310 L, vad behöver jag??

#1 - 13 februari 2008 18:33
Ska köpa ett 310 L kar som saknar ljusramp o allt annat man behöver.
Jag ska ha i Malawi o Gibbiceps.

Nu undrar jag:

*Vad ska jag köpa för filter? Innerfilter eller ytterfilter? Ska man ha bottenfilter?
*Vart köper man bäst ljusramp, om inte bygga själv?
*Hur mycket grus behöver man, vill ha Kalksten eller något som höjer PH-värdet. Någon som vet något snyggt mörkare grus som ger bra PH?
*Ska man ha något under gruset, ex.vis jord?
*Hur gör man en snygg bakgrund av frigolit som ser ut som sten?

(Detta är ett långsamt projekt, ska köpa lite i taget eftersom detta kommer gå på mycket pengar.)

Tacksam för många och kanske varierande svar av proffsen på sidan ;)
//Sara
#2 - 13 februari 2008 18:58
hmm filter, de gör du som du vill, bara inte bottenfilter, jag har 1700l/h i mitt 310l malawi(som ska bli SA) och de räcker. ramp köper man i zooaffären om man inte vill göra en själv. om man inte ska ha växter behöver man inte så mycke grus. kalkhaltig vit sand e la bäst, har jag. då slipper man hålla på med bikarbonat eller ha hålstenar. tror jag har 40kg i mitt och en frigolitskiva under grusen, för säkerhets skull. klart använder du den kreativa sidan (som vissa saknar) kan du göra en riktigt snygg bakgrund.
#3 - 13 februari 2008 23:02
Menar du att jag inte ska ha bottenfilter? Så jag inte misstolkar dig..
Jag tycker det är snyggt med kalk, men inte kalk som blir grön ;)
Vad heter den pumpen du använder?
Tack så mycket för svaret!

MVH Sara

hmm filter, de gör du som du vill, bara inte bottenfilter, jag har 1700l/h i mitt 310l malawi(som ska bli SA) och de räcker. ramp köper man i zooaffären om man inte vill göra en själv. om man inte ska ha växter behöver man inte så mycke grus. kalkhaltig vit sand e la bäst, har jag. då slipper man hålla på med bikarbonat eller ha hålstenar. tror jag har 40kg i mitt och en frigolitskiva under grusen, för säkerhets skull. klart använder du den kreativa sidan (som vissa saknar) kan du göra en riktigt snygg bakgrund.
#4 - 13 februari 2008 23:04
Menar du att jag inte ska ha bottenfilter? Så jag inte misstolkar dig..
Jag tycker det är snyggt med kalk, men inte kalk som blir grön ;)
Vad heter den pumpen du använder?
Tack så mycket för svaret!

MVH Sara

#5 - 13 februari 2008 23:07
nej inte bottenfilter. bottenfilter blir för svagt. kör med 2 innerfilter ett fluvar 3+ och ett 4+ och jäger doppvärmare på 150w. du kan se lite bilder på mitt kar på min zoon eller i min projekttråd.
#6 - 15 februari 2008 08:18
Du kan använda bikarbonat för att höja pH-värdet. Köp ett kH och pH test för att avläsa att du doserar rätt mängd.
Många ciklider tycker om att gräva i sand och då kan blästersand vara ett bra budgetalternativ. Köp den grövsta varianten av blästersand, den är tillräckligt finkorning ändå.
Vad gäller ljusramp så duger en 2-rörsramp bra om du bara ska ha malawi och inte tänker ha växter eller väldigt få ej ljuskrävande. Vill du satsa lite på växter så är det en 4-rörsramp som gäller, gärna med reflektorer.
#7 - 17 februari 2008 09:41
så här såg det ut i mitt 312 liters med malawi nu simmar dom i 450liter http://img155.imageshack.us/img155/7524/fisk012st4.jpg

Annons