300L Malawi.

#1 - 2 maj 2009 17:47
Tänkte att jag skulle skriva lite om mitt Malawiprojekt på 300L för den som är intresserad. Mera utförliga beskrivningar kommer på min blogg här på zoopet http://www.zoopet.com/forum/blog.php?u=50469

Fick hem 300L Juwel Rio i torsdags, köpte även lite stenar, sand och annat jag ska ha i.

Idag har vi varit till Akvarieleasing och köpt det sista, lite moduler, filter-tillbehör och termometer. Vi har just kommit hem och lyckats efter mycket om och men fått ut juwelfiltret, tvättat och nu väntar vi på att allt ska torka så att vi kan börja silicona fast modulerna.

Vårat hust står på pelare och golvet lutar ca 4mm ut från väggen, måste vi justera upp akvariet dom fyra millimetrarna innan vi fyller det eller funkar det ändå när det handlar om så lite?
#2 - 2 maj 2009 18:40
Funkar kanske, men jag lovar att du kommer störa dig på det;)

Välkommen i malawiträsket:D

Kolla gärna in min projekttråd: http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=125882 Så lovar jag att följa din ;)
#3 - 2 maj 2009 20:16
Ah, jag får fixa det imorgon med en skiva eller något. Typiskt att husbyggaren inte kunde bygga rakt :)

En fråga till så här mitt i arbetet. När jag fäster modulerna (modulerna är endast som stenblock och jag har inte några filter i dom) ska jag silicona även runt kanterna eller räcker det att jag bara siliconat bakpå? Är det bra att vattnet slipper in bakom eller ska jag försöka täppa till helt? Jag och min sambo känner oss helt förvirrade just nu.
#4 - 2 maj 2009 20:43
Ingen som är online som har koll på det här?
#5 - 3 maj 2009 06:08
hmm, det kan jag faktiskt inte svara på..

Men,

Jag hade nog borrat lite ett litet hål längst ned på modulen, för om ni lyckas täppa helt blir det som en dykarklocka. Om ni inte lyckas täppa helt finns det ställe för vattnet att rinna ut när ni tex ska flytta karet.

Sen är det nog bäst att ha någonsorts bakgrund bakom karet, så det absolut inte kommer in något solljus i modulen.

Rätt stolt över att jag kunde kläcka denna iden såpass tidigt på en söndag :d
#6 - 3 maj 2009 08:31
hmm, det kan jag faktiskt inte svara på..

Men,

Jag hade nog borrat lite ett litet hål längst ned på modulen, för om ni lyckas täppa helt blir det som en dykarklocka. Om ni inte lyckas täppa helt finns det ställe för vattnet att rinna ut när ni tex ska flytta karet.

Sen är det nog bäst att ha någonsorts bakgrund bakom karet, så det absolut inte kommer in något solljus i modulen.

Rätt stolt över att jag kunde kläcka denna iden såpass tidigt på en söndag :d

Hm, ja där sa du allt något, men funderar på vad som händer om vattnet kommer in dit, är smuttsigt och inte kommer ut igen sen förän man tömmer akvariet helt..

Bakgrund har jag tänkt ha ja, men den kan jag först lägga på imorgon då jag måste hämta den från jobbet.
#7 - 3 maj 2009 11:39
Första bilderna.

Här kommer dom första bilderna på projektet.

Sakerna jag köpte på Akvarieleasing igår, modulerna och en bild på när vi äntligen fått loss Juwelfiltret.
#8 - 3 maj 2009 12:06
Hm, ja där sa du allt något, men funderar på vad som händer om vattnet kommer in dit, är smuttsigt och inte kommer ut igen sen förän man tömmer akvariet helt..

Mm det är ju det om vattnet står till sig och kanske blir dåligt, även om jag har svårt att tro det.

Tål att fundera över!

annars får du sätta raster och cirkpumpar i för att vara helt säker ;)
#9 - 3 maj 2009 12:16

Mm det är ju det om vattnet står till sig och kanske blir dåligt, även om jag har svårt att tro det.

Tål att fundera över!

annars får du sätta raster och cirkpumpar i för att vara helt säker ;)

Jag tror jag lämnar det som det är nu och kommer det in vatten så är det ju bara att borra ett hål sen :)
#10 - 3 maj 2009 12:17
Så här ser akvariet ut just nu. Var inte allt för lätt att ta bild när det står på golvet.
#11 - 3 maj 2009 12:42
Det blir snyggt! :d
#12 - 3 maj 2009 13:02
osis skrev:
Det blir snyggt! :d

Tack Osis :)
Bilagor:
#13 - 4 maj 2009 19:47
Nu är akvariet vattenfyllt och ser ut så här. Inte riktigt klart än men..
#14 - 4 maj 2009 19:55
skit snyggt!!!!:)(: kanske en liten växt oxå......:P
#15 - 4 maj 2009 20:49
henalg skrev:
skit snyggt!!!!:)(: kanske en liten växt oxå......:P

Tack! Jah har faktiskt funderat på en liten växt i vänster hörn för det har blivit lite tomt. Vi får se vad det blir :)
#16 - 5 maj 2009 04:52
Jag brukar vara emot dödskallar, MEN denna passade faktiskt med resten av bakgrunden. Kan man gissa att detta karet skall återspegla din musiksmak kanske;)?

Isåfall vilka ciklider tänkte du ha i?
#17 - 5 maj 2009 07:41
Jag brukar vara emot dödskallar, MEN denna passade faktiskt med resten av bakgrunden. Kan man gissa att detta karet skall återspegla din musiksmak kanske;)?

Isåfall vilka ciklider tänkte du ha i?

Tack! :) Jag gillar dödskallar, även om det inte är så att jag är en dödskalleperson och allt jag äger har dödskallar på sig. Men tycker den passade rätt bra in i akvariet, får se hur länge den stannar. Vet egentligen inte om den återspeglar min musik smak, kanske lite. Jag lyssnar mest på rock som ACDC, Sator, BYB, Airbourne och sånt och sen Johnny Cash.. Skallar passar väl mer till dödsmetallen och sånt eller har jag fel? Sånt avskyr jag iaf.
#18 - 5 maj 2009 07:45
Glömde.. Jag tänkte börja med Golden sen får jag se vad som dyker i. Är helt förälskad i Röd rubin så såna lär det väl hamna i förr eller senare.
#19 - 6 maj 2009 05:39
eMilu skrev:
Glömde.. Jag tänkte börja med Golden sen får jag se vad som dyker i. Är helt förälskad i Röd rubin så såna lär det väl hamna i förr eller senare.

Annars tror jag att någon art med delvis svart teckning hade passat skitbra färgmässigt i detta kar.

Men visst golden är underskattade så kör på!
#20 - 6 maj 2009 09:00
eMilu skrev:
Skallar passar väl mer till dödsmetallen och sånt eller har jag fel? Sånt avskyr jag iaf.

Nu ska du inte vara sån ;)
#21 - 10 maj 2009 20:34
Nu ska du inte vara sån ;)

Bar min åsikt, man får ju lyssna på vad man vill och jag tycker om när man hör vad dom sjunger :)
#22 - 10 maj 2009 20:38
Som ni kanske märkt så har jag inte uppdaterat på ett tag, dom som följer min blogg vet varför. Mitt nya kar läckte när allt var klart och vi har fått tömma det och plocka ur allting. Jag lovar att uppdatera här när jag är på gång igen. Nya karet får jag på onsdag.

Annons