2x31 Liters! (Cocoon 3)

#1 - 4 september 2007 08:59
Tjenare allihopa!

Tänkte bara publicera en bild på mitt och min flickväns akvarier som vi startade upp igår. Just nu puttrar 2 st 31Liters Aquqtic nature Cocoon 3 kar i väntan på att bakterier och växter ska börja trivas! Inredningen är inte klar ännu, utan det är lite preliminärt. Dessa kar fick vi för 695:- spänn styck på djurmagasinet, även om jag tror att försäljaren tog fel pris (den mindre modellen kostar så). Men vi klagade inte. ^^, Igår var vi på Akvariekällaren och införskaffade lite ytterligare utrustning.

Vad tycks?
Ni får gärna följa utvecklingen på min blogg @ http://iric.blogg.se/
#2 - 4 september 2007 10:17
Snyggt.. :)
Men en annan hade ju tappat fokus på en ev film på tv´n och mest kollat på akvarierna.. :P
#3 - 4 september 2007 10:40
Perfekt om filmen i fråga är dålig! ^^, Jag sitter här och tittar på karen och funderar över om man skulle ha nån bakgrund till dem. Vilken bakgrunds färg blir snygg till typ svart grus? Mörkblå? Jag vill framhäva väx- och fisk färgerna, så nån blek blir det inte. Vad sägs?
#4 - 4 september 2007 10:41
svart brukar framhäva dom flesta färger (utom svart då :) )
#5 - 4 september 2007 10:57
Backman skrev:

haha :p
#6 - 4 september 2007 11:19
Backman skrev:

Haha, ja nån svart bakgrund kanske inte skulle vara fel asså. Huvudsaken är att den är mörk! ^^,

Sen är frågan. Guppys eller kardinaltetror? Tror jag kör på guppys då jag aldrig haft det förrut. :P
#7 - 5 september 2007 06:22
Bloggen uppdaterad med lite närbilder. ^^,
#8 - 5 september 2007 08:28
det såg riktigt najs ut faktist:).
#9 - 5 september 2007 08:31
Tackar så mycket! Blir nog bättre när jag fått på bakgrund och ordnat inredningen, för att inte tala om när firrarna kommer på plats! ;)

Jag håller er uppdaterade ^^,
#10 - 5 september 2007 08:52
En svart eller möjligen mörkbrun bakgrund blir nog bra, jag skulle satsa på guppy i det ena akvariet och kardinaltetror i det andra om det är svårt för dig att välja....men om du vill ha det likt i båda så skall du nog satsa på guppy i båda, 31 liter kan nog egentligen vara lite litet för tetrorna....:p

Du kan få akvariet att startas snabbare om du skaffar lite gojs från ett akvarium som redan är igång (be att få krama ur filtrert och ta det vatten du får-inklusive gojset- och häll i ditt akvarium, låt gojset sugas in i ditt filter och minsann!!!! Akvariet är klart för drift!!!!!);):D
#11 - 5 september 2007 08:56
Guldfisk i 31L?

Dom vill iallafall ha minst 250L :)
Slöjen vill ha runt 100L minst om jag inte minns fel.
#12 - 5 september 2007 08:59
Jenny054 skrev:
Guldfisk i 31L?

Dom vill iallafall ha minst 250L :)

Slöjen vill ha runt 100L minst om jag inte minns fel.

Det är väl ingen som pratat om guldfisk/slöjstjärt här?:confused::D
#13 - 5 september 2007 09:02
Jenny054 syftar på min tjej som vill ha denna kombination, men som jag ifrågasätter lite i storlek. Jag ska prata med henne om det. ^^,

@ tummen, tyvärr känner jag ingen här som har ett akvarium (nyinflyttad) ^^, så det får gå ett tag istället och bilda lite eget "gojs" ^^, haha.

Funderar på räkor också, tycker de verkar så tuffa. Förökar de sig nått förjävligt eller? ^^,
#14 - 5 september 2007 18:01
min far har något som kallades "blodtetror" tror jag... Jag vet inte hur stort kar dom behöver eller om det är svårt att få tag i . Men dom är grymt intressanta att titta på och extremt fina (tycker jag)

edit:

Skitsnygga kar :-)

edit:

Dessafiskar var det jag menade;
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=443
I min fars akvarium ser dem mycket rödare ut än den på bilden... Skithäftig effekt.
#15 - 5 september 2007 19:50
Aha, häftiga, fast de ville ha lite plats att simma på, men de hade jag inte sett förr faktiskt! ^^, Jag ska ha nån firre med mycket färger. Funderar på guppys, kardianltetror just nu. Ibland blir man sugen på nån kampfisk också. Men jag är nog mer inriktad på småfisk-hållet ^^,

Jag har dock lite frågor som jag skulle behöva ha besvarade inför införskaffningen av firrarna.

