3*20L med räkor, äppelsnäckor å småfisk.

#1 - 27 april 2011 18:07
jahapp då var man igång igen efter ett litet uppehåll.
denna gång blir det något helt nytt för mig, tänkte ge mig på räkor och snäckor.

Har fått tag i 3st akvarium cirka 20-25L
har limmat bakgrunder i akvarierna idag, blev en svart typ slimline bakgrund i 2st och kork i 1.
akvarierna kommer stå i rad på en hylla på väggen.
bilder kommer upp så fort jag fixat goldmedelm, vilket borde bli nästa månad.

har dock lite funderingar kring tekniken å inredningen.

innevånare kommer bli crystal red och nån rasbora eller någon annan liten fisk i 2 st akvarium
och äppelsnäckor och samma fisk i 1.

1. jag petade i torv i silikonet runt kanterna på bakgrunden till räkkaren, var detta bra eller dåligt? inge större mängder dock, endast för att täcka silikonet.

2. vilket filter är att föredra? funderar på http://www.pwss.se/product.php?productid=12630&cat=618&page=1 eller http://www.akvariumbutiken.se/filter_pumpar_4/innerfilter_12/elite_mini_innerfilter_504.html

funkar dom bra till räkor?

3. botten material, har sett något material ser ut som pellets, typ orange aktigt, om ja förstått de rätt så ska det vara väldigt bra för å ta upp näring till växterna typ. nån som vet vad detta heter och om det skulle funka?
annars tänkte jag köra med typ blästersand, funkar det bra?

4. belysning, tänkte ha en "arm" med 5st spotlights på väggen å rikta dom på akvarierna. räcker det eller bör jag ha lysrörsarmatur me "rätt" lysrör?

5. funkar det med öppna akvarium eller får jag massa rymmare då?

nå de var väl nåra frågot att börja med. kommer säkert fler me tiden =)

ser själv fram emot att få starta med räkor och jag räknar med att dom ska vara igång om 1 månad ungefär.

tacksam för all hjälp å alla svar ja kan få =)
#2 - 27 april 2011 18:44
skickar upp en länk me bilder på limning av akvarierna =)

http://s1224.photobucket.com/albums/ee371/Hwelen/3st%2020L/
#3 - 27 april 2011 19:05
Ser toppen ut blir intressant att följa.
#4 - 27 april 2011 19:08
Intressant eftersom jag gillar småkar! Detta ska följas :).
#5 - 28 april 2011 18:13
så då var bakgrunderna på plats, rätt nöjd faktiskt. hoppas bara torven vill sitta kvar sen när vattnet kommer i också.
tyvär inge vidare bild men bättre kommer när de närmar sig färdig produktion.

http://i1224.photobucket.com/albums/ee371/Hwelen/3st%2020L/DSC00184.jpg

komentera gärna =)
#6 - 28 april 2011 18:19
Trevligt trevligt :) Fortsätt i samma takt nu så blir det skitbra :).
#7 - 28 april 2011 18:32
macke_fisk skrev:
Trevligt trevligt :) Fortsätt i samma takt nu så blir det skitbra :).

man tackar =) ja hoppas de ska blir bra tillslut, tänker inte stressa igång med det här utan låta det ta sin tid så de blir bra å rätt från början.

blir å sätta i lite bambupinnar nästa vecka, tänkte silikona fast dom i botten så dom bilder en liten "dunge" där ja kan gömma doppvärmaren bakom =)

kommer nog blir riktigt trevligt när de blir klart.
å de bästa av allt är att akvarieaffären som ja ska handla djuren i har både crystal red och crystal black :D de är lycka det!
#8 - 28 april 2011 18:42
Tror inte att de behöver någon doppvärmare i de karen^^, de är så små och lampan + rumstemperaturen kommer att hålla rätt så stabil temp i karet :). bambupinnar med lite javamossa kan bli fint :).
#9 - 28 april 2011 18:45
det kommer bli fint:p
#10 - 28 april 2011 19:11
macke_fisk skrev:
Tror inte att de behöver någon doppvärmare i de karen^^, de är så små och lampan + rumstemperaturen kommer att hålla rätt så stabil temp i karet :). bambupinnar med lite javamossa kan bli fint :).

hade tanken med att de kanske räcker me belysning å så, allafall sommartid. sen kanske man stoppar i doppvärmare till vintern :)

tror också de blir bra, köra lite asiatiskt tema i karet, de är ju ändå där räkor hör hemma =)
#11 - 28 april 2011 19:11
det kommer bli fint:p

tackar, de hoppas jag med =)
#12 - 28 april 2011 19:16
Om du ska köra på räkor så behöver du ingen doppis, de vill gärna ha runt 20 grader så det blir helt perfekt :).
#13 - 28 april 2011 19:27
Roligt projekt!!!

Om du ska ha äppelsnäckor rymmer de antagligen om akvarierna är öppna och egentligen ska äppelsnäckor ha lite större, men jag har några i mitt 27 liters och de verkar trivas bra.
Annars finns det ju många mindre snäckor som går bra i mindre kar som t.e.x asoelene spixi (har jag stavat rätt?) , posthornssnäckor och olika nerita snäckor. Kolla in artbeskrivningarna från mars för där står en del om snäckor.
#14 - 28 april 2011 19:37
Roligt projekt!!!

Om du ska ha äppelsnäckor rymmer de antagligen om akvarierna är öppna och egentligen ska äppelsnäckor ha lite större, men jag har några i mitt 27 liters och de verkar trivas bra.

Annars finns det ju många mindre snäckor som går bra i mindre kar som t.e.x asoelene spixi (har jag stavat rätt?) , posthornssnäckor och olika nerita snäckkor. Kolla in artbeskrivningarna från mars för där står en del om snäckor.

mjo de är kanske i minsta laget för äppelsnäckor, så ja tittar lite på andra sorter. men de finns ju så ruskigt snygga färger bland äpplena ;)
får se om ja hittar nån annan spännande snäcka.
haha jo, ja kommer ha nån form av täckglas, tror ja ska göra ett med nät eller något galler, de visar sig närmare slutet vad det blir.

tack för tippsen allafall =)
#15 - 28 april 2011 20:16
MrH skrev:

3. botten material, har sett något material ser ut som pellets, typ orange aktigt, om ja förstått de rätt så ska det vara väldigt bra för å ta upp näring till växterna typ. nån som vet vad detta heter och om det skulle funka?

annars tänkte jag köra med typ blästersand, funkar det bra?

ECS (Easy Care Substrate) / AquaClay är det nog vad du menar. Funkar finfint! Har det i mitt 19L yngelkar och Amanoräkorna gillar att pilla på kulorna.

MrH skrev:

4. belysning, tänkte ha en "arm" med 5st spotlights på väggen å rikta dom på akvarierna. räcker det eller bör jag ha lysrörsarmatur me "rätt" lysrör?

Mitt 19L har en 11W lågenergilampa med reflektor och det funkar bra med växterna. Kallvitt är nog det mest rekommenderade.
#16 - 29 april 2011 06:32
tomwid skrev:
ECS (Easy Care Substrate) / AquaClay är det nog vad du menar. Funkar finfint! Har det i mitt 19L yngelkar och Amanoräkorna gillar att pilla på kulorna.

