3 ½ timmar utan ström - filterkatastrof?

#1 - 9 oktober 2006 01:13
Jaha, då har det hänt. En akvarists värsta mardröm - strömavbrott. I ca 3 ½ timmar var jag utan ström. Eftersom jag har ytterfilter bedömde jag risken för bakteriedöd pga syrebrist som stor. Så jag bestämde mig för att öppna filtren i hopp om att lite syre skulle komma ner i vattnet ändå.

När strömmen kom tillbaka spolade jag rent allt filtermaterial så noga som möjligt innan jag startade filtren igen. Fast jag undrar om det räcker. Kan Ehfi sbustratet ha blivit förgiftat?

Jag antar att jag måste åka iväg och köpa Dentirol i morgon och börja mata sparsamt i flera veckor nu för att undvika nitritspikar. Skit alltså :(
#2 - 9 oktober 2006 02:00
Jag tror inte 3-4 timmar är några problem alls.
#3 - 9 oktober 2006 02:03
Hmm bra att höra att det inte är risk för förgiftning. Jag har dock rengjort båda filtren så att jag nu har nästan kliniskt rena filter. Inte bra :(
#4 - 9 oktober 2006 02:07
Måste dock tillägga att jag inte är nån speciallist på ämnet :) Men att det skulle har nån större inverkan har jag svårt att tro.
#5 - 9 oktober 2006 05:54
Ditt kar är ju aldeles precis nystartat och knappast igengrott så att det skulle ge problem. Jag trodde att du var tillräckligt erfaren för att veta att man aldrig skall rengöra filtret kliniskt rent. Det är bara att starta om karet, men det är knappast på grund av strömavbrottet utan på grund av klinisk rengjort filter.
MVH
Magnus
#6 - 9 oktober 2006 06:07
(lite off) Jag hörde att göteborg haft strömavbrott, plundring, upplopp. stenkastning (igen) mot poliser!
Men jag undrar inför vinterns ev. strömavbrott, hur länge kan innerfilter vara utan ström? Jag tänker mest på juwels "bajslåda" som jag har till mina diskus?
#7 - 9 oktober 2006 12:37
Hade också strömavbrott i natt :(. Hade egentligen inte brytt mig det om jag inte hade haft ett akvarium. Jag tog iaf ut mitt innerfilter och tvättade det av rädslan för farliga bakterier skulle finnas i filtret om strömmen kom tillbaka. Fanns det någon grund till det och måste jag gå igenom hela uppstartningsprocessen igen? Var just klar med den för mindre än en månad sen :(.
#8 - 9 oktober 2006 13:00
Erk skrev:
måste jag gå igenom hela uppstartningsprocessen igen? Var just klar med den för mindre än en månad sen :(.

Ja tyvärr tror jag det. Jag är precis i samma sits som du. Mitt ena akvarium hade precis blivit färdigcyklat.

Tropfrog: Ja jag vet att man inte ska rengöra filtret så där noga MEN jag har också läst om filter som har förgiftat akvariet efter ett strömavbrott då bakterierna dött av syrebrist. Och att man vid såna fall ska rengöra filtret noga för att få bort de döda bakteriena. Dessutom fanns det antagligen ingen bakterieflora kvar i filtret ändå efter det långa strömavbrottet :(

Mitt ena akvarium var inte så nystartat, men det stämmer att AS-akvariet var det. Fast nu hade jag precis fått en tillräklig stor bakterieflora.
#9 - 9 oktober 2006 13:14
Jag råkade ut för detta för ett par veckor sen, jag glömde starta filtret efter vattenbyte och det stod stilla hela natten.

Jag tog bara en hink vatten ur karet och skjöljde ur filtret i det och det blev inga problem efter det.

En liten indikering på nitrit men det var borta innan kvällen.
#10 - 9 oktober 2006 13:16
Det borde väl inte vara nåt problem att ha filtret av i några timmar.
Bakterierna lever ju i vatten och man har ju vatten kvar i filtret även när spänningen är av.

