3 Frågor

#1 - 29 februari 2004 07:43
1. Är mosaikgurami och mosaiktrådfisk samma sak ?

2. Föder kampfiskar levande eller lägger dom ägg ?

3. Vad är ett skumbo ?
#2 - 29 februari 2004 07:53
Alla dessa frågorna kunde du fått svar via fiskarkivet.

Men, men.....

1. Har kollat runt lite och kan inte hitta något om någon mosaiktrådfisk. Har även kollat i lite böcker jag har och finns inte någon mosaiktrådfisk. Var har du sett det namnet?

2. Kampfisk bygger ett skumbo där honan lägger sina ägg, och sedan befruktar hanen dem.

3. Ett skumbo bygger hanen där det är lugnt och finns flytväxter, men andra ord. Ingen cirk.pump skall vara igåmg och du måste ha flyväxter för att hanen skall kunna bygga sitt skumbo.

Mvh Jesper
#3 - 29 februari 2004 07:55
Svar:

1 aldrig höhrt talas om mosaiktrådfisk, borde kunna vara samma med tanke på de spröt/trådar mosaikguramin har på bröstet

2 lägger ägg

3 där labyrintfiskar (gurami, kampfisk mm) lägger sina ägg, hannen tillverkar dem av växtdelar mm uppe vid ytan.

//steffo
#4 - 29 februari 2004 07:56
du hann före, å svara bättre...

//steffo
#5 - 29 februari 2004 08:48
Hej !

Fråga 1 svar ja.Fråga 2 dom är äggläggare. Ett skumbo byggs av hanen med hjälp av ett sekret som innesluter små luftbubblor.Det behövs inte flytväxter för byggandet,bara en vattenyta som är stilla.
Till Quartex: Kampfiskens ägg,(sjunker), är befruktade innan de spottas upp i boet.Både hane och hona brukar hjälpas åt att plocka upp de sjunkande äggen efter varje parning.
Lycka Till !
#6 - 29 februari 2004 10:01
Haleli -det är lite olika det där, jag hade det stora nöjet att se när mina kampar lekte, och då lade honan den större delen i boet. Hanen plockade upp de som ramlade ned, men den större delen låg redan i boet.

Tjing !

Mvh Jesper
#7 - 29 februari 2004 21:19
Till Quartex; Du menar att honan lade äggen i boet själv utan föregående parning?
och att hanen sedan skulle simma till boet och befrukta de ägg som honan hade lagt dit? Så leker i alla fall inte "Kampfisken" Betta splendens ! Du kanske inte såg hela leken med alla omslingringar och romavgivningar.
Lycka Till !

#8 - 29 februari 2004 21:21
sedan får man ju inte glömma att det faktist finns flera arter av kampfiskar som är munruvare.
#9 - 1 mars 2004 14:22
Munruvare ?
#10 - 1 mars 2004 14:26
ja du vet fiskar som tar befruktade ägg i munnen och "ruvar" på dom? ett exempel är tex. betta macrostaoma men det finns fler arter av munruvande kampfiskar i hela sydostasien. Finns munruvare hos dom flesta labyrintfiskarna.
#11 - 1 mars 2004 14:28
OK. Är det stor chans att läppgurami leker ??? Mina kommer iaf aldrig göra det. dom jagar varann hela tiden
#12 - 1 mars 2004 14:30
ja om dom trivs så ska dom itne vara så svårlekta.
#13 - 1 mars 2004 14:31
Är att de jagar varann ett tecken på att de inte trivs ?
#14 - 1 mars 2004 14:58
gurami par brukar jaga varandra... dom kan nog leka även om dom verkar lite osams.

Mosaiktrådfisk är ett äldre namn för mosaikgurami
#15 - 1 mars 2004 16:00
ok. tack.. Kan man ha öronålar med räkor ?

Annons