Är det någon som har köpt en sådan pump på 20 000l/h?
Har ett litet projekt på gång i projekt tråden, fast skulle behöva veta mer om pumpen innan man pungar ut med 3500.
Kanske nån som har till salu?
Vollez skrev:skrev fel....hittade den och jag råkade läsa lite fel. Den klarar 20 000 och ligger runt 450 dollar
Tunze Turbelle Stream Pump 6200
Raketforskaren skrev:Tunze Turbelle är väldigt vanliga, och har väl generellt gott rykte.
När du skriver att pumpen kostar 450 dollar så låter det som att du tänker köpa från USA. Tänk bara på att de kör på 110V nätspänning där.
NiXoN skrev:jag tror du får glömma stream pumpar om du skall lyfta/trycka iväg vatten. Dom kör mycke vatten med lite volt/kraft men har inget tryck som en vanlig pump...
NiXoN skrev:Det gäller streampumpar överlag, seion kan vara lite kraftigare då den är en sk, turbinmodell men då spekulerar jag. Du kommer inte att få så många liter per minut samt så kommer du troligen att skapa vibrationer i pumpen så den krashar.
Vill man prova de hela så är det bara att lägga handen för munstycket på en stream och lyssna.
Men nej dom pumparna är inte till för att driva ytterfilter etc. sen undrar jag lite vart du skulle hitta en slang som passar på utblåset till en turbell?(det är inte nåt litet utblås vi snackar om här)
//NiXoN
NiXoN skrev:Det finns inget insugsrör till streampumpar utan dom brukar ta in vatten genom ett galler runtom hela pumpen. Utloppet är väl kring 6,3 cm i diameter så visst skulle de gå med slang men praktiskt sett vore det väl lite klumpigt.
Hursomhelst om du vill ha standard pumpar kolla in Oceanrunner serien från aquamedic.. Kraftiga stora och billiga men drar el och värmer rätt ordentligt.
Om du har pengar så är deltec och red dragon alternativ (dock endast för extern montering).
//NiXoN
Azur skrev:Mitt tips är att separera cirkulation från filtrering, dvs kör med lågtryckspumpar a la turbelle för att få snurr på vattnet, men ha ett ytterfilter för att sköta filtreringen.
På ytterfiltret kan du även sätta diffusor om du vill ha luftbubblor i vattnet (och det vill du väl i ett fors-kar).