3 dog.

#1 - 21 november 2009 14:24
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]200 liter[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Kom hem från jobbet i går och 2 av mina fiskar var döda och en tredje dog senare. 2 marmorgurami och 1 segelfensmolly. Alla 3 har varit med från starten. Har haft akvariet i drygt 3 månader. Har aldrig haft akvarium tidigare. I början dog de någon fisk då och då. Men efter ett tag verkade allt gå bra och jag trodde att allt var som de skulle.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Men för drygt 1,5 månader sedan dog åter flera stycken. Trodde nu att allt var stabilt igen men så blev de här. Då flera dör samtidigt så blir jag fundersam. Har provat med sticka och nitriten höll sej inom gränsområdet. Tog med vatten till djuraffären och dom testade också men allt var ok.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Dom får mat oftast 2 gr. om dagen. Ibland kan ja tycka att jag ger mycket men dom äter upp de på några sekunder.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]I går gjorde jag rent frontrutan från alger, Jag har lite alger men de måste ändå göras ibland. . Använde en sån där gul svamp med sträv grön yta på ena sidan som jag tycker är bra att ta bort alger med. Den var helt ny och oanvänd.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Sköljer alltid av mina händer innan jag håller på med vattnet. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Byter en tredjedel av vattnet varje vecka.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Använder Easy- Life vattenberedning vid vattenbytena.[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Har ett Fluvalfilter U4. Rengör de vänstra filtret ena veckan, de högra andra veckan o.s.v. Då jag sköljer filtren blir sköljvattnet ganska så brunt. [/FONT][/SIZE]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Kan de vara så simpelt att jag matar för mycket? Jag är ju alltid rädd att dom skall få för lite. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]I de akvariet finns:[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]6 små silvrehajar. (5 cm. långa). Jag vet att dom blir stora så småningom.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]5 små koppartetror.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]4 små svärdbärare.[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]2 palettciklider . [/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Och så dom 3 som dog då.[/SIZE][/FONT]
[CENTER]:([/CENTER]
#2 - 21 november 2009 15:33
Svampen som du använt kan vara behandlad med något medel som fiskarna inte tål.
#3 - 21 november 2009 15:44
suzanne.h skrev:
Svampen som du använt kan vara behandlad med något medel som fiskarna inte tål.

Om de var så enkelt vore de bra. Tidsmässigt mellan rengöringen och fiskdöden stämmer ju så bra.

Något bra förslag på vad jag kan använda i stället.
#4 - 21 november 2009 15:55
Köp en skrapa med rakblad, antingen avsedd för akvarium eller för att avlägsna färg från fönsterrutor.
Jag använder den sist nämnda (finns på varuhus bland målarfärg) :)...
#5 - 21 november 2009 15:59
Köp en skrapa med rakblad, antingen avsedd för akvarium eller för att avlägsna färg från fönsterrutor.

Jag använder den sist nämnda (finns på varuhus bland målarfärg) :)...

Eller, för att minimera risken för repor på glaset, en helt vanlig is-skrapa, sån som du skrapar rutorna på bilden med.
#6 - 21 november 2009 16:04
Då köper jag en sådan och använder svamparna till annat. :)
#7 - 21 november 2009 17:10
gör inte rent dina pumpfilter så ofta heller. ENDAST när cirkulationen minskar märkbart och gör då rent dem i gammalt akvarievatten för att behålla så bra balans som möjligt i karet ;)
#8 - 21 november 2009 18:25
icefudge skrev:
gör inte rent dina pumpfilter så ofta heller. ENDAST när cirkulationen minskar märkbart och gör då rent dem i gammalt akvarievatten för att behålla så bra balans som möjligt i karet ;)

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Tack för tipset. Då behöver man inte söla på lika ofta med de.:)[/SIZE][/FONT]
#9 - 26 november 2009 11:04
En till död

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]I går dog ytterliggare en fisk, en silverhaj, 5-6 cm. lång. Har inte använt någon svamp eller liknande att putsa glasen med nu. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Har funderat mera. Kom på att då jag startade akvariet var jag ner till sjön och plockade några fina stenar och lade i. Några stenar var de som vi kallar kattguld, en sten som blänker ni vet. Plockade ur dom nu. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Kan stenar som man plockar ute ha någon inverkan på vattnet? [/SIZE][/FONT]
[CENTER]
:([/CENTER]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][/SIZE][/FONT]
#10 - 26 november 2009 11:11
Luxur skrev:
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]I går dog ytterliggare en fisk, en silverhaj, 5-6 cm. lång. Har inte använt någon svamp eller liknande att putsa glasen med nu. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Har funderat mera. Kom på att då jag startade akvariet var jag ner till sjön och plockade några fina stenar och lade i. Några stenar var de som vi kallar kattguld, en sten som blänker ni vet. Plockade ur dom nu. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Kan stenar som man plockar ute ha någon inverkan på vattnet? [/SIZE][/FONT]

[CENTER]:([/CENTER]

Ja det kan dom, stenen kan ju ha legat i vatten som inehåller metaller eller ämnen som är skadliga för dina fiskar, sen kan ju stenens uppbyggnad ha en påverkan, vad för sten det är etc. Gjorde du rent stenen innan du la in den? Skrubba med varmt vatten och sedan koka den eller alternativt ha den i ungen @ 100C 30min? (så brukar jag göra rent stenarna)
Bilagor:
#11 - 26 november 2009 11:16
Andrém skrev:
Ja det kan dom, stenen kan ju ha legat i vatten som inehåller metaller eller ämnen som är skadliga för dina fiskar, sen kan ju stenens uppbyggnad ha en påverkan, vad för sten det är etc. Gjorde du rent stenen innan du la in den? Skrubba med varmt vatten och sedan koka den eller alternativt ha den i ungen @ 100C 30min? (så brukar jag göra rent stenarna)