Mitt 19L har en 11W lågenergilampa med reflektor och det funkar bra med växterna. Kallvitt är nog det mest rekommenderade.

tackar tackar för det =)
#17 - 4 maj 2011 04:36
Sådär ja. Då har ja inhandlat bambupinnar å trollhassel. Limmade bambun igår så nu äre bambuskog i alla akvarierna, med lite olika utförande förstårs så de inte blir allt för geometriskt. Ska slänga upp lite bilder senare under dagen eller möjligtvis i morron. Funderar på räkorna, finns de risk att dom får för sig att krypa ur akvariet? En del pinnar sticker ju upp ovanför vatten ytan ganska nära kanten. Nån som vart med om rymmande räkor? Har även hittatt perfekta filtet, ett eden 501 ytterfillter vilket super najs filter de ser ut å vara. Nå, il be back med bilder snart.
#18 - 4 maj 2011 04:48
Har inte hört talas om rymmande räkor så jag tror inte att du behöver oroa dig ^^.
#20 - 7 maj 2011 15:20
snyggt :)
#21 - 19 maj 2011 20:45
ja här står det stilla, för mycke projekt på gång just nu så akvarierna får vänta en stund till.
men en undran om fisk, något tips på en väldigt liten stimfisk? som går ihop med snäckor.
#22 - 19 maj 2011 20:53
Någon liten rasbora?
#23 - 19 maj 2011 21:22
jo men vilken? akvariet är ju inte mer än cirka 28L... tror ja kikade lite på drottningsrasbora. de va en liten rackare.
tänkte ja skulle ha typ 6-10st små fiskar å nåra äppelsnäckor.
kan den funka tror du?

Någon liten rasbora?
#24 - 19 maj 2011 22:03
Galaxy rasbora är fantastiska.
#25 - 19 maj 2011 22:20
tommy_g skrev:

Japp, har ett stim själv. Men de är egentligen danios, och inte rasboras :) Men kan rekommendera dem, de är vackra, och verkar rätt tåliga.
#26 - 20 maj 2011 06:48
å dom funkar i ett så litet akvarium? hmm ska kolla upp dom å se va de är för något skoj.

tommy_g skrev:
#27 - 28 juni 2011 17:12
jahapp, då vare i rullning då. beställt pumpar allafall, blev aquaels minsta lilla plutt då ja ej fick tag på eden ytterfiltret som ja vela ha. skippar nog räkor helt och kör på fisk istället.
eventuellt nån snäcka, får se vad det blir. nu äre bara å fylla upp vatten å invänta pumparna.
#28 - 7 juli 2011 09:59
lägger in lite bilder från när jag limmade bakgrunderna osv...
#29 - 7 juli 2011 11:10
Jag tyckte väl att du redan lagt upp bilderna, läste bakåt och såg att du gjort det, men att det då var länkar..

Snyggt om fan blev det oavsett :d
#30 - 7 juli 2011 18:25
ilon skrev:
Jag tyckte väl att du redan lagt upp bilderna, läste bakåt och såg att du gjort det, men att det då var länkar..

Snyggt om fan blev det oavsett :d

tackar tackar, mer bilder kommer när de är igång. väntar på pumparna som var försenade tyvärr :/ men men, den som väntar på något gott...
#31 - 12 juli 2011 20:56
hmm, brukar pwss vara långsamma me leveranser? tycker de har tagit väldigt lång tid nu :/

lite fisk frågor så länge. Honungsgurami, va tror man om den? kan den funka tro? är den lättskött? uppfatta det som en ganska tålig och bra fisk när ja läste om den.

sen funderar ja på växter, vill ha öppna akvarium å skulle vilja ha växter som gärna klättrar ur akvariet och uppåt. tipps?
#32 - 14 juli 2011 13:26
lite nya bilder, dock har de inte hänt så mycke mer än att akvarierna står där dom ska.
tipps på hur jag ska lösa belysningsfrågan? vill ha öppna akvarium och helst ingen ramp som ligger över.
någon som har en ide?

[ATTACH=CONFIG]45846[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]45847[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]45848[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]45849[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]45850[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]45851[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]45852[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]45853[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]45854[/ATTACH]
#33 - 17 juli 2011 08:47
Kanske en LED-slinga och försöka lägga över akvarierna? eller varsin spotlights lampa över sig? Bara fantasin sätter gränser :p
#34 - 17 juli 2011 09:00
Beror lite på hur mycket och hur ljuskänsliga växter du tänker ha.
#35 - 17 juli 2011 11:04
Jag skulle nog rekommendera att välja någon mindre snäckart än äpplen. Hade ett par äpplen i min nanokub medan de var små, och det fungerade utmärkt, men när de började bli i könsmogen storlek ägnade de 90% av sin tid åt att vandra runt, runt kring ytan. Var uppenbart att de inte trivdes på så litet utrymme, så de fick flytta till stora karet med sina släktingar.

Förutom den detaljen tror jag din "triptyk" kan bli alldeles fantastiskt häftig!
#36 - 19 juli 2011 16:07
tackar för det tippset, de finns ju såklart många fler snäckor att välja på så ja får kika efter någon som är lite mindre. om de nu blir snäckor =)

vitter skrev:
Jag skulle nog rekommendera att välja någon mindre snäckart än äpplen. Hade ett par äpplen i min nanokub medan de var små, och det fungerade utmärkt, men när de började bli i könsmogen storlek ägnade de 90% av sin tid åt att vandra runt, runt kring ytan. Var uppenbart att de inte trivdes på så litet utrymme, så de fick flytta till stora karet med sina släktingar.

Förutom den detaljen tror jag din "triptyk" kan bli alldeles fantastiskt häftig!
#37 - 19 juli 2011 16:08
har bara tänkt köra nån anubias, kanske lite valisneria och nån gölärt eller så. inga mängder.

lillfrasse skrev:
Beror lite på hur mycket och hur ljuskänsliga växter du tänker ha.
#38 - 24 juli 2011 16:19
då vare snart på gång med uppstart, tror att pumparna ligger på posten just nu å väntar på att ja ska hämta ut dom =)

prövade ett tipps om att använda grapefrukt med salt för att få bort kalk från glaset, fungerade helt klockrent!!!! rekommenderas starkt. salta fruktköttet, gnid in på kalket å sen vare bara å skrapa bort de me rakblad. mycket effektivt.

så nu är alvarierna rengjorda å klara och i morron äre förhoppningsvis både sand, inredning å vatten i dom =)
#39 - 25 juli 2011 18:42
då var det igång med pumpar och inredning.
blev Julas blästersand, är riktigt nöjd med resultatet.
har även en lösning för belysningen, ska lägga upp bilder så fort det blir klart, vilket borde bli innan helgen.
#40 - 25 juli 2011 19:49
Kul att du har kommit igång nu:). Ska bli kul att se bilder med akvarierna igång.
#41 - 25 juli 2011 20:32
Väntar på bilderna och drömmer mig under tiden bort till vår uppstart :p
#42 - 27 juli 2011 18:04
bilder kommer nog i morron om allting går som det ska.
#43 - 27 juli 2011 19:33
Det ser jag fram emot :).
#44 - 28 juli 2011 16:13
Helbild på alla tre akvarium med ljus och allt. ska dock fixa lite hängrankor eller något liknande att ha på hyllan ovanför.

