30-l

#1 - 30 september 2007 15:31
Hej! jag har ganska många trådar om mitt 30-L akvarium men det är för det inte finns ett ämne som typ heter: allt eller nästan allt eller nått sånt. Men nu undrade jag att jag har köpt ett yngel akvarium och det var ett bra tagsen jag startade upp ett akvarium! jag har i sand, rot, 3 växter, dopparvärme, pump. och så har det juh klart lyse. allt e i gång och så men hur länge ska man vänta innan man kan släppa i en fisk?? (andra fråger kommer i efterhand hur ni svarar m.m.)
#2 - 30 september 2007 15:35
När du gör ett vattenbyte, ta då det gamla vattnet och ös i det i det nya. Krama gärna ur det gamla filtret i det nya filtret också. Ös i en fisk i det nya akvariet. Låt sedan akvariet stå och snurra i fem-sju dagar och mata bara lite, lite.
Efter de sju dagarna kan du lägga i några fiskar till, men håll också koll på nitrit-värdena. Om du får nitrit, byt 30% av vattnet varje dag, tills det är borta.
#3 - 30 september 2007 15:45
Så jag ska börja med det redan nu? men jag har ett problem.. jag hade inget filter i förra jag hade bara en sån som bubbla? :(
#4 - 30 september 2007 17:59
Om du inte hade något filter i förra får du göra det enda som går, det vill säga att ta lite vatten från det gamla akvariet. I det nya kan du tillsätta uppstart-bakterier som finns i de flesta djuraffärer, så hjälper du nyttobakterierna på traven.

Och följ också rådet att bara släppa i någon enstaka fisk åt gången! På så vis får du en långsam uppstart och tillräckligt många nyttiga bakterier hinner bildas :)

Och en sak till: Gör inte rent filtret i det nya akvariet alls de första 3-4 månaderna. Sedan, om du märker att det är helt fullt med smuts, kan du ta ur själva filter-delen och krama ur den lite i en hink med gammalt akvarievatten, så att den värsta smutsen försvinner. Viktigt att inte göra rent så mycket i början :)

Lycka till!
#5 - 30 september 2007 19:16
Ok! jo jag har följt sakerna det står man ska göra på det dära bakterie sakerna ^^ inom 24 timmar ska jag tydligen släppa i 1 fisk! Men hon i affären sa att om man inte rengör filtret 1 gång i veckan så förstörs motorn? :( hur ska jag göra??
#6 - 30 september 2007 23:09
Amanda321 skrev:
Ok! jo jag har följt sakerna det står man ska göra på det dära bakterie sakerna ^^ inom 24 timmar ska jag tydligen släppa i 1 fisk! Men hon i affären sa att om man inte rengör filtret 1 gång i veckan så förstörs motorn? :( hur ska jag göra??

Det är snicksnack...motorn pajar inte för det. Möjligen kan det bli mindre sprutt.
#7 - 1 oktober 2007 13:03
Ok! :) va bra men det är så svagt redan.. men det ornar sig ! :) jo nu följer jag infon på SERA nitrivec. Har lagt i det och växt näringen: SERA florena och det blåa saken: SERA aqutan
#8 - 1 oktober 2007 13:03
Det står att imorgon ska jag lägga i första fisken. Ska jag lägga i lite vatten från gamla i dag då??
#9 - 1 oktober 2007 14:37
Amanda321 skrev:
Det står att imorgon ska jag lägga i första fisken. Ska jag lägga i lite vatten från gamla i dag då??

Det skadar inte. :)
#10 - 1 oktober 2007 14:45
Amanda321 skrev:
Men hon i affären sa att om man inte rengör filtret 1 gång i veckan så förstörs motorn? :( hur ska jag göra??

En sak som jag lärt mig de gångna månaderna, är att man ska aldrig nöja sig med ett svar eller en förklaring. Säger någon i en affär en sak som du undrar över, gå till nästa affär och fråga. Säger denna motsatt, fråga varför och försök reda ut.
Finns uppenbarligen lika många svar på allt som det finns fisk i världen;) och ibland måste man anstränga sig för att få någon slags "medelsvar".
#11 - 1 oktober 2007 15:41
Hur som helst, har jag väl aldrig hört talas om att en motor förstörs i pumpen om man inte gör ren den varje vecka..