Glömde sladen ur till mitt filter ca 12 timmar det var inga problem matade som vanligt och fick inte nån nitrit chock eller liknande...
#11 - 9 oktober 2006 13:23
smegga skrev:
Det borde väl inte vara nåt problem att ha filtret av i några timmar.

Bakterierna lever ju i vatten och man har ju vatten kvar i filtret även när spänningen är av.

Problemet är ju att när vattnet inte cikulerar igenom ett ytterfilter tar sytet slut och bakterierna dör pga syrebrist. Det är då filtret kan bli giftigt. Vad jag förstått så är strömavbrott inte lika problematiskt när man har innerfilter eftersom dessa inte är helt instängda, utan ligger i akvariet.
#12 - 9 oktober 2006 14:27
Det gift du är rädd för heter svavelväte och bildas inte på så kort tid. Tryck ner näsan i filtret och dra in istället. Om det luktar surt och/eller ruttet så bör du tvätta filtret, annars är det bara att köra. Visst har en del bakterier dött, men de som överlever tar hand om eventuella toppar bättre än ett kliniskt rengjort filter.
MVH
Magnus
#13 - 9 oktober 2006 14:34
Gör som jag...använd en UPS. Kostar inte många kronor längre och då kan filtret, men inte värmaren köra i nästan ett dygn under ett strömavbrott :-)

//Michael N
#14 - 9 oktober 2006 14:34
Hmm, ok. Synd att jag inte visste det i natt :( Har läst om akvarier där alla fiskar blivit förgiftade efter ett strömavbrott. Så jag trodde det gick på ganska kort tid. Aldrig nån som har kunnat förklara varför bakterierna blir giftiga när de dör jusr pga syrebrist men inte annars.

Ska få lite filterskit av en kompis.
#15 - 9 oktober 2006 14:36
Gör som jag...använd en UPS. Kostar inte många kronor längre och då kan filtret, men inte värmaren köra i nästan ett dygn under ett strömavbrott :-)

//Michael N

Jasså? Var kan jag få tag på såna och vad kan de kosta? Det skulle vara skönt att slippa oroa sig.
#16 - 9 oktober 2006 14:44
batski skrev:
Jasså? Var kan jag få tag på såna och vad kan de kosta? Det skulle vara skönt att slippa oroa sig.

Dessa finns i de flesta datorbutiker, kostar inte många kronor. Du kan få en bra variant för 700:- med 800VA. som klarar rätt många timmar....självklart beroende på hur stor din pump är.

Men räkna på att pumpen är ca: 20W då skulle detta snabbt räknat hålla filtret igång ca:40 timmar...dock med avtagande flöde, men det håller iallafall igång filtret med full effekt under ca: 20 timmar.
Filter effekten har jag då tagit från mitt jumbo filter, som har ett flöde på 1000L/h.

//Michael N
#17 - 9 oktober 2006 14:49
Tack för info! Det låter klart intressant!
#18 - 9 oktober 2006 15:04
Ja lycka till....

//Michael N
#19 - 9 oktober 2006 15:59
Hej.
Kom hem efter fyra dygns bortvaro och upptäckte att jag glömt sätta på pumpen till mitt 315 L med 13 diskus.( 26 L. filtermassa).Det enda som jag gjorde var att jag körde ut 25 L akvarievatten genom filtert och sedan i karet med slangen.Detta hände för 2 mån. sedan och inget har hänt med fisken dom mår bra.
MVH Mats
#20 - 9 oktober 2006 15:59
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Den stunden är inte farlig för filterbakterierna. Instämmer med tropfrog om att rengöringen gjort större skada än strömavbrottet! Lycka till mitt i eländet!

