300 L diskus ska bli 720 L

#1 - 19 april 2010 08:52
Japp nu är det klart!!
Jag var inne på akvarieleasing idag i Malmö och kollade på ett 720 L kar som de skulle sälja
Silikonet kändes mjukt och fint.
ca 4 år gammalt, komplett med ljusramp, inklädd ställning och en BTN Amazonasbakgrund http://www.backtonature.se/sweden/bild.html?bild=a200x60b_800.gif

Det finns inbyggt filersystem i bakgrunden, så tanken är att jag ska forsätta köra på det om jag nu förstår mig på hur det fungerar :)

Totalt 3000 kr!!

Hämtar det förhoppningsvis nästa vecka

Nu behöver jag alltså ta reda på lite mer info om hur jag får ett sådant filtersystem att fungera att vad jag behöver för pump till det.
Ska bli spännande detta!!
#2 - 19 april 2010 10:00
Kul! :)

Ett tips... skrota filterlösningen bakom BTN och köp istället ett rejält ytterfilter av typen Eheim 2080 eller motsvarande. Du kommer att tacka dig själv den dag du ska rengöra... ;)
#3 - 19 april 2010 12:21
Ja jag har funderat lite på det också. Men undrar samtidigt hur man sätter in och utsug från ett ytterfilter när man har en sådan bakgrund
#4 - 21 april 2010 04:49
Ska prata med en snickare idag.
Har planer på att snickra ihop en möbel till karet eftersom jag är allergisk mot aluställningar

Tanken är att möbeln ska vara vattentätt. Skulle botten spricka, så rinner vattnet ner i utrymmet undertill och inte ut på golvet.
#5 - 21 april 2010 14:30
Nu har jag pratat med snickaren och bygget ska påbörjas om någon vecka!! så spännande
#6 - 21 april 2010 14:39
Nice ska bli kul o se bilder på det när det är startat sen :)
#7 - 21 april 2010 19:15
Fan vad nice! Bra pris dessutom!!
håller tummarna och så vill jag se bilder! :D
#8 - 21 april 2010 19:18
MissB skrev:
Nu har jag pratat med snickaren och bygget ska påbörjas om någon vecka!! så spännande

Vad blir det för bänk? :) Skivor, reglar, eller?
#9 - 21 april 2010 19:24
Bilder på tomma karet kommer på måndag :)

Hur möbeln blir återstår att se :)

Men tanken är att den ska va snygg och passa in med resten av möblemanget.
#10 - 21 april 2010 20:40
trevligt att du ska köpa det karet :), jobbar på akvarieleasing. synd att du ska skippa alu ställningen. har för mig att det är ställbara fötter på den.

bilder är ett måste när du är klar :). ska du behålla btn-bakgrunden eller den kommer att skrotas?
#11 - 22 april 2010 05:07
macke_fisk skrev:
trevligt att du ska köpa det karet :), jobbar på akvarieleasing. synd att du ska skippa alu ställningen. har för mig att det är ställbara fötter på den.

bilder är ett måste när du är klar :). ska du behålla btn-bakgrunden eller den kommer att skrotas?

Hej!

Jag ska såklart behålla bakgrunden! Den är för snygg för att skrotas.
Tanken är att det ska bli ställbara fötter även på möbeln som ska byggas.
#12 - 22 april 2010 06:09
Ouscazz skrev:
Kul! :)

Ett tips... skrota filterlösningen bakom BTN och köp istället ett rejält ytterfilter av typen Eheim 2080 eller motsvarande. Du kommer att tacka dig själv den dag du ska rengöra... ;)

Visst sätter du ut och insug för ytterfiltret bakom BTN?
#13 - 22 april 2010 10:01
Är sugen på att införskaffa en Fluval Fx5 till det nya karet!
#14 - 22 april 2010 10:36
MissB skrev:
Visst sätter du ut och insug för ytterfiltret bakom BTN?

Japps, utsug plus powerhead bakom så du får bra rörelse på vattnet därbak. Utblås är en smaksak, jag hade strilrör längs ena gaveln i mitt 720L, om du minns hur det såg ut.
#15 - 22 april 2010 12:38
MissB skrev:
Är sugen på att införskaffa en Fluval Fx5 till det nya karet!

Köp ett Eheim 2080 istället, fråga inte varför... bara gör det.. ;)
Bilagor:
#16 - 22 april 2010 13:04
Fick precis samtal från Nissan! bilservice
Där sprack min pumpbudget.......
#17 - 22 april 2010 13:07
MissB skrev:
Fick precis samtal från Nissan! bilservice

Där sprack min pumpbudget.......

