg på kortet.
[ATTACH=CONFIG]48100[/ATTACH]
#658 - 15 oktober 2011 08:41
solis skrev:
Jo men jag skaffade en till för att förhoppningsvis någon av dom vill lägga lite ägg, kanske det triggar igång någon av dom med lite konkurrens :p

Aha okej. Då får vi hoppas på de bästa :).
#659 - 15 oktober 2011 10:27
Ja, hoppas gör jag, inga tendenser ännu men ibland så plötsligt händer det bara;)
#660 - 16 oktober 2011 08:51
Precis som i trissreklamen :p.
#661 - 16 oktober 2011 10:04
Japp det var det jag tänkte på;)
#662 - 19 oktober 2011 20:38
Idag hittade jag lite roligt i mitt kar vid städning, en pandapansarmals bäbis som har blivit bra storlek på, ett ägg som jag missat nån gång riktigt roligt, sen hittade jag en ancistrusbäbis som nästan var nykläckt såg det ut som, måste smitit från pappan för gulesäcken var nästan lika stor som ynglet, sen hittade jag 2 olika sorters pansarmals ägg varav den ena sorten skulle kläckas när som helst, jag hann få över äggen till yngelkassen i 100 litaren sen när jag tittade en timme senare så var ett av äggenkläckta så idag var det en riktig fynd dag.

[ATTACH=CONFIG]48439[/ATTACH]Pandaynglet
[ATTACH=CONFIG]48440[/ATTACH]Det mörka okända ynglet som kläcktes en timme senare
#663 - 1 december 2011 18:55
Uppdaterings bilder, fattar inte varför växterna inte kan växa lite saktare, har inte tid att rensa jämt;)'
[ATTACH=CONFIG]49674[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]49675[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]49676[/ATTACH]
#664 - 15 februari 2012 20:51
Här puttrar det bara på, rensar växter varje vecka, det ska bli skönt när auktionen är i malmö för då ska jag äntligen tömma bort dom mesta flytväxterna som skymmer i karet:D Jag tar bort dom fula då och då och lämnar dom finaste kvar men det växer igen på några dagar:p
Så här ser det ut nu ivarjefall, liiiiite mörkt på högersidan.
I yngelkassen är det pansarmalsyngel som är ca 1 vecka gamla.
[ATTACH=CONFIG]51419[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51420[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51421[/ATTACH]
#665 - 13 november 2012 14:15
Så här ser detta karet ut idag, har haft en sommar svacka och bara gjort det nödvändigaste häri och det är jobb nog:p
[ATTACH=CONFIG]57376[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]57377[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]57378[/ATTACH]
#666 - 13 november 2012 15:57
Ser bra och stabilt ut, jag kanske också ska sikta på att få en svacka ;)
#667 - 13 november 2012 16:03
Tack, ja svackor kan nog vara bra ibland ;) jag har ju skött det såpass att inga fiskar blir lidande och dör här, är lite trött på allt växtplockande för det växer igen så snabbt och flytväxterna fyller för fort i ytan och ändå tar jag bort då och då och slänger i det stora karet så att dom stora fiskarna kan äta upp det, även sålt en del men det tar ju aldrig slut [:-5] jaja alla har vi våra bekymmer antingen har vi för mycket av dom eller för lite [:-110]
#668 - 13 november 2012 18:10
Jädrar vad mycket växtlighet du har i dina kar, fina är de också! Har för mig att du har ett bra gäng av lite olika corydoras, får du yngel på många av dom?
#669 - 13 november 2012 18:22
Tack NIC, jo jag har runt 15-20 olika sorters corysar, den ända som jag odlar just nu är neon greenstrip corysarna. Har odlat neon red, orange, panda, albino, metall med som jag kommer ihåg just nu :) har som sagt inte varit direkt intresserad av karen sen i våras så jag har bara kommit igång den senaste månaden igen ;)
#670 - 13 november 2012 18:25
Ok, ganska många ju! Green stripe är ju skitsnygga, hoppas det går bra! Förstår dig, har precis kommit igång igen själv! :)
#671 - 13 november 2012 18:41
Visst är dom snygga och dyra ;) jo dom leker med några dagars mellanrum nu fast dom ger ju inte så mycket ägg, har märkt att där är ett gäng yngel i karet med som har klarat sig villket är jättekul :) här är länk till tråden där dom är och hur det går http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=142446
Blir det bilder i din tråd hur det går sen?
#672 - 13 november 2012 19:29
Ska kolla länken. Nej, blir tyvärr inga bilder, är inte guldmedlem..
#673 - 13 november 2012 20:04
Synd :( man kan ju länka om man vill när det är färdigt ;)
#674 - 13 november 2012 21:17
solis skrev:
Synd :( man kan ju länka om man vill när det är färdigt ;)

