3-dagarsfoder

#1 - 28 april 2005 11:01
Hej är det någon vänlig själ här som kan reda ut det här med 3-dagarsfoder år oss. Vi är llite oense om hur man ska tolka paketen som finns.

I den den paketen jag tänker på finns det 5 mindre vita "stenar" och det ska räcka 3-5 dagar åt 10-15 fiskar

Det framgår inte om det gäller alla 5 "stenarna" eller om det är 1 "sten" som räknas.
Så hur många "stenar" skulle jag behöva till ca 60 fiskar?

Hjälp oss :o)

Såg själv nu med lite efterforskning att ni inte rekommenderar sånt foder och tipsar om automatiken istället.

Så glöm min fråga *s*
#2 - 28 april 2005 11:09
Det är nog en sten som räcker till 10-15 fiskar.

Jag skulle inte rekomendera dessa "weekend foder" eftersom min zoohandlare inte vilje sälja detta till mig då han sa att de skita ner mer än gjorde nytta.

Efter det har mina fiskar både klarat en och två vceckor utan mat, men för att vara på den säkra sidan kan man något mata var tredej dag beroende på hur akvariet ser ut och vilka typer av fiskar man har. I ett väl inkört akvarium finns det alltid något för fiskarna att äta.

Detta blev mer än ett svar på din fråga.
#3 - 28 april 2005 11:12
Dessa tabletter innehåller inte särskilt mycket foder har jag hört. Om det rör sig om två-tre dagar tror jag även att fiskarna kan klara sig utan mat, men att lägga ner tabletterna skadar inte. Men dosen av som radan sagt en tablett för 10-15 fiskar
#4 - 28 april 2005 15:20
Jag är av den inställningen att tillsats av mat när man inte är närvarande är av skada. Då faller både weekendmediciner, foderautomater och förvirrade kompisar bort under semester. Om man inte tillsätter någon mat så kan inte mycket nitrat produceras, i ett akvarium som är mest inriktat på fisken är detta mycket bra. Man har ju inte möjlighet att byta vatten när man är borta.
MVH
Magnus
#5 - 28 april 2005 16:18
har läst att fiskar som mår bra och tas om hand på ett bra sätt klarar sej 2 veckor utan mat.

stog dock inget om det gällde visa specifika arter eller bara generellt
#6 - 28 april 2005 16:46
Jag har testat 3 veckor utan mat i sällskapskar, 2 veckor i tanganyika och 2 veckor i diskuskar. Inga fiskar dog på hela tiden, men diskusarna såg väldigt smala ut. Detta förutsatte givetvis att jag matade mycket och bytte vatten innan jag åkte iväg.
MVH
Magnus
#7 - 28 april 2005 16:48
Jag har hört av en akvarist i min närhet *seriös person* som låter akvarium under 2-3 veckor bara gör 0-5% vattenbyten varje vecka. Sedan "suger" han inte matrester från botten. Då finns det ett matförråd på botten. Detta gäller inte känsliga fiskar, utan de mer härdiga som bla. levandefödare, de flesta labyrintfiskar etc. Men jag är inte säker om denna teori men de kan säkert funka!
#8 - 28 april 2005 18:47
suger ingen skit från botten ja heller... men vattenbytena ska hållas iallfall.
Du klarar dig utan foder...
#9 - 28 april 2005 18:54
Jag har själv testat två veckor i mitt sällskapskar utan vattenbyt, gödning och mat. Det fungerade bra.

Annons