[ATTACH=CONFIG]46144[/ATTACH]

Mitten
[ATTACH=CONFIG]46145[/ATTACH]

Höger

[ATTACH=CONFIG]46146[/ATTACH]

Vänster

[ATTACH=CONFIG]46147[/ATTACH]

så nu äre bara å vänta tills vattnet satt sig lite å sen inhandla fisk.
#45 - 28 juli 2011 16:22
Karet till höger tycker jag mest om, men bra jobbat till alla :).
#46 - 28 juli 2011 16:31
macke_fisk skrev:
Karet till höger tycker jag mest om, men bra jobbat till alla :).

tackar.
är nog också mest nöjd med det, men alla är ju snygga =)
ska i med lite mera växter också, men inte för mycke, börjar redan bli fullt :P haha.
men ska skaffa lite vallisneria, å eventuellt nån mindre svärdsplanta. sen fåre vara bra.
#47 - 28 juli 2011 16:31
nån som vet föressten om guramis och räkor funkar ihop? tänker mest på dvärggurami och honungsgurami.
#48 - 28 juli 2011 20:10
Tror inte att gurami är några pushy fiskar. De låter nog varandra vara.
#49 - 30 juli 2011 08:47
då var de fisk i akvariumerna.
1par honungsgurami
1par dvärggurami
10st dvärgrasbora
#50 - 2 augusti 2011 14:14
lite bilder på fiskarna å akvarierna efter 1 vecka ungefär.
#51 - 2 augusti 2011 18:30
Då får man hoppas på att något av guramiparen vill leka när de väl börjar trivas :).
#52 - 3 augusti 2011 15:33
undrar faktiskt över det, är det svårt å få lek och yngel på dvärggurami eller honungsgurami?
ser att mina försöker bygga skummbo för fulla muggar allafall, dock har ja inga flytväxter ännu (beställt) så de går inte så bra för dom. blir lite skum i ena hörnet bara =)
#53 - 3 augusti 2011 18:45
Båda två som du har ska vara lätta att få lek på. Honungen verkar vara aningen lättare att få lek på.
#54 - 3 augusti 2011 19:23
något speciellt man bör göra? typ ha massa flytväxter? köra ljus bara 7timmar/dag eller dylikt?
#55 - 3 augusti 2011 19:42
Jag kan inte så mycket om dem men att försöka mata upp dem och sen bara vänta tror jag. Att köpa flytväxter till dem gör dem nog mer sugna. Vad jag har sett så när honungsguramin ska leka så ta den växtblad och flytväxter och binder ihop dem dem med skumbo så att det blir rätt så tjockt. Men annars är det bara till att vänta och se. Flytväxter +.
#56 - 4 augusti 2011 15:41
jahapp, första döden :/
dvärggurami hanen har ramlat av pinnen, misstänker docka att han inte mådde bra när ja köpte han, såg att han hade sår på ryggen å sidan. jaja, sånt som händer tyvär. får åka in å skaffa en ny när tid finns.

mina honungsgurami äre full fart på allafall. jäklars va snygg hanen är nu när färgerna börjar visa sig, dock så är du ju omöjligt å få någon bra bild på honom :/
#57 - 4 augusti 2011 16:30
MrH skrev:
jahapp, första döden :/

dvärggurami hanen har ramlat av pinnen, misstänker docka att han inte mådde bra när ja köpte han, såg att han hade sår på ryggen å sidan. jaja, sånt som händer tyvär. får åka in å skaffa en ny när tid finns.

mina honungsgurami äre full fart på allafall. jäklars va snygg hanen är nu när färgerna börjar visa sig, dock så är du ju omöjligt å få någon bra bild på honom :/

Synd med dvärgguramin och håller med dig angående att honungshanen blir riktigt snygg!
#58 - 10 augusti 2011 06:59
jahaja, då har man snäckor i akvariet. kom troligen med någon växt jag köpt.
lite osäker på sorten men tror det är posthorn. ska försöka ta en bild på en av dom så ja kan få de bekräftat.
#59 - 10 augusti 2011 17:58
hmm snäckinvasion blev det minsan :S jaja får mata mindre å se om ja får de under kontroll. gjorde om lite gran i akvarierna me nya växter å så, nu väntar ja bara på en leverans musselblommor å sen får de vara bra med växter. måste ju kunna se fisken också =)
#60 - 11 augusti 2011 14:44
hmm undrar om ja verkligen har posthorn eller om de är kanelbullar.
hur ser man skillnad?
mina ser ut som posthorn med "stående" skal. som jag fattat så har kanelbullen liggande skal.

dom försökar sig som tusan allafall, är posthorn snabba på att föröka sig?
#61 - 12 augusti 2011 08:04
Kanelbulle har liggande skal och posthorn stående. De kan föröka sig rätt så snabbt yes :p.
#62 - 15 augusti 2011 07:51
ser att jag har båda delarna i akvarierna =) nå de är allafall inga alger på växterna =)

funderar på ett annat filter, de funka ringe vidare me det jag har nu i mitten karet, kör ett aquael fan mini men tycker inte det renar tillräckligt. det funkar i 2 av burkarna men inte i det 3e.
funderar på att skaffa ett Aquael Turbofilter 650 istället. någon som vet hur dom fungerar?
#63 - 15 augusti 2011 16:15
riktigt snyggt med akvarierna uppställda :D
#64 - 15 augusti 2011 19:43
MrH skrev:
ser att jag har båda delarna i akvarierna =) nå de är allafall inga alger på växterna =)

funderar på ett annat filter, de funka ringe vidare me det jag har nu i mitten karet, kör ett aquael fan mini men tycker inte det renar tillräckligt. det funkar i 2 av burkarna men inte i det 3e.

funderar på att skaffa ett Aquael Turbofilter 650 istället. någon som vet hur dom fungerar?

Aquael Turbo 650 är nog för starkt för dina små kar. Jag hade ett Aquael Turbo 350, men mitt kar var på 54 liter.

Turbo 650 är nog mer lämpat om karet är runt 100-150 liter.
#65 - 15 augusti 2011 20:34
hult87 skrev:

tack.
#66 - 15 augusti 2011 20:37
Annaica skrev:
Aquael Turbo 650 är nog för starkt för dina små kar. Jag hade ett Aquael Turbo 350, men mitt kar var på 54 liter.

Turbo 650 är nog mer lämpat om karet är runt 100-150 liter.

mjo men de går ju att justera flödet så att det passar.
var mer intresserad av om dom skulle kunna tänkas funka bra, har ingen som helst erfarenhet av sådana filter.
sen skulle de säkert funka med 350, de blir ju allafall 100L kraftigare än vad jag har nu så det borde ju funka bättre.
#67 - 15 augusti 2011 20:49
hult87 skrev:

Kan inte göra annat än hålla med! Men jag saknar en ny helhetsbild. ;)
#68 - 15 augusti 2011 20:51
Kan inte göra annat än hålla med! Men jag saknar en ny helhetsbild. ;)

kommer bild i morron. dock är det ju inte klart än, tanken är att det ska vara hängväxter på hyllan ovanför så att de li8ksom flyter ihop till en enhet med akvarierna, dock har ja inte orkat köpa nåra blommor än :P
men bild på karen kommer i morron =)
#69 - 16 augusti 2011 08:45
Ny helbild. Grönskan börjar ta sig ganska bra nu.

[ATTACH=CONFIG]46448[/ATTACH]

ovan från. spikbladen har börjat klättra ur akvariet.

[ATTACH=CONFIG]46447[/ATTACH]

börjar se riktigt bra ut nu.

[ATTACH=CONFIG]46449[/ATTACH]

en posthorn snäcka.

[ATTACH=CONFIG]46450[/ATTACH]

Högra akvariet med Honungsgurami (som fortfarande vägrar ställa upp på bild)

[ATTACH=CONFIG]46451[/ATTACH]

Vänstra med Dvärgrasbora. tog ur en del trollhassel då den inte riktigt gjorde sig i akvariet, mycke bättre nu om ja får säga de själv.

[ATTACH=CONFIG]46452[/ATTACH]

Mitten karet med Dvärggurami, dock endast en hona nu då hanen dog, skulle köpa en hane idag men tyvär så var dom slut i affären.

[ATTACH=CONFIG]46453[/ATTACH]

Köpte dock en Helenae snäcka i hopp om att den ska käka upp alla kanelbullarna som jag inte vill ha. får väl se hur det går me det.

