3 alternativ 100l vilket?

#1 - 7 november 2006 13:30
Förlåt min konstiga rubrik men jag skulle vilja ha råd/tips vilken inrikning jag ska välja till mitt 100l Som jag ser det nu funderar jag på 3 olika.

Nr1. Kakadua eller fjärilciklid, tycker dessa båda verkar vara fina fiskar, har verkligen börjat gilla ciklider och deras beteende. Skulle då ha sydamerika tema, rötter, växter (mycket) och om jag då skulle ha kakadua också grottor. Detta passar bra med mitt vatten, särskilt om jag har växter som växer snabbt och tar upp mitt nitrat. Tänkte då ha tetror också (glödbands) och ev. mina 2 ancistrus. Frågan är om ancistrus går bra med kakadus som också leker i grottor? Ett minus är att jag redan har ett sydamerika kar (275l) så det blir lite enformigt.

Nr2 Paletter, såg att dessa skulle passa bra med mitt ph också...fast om det blir yngel föds det mest hanar...skulle då ha fin botten, inblandat olika storlekar på stenar, stenrös, grottor? och anubas som växer fast lite här och var. Dessa lägger väll rom på stenar? Detta kan bli väldigt fint tror jag. Ev. kunde jag ha några snabbväxande afrikanska växter också (finns det?) för mitt nitrat men huvuddelen skulle vara grus, sten och anubas. Jag vet inte om det skulle vara andra fiskar än paletter, de skulle då vara från afrika också.

Nr3 Snäcklekare, "multisar". Jag tycker dessa är grymt häftiga...små ettriga? fiskar. Kunde ha en hyfsad koloni i mitt 100l. Bara skånsk sandstrand sand och snäckor...sedan hade de fått gräva fritt...Problemet är mitt ph vilket måste fixas vid varje vattenbyte höjas med bikarbonat, nitratet som är högt vilket gör att jag måste byta vatten ofta och hur blir det med alger??

Oj, detta blev långt men jag vill gärna ha er hjälp, vilket hade ni valt??
#2 - 7 november 2006 13:41
Jag hade i alla fall valt kakaduaciklider eller fjärilsciklider! Kan väl aldrig bli enformigt med SA? ;)

Paletter har jag haft men tröttnade fort, vet inte riktigt varför? Kanske för att de var så elaka, men det kanske varierar med olika individer?

Snäcklekare verkar iofs rätt kul, men vilka enformiga kar....Jag gillar rötter och växter! :)

PS: Paletter leker i grottor: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=159 DS
#3 - 7 november 2006 13:43
En röst på SA!, Jag trodde inte att paletter var elakare än fjäril och kakadua? Snäckisar blir inte enformigt för de möblerar ju om hela tiden :):).
Jag har inte haft någon av dessa fiskar så all erfarenhet är till hjälp!
#4 - 7 november 2006 13:50
Ojoj, min paletthane var så elak så jag kunde inte ha honom i 375-liters karet, han var på allt och alla! Fick ha honom och frun själva i ett kar...Fast jag hade kanske otur med det, har sett att många har paletter tillsammans med andra fiskar i mindre kar än 375 liter och det går bra!

Kakaduaciklider har jag haft (har två små "bortglömda" nu med) och de tycker jag är himla fina och roliga att ha! Mycket snälla var de också, där kunde jag ha guppy även när kakaduorna lekte. (152 liter)
#5 - 7 november 2006 13:57
solbacka skrev:
En röst på SA!, Jag trodde inte att paletter var elakare än fjäril och kakadua? Snäckisar blir inte enformigt för de möblerar ju om hela tiden :):).

Jag har inte haft någon av dessa fiskar så all erfarenhet är till hjälp!

paletter är mycket enkla varför inte 1 par kanaduor i ditt 275 och ha 2 par palletter i 100?
#6 - 7 november 2006 14:11
Min röst lägger jag på alternativ 1. Kakadua eller fjärilciklid.
#7 - 7 november 2006 14:21
I mitt 275l är det redan fullt med fiskar...6 skalare, 4 svärdbärare, 7 pansarmalar och alla dessa 3 kan ju föröka sig. (Skalare och pansarmalar har lagt rom nydligen men det försvann) I gibbi som ska säljas, då ska 2 ancistrus dit från 100l i stället och ev. några av tetrorna, så det är fullt...

