Förlåt min konstiga rubrik men jag skulle vilja ha råd/tips vilken inrikning jag ska välja till mitt 100l Som jag ser det nu funderar jag på 3 olika.
Nr1. Kakadua eller fjärilciklid, tycker dessa båda verkar vara fina fiskar, har verkligen börjat gilla ciklider och deras beteende. Skulle då ha sydamerika tema, rötter, växter (mycket) och om jag då skulle ha kakadua också grottor. Detta passar bra med mitt vatten, särskilt om jag har växter som växer snabbt och tar upp mitt nitrat. Tänkte då ha tetror också (glödbands) och ev. mina 2 ancistrus. Frågan är om ancistrus går bra med kakadus som också leker i grottor? Ett minus är att jag redan har ett sydamerika kar (275l) så det blir lite enformigt.
Nr2 Paletter, såg att dessa skulle passa bra med mitt ph också...fast om det blir yngel föds det mest hanar...skulle då ha fin botten, inblandat olika storlekar på stenar, stenrös, grottor? och anubas som växer fast lite här och var. Dessa lägger väll rom på stenar? Detta kan bli väldigt fint tror jag. Ev. kunde jag ha några snabbväxande afrikanska växter också (finns det?) för mitt nitrat men huvuddelen skulle vara grus, sten och anubas. Jag vet inte om det skulle vara andra fiskar än paletter, de skulle då vara från afrika också.
Nr3 Snäcklekare, "multisar". Jag tycker dessa är grymt häftiga...små ettriga? fiskar. Kunde ha en hyfsad koloni i mitt 100l. Bara skånsk sandstrand sand och snäckor...sedan hade de fått gräva fritt...Problemet är mitt ph vilket måste fixas vid varje vattenbyte höjas med bikarbonat, nitratet som är högt vilket gör att jag måste byta vatten ofta och hur blir det med alger??
Oj, detta blev långt men jag vill gärna ha er hjälp, vilket hade ni valt??