30 liters kar..

#1 - 4 april 2007 18:07
Jag vill ha lite förslag vad jag kan ha i mitt sex kantiga lilla 30 literskar?

:)
#2 - 4 april 2007 18:08
räkor....eller varför inte endlers guppy
#3 - 4 april 2007 18:24
Jaa, jag har faktiskt funderat på endlers... hur måna ska man ha utav dom dåå??
Räkor...blir inte de lite lite för dom.. de är ju inte så stor bottenyta...?
#4 - 4 april 2007 18:51
Nästan alla mina killiburkar är under 20 liter i storlek.
När jag hade Endlers i ett välbevuxet 14 liters tror jag nog det var ett 100-tal i burken när jag rev den....
#5 - 4 april 2007 19:05
Kampfiskhane med två-tre honor. Och massa växter.
#6 - 5 april 2007 11:51
Köp 3-6 endlers, de blir fler. Och kanske ett par räkor av någon av de små sorterna som algätare.

Inga kampfiskar med kampfiskhonor. De behöver mer utrymme, hanen kan gå väldigt hårt åt honorna om de iten kan gömma sig.
#7 - 5 april 2007 18:31
Okeeej... Vilka räksorter rekomenderar ni dåå? :)
SKulel de gå att bara ha en kampfiskhane, men någgra endelrs elelr blir de för mkt?...
#8 - 6 april 2007 16:53
Kampfisk ihop med guppys/endlers är inte alltid en bra kombination. Vissa kamphanar kan reagera på långa fenor som darrar och sätta iväg för att ha ihjäl "rivalerna".
Kampfiskar är dock en av de fiskar som har väldigt stark personlighet. Det är inte säkert att hanen skulle reagera...du kan hoppas att du får tag i en som fattar att han inte har några rivaler.
#9 - 6 april 2007 17:18
Okeej.. men då är de dumt och chansa... men jag kan väl ha en kampis i mitt 112 l med bara platys? och enbart ha endlers i de lilla...
Men jag funderar över räkorna.. någon speciell sort ni rekommenderar?
#10 - 6 april 2007 18:05
Wilmis skrev:
Okeej.. men då är de dumt och chansa... men jag kan väl ha en kampis i mitt 112 l med bara platys? och enbart ha endlers i de lilla...

Men jag funderar över räkorna.. någon speciell sort ni rekommenderar?

de snyggaste är CR men hur de är att ha vet jag inget om.
jag tycker att körsbär är lätta (de gamla honorna får en snygg röd färg, se bild)
WP är också fina men de kan vara svåra att se om du inte har väldigt mörkt bottenlager.
jag köpte biräkor men alla dog:( , vet inte om de är svårare än de andra sorterna
#11 - 6 april 2007 18:50
jag har Amano räkor i mitt 9 L :D dom är väldigt lustiga att se på! sitter gärna på glaset! :p rekomenderar dom men dom har inte så fiin färg,,
#12 - 6 april 2007 19:27
cherry är ganska o om man får dom att överleva:-(
amano är tråkiga både i färg och sällskapmässigt.
varför inte en mountain rock? trevliga räkor men va försiktig med dom när dom bytt skal, inget vattenbyte å grötande första veckan.
#13 - 6 april 2007 19:31
varför ska man va försiktigt då polysperma`?
#14 - 7 april 2007 18:59
_Lena_ skrev:
Inga kampfiskar med kampfiskhonor. De behöver mer utrymme, hanen kan gå väldigt hårt åt honorna om de iten kan gömma sig.

Varför tror du jag skrev med massor av växter? Har haft kampfiskhane med fyra honor i ett 37 liters, med gömställen och växter. Gick jättefint.
#15 - 8 april 2007 07:44
varg skrev:
Varför tror du jag skrev med massor av växter? Har haft kampfiskhane med fyra honor i ett 37 liters, med gömställen och växter. Gick jättefint.

I ett 37 liters :eek: , det låter inget vidare snällt.
Jag vill att mina fiskar ska ha det bra (så gott det går i ett kar) men att ha 5 kampisar i ett så litet kar är djurplågeri [:(!] fyyyyy
#16 - 8 april 2007 10:09
rödtoppen skrev:
I ett 37 liters :eek: , det låter inget vidare snällt.

Jag vill att mina fiskar ska ha det bra (så gott det går i ett kar) men att ha 5 kampisar i ett så litet kar är djurplågeri [:(!] fyyyyy

Ja, oj nu kan jag inte sova om nätterna. Fy mig.
#17 - 8 april 2007 10:26
Varför inte Dvärgtandkarpar, Heterandria formosa. Lagom stora, trivs i mindre kar och ynglar inte av sig så snabbt.

Endlers får så mycket yngel att de ganska snart blir för många.

Ihop med Dvärgtandkarparna kan du ha någon räka. Dvärgarna jagar visserligen räkynglen, men med en rejäl rugge javamossa, så blir där alltid några kvar.

Kan nästan vara en fördel om inte alla räkyngel av framför allt körsbär överlever i ett mindre kar. De ynglar annars av sig så snabbt, att där lätt blir överbefolkning bland räkorna.

Några vackra röda posthornssnäckor och bilden är komplett.

MVH/Anita
#18 - 8 april 2007 10:40
varg skrev:
Ja, oj nu kan jag inte sova om nätterna. Fy mig.

jasså du tycker det är kul vaah?? herre jesus stackars dina fiskar!! [:(!] [:-13] skulle inte vilja vara dom!!
#19 - 8 april 2007 13:52
Går de bra att ha bara räkor i karet? Hur många ska man i sånna fall ha?
#20 - 9 april 2007 17:08
Amanda321 skrev:
jasså du tycker det är kul vaah?? herre jesus stackars dina fiskar!! [:(!] [:-13] skulle inte vilja vara dom!!

Nä, kan jag tänka mig för det var ett par år sen och de dog i samband med flytt.
#21 - 10 april 2007 11:42
Går de bra att ha bara räkor i karet? Hur många ska man i sånna fall ha?
#22 - 11 april 2007 16:03
vilken sorts räkor?
Om det är körsbär, WP, CR eller Biräkor så börja med 10st
#23 - 11 april 2007 20:02
rödtoppen skrev:
vilken sorts räkor?

Om det är körsbär, WP, CR eller Biräkor så börja med 10st

Jag hade nog tänkt mig Körsbär, jag har fått en uppfattning om att de är lättast att ha, är nybörjare...
#24 - 12 april 2007 14:41
Börja då med 10st, för då kan man nästan vara säker på att få både honor och hanar.
Jag köpte mina av Birgitta W här på zoopet (bara ca 10 kr/st)
#25 - 12 april 2007 20:00
Okeej, tack så mycket :)
Är det någon som vet någon bra affär som säljer räkor runt sthlm o Uppsala området?
Eller kanske nån privat person?

Annons