3 mm geleboll=corydorasägg?

#1 - 21 februari 2005 21:11
3 mm i diameter, 5 st geleaktiga runda, genomskinliga i periferin sedan gulbruna i i mitten vita..

kan det vara corydorasägg?

vad ska jag göra isåfall?
flytta till ett annat kar?
#2 - 21 februari 2005 22:10
I periferin?? Vad menar du? Jag skulle inte bli förvånad om det var corydoras ägg... eller kanske ändå... Corydoras är väl kända för att äta upp sin egen rom? Kolla in Sonjas zoon:

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=285774

Hon har bilder på ägg och är jätteduktig på att odla corysar. Hon vet säkert.

Mvh /Maria
#3 - 22 februari 2005 08:53
Otroligt bra länk!

Det kan välan vara Cory-ägg men det låter lite med 5. Kanske finns det fler någonannanstans.....
Jag har anaeus-malar. De äter inte sina ägg vad jag sett. Däremot de andra firrarna!
Men då brukar man se att det suttit ägg där.

Nu har jag drygt 40 yngel. Klantade mig förra gången så jag hoppas att det går bättre den här.
#4 - 22 februari 2005 09:19
Av storleken att döma så är det inte Aeneus ägg och det garanterat dessa är inte större än 1-1.5 mm i omkrets...Det finns Corys arter som väl kan prestera storleken du nämner T.ex C. Adolfoi (Adolfi i vanligt tal) C. Burguessi dessa arter lägger nämligen ägg i 2,5-3 mm klassen.
#5 - 22 februari 2005 13:50
[QUOTE=Poseidon]Av storleken att döma så är det inte Aeneus ägg och det garanterat dessa är inte större än 1-1.5 mm i omkrets....[/QUOTE]

Jag funderade på det. Mina ägg var som du beskriver. Men osäker om det kanske fanns andra sorter som lägger större.....
#6 - 22 februari 2005 15:29
Corydorasrom!

[QUOTE=pyri]3 mm i diameter, 5 st geleaktiga runda, genomskinliga i periferin sedan gulbruna i i mitten vita..

kan det vara corydorasägg?

vad ska jag göra isåfall?
flytta till ett annat kar?[/QUOTE]
Vilken sorts corydoras har du i karet där du hittat rom. Var satt den?
Jag har t ex en sort, duplicareus, som lägger rätt stora romkorn men väldigt få åt gången. Deras rom är ca 1-1.5 mm.
Det kan mycket väl finnas mer rom som är gömd eller redan blivit uppäten. Vill du vara lite mer säker på att få yngel bör du flytta rommen till ett litet yngelkar eller liknande med vatten från lekkaret. I nödfall kan man lägga rommen i ett sånt där flytande yngelkar för ungfödare. Men dom måste flyttas så dom går själva sen i alla fall. Det är bra med en luftsten i yngelkaret också även om det kan kläckas utan. Sen kan man ha ett litet skumgummifilter.
#7 - 22 februari 2005 18:18
Deärborta idag...
jag var tvungen att gåoch lägga mig igår... skulle upp och jobba.... :(
det är fläckig pansarmal jag har (paleatus på latin tror jag)
#8 - 24 februari 2005 12:27
hej

varför har du 2 trådar om samma sak?!

skrev i den förra " pyri: kan det inte vara ancistrusägg? de är något oranga."?
#9 - 26 februari 2005 14:34
hej..

för att nån skulle svara snabbt eftersom att jag skulle gå och lägga mig precis när min kille fick syn på äggen...

vet inte om det va ancistrusägg..borde inte hanen ha vaktat dem då?

Annons