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag tvättade dom i varmt vatten. Sedan har dom legat i akvariet nu så där tre månader.[/SIZE][/FONT]
#12 - 26 november 2009 13:19
Antar att det är antagligen Storsjön som du plockat stenarna i, och där borde det inte vara några föroreningar att tala om. Men ta alltid för vana att koka de saker du stoppar i akvariet så slipper man eventuella olyckor.
Dina fiskar ser inte konstiga ut, färg, beteende m.m?
#13 - 26 november 2009 14:46
Man kan visst rengöra rutorna med svamp, men inte de gröna då de innehåller slipmedel, men de gula med vit skrubbsida fungerar fint i akvarium. Brukar köpa ett paket med gröna och vita, alltid de vita som tar slut xD
Denna typ av svamp och en isskrapa för bilar är det enda som får närma sig mina akvarierutor. Bäst är det om du har invånare och växter i karet som äter upp algerna samt tar upp algernas näring och konkurerar ut dem=)

Ang. filtret så beror det lite på hur du rengör dem om det har haft någon inverkan, har du bara sköljt ur dem lite lätt i gammalt akvarievatten så är det nog ingen fara men rengör du dem i varmvatten eller knådar ur dem riktigt rejält så är det nog där problemet ligger. Du har helt enkelt ingen bakteriekultur i filtren och därmed ingen biologisk filtreting.

Nitriten (NO2) bör vara omätbar i ett väl balanserat kar med fungerande filtrering. Om du har rengjort filtren för noga så skall du genast gå ner otroligt mycket i matningen och låta filtren komma igång på riktigt:)
#14 - 26 november 2009 18:08
Jim_J skrev:
Antar att det är antagligen Storsjön som du plockat stenarna i, och där borde det inte vara några föroreningar att tala om. Men ta alltid för vana att koka de saker du stoppar i akvariet så slipper man eventuella olyckor.

Dina fiskar ser inte konstiga ut, färg, beteende m.m?

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Deras färg är som den ska, de är bara dom sista dagarna dom börjar dra sej undan och blir slöa. Dom vinglar och följer med strömmen och därför gömmer sej bakom pumpen där dom så småningom dör. [/SIZE][/FONT]
#15 - 26 november 2009 18:21
Köp ett dropptest för Nitrit (NO2) och testa igen.
#16 - 26 november 2009 18:24
Sultanen skrev:
Man kan visst rengöra rutorna med svamp, men inte de gröna då de innehåller slipmedel, men de gula med vit skrubbsida fungerar fint i akvarium. Brukar köpa ett paket med gröna och vita, alltid de vita som tar slut xD

Denna typ av svamp och en isskrapa för bilar är det enda som får närma sig mina akvarierutor. Bäst är det om du har invånare och växter i karet som äter upp algerna samt tar upp algernas näring och konkurerar ut dem=)

Ang. filtret så beror det lite på hur du rengör dem om det har haft någon inverkan, har du bara sköljt ur dem lite lätt i gammalt akvarievatten så är det nog ingen fara men rengör du dem i varmvatten eller knådar ur dem riktigt rejält så är det nog där problemet ligger. Du har helt enkelt ingen bakteriekultur i filtren och därmed ingen biologisk filtreting.

Nitriten (NO2) bör vara omätbar i ett väl balanserat kar med fungerande filtrering. Om du har rengjort filtren för noga så skall du genast gå ner otroligt mycket i matningen och låta filtren komma igång på riktigt:)

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Man har ju tidigare haft för sej att fiskar ska ha så rent och därför stämmer de nog också att jag gör rent filtren ganska väl. Använder inte varmt vatten men jag pressar ur dom tills vattnet är helt klart.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Har varit till djuraffären nu och dom tyckte att jag skulle prova med något som heter Dacty- Mor som lär vara mot parasiter b.l.a. Jag får ta åt mej av alla förslag så kanske jag får ordning på de här. De är så trist då fiskar bara dör, den ena efter den andra. Så fort man tror att allt har blivit bra så upptäcker man någon som börjar vicka och vingla igen.[/SIZE][/FONT]
#17 - 26 november 2009 18:31
Sultanen skrev:
Köp ett dropptest för Nitrit (NO2) och testa igen.

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag har Easy Test men de visar ingen ting.[/SIZE][/FONT]
#18 - 26 november 2009 20:44
Köp inte någon medicin om du inte är absolut säker på vad du medicinerar emot, parasitdödande mediciner tar kål på filterbakterierna i samma veva också. Du har högst troligen inte någon sjukdom i karet utan helt enkelt problem med vattenkvaliteten.

Luxur skrev:
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag har Easy Test men de visar ingen ting.[/SIZE][/FONT]

Easy Test är inte ett dropptest, det är förhållandevis värdelösa alltiett tester som inte alls klarar av att visa en tillförlitlig nitritnivå, istället för att spendera pengar på mediciner tycker jag du skall investera i ett riktigt nitrittest, det är ett måste för att kunna hålla bra koll på vattenkvaliteten då det är det du vill undvika till varje pris.
#19 - 26 november 2009 21:10
Enligt några tester som gjorts så innehåller de svamparna med grön sträv sida gifter, som alltså förgiftar fiskarna. Jag kör också med gul svamp, men med VIT strävsida, och inte en enda fisk har dött på länge.

Annons