30 000l/h pump

#1 - 13 februari 2008 13:24
Är det någon som har köpt en sådan pump på 20 000l/h?

Har ett litet projekt på gång i projekt tråden, fast skulle behöva veta mer om pumpen innan man pungar ut med 3500.

Kanske nån som har till salu?
#2 - 13 februari 2008 14:09
Vilken pump? Lite märke o så vore bra...

//NiXoN
#3 - 13 februari 2008 14:49
NiXoN skrev:
Vilken pump? Lite märke o så vore bra...

//NiXoN

skrev fel....hittade den och jag råkade läsa lite fel. Den klarar 20 000 och ligger runt 450 dollar

Tunze Turbelle Stream Pump 6200
#4 - 13 februari 2008 16:18
http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=250&sub=0&page=2
En sån antar jag? Är du ute efter puls/wave funktionen? Det är den som höjer priset en del. Turbell pumparna som har ett fixerat flöde (viss hastighet) är riktigt tysta och pålitliga. Pumparna med wave funktion har haft lite problem ibland, dom kan låta en del men det går att reklamera.

Vill du ha en billigare variant så kunde dehär vara ett alternativ 10.000 liter dock. http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=604&sub=0&page=1
Även den har sk. wave funktion om man köper till dosan, grabbarna på triton brukar rekomendera den...

//NiXoN
#5 - 13 februari 2008 16:21
Vollez skrev:
skrev fel....hittade den och jag råkade läsa lite fel. Den klarar 20 000 och ligger runt 450 dollar

Tunze Turbelle Stream Pump 6200

Tunze Turbelle är väldigt vanliga, och har väl generellt gott rykte.

När du skriver att pumpen kostar 450 dollar så låter det som att du tänker köpa från USA. Tänk bara på att de kör på 110V nätspänning där.
#6 - 13 februari 2008 16:36
Tunze Turbelle är väldigt vanliga, och har väl generellt gott rykte.

När du skriver att pumpen kostar 450 dollar så låter det som att du tänker köpa från USA. Tänk bara på att de kör på 110V nätspänning där.

hittade den för 3200 här i sverige nu. Trodde inte 6200 hade kommit till sverige än, därför jag glodde i resten av världen.

Fast den som nixon pratar om har man ju råd och köpa 3st av igentligen för samma pris(behöver inte wave funktion). Det pumpen ska göra är en liten fors i ett lämpligt akvarium. Kan läsa mer om det under "projekt". Så helst skulle jag velat haft en pump som man kan sätta slang på hyffsat lätt.
#7 - 13 februari 2008 18:03
jag tror du får glömma stream pumpar om du skall lyfta/trycka iväg vatten. Dom kör mycke vatten med lite volt/kraft men har inget tryck som en vanlig pump...
#8 - 13 februari 2008 18:12
Som Nixon skriver så är inte Tunze-pumpen alls vad du är ute efter i så fall.
#9 - 13 februari 2008 18:15
NiXoN skrev:
jag tror du får glömma stream pumpar om du skall lyfta/trycka iväg vatten. Dom kör mycke vatten med lite volt/kraft men har inget tryck som en vanlig pump...

Jo iofs de e klart får dom minsta motstånd tex om dom måste suga eller trycka så orkar dom kanske inte? Gäller streampumpar överlag eller? En sån pump skulle aldrig gå och ha tex som en motor i ytterfilter?
#10 - 13 februari 2008 18:45
Det gäller streampumpar överlag, seion kan vara lite kraftigare då den är en sk, turbinmodell men då spekulerar jag. Du kommer inte att få så många liter per minut samt så kommer du troligen att skapa vibrationer i pumpen så den krashar.
Vill man prova de hela så är det bara att lägga handen för munstycket på en stream och lyssna.
Men nej dom pumparna är inte till för att driva ytterfilter etc. sen undrar jag lite vart du skulle hitta en slang som passar på utblåset till en turbell?(det är inte nåt litet utblås vi snackar om här)

//NiXoN
#11 - 13 februari 2008 19:01
NiXoN skrev:
Det gäller streampumpar överlag, seion kan vara lite kraftigare då den är en sk, turbinmodell men då spekulerar jag. Du kommer inte att få så många liter per minut samt så kommer du troligen att skapa vibrationer i pumpen så den krashar.

