Aha, häftiga, fast de ville ha lite plats att simma på, men de hade jag inte sett förr faktiskt! ^^, Jag ska ha nån firre med mycket färger. Funderar på guppys, kardianltetror just nu. Ibland blir man sugen på nån kampfisk också. Men jag är nog mer inriktad på småfisk-hållet ^^,
Jag har dock lite frågor som jag skulle behöva ha besvarade inför införskaffningen av firrarna.
1. Karet har en temp på 23 grader på morronen (kl 07 , kl 08 drar det igång / timer) och på kvällen vid 22 tiden så har det en temp på 26 grader. Är dessa 3 graders skillnad skadligt för firrarna? Tycker ni att jag ska införskaffa doppvärmare?
2. Filtret sitter utanför karet och låter en väldig massa. Som det är just nu så har jag också det på timer. Kan man ha det avstängt över natten? (Kan inte sova med det på). Förr i världen stängde jag av hela karet jag hade då, förrutom doppvärmaren, och det klarade de alltid utan problem. Jag har iofs en relativt tyst luftpump som jag kanske kan köra istället, om det inte stör firrarnas sömn?
3. Akvariet har en öppen del längst bak för att lampan och filtret ska få plats, tror ni det är nån fara att firrarna hoppar ur där? :/
Tacksam för alla svar! ^^,
Har själv samma kar, men versionen mindre :)
1. Har inte jättekoll på temperaturen. Men eftersom det inte är en hastig förädning (vattnet värms upp av lampan och rumstemperaturen) så tror jag inte att det är någon fara, bara du har invånare som klarar de temperaturerna.
2. Det låter för att det vibbrerar mot kanten av akvariet. Gör så att du stoppar något mellan själva filtret och glaset, kanske lite filtervadd eller liknande. Har själv fått tipset att det låter mindre om man tar bort locket på filtret.
Skulle inte råda dig till att stänga av filtret under natten; det bor bakterier i filtret som behöver syre, det får dom genom en ständig vattengenomströming. Står filtret stilla blir det mindre syra i filtret och bakterierna dör.
3. Tror inte det är någon risk med att fiskar hoppar ut... men du kan ju låta bli fiskar som är kända hoppare ;)
ps. Läste på din blogg också. Du kan ju informera din tjej om att det är djurplågeri att ha guldfisk/slöjstjärt i ett sånt litet kar... och att djurplågeri är att bryta mot lagen. Då kanske hon väljer något annat ;)