3 arter, frågor.

#1 - 6 april 2004 18:32
Köpte på mig tre arter med levandefödare på auktionen hos stockholms akvarieförening. Följande arter.

Ameca Splendis (2 honor 2 hanar=
xenotoca Eiseni (oootroligt vackra hanar 2 av varje)
och 4:a alfanoculratus??? (svårt å läsa vad det står på lappen även 2 av varje av dessa)

så till min fråga, någon som har erfarenheter, vet något om dom? Hittade lite på nätet men inte mycket mer en var dom kom ifrån etc.
#2 - 6 april 2004 18:50
Hmm.
I min akvariebok från Prisma hittar jag en art som heter <b>Ameca splendens</b>, inte splendis, det enda det står om den är att den är en levandefödare som lever i neutralt vatten , de har ett spermatopodium (tvådelat gonopodium) och att embryona får näring via något som kallas trophotaenia- ett utskott från dess 'kloak' som tar upp näring från äggstocksvätskan.
Det står även att den passar i sällskapskar och att den blir 7.5 cm.
Den är tydligen allätare.
Hoppas att det är samma art, så du fick lite info nu.

Har även hittat <b>xenotoca eiseni</b> och det är i samma grupp som förra fisken, nämnligen 'Goodeider'
Hanen blir 6 cm, honorna ca. 7.5 cm.
Samma mat och ph som förra.

Hittar inte alfanoculratus i min akvariebok.

Hoppas någon annan hittar något!
#3 - 6 april 2004 18:57
japps splendens stämmer, stavfel av mig =) ..

så vitt jag vet ska splenensen vara utdöd i naturen? stämmer det?
#4 - 6 april 2004 19:04
Enligt min akvariebok står det allmänt om Goodeider att de förr troddes endast leva i mexicanska högplatåer, men har hittats i lågland också.

Det står även under 'Storlek' att de ska ha <b> 60*30*30 </b>cm kar, minimum. Det motsvarar ju ca 60 liter.
#5 - 6 april 2004 20:48
hej gosatta! Jag köpte oxå alfarosar som de tydligen kallas som populärnamn, i stockholm. Efter litet sökande på nätet kom jag fram till att de heter Alfaro cultrauts ( även jag hade svårt att läsa etiketten)men info finns på nätet om gu googlar, annars får vi väl utbyta erfarenheter med varandra *s*
Nina Falkeatav

Annons