30 l räk/växt akvarium

#1 - 28 februari 2011 09:23
yehey! mitt första "riktiga" projekt, fick ett billigt litet 30l akvarium av en snubbe som odlat alla möjliga fiskar. det är gammalt, men läcker inte. det enda som är fult med det är en liten plastram som är blekt, smält, sprucken och sitter inte ens fast i själva glaset. ena långsidan lossnade igår och det ser bra ut i fogarna - tror ni det är lugnt att ta bort hela ramen? måtten är 50*25*25. det verkar ju som sagt att den inte gör mkt i dagsläget..

har en cirkulationspump som jag har gjort räksäker med nylonstrumpa. ska gå på jakt efter finkornig sand som är billigare än den på djuraffärerna i stan och ha i, sedan köra med kattsand under för växternas skull.

ingredienserna så här långt är:
red moore rot som går från ena sidan till den andra
java mossa som ska lindas på roten
gälört el hornsärv - inte riktigt bestämt mig
körsbärsräkor 5st
red crystal räkor 5st
-el är det bättre med en sort och fler av den?

vill ha någon mer växt men vet ej vilken än.

detta är helt nytt för mig så om ni har tips och råd kasta in dom.
är anmäld till gold (föll för trycket) så snart kommer bilder :)
#2 - 28 februari 2011 10:43
ta du bort ramen. den verkar onödig. + att det är snyggare med helglas-kar.

belysning?

sand kan jag tipsa om julas blästersand. 50:- för 25 kg. bra mycket billigare än i djuraffären. många här på zoopet som använder blästersand. ( inklusive jag)
#3 - 28 februari 2011 11:07
jag har en sänglampa som jag ska sätta på undersidan av en lackhylla som blir över akvariet. den är på max 50w - vill ha det riktigt ljust men hoppas det inte blir för mkt så jag får en grön matta i hela.. det visar sig, hoppas att räkorna är flitiga då:) har inte jula i närheten men ska kolla på några andra byggvaruhus som jag hoppas kan ha ngt liknande. men det är iaf i perfekt prisklass för min plånbok just nu!
#4 - 28 februari 2011 12:09
hornbach har och biltema med. lika billigt ungefär.

du får sköta karet bra. ett litet kar är svårare än ett stort ju. men håll koll på värdena så ska det nog gå bra :)
#5 - 28 februari 2011 12:22
jo jag vet, är lite nervös över den biten:/ men hoppas att vattenbyte en gång i veckan och bra cirkulation ska funka..
#6 - 28 februari 2011 12:39
har jag bara fått för mig eller faktiskt läst ngn stans att räkor kan vara känsliga mot PMDD?
#7 - 28 februari 2011 16:45
Ved jag vet stämmer det sofiemedg, men vet dom som kört med rätt liten dos och det har fungerat bra. Men jag har inte vågat prova med mina räkor.
#8 - 28 februari 2011 16:54
enligt haack så ska iallafall cherry räkor klara PMDD.
skrolla ner så ser du:
http://www.haack.se/pmdd/index.php?option=com_content&view=article&id=27&Itemid=81
#9 - 28 februari 2011 17:25
Står även : EN stor varning dock för Crystal Red räkor dessa är riktigt känsliga för Nitrater och därför rekommenderar jag inte att dessa får PMDD.

Så verkar vara ok med cherrys men inte med crystal red/black.
Jag har dock båda i karet, så pmdd går bort för mig. Så beror ju på vad du ska ha för räkor i ditt kar.
#10 - 28 februari 2011 17:36
det blir red crystal bla så då får jag helt enkelt hoppas växterna trivs iaf. har kattsand under sanden nu så hoppas det gör en liten skillnad för dom som kommer sitta i gruset. tänkte linda javamossa på roten och en sten, växer den fast efter ett tag så man kan ta bort tråden eller flyter den iväg då?
#11 - 28 februari 2011 17:53
Red crystal vill ha lite lägre ph http://www.redbee.se/content.php/24-Crystal-red Javamossan kommer att växa fast! :)
#12 - 1 mars 2011 10:25
toppen! får red crystal räkorna och en tuss mossa på torsdag, men kör igång det andra i em. har haft i sand, rot och sten än så länge och är väl ganska nöjd so far. envis som en get är jag ockå och försökte bära allt från bilen samtidigt, vilket resluterade i en trasig säck blästersand och en halv tappad nagel - gör för**vligt ont för den som inte provat. men är man envis och dumdristig får man ofta betala för det. vill fortfarande ha i ngn mer växt, står mellan anubias och än så länge små vallis.. tycke?
#13 - 1 mars 2011 21:37
Ta båda :) Jag har gjort ett träd med tång som bladverk. http://www.redbee.se/album.php?albumid=117&attachmentid=4621 45 litersakvarie.
#14 - 5 mars 2011 17:42
skit och pannkaka.. allt i hela akvariet har fått ett grått slam över sig. grumligt vatten och ngn beläggning på ytan.. antar att det är kattsanden som spökar men både kattsanden och blästersanden är noga sköljda. nu funderar jag på att ta tag i allt i morgon, skita i kattsanden och börja om. hoppas räkorna klarar sig bara.. :/
#15 - 9 mars 2011 10:53
Skrik och panik nu!! Massor med vitt slem i mrse igen när jag kom. Hela roten va täckt! Och långa slemtrådar hängde från den. Alla växter var också täckta. Har nu tvättat av alla växter och roten igen. Har däremot inte stoppat i roten igen - kan slemmet komma från den? Hade den ju i vatten innan den åkte i akvariet och då blev det inget slem från den. Ngn som vet vad det kan vara? Har aldrig sett ngt liknande. Inte kan det väl komma från snäckorna som också bor i akvariet? Tusen tankar men inga svar.. -hjälp?
#16 - 9 mars 2011 10:58
slemmet kommer från roten. ingen fara. det är inte farligt. det försvinner efter ett par veckor. kommer ofta på nya trägrejjer man lägger i karet.

malar gillar att käka upp det om man nu har malar i karet.
#17 - 9 mars 2011 12:56
Det ser ju för otrevligt ut, beläggningen och lukten kommer den också från roten då? Haraldrig varit. Med om det tidigare som sagt så är lite fundersam. Ja stoppar väl i allt igen då så får vi se om det blir bättre. Har en mal hemma somkanske får följa med hit då. Svårt att sitta stilla och titta på när det ser ut som om någon har loskat i vattnet:/ får knyta fast mig själv el ngt. Haha
Tack för hjälpen.
#18 - 9 mars 2011 12:59
T Å L A M O D! är akvaristens främsta egenskap. taaa det lugnt. det ordnar sig med tiden. det tar tid att få ett kar dit man vill.

tog nästan exakt 1 år att få min SA-kub dit jag ville ha den.
#19 - 9 mars 2011 17:25
hrmf, tur att jag bara är där två dagar i veckan.. annars skulle jag nog pilla sönder det - ska fixa ett trollspö så tiden går fortfort!

Annons