Vill man prova de hela så är det bara att lägga handen för munstycket på en stream och lyssna.

Men nej dom pumparna är inte till för att driva ytterfilter etc. sen undrar jag lite vart du skulle hitta en slang som passar på utblåset till en turbell?(det är inte nåt litet utblås vi snackar om här)

//NiXoN

Tänkte ha de på insuget till pumpen, dock inget måste. Sen så finns det ju slangar till alla storlekar. Det är nog minsta problemet igentligen. De e just pumpen som strular....jag har ju en 2000l/h i karet nu och de e rätt klent fast det är en vanlig innerfilterpump. Kan ju kolla iofs hur långt upp dom går i skalan. Får köra två eller tre sånna i värsta fall.
#12 - 13 februari 2008 19:31
Det finns inget insugsrör till streampumpar utan dom brukar ta in vatten genom ett galler runtom hela pumpen. Utloppet är väl kring 6,3 cm i diameter så visst skulle de gå med slang men praktiskt sett vore det väl lite klumpigt.

Hursomhelst om du vill ha standard pumpar kolla in Oceanrunner serien från aquamedic.. Kraftiga stora och billiga men drar el och värmer rätt ordentligt.
Om du har pengar så är deltec och red dragon alternativ (dock endast för extern montering).

//NiXoN
#13 - 13 februari 2008 19:50
NiXoN skrev:
Det finns inget insugsrör till streampumpar utan dom brukar ta in vatten genom ett galler runtom hela pumpen. Utloppet är väl kring 6,3 cm i diameter så visst skulle de gå med slang men praktiskt sett vore det väl lite klumpigt.

Hursomhelst om du vill ha standard pumpar kolla in Oceanrunner serien från aquamedic.. Kraftiga stora och billiga men drar el och värmer rätt ordentligt.

Om du har pengar så är deltec och red dragon alternativ (dock endast för extern montering).

//NiXoN

Jo jag såg dom streampumparna....ganska självklart att dom inte klarar av att pumpa så bra igentligen. Dom sätter mer fart på vattnet än vad man kan kalla att pumpa vatten. Såg Aquael Aquajet PFN-10000 verkade ganska hyffsad faktiskt och verkar orka en del. Ska kika på oceanrunner med...
#14 - 13 februari 2008 20:33
Lite O:T : Säg hur kommer det sig att man aldrig hör om IWAKI pumpar här på zoopet? För dyra?

De verkar ha bra rykte på andra ställen.
#15 - 13 februari 2008 23:12
Handlar väl om tillgång service osv...
Då det finns bra och pålitliga pumpar att tillgå direkt så tar man väl dom i första hand.

//NiXoN
#16 - 14 februari 2008 00:19
Mitt tips är att separera cirkulation från filtrering, dvs kör med lågtryckspumpar a la turbelle för att få snurr på vattnet, men ha ett ytterfilter för att sköta filtreringen.
På ytterfiltret kan du även sätta diffusor om du vill ha luftbubblor i vattnet (och det vill du väl i ett fors-kar).
#17 - 14 februari 2008 06:24
Azur skrev:
Mitt tips är att separera cirkulation från filtrering, dvs kör med lågtryckspumpar a la turbelle för att få snurr på vattnet, men ha ett ytterfilter för att sköta filtreringen.

På ytterfiltret kan du även sätta diffusor om du vill ha luftbubblor i vattnet (och det vill du väl i ett fors-kar).

men filter kör jag ett extern sen. Tänkte mest på vad en sån pump klarar. Behöver dock en pump som suger vatten och inte bara får fart på det. Tror min sistnämnda där blir rätt bra faktiskt i värsta fall två sånna.

Annons