30 liters, fiskbestånd?

#1 - 11 december 2004 16:55
Inköpt; 30 liters http://www.aquarian.com/cgi-bin/trans.pl/fr/products/rena_range/rena_kid_maxi_light.shtml

Till; Min son snart 4

ideer: Guppy/svärdbärare? liten ancistrus som sedan får gå över i ett annat kar när han blir för stor.

tips och ide?
#2 - 11 december 2004 17:47
Några bilbukar, kanske?
Har inga egna erfarenheter, men har hört att barn brukar gilla dem. Ett stim corydoras får liv i akvariet...
#3 - 11 december 2004 17:49
jag har så lite bottenyta att jag är tveksam på coryodas, just guppy och svärdbärare vler ajag emallan eftersom de är ltie roliga på så satt att de får avkomma
#4 - 11 december 2004 17:54
Svärdbärare blir nog för stora för ett 30L... guppy äter ju sina yngel o d kan ju vara lite ledsamt för en 4 åring, köp endlers så slipper du förklara varför fiskarna är så "grymma", eftersom d inte äter sina yngel, o inga andra yngel heller för den delen.
D e bra o börja tidigt :P
#5 - 11 december 2004 18:04
Endlers guppy och skyddande växtlighet kommer att ge ännu mer Endlers guppy med tiden - alltid skoj för vilken ålder somhelst.
EDIT: Nästan alla har väl startat med guppy....
#6 - 11 december 2004 18:19
hej Ladytiera!

hm ett litet stim med pygme-kardinafiskar? Minns inte riktigt namnet på dem, men du kan ju söka här på forumet för jag vet att jag sett en tråd om dessa rätt nyglien. Har hört att typ 10 såna i ett 25l funkar perfekt, då med rätt mycket växter tror jag. Det vore väl kul?! Tycker så synd om guppyhanarna som måste simma med den där tunga stjärten..

Kardinalerna kan, vad jag förstått, yngla av sig också om det är tät växtlighet..

och slutligen; varför kan inte jag få akvarium av mina föräldrar?! :)
#7 - 11 december 2004 18:49
sökte lite på forumet och hittade:

"...Microrasboror, boraras brigittae eller boraras urpothalmoides" heter dom

hittade dessa bilder på akvarieguiden http://www.djurportalen.nu/artarkiv.php?go=info&id=336

lycka till!
#8 - 11 december 2004 19:04
Jag skulle nog satsa på endlers om jag var du :) De är roliga att se på och hannarna är jättesöta =D
#9 - 11 december 2004 19:24
endlers? vet bara ur vanliga guppy's ser ut är det sådana? *förvirrad*

har bara en liten akvarieaffär, så ska se vilka de har inne.

att de äter ynglen är inga probblem, att sonen får se på dett "naturliga urvalet" är bara bra, och jag ska förklara för honom varför och hur.
#10 - 12 december 2004 08:05
Här en länk:
http://www.timstropicals.com/Inventory/Livebearer/EndlerInfo.asp
Men enligt min och många andras uppfattning rör det sej om guppies.
Endlers är mer som guppies var på 1960-talet.
Samma betenden
Och Endlers-honorna ser ut som ursprungliga guppy-honor skall göra.
#11 - 12 december 2004 08:37
citat lenis3

hm ett litet stim med pygme-kardinafiskar? Minns inte riktigt namnet på dem, men du kan ju söka här på forumet för jag vet att jag sett en tråd om dessa rätt nyglien.

Den mindre kardinalfisken heter Tanichthys micagemmae

Guy
#12 - 12 december 2004 10:21
3 kampfiskar vore snyggt och lagom... De lär leka på rätt fint också (har själv ett 30-liters med 2 st som leker oavbrutet =) Lycka till!
#13 - 12 december 2004 15:17
ska till en kille min svärfar känenr han odlar visst, har runt 800 akvarier, ska se vad han har, endlers låter spännande.
#14 - 12 december 2004 17:55
30 liter är på tok för litet för svärdbärare. På zoopets infosida om svärdbärare står det att akvariet måste vara på MINST 60 liter (http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=37) och för guppy MINST 40 liter. (http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=34).

Sen håller med lenis3 vad gäller guppyhanarna. Tycker det är sjukt med sönderavlade djur. Pygmé-kardinafiskar eller killifiskar skulle gå. Kan ingenting om endlers guppy men tyckte de såg fina ut.

#15 - 12 december 2004 18:34
Om Kjell Fohrman verkligen tror att guppies behöver minst 40 liter så [:-20][:-20][:-20]
Signing off /[:-39]
#16 - 12 december 2004 18:37
sk ainte ha kampfiskar där, jag hhar sett dem och de är så pass stora (i förhållande till akvariet) att jag inte vill ha dem i mitt lilla, de ska må bra, inte bara se fina ut.
#17 - 12 december 2004 19:18
<font face="Arial"></font id="Arial"><font size="4"></font id="size4"><font color="blue"></font id="blue"> man kan alltid ha bara en kamfisk hane (eftersom dom har finare honor än tjjerna någte neontetror e också fint
#18 - 12 december 2004 22:09
Endlers guppi eller "vildform" av vanlig guppi, har ett gäng som är som Endlers i format men lite mer färg och annan teckning än dem, kampfiskhane (jodå, det går bra, de är inte lika aktiva som andra fiskar utan rör sig relativt sävligt), hona/honor till hannen är väl inte lika självklart, då skulle jag nog vilja ha ett större akvarium alt. ett akvarium till dit man kunde flytta honan/honorna emellanåt för att de skulle kunna få en vilopaus.
#19 - 15 december 2004 13:22
Jag hade nog satsat på guppy. Jag har vanliga och är nu inne på 4 generationen. Hanarna är fina och de är fredlig och orädda. Nafsar i fingrarna.
#20 - 15 december 2004 14:41
Hej

Undrar var du köpt din maxi light och vad du fick ge. Djurmagasinet har erbjudande nu inkl pump mm: 795kr

Bra el dåligt pris
Mv.SOlen

Ps kampfisk hane olämpligt då det är spegelglas i bakrutan Ds
#21 - 19 december 2004 19:01
jag hade nog satsat på nån/några kampfisk/ar. men inte fler än en hane.
#22 - 19 december 2004 20:43
Jag skulle inte ta kampfisk. Lite för litet akvarium.
Guppies är bra, svärdbärare för stora. Vill ha stort akvarium för att hanarna skall kunna "dansa" för honorna (det går SNABBT).

Pansarmalar blir för stora, men däremot anamoräkor skulle nog vara roligt att ha. Två-tre stycken skulle nog vara lagom. De äter allt som ligger still, och är jättebra på att hålla tillbaka alger.

Så detta skulle jag skaffa.
2 guppiehanar
4 guppiehonor
3 Anamoräkor

Mycket växter (Javaormbunke och javamossa för att bra åt ynglen samt någon anubias)
#23 - 19 december 2004 20:51
Jag skulle kunna gissa på att kjell skrivit 40 Liter för att det är mer optimalt om man är nybörjare och vill ha ett litet "stim" med kampfiskar men vad vet jag. De som vill och vet vad de gör klarar kanske utan problem att hålla dem i betydligt mindre kar och behöver kanske inte heller tolka artbeskrivningarna på samma sätt (om de nu vet vad de gör).

Bara en liten tanke på kvällskvisten.
#24 - 19 december 2004 21:29
grabbar, tack för tipsen, men tråden är gammal och jag har redan skaffat fisk till den ;) det ser ni i min underskrift.

Annons