Vi har haft kortare strömavbrott på upp till fyra timmar flera gånger här uppe i bergen medans man lagt om elen och installerat nya elskåp utan att akvariet eller fiskarna visat tecken på ohälsa eller nitrit.[/COLOR][/FONT]
#21 - 9 oktober 2006 17:35
Är det Nitrivec man behöver när man ska starta upp ett akvarie? Vad är effekten av detta medel? Är det a) den reducerar skadliga mängder av nitrit och ammoniak. b) Den förkortar uppstartningscykeln. eller c) både och.

Hur stor flaska kommer jag att behöva för att fixa mitt 73 liters? Jag använde inga medel när jag startade upp det och då hade jag i tre fiskar, det gick bra. Fiskarna klarade det sig men man spår av nitrit. Nu är det i 9 fiskar och risken för nitrit är väl ganska överhängande.
#22 - 9 oktober 2006 18:10
Jag gjorde inget alls med mitt ytterfilter igår.

Det har varit avstängt längre än så pga min inkompetens utan att det påverkade fiskarna på något märkbart sätt..
#23 - 9 oktober 2006 18:31
Erk skrev:
Är det Nitrivec man behöver när man ska starta upp ett akvarie? Vad är effekten av detta medel? Är det a) den reducerar skadliga mängder av nitrit och ammoniak. b) Den förkortar uppstartningscykeln. eller c) både och.

Nitrivec är egentligen inget medel, utan bakteriekultur. Nitrifikationsbakterier som tvingas gå på sparlåga tills de kommer ner i akvariet och vaknar till liv. Det finns andra märken än Sera (Nitrivec). Jag brukar köra med JBL:s Denitrol och så så finns Nutrafins bakteriekultur som heter Cycle.

Genom att använda Nitrivec sätter man igång nitrifikationsprocessen tidigare och reducerar risken för skadliga ammoniak-och nitrithalter, men det tar ändå ca 1 månad innan akvariet är färdigcyklat.

Med 9 fiskar i ett nystartat 73 liters bör du verkligen köra med bakteriekultur.

Det bor många fiskar i båda mina akvarier och jag är riktigt orolig för dem nu. Har varit och köpt Denitrol och så ska jag hem till en kompis och hämta lite filterskit i kväll. Hoppas det hjälper. Orkar inte med mer problem nu!
#24 - 9 oktober 2006 18:44
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]batski: Ta det lite lugnt nu! Det är ingen fara!! Du har INTE många fiskar!! Tro mig det har du inte. Mitt tips till dig är att bara gå rätt förbi akvarierna!! Titta inte på dem!! Kanske bara lite ur ögonvrån. Mata inte den närmsta veckan så kommer det gå fint!! Du kommer landa ur detta som en visare akvarist!![/COLOR][/FONT]
#25 - 9 oktober 2006 18:50
Tack Lenmar! Jag hoppas du har rätt och att även alla fiskar kommer att landa ur detta med hälsan och livet i behåll!

Det jag menade var att har har många fiskar just nu när jag har så lite nitrifikationsbakterier i mina filter.
#26 - 9 oktober 2006 19:00
mjo, man blir alltid en erfarenhet rikare. Det ända som känns tråkigt är att jag, eller mina fiskar, måste gå igenom hela uppstartningsprocessen en gång till. Nu får jag vänta i en månad istället för 1 vecka tills jag kan köpa de endlers som jag planerade ha i karet.

Oh well, shit happens!
#27 - 9 oktober 2006 20:18
Ja precis. Nu har jag iaf varit och hämtat filterskit. Det ser inte fint ut i akvarierna just nu, men det känns faktiskt bättre när jag har gjort det [:o]

Erk: Den som väntar på något gott :) Om 1 månad har kamske mina endlers fått tillökning :p
#28 - 9 oktober 2006 21:02
jag startade ett pumphuvud med filtermatta som varit avstängt i flera timmar. Fiskarna samlades vid ytan direkt och började flämta. 50% vattenbyte + rengöring av filtret hjälpte.
#29 - 9 oktober 2006 21:53
lenis3 skrev:
jag startade ett pumphuvud med filtermatta som varit avstängt i flera timmar. Fiskarna samlades vid ytan direkt och började flämta. 50% vattenbyte + rengöring av filtret hjälpte.