[ATTACH=CONFIG]46454[/ATTACH]
#70 - 16 augusti 2011 09:01
Ser riktigt bra ut, man blir bra sugen på att köpa ett par nanosar:)

Hade problem själv med snäckor och införskaffade 2 helenor , vilket fungerade bra:)
#71 - 16 augusti 2011 09:28
Ser riktigt bra ut, man blir bra sugen på att köpa ett par nanosar:)

Hade problem själv med snäckor och införskaffade 2 helenor , vilket fungerade bra:)

jag har dock både kanelbulle å posthorn, men posthornen vill jag ha kvar och dom börjar bli lite i storlek nu så förhoppningsvis så låter han dom vara å tar bara kanelbullarna.
#72 - 16 augusti 2011 09:32
MrH skrev:
mjo men de går ju att justera flödet så att det passar.

var mer intresserad av om dom skulle kunna tänkas funka bra, har ingen som helst erfarenhet av sådana filter.

sen skulle de säkert funka med 350, de blir ju allafall 100L kraftigare än vad jag har nu så det borde ju funka bättre.

Vet inte om jag bara var dum i huvudet när jag hade detta filter eller om det där med flödet inte funkade så bra... jag kunde i alla fall inte reglera flödet speciellt bra på mitt filter och fick till slut köpa en sprinkler för att jämna ut utflödet och inte ha storm i akvariet ^^

De är även ganska höga... mitt kar var nog en 30 cm högt och det var precis så att filtret gick i.
#73 - 16 augusti 2011 09:33
Det får vi hoppas :)
#74 - 16 augusti 2011 09:39
Annaica skrev:
Vet inte om jag bara var dum i huvudet när jag hade detta filter eller om det där med flödet inte funkade så bra... jag kunde i alla fall inte reglera flödet speciellt bra på mitt filter och fick till slut köpa en sprinkler för att jämna ut utflödet och inte ha storm i akvariet ^^

De är även ganska höga... mitt kar var nog en 30 cm högt och det var precis så att filtret gick i.

hmm enligt beskrivningen på pwss så står det ju att man ska kunna reglera flödet :/ kanske var något knas med din pump eller en gammal modell å det med flödes kontrollen är nytt för i år?
ojdå, är dom så höga? hmm då blir det ganska tajt. nå får se hur jag gör men något måste nog göras åt filtreringen.
#75 - 16 augusti 2011 09:42
MrH skrev:
hmm enligt beskrivningen på pwss så står det ju att man ska kunna reglera flödet :/ kanske var något knas med din pump eller en gammal modell å det med flödes kontrollen är nytt för i år?

ojdå, är dom så höga? hmm då blir det ganska tajt. nå får se hur jag gör men något måste nog göras åt filtreringen.

Jag köpte mitt från PWSS, samma beskrivning nu som då så jag tror inte de ändrat modellen något ;) Men ja, det kan ha varit något knas med den.
#76 - 18 augusti 2011 11:41
börjar bli riktigt stora och fina posthorn i akvarierna nu, väldigt roligt å se. en del olika färger på dom också, har sett "rosa" och "fläckiga" och typ genomskinliga?! :S

min helenae snäcka jobbar på också, är dock lite rädd för att den äter upp mina posthorn istället för kanelbullarna.
någon som vet hur stora snäckor en fullvuxen helenae snäcka ger sig på?
#77 - 21 augusti 2011 17:45
funderar på att byta belysningen till denna typ.
http://www.jula.se/halogendownlights-g4-ip21-3-pack-402290

frågan är om man ska ha halogen eller led? någon som kan lämna en åsikt om vad som är bäst?
#78 - 22 augusti 2011 16:08
Fint projekt! Jag har några frågor, jag såg att du siliconade fast bamburör och även trollhassel; kommer inte de att ruttna med tiden?

Den svarta bakgrunden du använde, var får man tag i sån och är den dyr?

Jag planerar ett liknande projekt, jag har ett 60 liters akvarium som har lite udda mått, 27 brett, 34 högt och 65 långt. Min tanke är att fylla med ca 15 cm vatten och ha crystal red, sen uppe på kanten ska det hänga små orikideer fästade på barkbitar. Fast det kan hända att orikideerna ryker nu när jag såg hur snyggt dina blev med bakgrunden och så bambun och trollhasseln. Jag är väldigt svag för småkorning sand också, det är väldigt snyggt!
#79 - 22 augusti 2011 18:45
Efter att ha pratat med en fiskhandlare kring odling av dvärggurami ska man tydligen sära på föräldraparet efter att honan släppt ifrån sig äggen. Hanen blir oerhört aggressiv mot henne och det kan(som det gjorde för mig) sluta med dödsfall. Både min hane och hona dog efter att jag inte var uppmärksasm på det och båda hade öppna sår och hud som fattades, detta i sin tur ledde till död för båda.

Nu är detta min erfarenhet men kan vara något att tänka på i framtiden.
#80 - 22 augusti 2011 19:02
Ludde87 skrev:
Fint projekt! Jag har några frågor, jag såg att du siliconade fast bamburör och även trollhassel; kommer inte de att ruttna med tiden?

Den svarta bakgrunden du använde, var får man tag i sån och är den dyr?

Jag planerar ett liknande projekt, jag har ett 60 liters akvarium som har lite udda mått, 27 brett, 34 högt och 65 långt. Min tanke är att fylla med ca 15 cm vatten och ha crystal red, sen uppe på kanten ska det hänga små orikideer fästade på barkbitar. Fast det kan hända att orikideerna ryker nu när jag såg hur snyggt dina blev med bakgrunden och så bambun och trollhasseln. Jag är väldigt svag för småkorning sand också, det är väldigt snyggt!

hejsan, tack så mycket.
trollhassel är det många som använder i akvarium å vad jag förstått så ska det inte var nå problem, sen är det ju trä å de håller ju inte hur länge som helst under vatten så man kanske måste byta ut den efter ett år. det visar sig.
angående bambun så är det samma sak där, har inte läst nånstans att det skulle vara några problem, men ser man att det börjar bli dåligt så är det ju bara att ta bort dom gammla och sätta i nya =)

dom svarta bakgrunderna kan du tex hitta här
http://www.akvariumbutiken.se/dekorationer_9/akvariebakgrunder_16
dom är inte så fasligt dyra och jag tycker dom gör sig bra i små akvarium, mina fick jag dock på privat väg.

sanden är julas blästersand "natursand". billigt och snyggt =)

lycka till å tack för creeds.
#81 - 22 augusti 2011 19:04
Grottbert skrev:
Efter att ha pratat med en fiskhandlare kring odling av dvärggurami ska man tydligen sära på föräldraparet efter att honan släppt ifrån sig äggen. Hanen blir oerhört aggressiv mot henne och det kan(som det gjorde för mig) sluta med dödsfall. Både min hane och hona dog efter att jag inte var uppmärksasm på det och båda hade öppna sår och hud som fattades, detta i sin tur ledde till död för båda.

jo jag har läst att man ska sära på föräldrarna, men jag tackar så vänligt för tips allafall =)
ska se till att ha ett extra akvarium redo när det blir dax.
#82 - 22 augusti 2011 19:04
Grottbert skrev:

jo jag har läst att man ska sära på föräldrarna, men jag tackar så vänligt för tips allafall =)
ska se till att ha ett extra akvarium redo när det blir dax.
#83 - 23 augusti 2011 06:50
funderar på det där me försäkring å sånt. fungerar folksam bra me akvarieförsäkring? tyckte ja läste nånstans att de ingick i deras vanliga hemförsäkring. någon som vet?
#84 - 23 augusti 2011 17:41
hmm, någon som har nån ide angående min honungsgurami hona? hon gömmer sig hela tiden å ja ser hon kanske en gång i veckan. hanen däremot är alltid framme å simmar. är han på hon hela tiden kanske så hon håller sig undan eller är honor mer skygg än hanar?
vad kan jag göra?
#85 - 23 augusti 2011 18:13
MrH skrev:
hmm, någon som har nån ide angående min honungsgurami hona? hon gömmer sig hela tiden å ja ser hon kanske en gång i veckan. hanen däremot är alltid framme å simmar. är han på hon hela tiden kanske så hon håller sig undan eller är honor mer skygg än hanar?

vad kan jag göra?