Jag känner en som inte byter vatten på flera månader och när hon rengör filtret i pumpen det vete gudarna..

Själv rengör jag (och dom flesta andra törs jag väl påstå) filtret när flödet på pumpen blivit för dåligt, så det blir dåliga ytrörelser osv..

Ca var 2:a, var 3:e månad blir det ca för min del..
#12 - 1 oktober 2007 15:44
Åh, Jens hade ju redan sagt det ;) Jag missade att hon fått svar på det :)
#13 - 1 oktober 2007 16:28
Ok tack för svaret! :) tyvär har jag ej kunnat leta sten i dag eftersom dåligt väder hela dagen :( men jag får göra det i morgon.
Jo jag undrar eftersom det är 30 L och det kommer att vara yngel i det (guppy, molly yngel) vilken (LITEN) mal kan passa? (en som äter alger):confused:

Såg en väldigt liten i affären men mins inte vad den hette..?
#14 - 1 oktober 2007 20:21
Otocinclus? De är söta, men rätt känsliga, så om du skaffar några sådana, håll bra kvalitet på vattnet. De tycker också om att vara flera.
#15 - 1 oktober 2007 20:47
Hej

Jag har Otocinclus, har ett 39 L. 1 Guppy Hona, 2 Guppy Hanar + 2 st Otocinclus. Har kört dessa sen 20/9. Funkar perfekt. Förutom lite höga Nitirit värden igår. Bytte då 30% vatten. Värderna var klockrena idag. Försöker mata väldigt sparsamt. Var 2-3 dag. Kanske var det pmdd, + första vattenbytet på 50% som ställde till det.

Lycka till.
#16 - 2 oktober 2007 06:21
Rozzi: Bara för att dina Otocinclus har fungerat bra sedan 20/9 betyder inte det att det är tåliga fiskar...

Mitt 110-liters akvarium hade varit igång i 6-7 månader, hade bra värden, massor av alger, jättemycket växter och så vidare. Otocinclusen åt av algerna och fick en rund fin mage, och mådde till synes bra. Den fick även algtabletter som den åt av. Efter 2 veckor dog den plötsligt. Vet många som har liknande erfarenheter.

Vad jag har hört så är otocinclusen vildfångad och många är väldigt stressade och magra i djuraffärerna. De har höga krav på vattenvärden, och då tror jag inte det bara betyder att man inte ska ha nitrit i vattnet, utan vattnet ska vara i princip som i det vilda.

Jag tycker det är dumt att rekommendera Otocinclusen till en nybörjare, det var bara dit jag ville komma. Jag vet att många har otocinclusar som mår bra, men tycker inte den passar som första fisk.

Amanda, lycka till med ditt akvarium!
#17 - 2 oktober 2007 15:19
Ok tack.. vet ej om jag då borde köpa denna mal....? men det är igentligen mitt 3:dje akvarium då jag har ett 150 L och ett 60 L. Men är typ fortfarande nybörjare. :p Kanske finns det några andra förslag på en liten mal?? men ska kolla upp den malen men efter kommentarerna tror jag att jag inte tar den :D:p Men fler förslag? :confused: :D
#18 - 3 oktober 2007 19:02
Men i går släppte jag i första ynglet och nu idag 1! dom verkar trivas jätte bra! ska jag släppa i dag för dag till det är 4-5 st i?
#19 - 3 oktober 2007 22:21
Amanda.
Istället för mal kan du köra med snäckor/räkor.
Dom håller rent och snyggt i akvariet också.
Och är riktigt kul att titta på räkorna när dom går om kring på botten
armarna går konstant från stenarna till munnen.
#20 - 9 november 2007 13:45
Har räkor i det förra yngelakvariet! tänkte att jag kunde ha kuhlii ålar i detta? men dom kanske äter upp ynglena.. men jag har Amano räkor, (6st) Ska jag flytta över dom också?

Annons