Hur många timmar pratar vi om?
#30 - 9 oktober 2006 22:31
2-4 h, minns inte exakt
jag tycker du gjorde helt rätt som sköljde ur filtret noga! sen vet jag ju inte hur du definierar noga, men antar att du inte menar att du tokspolade med kokhett vatten utan kramade ur filtermattan under ljummet vatten... ?!
#31 - 9 oktober 2006 22:44
Nej nej inget kokhett vatten :eek: Men jag spolade rätt länge under kranen (med akvarietempererat vatten) för att få bort det mesta av smutsen (som jag annars är så rädd om).

I vanliga fall brukar jag bara sänka korgarna med filtermaterial i en hink med akvarievatten och rengöra det däri lite snabbt. Då får man bort det grövsta men behåller ändå en hel del filtersmuts.

Nu har jag importerat filtersmuts från kompisens akvarium istället. Hoppas det följde med en massa goda bakterier!
#32 - 10 oktober 2006 01:16
Anaeroba (syrefria) filter. Svavelväte kan bildas ja, men om jag inte minns helt fel så är det första som händer att nitrifikationsprocessen vänder, nitrat blir nitrit, ammonium/ammoniak, först när syret i nitratet och nitriten tar slut som svavelväteproduktionen kommer igång ordentligt, det är därför det tar tid. Om man har mycket gegg i sitt filter kan man skölja filtermatrialet litegrann i lite akvarievatten som man sedan häller bort.

Är man riktigt nojjig kan man sprida ut filtermatrialet i en stor plastback och täcka det nätt och jämt med akvarievatten under själva strömavbrottet, gärna plaska lite i baljan medans man funderar på varför fiskarna inte verkar bry sig om att det är strömavbrott.

En UPS kan vara en mycket bra sak att ha om man har mycket fisk, personligen tycker jag att det kan kännas lite överdrivet om man i princip måste leta i akvariet efter fiskar för att få syn på någon, men det är bara min åsikt. Ett alternativ till UPS som jag har använt när jag bodde på landet är att bygga sitt eget filter med en 12voltspump som kopplas till en bilbatteriladdare och ett bilbatteri, om det blir strömavbrott drivs pumpen automatiskt av bilbatteriet.
#33 - 10 oktober 2006 07:11
Fundrade lite!
Är man hemma då strömavbrottet sker och har ingen aning om hur länge det varar, kan man inte då bara suga ur vatten ur akvariet i en lagom stor behållare (ca 20-25 L) och öppna filtret, ställa filterbehållarna i den vattenfyllda behållaren som genom ytan ger syre till filterbakterierna? Efter strömavbrottet borde det då bara vara att sätta ihop filtret och köra igång! Kan det fungera?
#34 - 10 oktober 2006 08:12
På tal om strömavbrott, efter orkanen Gudrun var vi strömlösa i nästan exakt 11 dygn. Köpte batteridrivna luftpumpar för att det skulle finnas någon form av cirkulation i akvarierna och matade mycket sparsamt.
Växterna tog mycket stryk men återhämtade sig, fiskarna verkade inte bry sig det minsta och ingen fisk dog under tiden eller efteråt.
Hade bl.a. ett 40 l. akvarie med snäcklekare och två kullar yngel.
Kramade ur filtersvamparna lite under rinnande vatten när strömmen återkom och städade bort döda och skadade blad.
Hade efter detta inga problem med varken filter, växter eller fiskar.
Så frågan är kanske om det är så skadligt för akvariemiljön att stänga av filtret en stund?
Eller så hade jag en ruskig tur.