Det kan hända att hanen kan var på henne. När jag hade honungsgurami så var båda framme.
#86 - 24 augusti 2011 07:30
MrH skrev:
hejsan, tack så mycket.

trollhassel är det många som använder i akvarium å vad jag förstått så ska det inte var nå problem, sen är det ju trä å de håller ju inte hur länge som helst under vatten så man kanske måste byta ut den efter ett år. det visar sig.

angående bambun så är det samma sak där, har inte läst nånstans att det skulle vara några problem, men ser man att det börjar bli dåligt så är det ju bara att ta bort dom gammla och sätta i nya =)

dom svarta bakgrunderna kan du tex hitta här

http://www.akvariumbutiken.se/dekorationer_9/akvariebakgrunder_16

dom är inte så fasligt dyra och jag tycker dom gör sig bra i små akvarium, mina fick jag dock på privat väg.

sanden är julas blästersand "natursand". billigt och snyggt =)

lycka till å tack för creeds.

Tack för svar! Passande med julas blästersand, för jag tänkte ändå gå till jula och köpa silikon och silikonspruta. Lite knöligt dock att det är så stor förpackning när jag inte har någon bil :( men får kanske flörta lite med en kompis som har bil.

Ska ge mig ut och se om jag hittar någon trollhassel/bambupinnar. Behöver också få tag i en liten pump till akvariet, så ska kolla vad den kostar i djuraffären och om det är smartare att beställa en. Tror det kan bli rätt läckert om jag fyller upp hela 60-liters akvariet och bara har räkor. Kanske skulle göra min egen projekttråd, känner att jag börjar stjäla din tråd :)
#87 - 24 augusti 2011 19:34
Ludde87 skrev:
Tack för svar! Passande med julas blästersand, för jag tänkte ändå gå till jula och köpa silikon och silikonspruta. Lite knöligt dock att det är så stor förpackning när jag inte har någon bil :( men får kanske flörta lite med en kompis som har bil.

Ska ge mig ut och se om jag hittar någon trollhassel/bambupinnar. Behöver också få tag i en liten pump till akvariet, så ska kolla vad den kostar i djuraffären och om det är smartare att beställa en. Tror det kan bli rätt läckert om jag fyller upp hela 60-liters akvariet och bara har räkor. Kanske skulle göra min egen projekttråd, känner att jag börjar stjäla din tråd :)

klart du ska starta en egen tråd :) men fråga gärna om du undrar något, ja är absolut inget proffs men lite kan jag :)
bambupinnar hittar du oftast hos större trädgårdshandlare.
och kom ihåg att köpa akvariesilikon, annars blir det inge bra =)

lycka till.
#88 - 25 augusti 2011 15:32
nu dog min andra dvärggurami :/ jäkla skit också.
den måste blivit sjuk för den såg ut att ha typ sår på ryggen, någon som har en aning om vad det kan vara? den gick ju ensam så de kan inte va nån annan fisk som bitit den.

fan, ger snart upp de här, förstår inte varför jag inte får de å fungera... suck...
#89 - 25 augusti 2011 18:02
Dvärggurami är väldigt känsliga fiskar. Jag har med haft problem med dem och de är väldigt känsliga fö dålig vattenkvalitè.
#90 - 25 augusti 2011 18:14
hmm, nå mina honungsgurami verkar må prima allafall, får väl hoppas på bättre lycka där då.
blir att låta akvariet vila nu för att införskaffa någon annan sorts fisk istället för dvärggurami.
#91 - 25 augusti 2011 18:39
MrH skrev:
hmm, nå mina honungsgurami verkar må prima allafall, får väl hoppas på bättre lycka där då.

blir att låta akvariet vila nu för att införskaffa någon annan sorts fisk istället för dvärggurami.

Låter som en bra idé :).
#92 - 30 augusti 2011 18:55
Går det framåt?
#93 - 30 augusti 2011 18:59
nja står rätt stilla här nu.
snäckorna växer å växer.
växterna växer å växer.
fiskarna mår bra men tyvärr inga tecken på lek hos honungarna :/

har ej införskaffat någon ny fisk till mittenkaret än då jag ska flytta i september så jag väntar tills efter flytten.
fram tills dess så kommer det nog inte hända så mycket här tror jag.
#94 - 30 augusti 2011 19:02
Okej, tycker det låter klokt. Lättare att fokusera på akvarierna när du flyttat och kommit iordning. Då får du försöka med guramina :). Eller varför inte kampfisk :)?
#95 - 31 augusti 2011 10:46
över väger faktiskt att försöka hit en snygg kampfisk :)
#96 - 31 augusti 2011 17:34
MrH skrev:
över väger faktiskt att försöka hit en snygg kampfisk :)

Låter bra ;).
#97 - 6 september 2011 19:10
på fredag blir det flytt till ny lägenhet me akvarium, fisk å hela paketet. tipps för en smidig flytt tack!?

tänkte suga ur cirka 25L vatten från varge akvarium till varsin i en balja som jag även kommer att transportera fisken i. de borde funka eller?

blir ny belysning också vid nya lyan, en dubbelramp 90cm rör. sunglow tror ja dom hette, eller GLOW. nån som kört med sådana?

petade även i en doppvärmare hos honungsguramina idag, de börjar bli lite kyligt ute nu så då sjönk temperaturen några grader i akvarierna. får väl se om de blir bättre i morron bitti.

nå återkommer med bilder efter helgen när flytt å allt är klart.
#98 - 8 september 2011 07:38
hur ser yyngel till honungsguramin ut? misstänker starkt att ja har yngel i mitt akvarium =)

slänger upp nåra dåliga bilder på nya hyllan för fiskarna.

[ATTACH=CONFIG]46925[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]46926[/ATTACH]

å lite smått å gott som man kan hitta i pappas källare... en 120cm ramp, liten akvariepump å två lysrör.

[ATTACH=CONFIG]46927[/ATTACH]

Någon som kört med dessa lysrör förut?

[ATTACH=CONFIG]46928[/ATTACH]
#99 - 8 september 2011 11:22
Ja sun glo är väldigt varma i tonen, i princip gula. Bra om man gillar det men bör helst kombineras med något kallare rör.
#100 - 8 september 2011 20:35
prövade dom och tyckte inte det vart så gult, fast de kanske blir annat ljus i akvarierna.
tips på annat rör å komplettera med? behöver inte va nå särskilt för växter eller så då ja inte har nå jätte mängder å dom jag har växer som ogräs ändå.
#101 - 9 september 2011 18:57
då var flytten gjord och fiskarna verkar må bra i sin nya lägenhet. bilder kommer nog under morron dagen på nya layouten.
#102 - 16 september 2011 20:36
nix inga bilder än. dock fick jag yngel på honungsguramin men dom verkar vara uppätna nu tyvärr :/ kan hända att något överlevt men har ej sett nått på flera dagar.
funderar även på att beställa ett akvarium hos glasmästaren och byta ut dessa 3 mot ett lite större, typ 115L. känner att de är lite för smått å pilla med dessa burkar, finns liksom inte utrymme att göra något.
kanske att ja bara kör räkor i dessa senare ist. nå framtiden får utvisa det. ska ta mig i kragen å fixa bilder hur de ser ut nu så snart jag kan.
#103 - 9 oktober 2011 15:01
[ATTACH=CONFIG]47974[/ATTACH]

så ser det ut nu. men funderar som sagt på att byta ut mot ett stort istället, tycker inte filtreringen å sånt fungerar någe vidare i dessa små.
#104 - 10 november 2011 17:34
nu är karet i mitten nedstängt då det bara blev skit med korkbakgrunden. vet inte riktigt vad som hände, men gissar på att för klen filtrering ställde till det massor.
det karet kommer troligtvis göras om till ett svartvatten kar eller något liknande.
dom övriga karen funkar kanon och flyter på bra.
ska se om ja kan få upp lite bilder under morron dagen när ja har kameran hemma.
#105 - 11 november 2011 17:15
lite bilder på hur det ser ut nu i dom två som är kvar.