Skit i det, bygg en sump med ytavrinning och kör 300l karet som karantänskar och sump under ditt 720 :) då behövs endast filtermaterial och en powerhead ;)

eller tja, du behöver ju borra 2 hål i glaset också
#18 - 22 april 2010 13:13
Fast jag kan ju faktiskt nyttja utrymmet bakom BTN som filter trots alls. tills jag sparat ihop till ett eheim
Dessutom så kan jag köra på mitt nuvarande ytterfilter också samtidigt
Visserligen är det för max 500 L, emn om man samkör med filtrering bakom BTN, så bör det ju fungera
#19 - 22 april 2010 13:46
MissB skrev:
Fast jag kan ju faktiskt nyttja utrymmet bakom BTN som filter trots alls. tills jag sparat ihop till ett eheim

Dessutom så kan jag köra på mitt nuvarande ytterfilter också samtidigt

Visserligen är det för max 500 L, emn om man samkör med filtrering bakom BTN, så bör det ju fungera

Definitivt, det är ju bara att fasa ut biofiltret bakom din BTN när du väl har råd att köpa ett riktigt ytterfilter, och du kan då också köra på samma hål till utblås som du har med nuvarande ytterfilter.
Bilagor:
#20 - 22 april 2010 14:02
Varför fasa ut filtret bakom bakgrunden?
Lägg filtermedium bakom bakgrunden - detta blir ett oslagbart filter. Köp ett Eheim 2080 prof 3 - kostar runt 3 500:-.
2080-filtret har två stycken utsug, det ena placerar du bakom bakgrunden - och drar på så vis vattnet genom filtermediumet. Det andra utsuget placerar du "inne" i karet på konventionellt vis. Då drar du vatten direkt från själva karet till 2080-filtret, och desutom drar du vatten genom filtermediumet bakom bakgrunden - som också passerar 2080-filtret. Du får med andra ord ett formidabelt filtreringssystem.
Om du vill sätta extra rotation på vattnet genom/bakom bakgrunden så kan du ju addera en lagom pumpskalle bakom bakgrunden och låta denna pumpa ut vatten genom en slang, i karet. Exakt så här gjorde jag i mitt 960 - och det funkade i 4 år utan att jag behövde rensa bakom bakgrunden överhuvudtaget - jag tror det hade funkat 4 år till - om nu inte karet hade lagts ner...
:)
#21 - 22 april 2010 14:16
Tack för tipset.

Men skulle det inte räcka att sätta ett pumphuvud som drar in vatten genom filtermedian och sedan ett pumphuvud som strömmar ut det sen igen. Hoppas ni förstår mig

En pump på högersida och en på vänster sida borde väl fungera?
#22 - 22 april 2010 14:20
MaxB skrev:
Varför fasa ut filtret bakom bakgrunden?

Lägg filtermedium bakom bakgrunden - detta blir ett oslagbart filter. Köp ett Eheim 2080 prof 3 - kostar runt 3 500:-.

2080-filtret har två stycken utsug, det ena placerar du bakom bakgrunden - och drar på så vis vattnet genom filtermediumet. Det andra utsuget placerar du "inne" i karet på konventionellt vis. Då drar du vatten direkt från själva karet till 2080-filtret, och desutom drar du vatten genom filtermediumet bakom bakgrunden - som också passerar 2080-filtret. Du får med andra ord ett formidabelt filtreringssystem.

Om du vill sätta extra rotation på vattnet genom/bakom bakgrunden så kan du ju addera en lagom pumpskalle bakom bakgrunden och låta denna pumpa ut vatten genom en slang, i karet. Exakt så här gjorde jag i mitt 960 - och det funkade i 4 år utan att jag behövde rensa bakom bakgrunden överhuvudtaget - jag tror det hade funkat 4 år till - om nu inte karet hade lagts ner...

du har helt rätt max, tänkte faktiskt aldrig så långt. så fast i sump tankar för tillfället.
#23 - 22 april 2010 14:30
MissB skrev:
Tack för tipset.

Men skulle det inte räcka att sätta ett pumphuvud som drar in vatten genom filtermedian och sedan ett pumphuvud som strömmar ut det sen igen. Hoppas ni förstår mig

En pump på högersida och en på vänster sida borde väl fungera?

Fotografera baksidan av karet så är det lättare att se hur de har tänkt. Tycker väl att det borde räcka med ett kraftigt pumphuvud på utblåssidan som drar vattnet genom filtermaterialet.
#24 - 22 april 2010 14:53
Ouscazz skrev:
Fotografera baksidan av karet så är det lättare att se hur de har tänkt. Tycker väl att det borde räcka med ett kraftigt pumphuvud på utblåssidan som drar vattnet genom filtermaterialet.