Mvh
#35 - 10 oktober 2006 10:43
Bra tips Erik och laerni! Jag kanske borde skaffa mig en sån platt behållare just in case. Strömavbrott är inte alls vanliga i Göteborg. Så hittill har inte jag oroat mig för det. Men nu har vi haft 2 med bara ett par veckors mellanrum. (även om det första var ganska lokal och varade inte så länge). Så jag känner mig inte lika lugn längre, utan det känns som att man borde vara väl förberedd för sånt.
#36 - 10 oktober 2006 11:17
batski skrev:
Bra tips Erik och laerni! Jag kanske borde skaffa mig en sån platt behållare just in case. Strömavbrott är inte alls vanliga i Göteborg. Så hittill har inte jag oroat mig för det. Men nu har vi haft 2 med bara ett par veckors mellanrum. (även om det första var ganska lokal och varade inte så länge). Så jag känner mig inte lika lugn längre, utan det känns som att man borde vara väl förberedd för sånt.

Håller inte Vattenfall(?) på och ändrar om kablar och annat just nu som gör att det blir strömavbrott. Tror jag hörde nu i Söndags att dom sa att det var ett högspänningsfel som orsakades av att man ändrade om någonting. Kan ha fel.
#37 - 10 oktober 2006 11:53
Om det är så kan det ju hända igen... Usch :(
#38 - 10 oktober 2006 13:25
Hmmm, en av mina pumpar stod stilla i flera dagar för några veckor sen. Kollade in som snabbast en dag och noterade att växterna inte rörde sig som de brukar. Hade inte tid att bry mig just då men fick lätt panik två-tre dagar efteråt när jag såg att dosan med eluttagen trillat i golvet och kabeln ryckts ur. Jag begrep ju direkt att det var därför man inte såg vattenströmmen från pumpen några dar innan. Har inte heller någon aning om exakt hur länge den stått stilla. Filtermaterialet luktade apa när jag rengjorde det. Sen drog jag igång allt igen, hällde i lite Nitrivec. Allt har gått bra. Inga problem alls. Inte en fisk som visat något tecken på att må dåligt.
#39 - 11 oktober 2006 13:04
Lite rapportering

Testade precis vattnet i SA-akvariet.

Fortfarande inget ammonium :)
KH 5
pH 6.5 (fortfarande)

Det märkliga är att nitratet ligger på nästan 40ppm nu. För bara några dagar sedan låg det närmare 20ppm. Det som är märkligt är att jag sen dess har börjat med CO2 (mäsk) i det akvariet och då borde växterna ha börjat konsumera mer näring, inte mindre :rolleyes:
#40 - 11 oktober 2006 13:40
Eriks idéer om bildandet av ammonium från nitrat vid anaeroba förhållanden är lika fel i denna tråd som i alla andra. Vad som bildas är svavelväte och det sker snabbt för i ett stillastående filter är det inte hela akvariets nitrat eller syre som skall förvbrukas utan det som är i själva filtret. I ett någorlunda belastat filter bildas i värsta fall svavelväte inom 15 till 60 minuter. Ett filter som stannat skall rengöras innan start för att undvika detta. Det är därför en bra idée att ha sin filter kopplade till en jordfelsbrytare med 0 utlösning så slipper någon automatisk återstart ske om man är bortrest vid strömavbrottet. Gör man på detta sätt så är det klokt att ha en liten cirkulationspump (utan filtermaterial) som går direkt på nätet (ingen jordfelsbrytare) för att säkerställa syresättning och cirkulation.

Efter en rengöring av filtret så brukar det inte vara några som helst problem med varken nitrifikation eller annat. När nitrifierarna är etablerade i ett akvarium så är min erfarenhet att balansens återställs mycket snabbt. Det är de första tre startveckorna som är problematiska. Man kan iofs minska matningen (belastningen) direkt efter ett en ordentlig filterrengöring för säkerhets skull men någon dag efter är allt ok igen.

MVH Lasse
MVH
#41 - 11 oktober 2006 14:35
Vad händer med nitraten i ett rotzonsfilter som inte fungerar?
#42 - 11 oktober 2006 19:23
Jag har ingen erferenhet av rotzonsfilter själv. Jag var tvungen att googla vad det egentligen är. Så mitt svar får bli lite spekulativt.