[ATTACH=CONFIG]49119[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]49120[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]49121[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]49122[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]49123[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]49124[/ATTACH]
#106 - 11 november 2011 22:14
Vad har du trimmat svärsplantan med egentligen?
#107 - 11 november 2011 22:48
Vad har du trimmat svärsplantan med egentligen?

haha jadu, ja tänkte inte ens på att den va stor förens du sa det :P fast den kanske bara ser stor ut för att akvariet är stort :P

kör inte med någonting, ingen gödning eller pmdd alls, bara fisk bajs =)

edit: kollade på dom första bilderna å ser nu att de är ju en enorm skillnad på bara några månader. är dom så snabbväxande?

[ATTACH=CONFIG]49142[/ATTACH] uppstarten 28/7-2011

[ATTACH=CONFIG]49143[/ATTACH] 3 månader senare. 11/11-2011
#108 - 15 november 2011 15:10
lite uppdatering, problem med cyano i vänstra karet, prövade mörklägga å de funka ett tag men nu börjar det komma tillbaka igen så idag införskaffade jag 2 sebrasnäckor i hopp om att dom kanske kan hjälpa till å få bort det. ska så småningom även plantera in lite snabbväxande växter för å konkurera ut cyanon.

i det högra karet funkar allting kanon, förutom att de är en miljon kanelbullar där i :/ min ensamma helenae snäcka hinner inte med å rensa så idag köpte jag 2 till, så nu borde ja få dom under kontroll.
#109 - 22 november 2011 20:13
de växer å knakar som bara den, börjar få bukt me cyanon nu också sedan ja satte i limnophila i akvariet.

[ATTACH=CONFIG]49467[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]49468[/ATTACH] honugsguramina verkar inte missnöjda heller. ska ansa ner limnophilian lite under morron dagen.
#110 - 22 november 2011 20:24
Snyygt!!!
#111 - 22 november 2011 20:25
gonzo44 skrev:
Snyygt!!!

tackar =)
#112 - 12 december 2011 20:25
Hur går det?
Snygga kar förövrigt:)

Håller på med ett liknande projekt nu kör upp 2 eller 3st 25 liters kar,
funderar på att köra kampfisk, har du skaffat någon ännu?
#113 - 13 december 2011 03:13
Luddson skrev:
Hur går det?

Snygga kar förövrigt:)

Håller på med ett liknande projekt nu kör upp 2 eller 3st 25 liters kar,

funderar på att köra kampfisk, har du skaffat någon ännu?

jo dom rullar på, växer lite för bra dock så ja lär ju rensa hela tiden, ska försöka hitta nån mera långsamt växande växt, växer igen så fort annars. slåss med lite cyaonit i det vänstra karet men har börjat få bukt med den nu.
hade kampfisk men dom fick för sig att hoppa ur å torrsimma så dom finns inte kvar.
just nu går de hopnungsgurami par i det till höger, nån rasbora i det vänstra (tror det va microrasbora?)
det mittersta är nedstängd pga att det sket sig totalt med korkbakgrunden, vet inte riktigt vad som hände.
så det har jag gjort rentoch ska ställa upp det i badrummet istället. fisk ej bestämt än.
#114 - 13 december 2011 16:01
Okej! :)
Tråkigt det där med kampfisken:/
Hade du 1 kampfisk hane ensam i ett kar eller?

Alltid roligt med nya projekt, lycka till!
#115 - 13 december 2011 17:03
hane å hona i samma kar.
#116 - 19 december 2011 08:38
Blev väldigt sugen på honungsgurami igen. Hade ett par innan men de trivdes inte hos mig. Men får göra ett försök igen med dem någon gång.
#117 - 19 december 2011 09:15
macke_fisk skrev:
Blev väldigt sugen på honungsgurami igen. Hade ett par innan men de trivdes inte hos mig. Men får göra ett försök igen med dem någon gång.

de gör du rätt i, väldigt trevliga krabater.
fick dom å lägga ägg å såg nåra yngel men tyvärr åt dom upp dom :P
men sen har dom inte velat leka igen :/ vet inte riktigt varför.
#118 - 19 december 2011 20:17
MrH skrev:
de gör du rätt i, väldigt trevliga krabater.

fick dom å lägga ägg å såg nåra yngel men tyvärr åt dom upp dom :P

men sen har dom inte velat leka igen :/ vet inte riktigt varför.

Konstigt att de inte velat leka igen :/. Tycker de borde vara glada för där är mycket växter och kanske inte så stark cirkulation.
#119 - 19 december 2011 21:19
ne de borde vara ultimata förhållanden tycker jag, men men dom kanske leker när man minst anar det.
#120 - 23 december 2011 10:22
varför har jag missat denna tråd?!?!
#121 - 23 december 2011 10:31
hannesc skrev:
varför har jag missat denna tråd?!?!

hehe jadu :P man blir väl lite "hemmablind" ibland ;)
#122 - 23 december 2011 10:52
mm man blir ju det :P
#123 - 5 januari 2012 16:24
lite bilder på dom små liven

[ATTACH=CONFIG]50501[/ATTACH]
det vänstra. har gjort om lite där så nu mera är det enbart den stora svärdsplantan och några flytväxter, funkar bra än så länge.

[ATTACH=CONFIG]50502[/ATTACH]
det högra, har rensat ganska nyligen så det ser lite tomt ut.
tänkte byta ut limnophilan mot någon annan växt som inte blir så jäkla hög å lummig. lite mer vallisneria kanske.

[ATTACH=CONFIG]50503[/ATTACH]
alla tre, räkburken i mitten.
#124 - 6 januari 2012 12:24
Hade såna SUN-GLO innan vi skaffade Aquarelle.
Kan säga att jag blev väldigt mycket nöjdare med aquarelle och det är ingen större prisskillnad :D
Men coola kar du har fått till :)
#125 - 6 januari 2012 13:57
ab98 skrev:
Hade såna SUN-GLO innan vi skaffade Aquarelle.