1. Karet har en temp på 23 grader på morronen (kl 07 , kl 08 drar det igång / timer) och på kvällen vid 22 tiden så har det en temp på 26 grader. Är dessa 3 graders skillnad skadligt för firrarna? Tycker ni att jag ska införskaffa doppvärmare?

2. Filtret sitter utanför karet och låter en väldig massa. Som det är just nu så har jag också det på timer. Kan man ha det avstängt över natten? (Kan inte sova med det på). Förr i världen stängde jag av hela karet jag hade då, förrutom doppvärmaren, och det klarade de alltid utan problem. Jag har iofs en relativt tyst luftpump som jag kanske kan köra istället, om det inte stör firrarnas sömn?

3. Akvariet har en öppen del längst bak för att lampan och filtret ska få plats, tror ni det är nån fara att firrarna hoppar ur där? :/

Tacksam för alla svar! ^^,
#16 - 5 september 2007 22:24
iRiC skrev:
Aha, häftiga, fast de ville ha lite plats att simma på, men de hade jag inte sett förr faktiskt! ^^, Jag ska ha nån firre med mycket färger. Funderar på guppys, kardianltetror just nu. Ibland blir man sugen på nån kampfisk också. Men jag är nog mer inriktad på småfisk-hållet ^^,

Jag har dock lite frågor som jag skulle behöva ha besvarade inför införskaffningen av firrarna.

1. Karet har en temp på 23 grader på morronen (kl 07 , kl 08 drar det igång / timer) och på kvällen vid 22 tiden så har det en temp på 26 grader. Är dessa 3 graders skillnad skadligt för firrarna? Tycker ni att jag ska införskaffa doppvärmare?

2. Filtret sitter utanför karet och låter en väldig massa. Som det är just nu så har jag också det på timer. Kan man ha det avstängt över natten? (Kan inte sova med det på). Förr i världen stängde jag av hela karet jag hade då, förrutom doppvärmaren, och det klarade de alltid utan problem. Jag har iofs en relativt tyst luftpump som jag kanske kan köra istället, om det inte stör firrarnas sömn?

3. Akvariet har en öppen del längst bak för att lampan och filtret ska få plats, tror ni det är nån fara att firrarna hoppar ur där? :/

Tacksam för alla svar! ^^,

Har själv samma kar, men versionen mindre :)

1. Har inte jättekoll på temperaturen. Men eftersom det inte är en hastig förädning (vattnet värms upp av lampan och rumstemperaturen) så tror jag inte att det är någon fara, bara du har invånare som klarar de temperaturerna.

2. Det låter för att det vibbrerar mot kanten av akvariet. Gör så att du stoppar något mellan själva filtret och glaset, kanske lite filtervadd eller liknande. Har själv fått tipset att det låter mindre om man tar bort locket på filtret.

Skulle inte råda dig till att stänga av filtret under natten; det bor bakterier i filtret som behöver syre, det får dom genom en ständig vattengenomströming. Står filtret stilla blir det mindre syra i filtret och bakterierna dör.

3. Tror inte det är någon risk med att fiskar hoppar ut... men du kan ju låta bli fiskar som är kända hoppare ;)

ps. Läste på din blogg också. Du kan ju informera din tjej om att det är djurplågeri att ha guldfisk/slöjstjärt i ett sånt litet kar... och att djurplågeri är att bryta mot lagen. Då kanske hon väljer något annat ;)
#17 - 5 september 2007 22:34
iRiC skrev:
Jenny054 syftar på min tjej som vill ha denna kombination, men som jag ifrågasätter lite i storlek. Jag ska prata med henne om det. ^^,

@ tummen, tyvärr känner jag ingen här som har ett akvarium (nyinflyttad) ^^, så det får gå ett tag istället och bilda lite eget "gojs" ^^, haha.