Eftersom det i rotzonsfilter handlar om nitratreduktion och en redoxpotential på -50--250 mv så kan svavelväteproduktionen börja ske långt tidigare vid stopp än i ett aerobt filter som ligger på + värden i redoxskalan. Det finurliga med rotzons verkar vara att man har planterat massor av växter idet sista steget. Dessa växterna syresätter allt vatten innan det åker tillbaka till dammen. Hurvidare en eventuell svavelväteproduktion hinner att oxideras innan den når dammen igen är nog svår att besvara, det beror på hur länge filtret gått, tillgången på organiskt kol, hur länge det stått stilla, hur mycket växter man har samt hur hög cirkulationen är. Eftersom det tar lite tid att få igång ett sånt filter skulle jag, om jag råkade ut för att det stannade, bara blunda och hoppas att det klarar sig. Om man har möjlighet kan man alltid hälla ur det första vattnet som kommer ur det och lukta. Så fort det kommer luktfritt vatten ur den är det safe att leda det tillbaka till dammen. Att gräva ur filtret på grund av stopp verkar vara dumt.

Men som sagt, utan egen erfarenhet får du ta det som teoretiska spekulationer. Hör med någon som har erfarenhet av dessa filter. Erfarenhet slår ju alltid högre än teori. Erfarenhet är tillämpad vetenskap.
MVH
Magnus
#43 - 12 oktober 2006 21:32
Kramfors skrev:
Vad händer med nitraten i ett rotzonsfilter som inte fungerar?

Misstänker att du kopplar ihop denna fråga med disk. som förts i tråden http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=93608 angående ammonium produktion från nitrat i miljöer med svavelväteproduktion. Kan inte svara på detta - kan mycket väl vara så att den processen kan inträffa där.

Nu har väl inte rotzonfilter något att göra med denna tråd men den enda typ av rotzoonfilter jag förut hört talats om (och har en liten erfarenhet ifrån) är de som bygger på vass (praghmites). Dess funktion är inte anaerob utan aerob och bygger på att vassen kan pumpa ut syre runt rötterna. Det har också visats att dessa filter är aktiva under vintern i en aerob nedbrytningsprocess. Hur syret kommer ner då är okänt men det har föreslagets att vasstråna fungerar som luftkanaler ner till rötterna. Kom ihåg den gamla visheten att aldrig gå på isen nära ett vassbälte för isen kan vara tunn där. Det är alltid lite varmare i vattnet runt ett vassbälte (indikerar aeroba bakterieprocesser)

MVH Lasse
#44 - 13 oktober 2006 06:30
I ett rotzonsfilter ska slutprodukten av nitraten och fosfat vara kvävgas enligt tex. Aqua Intriör.
#45 - 13 oktober 2006 23:25
Kramfors skrev:
I ett rotzonsfilter ska slutprodukten av nitraten och fosfat vara kvävgas enligt tex. Aqua Intriör.

Det innebär att nedbrytningen är anaerob (syrefri) vilket jag inte får ihop. Vad skall man med rotzonen till då? Prahgmitesfiltrena (vassfilter) är inte i första hand syrefria - det vet jag.

MVH Lasse
#46 - 14 oktober 2006 06:32
I ett rotzonsfilter ska det vara syrefritt för att minska nitrat och fosfat i dammar.
#47 - 14 oktober 2006 07:21
Förstår då inte idéen med rotzon. Då går det ju lätt att annordna en nedgrävd bädd utan växter och rötter bara för den syrefria nedbrytningen. Vitsen med rötter är bland annat att de kan släppa ut en del syre i substratet, bland annat har det visat sig att vattenhyacinter (iofs flytväxt) markant syresätter omgivningen kring sina rötter till gagn för både små fiskyngel och en stor fauna smådjur.

Men vi kanske skall ha den disk. i dammforumet istället?

MVH Lasse

Annons