Kan säga att jag blev väldigt mycket nöjdare med aquarelle och det är ingen större prisskillnad :D

Men coola kar du har fått till :)

jo ett nytt lysrör står på inköpslistan men de har liksom fallit i glömska :P

tack så mycke.
#126 - 12 januari 2012 22:48
hmm honungsguramin ser inge vidare glad ut alls :/ alldeles färglösa.
färgar dom ingenting alls om de inte är lekperiod?
ja tycker hanen har haft färg hela tiden, de är mest nu på sista tiden som ingen av dom alls har just nå färger.

ideer?
#127 - 22 januari 2012 22:42
kanske ett större akvarium på gång istället för dessa... kanske...
#128 - 29 januari 2012 20:47
suck, nu äre cyano på väg i det högra karet också.. det som gått å funkat så jäkla bra... är de för mycke växter å för lite näring tro? kan det bli bättre om ja börjar köra med pmdd kanske?
#129 - 31 januari 2012 13:13
nu har ja bytt ett av rören till ett aqua glow och även startat med PMDD, får se vad som händer nu då.
tyvärr äre bara en rasbora kvar såg jag idag :/ får göra något åt det sen.
men guramisarna mår fint allafall.
#130 - 31 januari 2012 14:46
För några dagar sen fick jag höra ett fint ordspråk: "det är i motvind draken lyfter".
#131 - 31 januari 2012 15:17
alfreds skrev:
För några dagar sen fick jag höra ett fint ordspråk: "det är i motvind draken lyfter".

haha så sant så sant. får väl se om de blir någon förändring nu då.
#132 - 7 februari 2012 19:35
nehepp, bara en honungsgurami kvar nu... bli nedläggning nu av dessa småakvarier å flytta överlevande fisk å snäckor till kuben som förhoppningsvis startas upp till helgen.
#133 - 7 februari 2012 20:11
MrH skrev:
nehepp, bara en honungsgurami kvar nu... bli nedläggning nu av dessa småakvarier å flytta överlevande fisk å snäckor till kuben som förhoppningsvis startas upp till helgen.

Tråkigt när det blir så.. bita ihop och ta nya tag;)
#134 - 8 februari 2012 07:52
mjo precis, hade ju tänkt stänga ner dessa små å flytta fisken till större akvarium så småningom men det känns ju aktuellt nu när de bara är en kvar.
#135 - 8 februari 2012 09:33
en positiv sak är ju att min dvärgvalisneria har spridit sig över hela botten ås den verkar ju trivas, tyvärr är det fullt i cyano på växterna så det blir till å tvätta ren dom så gott det går och sedan flytta över dom till kuben.
#136 - 14 februari 2012 21:18
rensade lite idag å städade hos guramin, ska försöka lista ut va det är för kön på den jag har och sedan kompletera med motsatta.

fantastiskt vad dvärg vallisen har växt, tror ja plockade ett 20tal sticklingar till kuben. riktigt roligt.
#137 - 18 februari 2012 09:21
är det här nya skott som jag kan plocka och plantera eller är det blommor?

[ATTACH=CONFIG]51470[/ATTACH]

det är alltså en lång stjälk som skjutit ut från svärdsplantan och på den stjälken så har det börjat ploppa ut sådana här.
#138 - 18 februari 2012 16:27
ingen som har någon ide om ovanstående inlägg?
#139 - 18 februari 2012 16:45
tror inte att det är blommor, utan nya miniplantor. :)
#140 - 19 februari 2012 22:39
Nya plantor, ryck loss och plantera! Snart har du halva karet med svärdisar. ;)
Blomma kan den om stjälken kommer upp ovanför ytan, men bara om den vill.
#141 - 20 februari 2012 08:13
aa tanks för svar :D
#142 - 21 februari 2012 09:30
skott från svärdplantan tagna och ska planteras i kuben.

det vänstra karet är nu mera nedstängt, får väl se vad som dyker upp i det så småningom, men det lutar åt RC räkor.
#143 - 21 februari 2012 13:15
Kan du uppdatera med lite bilder på alla akvariumen?
#144 - 21 februari 2012 15:21
får hem en systemkamera till helgen så tänkte ta lite bilder då.

just nu är det bara det högra med honungsgurami kvar, sen står det lilla räkkaret där också.
det vänstra karet är tömt och rengjort, kommer troligen bli räkor i det så småningom. det karet som stod i mitten när ja startade upp är flyttat och står nu i badrummet med räkor. har en tråd om det som heter "badrummet"

men får som sagt hem en bra kamera i helgen så ska ta lite bilder då på alla akvarium som är igång.
#145 - 21 februari 2012 16:56
Ok. Jag är verkligen imponerad av din filterlösning i den lilla räkburken!!
#146 - 21 februari 2012 17:18
fick faktiskt iden här på zoopet, tror de va mats eller ansjo som gjrode så å ja kopierade rakt av helt enkelt, men det funkar ju kanon!
#147 - 22 februari 2012 17:33
Varning för blodiga bilder!!!

upptäckt en ganska lång spricka i bakrutan på det akvariet som ja tömde igår så ja tänkte att de är ju lika bra å skära bort den å limma dit en ny ruta.
Det slutade med 4 stygn i tummen! typiskt...
men ja fick bort glaset allafall :D

[ATTACH=CONFIG]51568[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51569[/ATTACH]
#148 - 22 februari 2012 17:59
MrH skrev:
Varning för blodiga bilder!!!

upptäckt en ganska lång spricka i bakrutan på det akvariet som ja tömde igår så ja tänkte att de är ju lika bra å skära bort den å limma dit en ny ruta.

Det slutade med 4 stygn i tummen! typiskt...

men ja fick bort glaset allafall :D

[ATTACH=CONFIG]51568[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51569[/ATTACH]

Fy fan! Inte vackert!
#149 - 22 februari 2012 18:18
Ajajaj, då blir det inget akvarie pillande på ett tag då:confused:
#150 - 22 februari 2012 20:08
macke_fisk skrev:
Fy fan! Inte vackert!

nä läkaren som sydde mig sa att de va lite snett skuret så ja bad om ursäkt å sa att jag skulle skära rakare nästa gång :D
#151 - 22 februari 2012 20:09
solis skrev:
Ajajaj, då blir det inget akvarie pillande på ett tag då:confused:

de är lugnt, ja är högerhänt å detta va vänster ;) som tur är plantera ja klart kuben igår så nu behöver ja inte pilla i burkarna på ett tag :)
#152 - 22 februari 2012 20:23
fyfan... inte kul. förstår att du inte får så mycket gjort nu då:P haha
#153 - 22 februari 2012 20:28
mm :/ får ju liksom inte va å gräva i vattnet me den handen.
men ja har iofs inte så mycke å pyssla me nu, håller på å skrapar rent rutorna på 400 burken å de använder ja ju högerhanden till så de är lugnt :)

men de va en jäkligt söt läkare som sydde ihop mig :D så något positivt kom de ur de här också ;)
#154 - 22 februari 2012 20:31
MrH skrev:
nä läkaren som sydde mig sa att de va lite snett skuret så ja bad om ursäkt å sa att jag skulle skära rakare nästa gång :D

HaHaHA...kul med humor.
#155 - 22 februari 2012 20:44
MrH skrev:

Du och Hannes får slå era påsar ihop vad gäller att snitta er i tummen vid akvariebygge;)
#156 - 22 februari 2012 21:02
:d :d
#157 - 22 februari 2012 21:10
lite OT själv har jag sytt i samma pekfinger 4ggr:p
#158 - 22 februari 2012 21:27
Jag körde en talrik genom handen för typ ett år sen. Jääävligt smidigt det med. Frågade inte hur med det blev 4 stygn med. Det var inte brett men jävligt djupt. Gick nästan igenom hela handen.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
#159 - 22 februari 2012 21:30
bilder :P

men lägger inte in dom i tråden utan länkar så ingen behöver se nått de inte vill se

http://img41.imageshack.us/img41/8026/20101130145.jpg
http://img696.imageshack.us/img696/9439/20101130146.jpg
#160 - 22 februari 2012 21:47
hannesc skrev:

men lägger inte in dom i tråden utan länkar så ingen behöver se nått de inte vill se

hehe ser inte så kul ut de där du
#161 - 23 februari 2012 08:25
gonzo44 skrev:
lite OT själv har jag sytt i samma pekfinger 4ggr:p

detta va faktiskt första gången ja sydde mig :D å så blev de bara 4 fjantiga stygn i tummen :p ska sikta på ett coolare ställe nästa gång ja ska skära mig :D hehe.
#162 - 23 februari 2012 08:26
hannesc skrev:

haha va fasen, en tallrik? hehe :p de va lite otippat.
#163 - 23 februari 2012 08:55
ja den gick sönder o jag skulle slänga den. slängde den lite hårt ner i en kasse o en bit gick in i handen. smaaart...
#164 - 23 februari 2012 09:17
ajj som fasen :/

typ de hända mig på jobbet förut, någon hade slängt brytknivblad i vanliga papperskorgen å när ja skulle trycka ner skräp i den så gjorde de ont. dock blev de ingen större skada, men jävligt korkat av folk å slänga knivblad där....

