30-40 liters...vad för fiskar?

#1 - 3 september 2004 21:58
Hej hej!

Jag har precis startat upp (Eller för ca 1 vecka sedan) ett akvarium som är runt 30-40 liter. Jag tänkte ha Kampfiskar där i, men nu när jag läst mer om dom, verkar dom så otroligt svåra.

Vad finns det som jag kan ha i ett 30-40 liters akvarium?

Jag har redan Neoner, Guppy, scalarer, ciklider och svärdbärare i olika akvarium, så några sådana vill jag inte ha... Vad finns det mer? [:-2]

tacksam för svar [:-106]
#2 - 3 september 2004 22:05
Du verkar ju ha en del vana, så en Kampfisk skall du nog klara av.
#3 - 3 september 2004 22:09
Okej... Jo.. jag har ju bara läst här om Kampfiskar.. vad behöver man ha i akvariumet? Om jag vill få yngel, hur ska jag göra då osv osv?
#4 - 4 september 2004 00:45
Inred ett kampfiskakvarium med både grottor och växter som dom kan gömma sig i och smyga runt. Inte alltför stark genomströmning. Börja med att köpa en liten hane och låt honom växa upp i akvariet i ca. ett halvår innan du släpper i några honor, så kommer hanen att äta ur handen från dig. Ge lite extra atmosfär genom att sänka vattennivån 1-2 cm.
#5 - 4 september 2004 15:42
Det är lätt att få dom och yngla men det är svårt att få ynglena att växa upp. Vatten nivån får inte överstiga 15cm, ha mellan 10-15cm. Mata kampfiskarna med tex. röda mygglarver och sedan väntar du tills hannen bygger skumbo och honan sväller upp så det ser ut som att hon svalt en kula. Sedan så lägger du honan och hanen så att dom ser varandra och låter dom vara så aknske 1-3 dagar. Sen tar du en genom skinlig vas eller ett sort glas och lägegr i honan där å lägger sedan i glaset i hanens akvarium, sedan när du ser att honan är redo och fått färger och inte längre sticker från hanen då lägger du i den. Akvariet ska inte innehålla någon sand temperaturen ska vara runt 28 grader och du kan ha plastväxter och krukor så du lätt kan hålla rent i akvariet. Vattnet ska vara helt nytt.
#6 - 4 september 2004 16:33
De är inte speciellt svåra att föda upp. Jag gjorde det på jobbet, och då fick de inte riktig skötsel under helgerna. De växte trotts detta upp till fina fiskar. De fick gå i ett litet akvarium (15-20 l vatten) och fick infusorier, skalade artemia-ägg, moiner och torrfoder. Vattenbyten gjordes flera ggr i veckan. Temperatur strax över 25 grader. Ingen pump hos ynglen.
Kampfiskarna lekte i sällskapsakvarium (hane och 2 honor samt 8 kardinaltetror, 4 anamoräkor samt och ancistrus). Mycket växter och en liten pump. Eftersom det var tjockt med växter i ytan, så hade han ett lugnt hörn att bygga boet i. När ynglen började simma fritt, så flyttade jag över boet till det lilla akvariumet med en djup tallrik. Samt sög ut vatten och yngel som inte var i boet.
Så det gick bra att odla utan något speciellt.

Annons