3000 fiskar dog i zoobutik

#1 - 28 oktober 2010 12:08
En oerfaren praktikant fyllde på kallvatten vid vattenbyte i en zoobutik:
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-34587575:jobpraktikant-dræbte-brors-fisk.html
<<<(^:>*
#2 - 28 oktober 2010 12:10
hur fasen kan alla fiskar dö av kallvatten. det är ju det jag byter med o alla andra jag känner med. lyckades han byta allt vatten i karen då eller?
#3 - 28 oktober 2010 12:11
jävlar vilket ostabilt läge!!!
#4 - 28 oktober 2010 12:12
hannesc skrev:
hur fasen kan alla fiskar dö av kallvatten. det är ju det jag byter med o alla andra jag känner med. lyckades han byta allt vatten i karen då eller?

förmodligen....för annars skulle alla mina fiskar dö varje vecka....använder bara kallt vatten...
#5 - 28 oktober 2010 12:18
ja mina med liksom
#6 - 28 oktober 2010 12:39
Kanske var nått fel på vattnet, inte första eller sista gången, nämns inte att man testat det bara att det var kallt...
#7 - 28 oktober 2010 12:40
Gör man ett byte på säg 25 % så händer inget speciellt om man använder kallt vatten men i zooaffärer förekommer det att de kanske byter 90 % i stället. Då funkar det inte med iskallt vatten. Jag har själv sett det när jag gjorde ett radikalt vattenbyte och skruvade lite fel på kranarna så det blev för kallt, fiskarna svimmade av men kom sig igen när jag fick upp värmen igen.
#8 - 28 oktober 2010 12:42
jo det låter ju rätt troligt att praktikanten gjort ett 90% vattenbyte.
#9 - 28 oktober 2010 12:54
i affärer byter man vatten oftare och mer.
Akvarierna innehåller nästan alltid för mkt fisk i en affär så då är det viktigt med stora vattenbyten och ofta.
Dessutom matar man ju mer i dessa kar..kunderna vill ofta se att fisken äter normalt och då blir det ju skitigt.
Ett 50% - 90% iskallt vattembyte ställer nog till (som framgår i artikeln) för fiskarna.

Brukar göra 30% vb i mitt 900 har iofs inte ISKALLT vatten men kanske en 18 grader... och detta gör fiskarna lite piggare.
Kyligt friskt vatten, men det kan ju inte alltid ligga på 18 heller.
#10 - 28 oktober 2010 19:03
Vid det veckoliga bytet om 50% i mitt kar sjunker tempen från 26°C till 22°C när jag fyllt på 25% av volymen med enbart kallvatten. Därefter brukar jag fylla resten med tempererat vatten ur båda kranarna. Skulle jag inte göra det hamnade jag väl på 18°C eller så. På tok för lågt!

Detta gäller för vintern då kallvattnet i kranen är betydligt kallare än under sommarhalvåret. Då fungerar det fint att endast fylla på ur kallvattenkranen.

Kan ju vara något liknande som hänt praktikanten.
#11 - 28 oktober 2010 20:06
Fy fanken oxå då [:-5]....den drabbade hade mycket fisk som strukit med nu [:-132].
Massa importerat från amazonas, [:-164]diskus,skalarer och mycket annat och många L-malar och olika corydoras säkert en hel del [:-157]L46 och jag vet att där gick ett gäng blåögda panaquer som nu inte simmar längre då om alla dog :(
Hade faktiskt själv planer på att åka över till jylland och kolla in fisk där men det slapp man nog nu....
#12 - 28 oktober 2010 20:34
ajajajaj :(
#13 - 28 oktober 2010 20:45
Den där praktikanten borde få sina fiskar varma.
#14 - 28 oktober 2010 21:15
Satan vad tråkigt att läsa.. Men det låter ju onekligen lite annorlunda...!?
#15 - 28 oktober 2010 21:21
Men att visa så hans bror byter på rätt sätt är inte så avancerat. Tycker en del av fiskarna ser magra ut oxå.
Finns några länkar i den här tråden som är intressanta att läsa http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=63091
#16 - 3 november 2010 14:12
hmm. håller med eriahl.
om man har en praktikant är man väl medveten om att det inte kan så mycket. då är man väl med och förklarar noga och visar hur man ska göra?

plus att det låter lite skumt att man låter sin bror gå som praktikant och låta kommunen betala?

sorgligt är det iallafall, för alla parter, ja mest firrarna förstås. :(
#17 - 3 november 2010 14:25
Senaste vattenbytet jag gjorde på 25% gick tempen från 26 till 20, verka som om dem inte gilla det, kanske blev en för kraftig nedsänkning ? Eller det kanske bara jag som tyckte det var för mycket ?
#18 - 3 november 2010 14:27
Stackars fiskar:(
#19 - 3 november 2010 15:18
Hallander skrev:
Senaste vattenbytet jag gjorde på 25% gick tempen från 26 till 20, verka som om dem inte gilla det, kanske blev en för kraftig nedsänkning ? Eller det kanske bara jag som tyckte det var för mycket ?

Fiskarna kanske tycker det är ok med 20grader, men för att sänka tempen så mycket med ett 25%-igt byte innebär ju att det nya vattnet som skickades i karet måste varit betydligt kallare och simmar fiskarna in i det innan det blandats runt ordentligt så kanske det inte är så trevligt. Testa själv om du står i duschen och skruva om till bara kallvatten ;)
#20 - 3 november 2010 15:26
Jag tror det också haha, men dem höll sig nere vid botten. Nja det där testet vill inte jag prova haha !
#21 - 4 november 2010 10:22
Alla kanske förstår nu att det innebär en stor risk att byta med iskallt vatten, visst kan det funka om man inte byter för mycket men nyttan av det jämfört med tempererat vatten är inte försvarbart!
#22 - 4 november 2010 10:56
Tycker det låter märkligt 3000 fiskar kan ju knappast gå i samma akvarium? Och om man nu bytt 90 % med kallt i kar nr 1, 2 ,3 etc så borde man ju märkt att något är fel där. När jag av misstag körde på med för kallt vatten en gång så blev det ett liv Det small ordentligt i täckglas när fisken försökte hoppa ur.
Nä frågan är om det inte hänt något annat ???
#23 - 4 november 2010 11:01
han har sin bror som praktikant och kommunen betalar??
Låter som att hans brorsa är retard...

Jag vet jag helt sannslöst puckad när jag säger så... men.
Hans brorsa kanske har praktik som dagverksamhet eller nåt... är inte ovanligt att man gör så
Bilagor:
#24 - 4 november 2010 11:01
han har sin bror som praktikant och kommunen betalar??
Låter som att hans brorsa är retard...

Jag vet jag helt sannslöst puckad när jag säger så... men.
Hans brorsa kanske har praktik som dagverksamhet eller nåt... är inte ovanligt att man gör så
#25 - 4 november 2010 11:02
Ett försök att få ut försäkringspengar? Fiskarna verkar inte direkt vara yngre och säljbara utan många är varianten större och därav mer svårsålda.

* låter en praktikant ta på sig skulden
* praktikanten är ägerens bror, lätt att övertala
* himmla liv över att försäkringen inte täckte det

Bara en svag magkänsla jag har...

Annons