nå åter till ämnena, har problem med akvariet som är kvar.
får ingen fart på växterna å de ser bara för jäkligt ut, har börjat med PMDD för någon vecka sen men de verkar inte hjälpa.
massa cyano, eller inte massa men en del.

funderar om det kan bero på att filtret är för litet å ställer till det.

någon tanke?
#165 - 23 februari 2012 09:27
växter som finns i är anubias, dvärg vallis och nån lymnophila tror jag de är.
fattar liksom inte riktigt va som hänt, allting har funkat kanon hela tiden å sen bara dör allting å ballar ur. suck... de här me växter är helt klart inte min grej.
#166 - 23 februari 2012 11:21
Gammla lysrör?
#167 - 23 februari 2012 13:09
freddi36 skrev:
Gammla lysrör?

ne, dom är nya. kanske inte dom bästa för växter men de borde deffinitivt räcka till dom här små akvarierna. de är något annat som knasat sig, de funka ju skit fint i typ 6-7 månader, 8 kanske. sen bara tvär vände det :/
#168 - 23 februari 2012 13:45
gick lite längre bak i tråden till sidan 7 och såg bilder på dina akvarium.

ser riktigt fina ut :).
#169 - 23 februari 2012 13:48
donic1989 skrev:
gick lite längre bak i tråden till sidan 7 och såg bilder på dina akvarium.

ser riktigt fina ut :).

tack, mjo dom va fina :/ det vänstra är nu nerstängd och ska lagas, trasig bakruta. det mittersta är flyttat och står nu i badrummet med räkor (se badrums tråden)
så det är bara det högra som är kvar av dom ursprungliga 3 som va där. sen står de ett räkkar i mitten nu också, ska ta lite nya bilder ikväll å lägga upp.

tyvärr har det högra karet börjat ballat ur å tappat balansen som va så jäkla fin, försöker lösa mysteriet med vad som gått snett.
#170 - 23 februari 2012 14:04
oki jo tråkigt när det inte går som man vill :/. vad hände med det som gick sönder då? händer väl inte så ofta. orolig varje gång man skall storstäda o flytta sitt 375l att det skall gå sönder typ glider i armarna eller så :P.

men akvarium e lurigt lite det som är skoj felsökning därav lite glad jag inte har så mycket växxter i utan ganska steril miljö men det är fint med växter också faktiskt!.

men trevligt med nya bilder iaf :).
#171 - 23 februari 2012 14:11
det hade en liten skada i kanten som ja limmat igen med silikon, sen när ja tömde det för å göra rent å göra om det så såg jag att en spricka börjat krypa iväg längs bakrutan så då vare bara å skära bort den, å det gick ju som du kan se på bilderna, inge vidare :p slutade me 4 stygn i tummen :D hehe. men men shit happens ;)
kommer troligen bli räkor i det karet också, riktigt roligt med räkor och akvarierna sköter sig självt mer eller mindre.
#172 - 23 februari 2012 14:22
MrH skrev:
det hade en liten skada i kanten som ja limmat igen med silikon, sen när ja tömde det för å göra rent å göra om det så såg jag att en spricka börjat krypa iväg längs bakrutan så då vare bara å skära bort den, å det gick ju som du kan se på bilderna, inge vidare :p slutade me 4 stygn i tummen :D hehe. men men shit happens ;)

kommer troligen bli räkor i det karet också, riktigt roligt med räkor och akvarierna sköter sig självt mer eller mindre.

ok usch då jo jag såg det lagom kul battle scar 1-0 till akvariumet hehe :P.

jo kul varit intresserad av räkor ett litet tag och sugen på att prova på i ett litet kavarium har ett tomt 20l dock får jag inte ha mer akvarium just nu :P. hehe sen kan jag inte sköta dom riktigt bor borta på internat o då får man itne ha små akvarium fråga om man fick ha 20l men det fick man inte ha hade tänkt ha det o lite växter o kanske ett par räkor. så kommer nog följa ditt projekt här!

hört att man kan köra utan teknik alls o gödning eftersom räkorna inte tål det hur klarar sig växterna då via fodret dom får o deras skit kanske förstår jag men producerar dom så mycket?.
#173 - 23 februari 2012 14:28
de där me low-tech akvarium håller ja på å lär mig om nu så ja kan tyvärr inte svar så mycke på det men man brukar ha jordbotten å sånt till sådana akvarium å har för mig att växterna plockar näringen därifrån, men som sagt så är ja inte helt 100 på det ämnet än. sök lite här på zoopet om low.tech så hittar du massa spännande trådar om det.
#174 - 23 februari 2012 14:43
MrH skrev:
de där me low-tech akvarium håller ja på å lär mig om nu så ja kan tyvärr inte svar så mycke på det men man brukar ha jordbotten å sånt till sådana akvarium å har för mig att växterna plockar näringen därifrån, men som sagt så är ja inte helt 100 på det ämnet än. sök lite här på zoopet om low.tech så hittar du massa spännande trådar om det.

oki jo för göra det :). verkar iaf intressant med lowtech!
#175 - 23 februari 2012 16:55
ja absolut något man ska prova på =)
#176 - 23 februari 2012 19:05
lite bilder.
ursäkta reflektioner å kassa fokusar men de va väldigt länge sedan jag höll i en systemkamera å ja orka inte riktigt leta igenom alla inställningar.

[ATTACH=CONFIG]51600[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51601[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51602[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51603[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51604[/ATTACH]
#177 - 27 februari 2012 15:55
bygge rom det gamla akvariet och kommer så småningom att göra samma sak med det som guramin går i.
har lite planer för förändring :D härligt när man får en skön ide´ som man åtminstonde tror kommer bli bra :p
#178 - 28 februari 2012 17:12
limmat ihop akvariet nu, bytte lite form på det, blev liggandes ist för ståendes.
går i tankar på att pröva lowtech kanske..
#179 - 20 mars 2012 16:32
fortfarande problem med cyano hos honungsguramin :/ rensade ut mekaniskt idag å har satt ditt en spotlight för exxtra belysning, ska köpa lite limnophila till helgen å se om ja får bot med det.
#180 - 29 mars 2012 13:59
jahapp, då vare massa bäbisar då. har fått på ökning av anentome helena snäckor :D massa små små snäckor som kryper omkring :)
#181 - 29 mars 2012 14:11
Häftigt. Kommer de att äta varandra eller finns det andra snäckor som de kan äta?
#182 - 29 mars 2012 14:12
oj, bra fråga :S tror inte dom är kannibaler. dom små har ju överlevt så ja gissar på att dom inte är det.

de finns väll några physor kvar men det börjar bli tomt på dom nu. dom har ju gått där några månader :)
men dom äter ju annat foder också, lite matrester å sånt :)
#183 - 29 mars 2012 14:15
Mina åt i alla fall upp varandra:(
#184 - 29 mars 2012 14:16
hmm, ja de skulle ju isåfall lösa problemet med vart ja ska göra av dom :p
#185 - 19 april 2012 11:09
då var dessa 3 stängda eller omgjorda.
ett av karen är omgjort till räkor (badrums tråden)
ett kar är nu mera ett lowtech försök.
och det sista karet är tomt för tillfället.

så denna tråd får man väll anse som avslutad nu.

Annons