30 årigt akvarium

#1 - 29 juni 2006 05:28
Min svåger frågade mig om ett akvarium som han skulle få,
det är på 350 liter (tror han).
Frågan:
-Kan man använda ett akvarium som stått 30 år i ett garage, på högkant, utan att silikona om det?
Någon som kan ge oss ett svar här ute på forumet?
Tacksam för alla tankar om ett 30 årigt akvarium!
#2 - 29 juni 2006 06:33
Kolla om silikonet fortfarande har bra vidhäftning mot glaset (inte sitter löst). Sitter silikonet bra är det bara att använda akvariet; sitter det löst får ni skära bort det som är löst och dra på en ny silikonsträng.
#3 - 29 juni 2006 07:27
Tack, då skall jag be honom kolla silikonet.
#4 - 29 juni 2006 07:45
Är siliconet löst skall (bör) man skära bort allt invändigt silicon innan man lägger på nytt eftersom det nya siliconet inte fäster så bra på gammalt.
Glöm inte att avfetta ordentligt innan ni (han) limmar, ren aceton är bra, och att kolla att det är silicon lämpat för akvariebruk.
#5 - 29 juni 2006 07:51
[quote=Karon]Är siliconet löst skall (bör) man skära bort allt invändigt silicon innan man lägger på nytt eftersom det nya siliconet inte fäster så bra på gammalt.
Glöm inte att avfetta ordentligt innan ni (han) limmar, ren aceton är bra, och att kolla att det är silicon lämpat för akvariebruk.[/quote]

Menar du att han skall skära bort allt gammalt silikon först?
#6 - 29 juni 2006 07:52
Hej,

vore jag Er skulle jag utnyttja positionen av akvariet nämligen genom att ställa upp det i våg och sedan fylla det med vatten.

Om fogarna är dåliga vilket är en stor risk så lär det märkas.

Förvånar mig att det är silikon men men, där ser man
#7 - 29 juni 2006 07:54
[quote=Tri-X 400]Hej,

vore jag Er skulle jag utnyttja positionen av akvariet nämligen genom att ställa upp det i våg och sedan fylla det med vatten.

Om fogarna är dåliga vilket är en stor risk så lär det märkas.

Förvånar mig att det är silikon men men, där ser man[/quote]

Vad menar du med
Förvånar mig att det är silikon men men, där ser man?
#8 - 29 juni 2006 08:05
Förut shittade (har ingen aning om stavningen, kanske raven vet) man precis som fönster akvarier, visste inte att silikon funnits så länge.

Det var det jag menade
#9 - 29 juni 2006 08:12
[QUOTE=Tri-X 400]Förut shittade (har ingen aning om stavningen, kanske raven vet) man precis som fönster akvarier, visste inte att silikon funnits så länge.

Det var det jag menade[/QUOTE]

kittade? ahaa.. då lärde man sig något nytt idag med.

Min pappa startade upp sitt gammla 160 liters för ett år sedan.. då hade det stått sedan början av 90talet och inköpt på 70 talet.

Kollade silikonen och körde igång.. funkar perfekt.
#10 - 29 juni 2006 08:15
OK, det var så enkelt, stavningen alltså
#11 - 29 juni 2006 08:23
[quote=Tri-X 400]Förut shittade (har ingen aning om stavningen, kanske raven vet) man precis som fönster akvarier, visste inte att silikon funnits så länge.

Det var det jag menade[/quote]

Ok, då begriper jag!
#12 - 29 juni 2006 10:16
[QUOTE=smilet]Menar du att han skall skära bort allt gammalt silikon först?[/QUOTE]
Det som sitter i hörnen alltså, inte det mellan glasen om det inte är növändigt.
#13 - 29 juni 2006 11:23
Silikon fanns redan på 60-talet! Alltså för över 40-år sedan! Vet tyvärr inte när det kom!
#14 - 29 juni 2006 13:23
[QUOTE=laerni]Silikon fanns redan på 60-talet! Alltså för över 40-år sedan! Vet tyvärr inte när det kom![/QUOTE]
Silikonlimmade akvarier omnändes överhuvudtaget inte i "Akvarium som Hobby" som kom ut 1970. Så jag tror att de kom igång någon gång i början av 1970-talet. De var klar standard 1976 i alla fall.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 29 juni 2006 13:36
[quote=erikthur]Silikonlimmade akvarier omnändes överhuvudtaget inte i "Akvarium som Hobby" som kom ut 1970. Så jag tror att de kom igång någon gång i början av 1970-talet. De var klar standard 1976 i alla fall.[/quote]

Då var nog inte den boken helt uppdaterad - silikon i akvarier kom under 60-talet
#16 - 29 juni 2006 14:40
Ja jag har för mig att jag limmade mitt första helglasakvarium i mitten av 60-talet!
#17 - 29 juni 2006 17:34
I mitten av 60-talet hade jag kittade akvarium och såg aldrig till något något silikonlimmat. Dessutom var "Akvariet som hobby" som i och för sej skrivet av ett gäng (mycket duktiga) danskar (som många akvarieböcker på den tiden) så det tog kanske något år att översätta den till vår nordliga dialekt. Men dom hade knappast missat silikonet om det kom på mitten av 60-talet. Möjligen slutet av 60-talet då...
#18 - 29 juni 2006 17:53
Ja jag är inte så säker! Kollade mina gamla böcker bl.a En dansk "Akvariedekoration, utgiven J Fr Clausens Förlag Köpenhamn 1972"
I den boken beskrivs utförligt limmade akvarium (limmade med silikon)! Det kan mycket väl tänkas att det var i slutet på 60-talet! Minnet kan spela spratt ibland!
#19 - 29 juni 2006 19:36
Japp Jörgen Eggers beskriver hur man konstruerade silikonlimmade akvarier i den boken som även utgavs i Sverige 1974 - Inredning av akvariet.
Eggers skrev även några kapitel i Akvariet Som Hobby

Annons