Det är ju så det är uppbyggt idag så att säga. Och det blir väl så jag kommer att ha det tills jag får råd med värstingen :)
#25 - 22 april 2010 14:58
Bild kommer på måndag :)
#26 - 22 april 2010 16:41
Precis som Ouscazz-Mats säger, det räcker med en kraftigare pumpskalle på ena sidan av bakgrunden - som drar vattnet genom filtret på baksidan av bakgrunden. På andra sidan har du några raster där vattnet går in. På detta sätt får du ett megafilter som du i princip aldrig behöver bekymra dig om.
Varför jag gjorde som jag gjorde var att det råkade finnas två utsug på det Eheimfilter som jag köpte - och som det egentligen inte var meningen att jag skulle ha till det karet. Den första tiden när jag skaffat 960-karet körde jag enbart med en kraftig pumpskalle och filtermedia bakom bakgrunden - funkade hur bra som helst!:)
#28 - 22 april 2010 17:00
Ouscazz skrev:

Jappedoodelidoo - dessa är sinnesrubbat bra och dessutom i princip helt käfttysta!

Sedan kan jag tillägga en liten detalj för de som undrar om det inte blir lite obalans i "kretsloppet" mellan insuget via rasterna på ena sidan på bakgrunden - och utblåset på andra sidan. Om man känner att man vill ha insug, liksom på båda sidorna i karet, så sätter man bara raster där man vill ha dom och placerar pumpskallen i mitten bakom bakgrunden så blir det, så att säga, en dubbel genomströmning genom filtermediat, från båda hållen... och nej, jag har inte tullat på barskåpet... ännu. Ser att jag kanske förklarar lite omständigt... Sorry![:o]
#29 - 23 april 2010 12:22
Tackar för era tips. Det är guld värt.
Jag får ta en riktig funderare och jag är så jäkla osäker på hur jag ska placera samt installera en cirk pump om jag kör filtreringen bakom BTN.

Sen är jag på jakt efter en massa växter nu också, men de flesta butiker har så tråkigt utbud och är även ganska dyra tyvärr.
#30 - 23 april 2010 22:21
MissB skrev:
Tackar för era tips. Det är guld värt.

Jag får ta en riktig funderare och jag är så jäkla osäker på hur jag ska placera samt installera en cirk pump om jag kör filtreringen bakom BTN.

Sen är jag på jakt efter en massa växter nu också, men de flesta butiker har så tråkigt utbud och är även ganska dyra tyvärr.

Hmmm... Varför är du osäker på placeringen och installeringen av pumpskallen bakom bakgrunden? Det finns ju liksom inte så många alternativ... om man säger så...
Var vill du ha rasterna - på ena sidan, eller kanske på båda? Då finns det två alternativ att välja mellan. Beskriv hur du vill ha det och kanske ta en bild - så kan jag och andra här hjälpa dig omedelbart till en lösning som kommer att funka perfekt!:)
#31 - 24 april 2010 15:36
Vad jag kunde se när jag va o kollade på karet, så fanns det redan raster färdiga på var sida.
Men jag får ju kolla mer noga på måndag och återkommer med bilder då :)
#32 - 26 april 2010 15:03
Sådärja, då va karet levererat :)

Det földje med 4st powerheads som fortfarande sitter ikopplade med slangar till utblåsen.
Bakom sitter det fortfarande kvar filtermassa och ligger även lite biobollar.

Här har vi lite bilder
#33 - 26 april 2010 15:23
ser ut och bli bra:)
#34 - 26 april 2010 16:46
Ålrajt, raster på båda sidorna. Då är frågan var pumpskallarna sitter placerade - i mitten baktill eller ovanför rasterna? Tricket är att man vill ha god genomströmning genom filtermediat bakom bakgrunden, och därför borde skallen/skallarna sitta så långt från rasterna som möjligt, för att dra så mycket vatten som det går genom filtermediat. Man kan ju i detta fallet placera skallarna någonstans i mittenregionen, men låta vattnet strömma ut via slangarna ovanför rasterna. Det är kanske så det är designat redan...?
För övrigt ser det jättetrvligt ut med bakgrunden - kommer att bli jättefint!:)
#35 - 26 april 2010 16:53
Super fint med bakgrunden!!! Ska bli jätte häftigt att de när växterna dimper ner! :D
#36 - 26 april 2010 19:22
Tack tack :)

Pumpskallarna hänger just nu i slangarna, men jag har kollat placeringen och de hamnar mellan rasterna och utblåsen.
#37 - 27 april 2010 06:53
MissB skrev:
Tack tack :)

Pumpskallarna hänger just nu i slangarna, men jag har kollat placeringen och de hamnar mellan rasterna och utblåsen.