Kan man ju, om man vet vad man ska länka till! ;)
#675 - 13 november 2012 21:18
Finns en bild på FB förresten, tagen för en vecka sedan en dag efter uppstart! :)
#676 - 13 november 2012 21:22
Är vi vänner där? annars frågar jag
#677 - 13 november 2012 21:25
solis skrev:
Är vi vänner där? annars frågar jag

Trodde vi var homies där redan..
#678 - 13 november 2012 21:29
Japp det var vi, har svarat där, gillar ditt kar iallafall skönt när det är lite mer öppet än mina, synd att jag gillar dom växter jag har för dom blir ju så höga hela tiden, hade viljat ha växter som inte blir så högt så att man måste plocka ner dom jämt :( sen är där vissa växter som inte ska bli jättestora som ändå blir det i vissa av karen, dom på auktionen i malmö blev förvånade när min wendtii var ca 50 cm hög villket den inte ska bli men blir i ett av karen skumt hehe
#679 - 13 november 2012 22:38
solis skrev:
Japp det var vi, har svarat där, gillar ditt kar iallafall skönt när det är lite mer öppet än mina, synd att jag gillar dom växter jag har för dom blir ju så höga hela tiden, hade viljat ha växter som inte blir så högt så att man måste plocka ner dom jämt :( sen är där vissa växter som inte ska bli jättestora som ändå blir det i vissa av karen, dom på auktionen i malmö blev förvånade när min wendtii var ca 50 cm hög villket den inte ska bli men blir i ett av karen skumt hehe

De trivs bra hos dig! :) Pmdd?
#680 - 13 november 2012 22:57
Intressant tråd det här! :)
MVH/Henke
#681 - 14 november 2012 06:02
Nej ingen pmdd, helt naturellt med skogsvatten :) har inte givit någon näring sen förra vinten ;)

Tack Henke, följ den gärna :)
#682 - 15 november 2012 12:05
Gjorde vatten byte igår och när jag tände lampan så såg det ut som på bilden, jag vet inte villken sort som har lekt men jag misstänker venezuelas orange corydoras :)
[ATTACH=CONFIG]57450[/ATTACH]
#683 - 18 november 2012 10:09
Idag kläcktes äggen tror det är venezuelas orange pansarmalar men det återstår att se när dom blivit större;) Det ser ut som popcorn i yngelkassen :D kampfiskarna försöker få sig en mumsbit väldigt frustrerande för dom :p
[ATTACH=CONFIG]57571[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]57570[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]57569[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]57572[/ATTACH]
#684 - 18 november 2012 10:25
Håller tummen för att det går bra! Skoj! :D
#685 - 18 november 2012 10:40
Tack, ett litet gäng brukar det bli iallafall som klarar sig, har neon greenstripe yngel och ägg i ett annat kar :)
#686 - 26 november 2012 14:16
Mitt kar som det är nu men behöver lite städning.
Klicka på denna länken om ni vill se den i fullt format
" target="_blank">

#687 - 26 november 2012 14:56
<iframe width="420" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/EnvcKcj5zok" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
#688 - 26 november 2012 15:00
#689 - 26 november 2012 15:49
Har lite att göra i detta karet men man ska få lust med ;)
#690 - 27 december 2012 19:07
Här har jag rensat ut en hel del flytväxter så att det kommer in lite mer ljus i karet :)

[ATTACH=CONFIG]58663[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]58664[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]58665[/ATTACH]
#691 - 27 december 2012 19:36
Blev jäkligt ljust! Då kommer det att växa ännu mer!
#692 - 27 december 2012 21:01
Hehe jag risken finns men då kanske växterna trivs lite bättre än i skuggan ;)
#693 - 27 december 2012 21:07
Haha :p.
#694 - 27 december 2012 21:33
Glömde ju skriva att idag har nya pansarmals ägg börjat kläckas i detta karet, venezuelas orange. Även så ligger en ancistrus o fläcktar på ägg, men det konstiga är att igår så var det albino hanen idag är det den bruna hanen :confused:
#695 - 28 december 2012 16:39
De tar varsitt skift :p.
#696 - 28 december 2012 16:59
Ja jag har faktiskt varit med om detta får många år sen fast det var 2 bruna hanar och jag tror att detta är den ena av dom :) fortfarande den bruna som viftar så albinon slipper nog;)

Annons