Ok, 2 röster nr1 och 1 röst nr2...
#8 - 7 november 2006 16:48
Jag skulle skaffat 1 kakaduciklidhane och 2-3 honor till 275l karet. Jag tror inte du får några överlevande yngel i 275l karet med den fisksammansättningen så jag skulle ha använt 100l antingen som yngel/uppväxtkar och försökt odla lite eller också skulle jag skaffat snäcklekare. Jag tycker paletter är för lika kakaduciklider så det är roligare med snäcklekare.
Bilagor:
#9 - 7 november 2006 18:20
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Håller med Måns om snäckisspåret eller yngelspåret. (Men det är just idag... ;) I morron kanske jag tycker bolivianska fjärilsciklidspåret är bättre...)[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc]Min erfarenhet av kakaduor, apistogrammor och fjärilar är att de är väldigt känsliga och inte lever så länge (tråkigt :(). Lite robustare sydamerikanska dvärgciklider är däremot bolivianer, kurvciklider, dorsiger och bågfenor. Gröna bågfensciklider är för härliga när de leker. Honan byter totalt kroppsteckning och är en srt som fascinerar åtminstone mig.[/COLOR][/FONT]
#10 - 7 november 2006 18:40
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc]Gröna bågfensciklider är för härliga när de leker. Honan byter totalt kroppsteckning och är en srt som fascinerar åtminstone mig.[/COLOR][/FONT]

Usch, såna hade jag också ett kort tag i mitt 375 liters, men den hanen var lika elak som paletthanen jag nämnde lite ovanför...Så de gav jag bort...Men såna skulle jag faktiskt gärna ha igen, fast i ett eget kar den här gången, håller med om att de är både vackra och fascinerande! :) Så nu får du slänga upp fler alternativ, Solbacka! :D
#11 - 7 november 2006 18:54
Nitra98 skrev:
Usch, såna hade jag också ett kort tag i mitt 375 liters, men den hanen var lika elak som paletthanen jag nämnde lite ovanför...Så de gav jag bort...Men såna skulle jag faktiskt gärna ha igen, fast i ett eget kar den här gången, håller med om att de är både vackra och fascinerande! :) Så nu får du slänga upp fler alternativ, Solbacka! :D

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Hos mig bytte de roller hela tiden och det var väl det jag tyckte var riktigt intressant, först var det hanen som var kaxig och tuff och honan mesig men sedan vände det tvärtom när de la ägg osv, fram och tillbaka. Paletter har jag nog också haft tur med för de par som bott i våra akvarier har aldrig varit elaka.[:o] [/COLOR][/FONT]
#12 - 7 november 2006 19:13
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Hos mig bytte de roller hela tiden och det var väl det jag tyckte var riktigt intressant, först var det hanen som var kaxig och tuff och honan mesig men sedan vände det tvärtom när de la ägg osv, fram och tillbaka. Paletter har jag nog också haft tur med för de par som bott i våra akvarier har aldrig varit elaka.[:o] [/COLOR][/FONT]

Det där med rollbyte hann jag aldrig se, jag hade dem så pass kort eftersom hanen ställde till kaos... :p Men jag kommer snart ha ett kar "ledigt", så då är chansen stor att det blir bågfensciklider i det!
#13 - 8 november 2006 07:11
Fler fiskar i 275l ska jag inte ha som jag skrev ovan. Om några av mina peruskalare bildar par och lägger rom (1gång) så ska de får bo i 50x50x50 kar ensamma. För att odla.
Jag har ingen aning vad bågfen, kurvsciklid mfl. är får kolla upp de...
#14 - 8 november 2006 07:22
Jag tycker att du skall köra med Palettciklider, trevliga fiskar och lätt lekta vilket alltid ökar upp underhållningsvärdet. Du kan kanske till och med hitta Pelvicachromis taeniatus så får du inte bara den "vanliga" palettcikliden som alla har utan en lite annorlunda (och i mitt tyckte vackrare) variant.

Tycker även att du skall kompletera med ett par A. Thomasi i karet. Så får du ytterliggare en liten afrikans ciklid som desutom går jätte bra med paletterna. Paletten leker i grotter och A. Thomasi öppet på stenar så det blir ingen kamp om lekplatserna. Thomasi'n är dessutom rätt så kaxig och klarar av paletternas attacker när de vårdar yngel.

Så tycker jag i alla fall..

Jens
#15 - 8 november 2006 15:39
Alternativ 1, 2 röster
Alternativ 2, 2 röster
Alternativ 3, 2 röster
Alternativ 4, någon annan liten SA ciklid (tack Lenmar...)
Hjälp, kan inte bestämma mig...
#16 - 8 november 2006 18:06
solbacka skrev:
Alternativ 1, 2 röster

Alternativ 2, 2 röster

Alternativ 3, 2 röster

Alternativ 4, någon annan liten SA ciklid (tack Lenmar...)

Hjälp, kan inte bestämma mig...

Nä, det blev inte lättare va? :p Du får helt enkelt skaffa minst tre till 100-litrare så kan du köra alla alternativen! :D
#17 - 8 november 2006 18:12
Fick tips att använda till yngelkar också, men det ska jag inte göra för det akvariet pryder sin plats i tv-rummet....

Annons