Ja, där kanske de inte gör meganytta precis... du får en kort cirkulation - vattnet åker in i rastret och ganska snabbt ut genom skallen straxt ovanför.
Kolla om du kan placera skallarna mer i mitten och dra nya, längre utloppsslangar till utblåspunkterna, så får du mer cirkulation genom hela filtret bakom bakgrunden.
#38 - 27 april 2010 16:57
Fin fint, kladdat med silikonet ;). Släng på lite mer och sen sand som matchar bakgrunden så blir det ännu bättre.
#39 - 5 maj 2010 09:09
Lite uppdatering!
Möbeln lägger vi på is, det blir för stort projekt och ganska kostsamt

Däremot överraskade min sambo mig med en sådan här [COLOR=#0000ff]http://www.imazo.se/images/prodimages/400/111.1450.jpg[/COLOR]

som han beställt samt ett fluval Fx5 ytterfilter.

Det börjar närma sig nu :)
#40 - 5 maj 2010 15:25
MissB skrev:
Lite uppdatering!

Möbeln lägger vi på is, det blir för stort projekt och ganska kostsamt

Däremot överraskade min sambo mig med en sådan här [COLOR=#0000ff]http://www.imazo.se/images/prodimages/400/111.1450.jpg[/COLOR]

som han beställt samt ett fluval Fx5 ytterfilter.

Det börjar närma sig nu :)

Har samma bänk och gillar den. Synd bara att fx5an inte går in i den:P
#41 - 5 maj 2010 18:33
stigson skrev:
Har samma bänk och gillar den. Synd bara att fx5an inte går in i den:P

Hehe nä det är synd, hade inte räknat med det heller med tanke på hur stor den är :)
Bilagor:
#42 - 5 maj 2010 18:42
Mer bilder:)
#43 - 5 maj 2010 18:55
Finns inte så mycket att ta bilder på just nu. Karet står tomt i väntan på bänken.
Sen jävlar ska det inredas :P
Bilagor:
#44 - 27 juli 2010 06:31
Hej!
Nu var det ett bra tag sedan jag skrev i min tråd. Slarvigt av mig ja
Det har iaf hänt en hel del. Nya diskusar och lite annat smått och gott.
4 st lekpar har det blivit av det hela också :)

Här är iaf lite bilder på det hela
[ATTACH=CONFIG]35762[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]35763[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]35764[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]35765[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]35766[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]35767[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]35768[/ATTACH]
#45 - 27 juli 2010 06:44
Snyggt!
Fina Discusar skulle man kunna få se nån helkarsbild?
har inte läst hela tråden riktigt, hur löste du det med filter? kör du powerheads bakom bakrunden?
#46 - 27 juli 2010 07:05
Tack :)
Jag har på en Fluval Fx5, och sen har jag powerheads för cirkulationen. Denna lösningen fungerar kanon för mig.
Fluvalen är tyst och sköter sig fint.

får ta en helbild när det är mörkt ute. För mycket reflektioner i karet från fönsterna annars
#47 - 27 juli 2010 07:09
Lite mer

I munnen på en L 190
[ATTACH=CONFIG]35769[/ATTACH]

L 200 ca 10 cm
[ATTACH=CONFIG]35770[/ATTACH]
#48 - 27 juli 2010 07:37
Snyggt kar!
Håller själv på att starta upp ett 720, fast med malawi =)
#49 - 27 juli 2010 11:49
Vad har du för malar? :)
Bilagor:
#50 - 27 juli 2010 11:56
Den röda fläckiga duskusen var riktigt läker! Fint kar. :)
#51 - 27 juli 2010 11:59
pontulf skrev:
Vad har du för malar? :)

L 128
L 183
L 190
L 200
L 333
L 168

Har säkert glömt någon :)
#52 - 27 juli 2010 12:00
Den röda fläckiga duskusen var riktigt läker! Fint kar. :)

Ja den är fin, ska försöka hitta en partner till henne också
Det är en Pigeon blood blue :)
#53 - 27 juli 2010 12:09
Va mycket rött det var i den. Hanen jag har är mycket blåare. Rätt intressant det där med hur olika teckningen kan vara :)
#54 - 27 juli 2010 12:18
Faltaren skrev:
Va mycket rött det var i den. Hanen jag har är mycket blåare. Rätt intressant det där med hur olika teckningen kan vara :)

Min är ganska ung ännu, den har inte färgat ut :)
#55 - 27 juli 2010 19:51
LÄCKRA firrar! XD Särskilt malarna, men jag dreglar också efter en bild på hela karet nu när du frestat oss med småbitar. ^^
#56 - 27 juli 2010 20:17
Pickles skrev:
LÄCKRA firrar! XD Särskilt malarna, men jag dreglar också efter en bild på hela karet nu när du frestat oss med småbitar. ^^

L200 var inte fy skam! :D
#57 - 27 juli 2010 21:01
De hade en Grym L200 inne på akvariecenter i Luleå när jag kikade in där senast. Var tvungen att smälla mig själv på fingrarna och mässa "Asien, asien, asien, asien.." femhundra gånger för att kunna lämna affärn utan att ta med den i en påse. XD

Annons