Mitt intresse för akvarium går i vågor, därav är jag inte lika aktiv som de flesta andra här inne är.
Jag har inga guldfiskar i mitt akvarie, har aldrig haft, inga slöjstjärtar eller sådana stora fiskar längre. Det är några få guppies och tetror som får gästa mitt akvarium idag. Som jag förstått är det inte djurplågeri, men jag har haft fel förut..
jag tackar för trollspekulationerna, det är lite oschysst men jag förstår dom. Ja jag har en tendens att inte bry mig om folk som är otrevliga och spydiga och jag har då valt att inte kommentera eller ens läsa era inlägg.. Där av ytterligare en anledning till min frånvaro.
Hoppas jag inte blir kallad oseriös mer, även om jag inte är lika seriösa som vissa andra är här inne.. men inte betyder det att jag är djurplågare.. Jisses! jag behöver inte förklara mig eller be om ursäkt för den jag är.
Ojojoj, du frågar och får trevliga, välformulerade svar. Men de är tydligen otrevliga och spydiga! Varför? För att alla skrev att det du ville var fel ur djurskyddssynpunkt? Varför då ställa frågan alls? Klart att folk tycker du är provocerande då. Det finns många fler trådar än din som ställer ungefär samma fråga, och ta dig du lite tid att läsa dem, så får du se att det finns andra sätt än ditt att reagera på de svar man får.
Det handlar ju inte om hur "seriös" man är som akvarist om du med det menar hur mycket tid man lägger ner på sin hobby, utan den inställning man har till de djur som valt att ta in i sitt hem och därmed tagit ansvar för.
Jag är inte heller ute efter att odla fiskar, jag tycker också att det är fint med en rogivande färgklick i rummet, men det betyder ju inte att jag inte tar ansvar för och sköter de fiskar jag har. Jag har valt fiskar efter den akvariestorlek jag ha plats för, även om det har inneburit att jag fått avstå från fiskar jag mycket gärna vill ha. Det är att vara seriös, det.
Dessutom, du skriver att du inte har haft slöjstjärtar i ditt akvarium, men 2009-01-02 skrev du ju att du hade två slöjstjärtar i karet. I en tråd från 2006 som du plockat upp om albino klogrodor skriver du idag att din klogroda åt upp fenorna på din slöjstjärt som dog efter ett par dagar. Att trots de varningar du fick om det olämpliga i att ha endera djur i 30 liter, än mindre alla så gjorde du det. Det är att vara oseriös, det!!
Det är ingen skam att ta till sig goda råd och tänka om, det är att vara mogen och ansvarstagande. Och ja, seriös. Det är ju inte så att ingen av oss som svarar har gjort misstag eller rena dumheter. Men på Zoopet finns så mycket samlad kunskap och så många erfarenheter att dra nytta av, att man inte behöver göra alla själv för att lära sig något.
Så återkom gärna med fler fråor, det kan nog hända att folk inte har gett upp hoppet om dig, utan delar med sig av det de vet. Och tar du till dig den kunskapen, ja du kommer du bli betraktad som seriös!!