30 grader i akvariet !!!- fel på lysrören??

#1 - 23 mars 2003 15:33
Hjälp!!!

Upptäckte till min fasa att det var 30 grader i akvariet!
Termostaten som är kombinerad med värmare verkar funka, är inställd på 24 grader. Den var inte alls varm. Däremot var lysrörsrampen het.
Lysrören 2 st är Sylvana 30 W, det ena står det gro-lux på och det andra aquastar. Rampen är i aluminium. Köpte det beg så jag vet inte hur gammalt det är. Plockade bort en blå skyddsfilm som satt på aluminiumet, trodde det skulle väck, men kanske det var nåt som skulle leda bort värme??? Har jag gjort bort mig alldeles?

Har guramis, kardinaltetror, kilfläcksrasboror o en ancistrus i mitt 250 liters. De verkar iaf må bra vad jag kan se. Tillsatte lite småkallt vattet + öppnade balkongdörren för att sänka temperaturen. Naturligtvis slog jag av lysrören o tog bort rampen.

Nån som vet vad som är fel????
Bilagor:
#2 - 23 mars 2003 15:58
Du får nog prova om termostaten verkligen visar rätt. De brukar inte vara så exakta. Kör den i en hink med vatten (som den ryms helt i) och prova hur varmt vattnet blir. Tänk på att det tar några timmar innan temperaturen hunnit ändra sig.

En annan möjlighet är att vattnet värms upp av lysröret som du säger. Störst är risken om det är ett litet kar. Något fel på lysröret är det sannolikt inte om det lyser.

Skyddsplasten vet jag inte vad den är till för. Inte för att leda bort värme iallafall. (Plast leder inte värme srskilt bra.) Möjligen för att skydda aluminiumet att korrodera.

Peter
#3 - 23 mars 2003 16:24
Eftersom värmaren var kall så är det nog inte den som värmt upp vattnet.

Rampen var het, kanske lysrören var på väg att börja brinna? Det har varit en hel del kondens på täckglasen de senaste dagarna. Har ej heltäckande glas under rampen. Tycker inte att den varit så het tidigare, dessutom har vattnet hållt sig kring 24 grader tills nu.

Tänkte annars att jag skulle sätta nåt under rampen för att få den högre upp.
#4 - 27 mars 2003 11:18
Jag testade värmaren i en hink och det visade sig att den värmde upp vattnet till 27-28 grader fast den var inställd på 24 grader. Nu när jag sänkt inställningen till 21-22 grader så värmer den till 24 gr!

Det lönar sig alltså att kolla upp hur den egentligen funkar!
#5 - 27 mars 2003 12:31
Bra att det ordnade sig för dig.

Absolutvärdet på doppvärmare brukar inte vara att lita på. Men det är konstigt att det ändrat sig för dig. Om jag förstod det rätt så hade du ju använt den tidigare.

Peter

Annons