Funderar på räkor också, tycker de verkar så tuffa. Förökar de sig nått förjävligt eller? ^^,

Du kan ju fråga i din närmaste akvarieaffär....:)

Räkor är kul, om det funkar vill säga, inte kul med döda räkor för 100-tals kronor tro mig....[:o]:p;):D
Bilagor:
#18 - 5 september 2007 22:35
tummen skrev:
Du kan ju fråga i din närmaste akvarieaffär....:)

Räkor är kul, om det funkar vill säga, inte kul med döda räkor för 100-tals kronor tro mig....[:o]:p;):D

Det håller jag med om, hände mig idag. 600:- poff!
#19 - 6 september 2007 05:40
Tackar för svaren allihopa! Såg idag också att karet var 25 grader på morronen, så kanske att vatten-temperaturen håller på att stadgas. ^^,

@ Annica, ja min brud funderar nu på 2 st krabbor istället ^^,
#20 - 6 september 2007 08:03
iRiC skrev:
Tackar för svaren allihopa! Såg idag också att karet var 25 grader på morronen, så kanske att vatten-temperaturen håller på att stadgas. ^^,

@ Annica, ja min brud funderar nu på 2 st krabbor istället ^^,

Krabbor är snygga... men jag funderar på om inte de flesta krabbor vill ha en landdel...? I de butiker där jag sett krabbor till salu har de alltid haft nånting att klättra upp ovanför ytan på.

Men kolla runt på nätet om du hittar någon fakta (kanske någon vet här på zoopet) och hör med försäljaren! :D
Bilagor:
#21 - 6 september 2007 10:16
Annaica skrev:
Krabbor är snygga... men jag funderar på om inte de flesta krabbor vill ha en landdel...? I de butiker där jag sett krabbor till salu har de alltid haft nånting att klättra upp ovanför ytan på.

Men kolla runt på nätet om du hittar någon fakta (kanske någon vet här på zoopet) och hör med försäljaren! :D

Jo det ska de ha, fast i motsatts till din erfarenhet så har jag aldrig sett en landdel i de zoobutiker som säljer dem ^^, men de mår tydligen bäst av det. Och det är ju lätt ordnat, bara att tappa ur lite vatten och fixa nån inredningspryl som de kan klättra upp på ^^,
#22 - 6 september 2007 16:55
Prova körsbärsräkor.
De förökar sig rätt duktigt i ett akvarium på dryga 30 liter här, men om de går ihop med fiskar så blir nog en del av ynglen frukost, så nån invasion lär det inte bli.

Fast i mitt stora akvarium där jag släppte i 4 räkor så är det nu minst 11, så en del klarar sig allt.
#23 - 6 september 2007 17:01
Om man inte har en landdel i akvariumet kommer krabborna göra allt för att försöka rymma. Och av ren princip är min tjej emot att ha krabbor i sängen...(skönt det..)

Detta är vad jag hört/förstått/läst
#24 - 8 september 2007 08:26
En liten uppdatering av bloggen med 2 nya växter, och en bakgrund som dock ej ännu har kommit på plats! ^^, Kommentera gärna! ^^,

//Mvh iRiC
#25 - 8 september 2007 08:45
Kör du med växtnäring? Annars kan jag garantera att dina växter kommer förtvina inom en relativt snar framtid.

//C
#26 - 8 september 2007 16:12
Nu finns uppdatering på min blogg igen! ( http://iric.blogg.se ). Jag har köpt mig 3 guppys som verkar stormtrivas! ^^,

@ Radioaktiva räkor, jodå jag har gödning! Ska ha i mera imorron (då det gått 7 dagar sen sist). Dock så var några av växterna jag köpte lite dåliga redan, jag hoppades på att de skulle ta sig, men jag börjar ana att den längst fram till höger kommer ge upp. Tål guppys växtnäring bra?
#27 - 8 september 2007 16:48
Odlade guppy tål ju knappt maten man ger dom ;) Nä men det ska inte va någom fara.

//C
#28 - 8 september 2007 16:59
Kollade i bloggen..

Så det blev en slags Slöj ändå i flickvännens kar?
#29 - 8 september 2007 17:59
@ Japp, så blev det. Ännu så länge är den ju så pluttig så den har gott om plats. Får helt enkelt se hur mkt den växer ^^,
#30 - 8 september 2007 18:09
Oetiskt fiskval av din flickvän.

//C
#31 - 8 september 2007 18:28
Nåväl, den får det bättre än vad den hade det i affären, det kan jag lova! ^^, Förresten så är min guppy hanne på parnings humör och har jagat honorna hela dagen. Tror ni på en snar tillökning?
#32 - 8 september 2007 22:21
Jag tycker nog ni ska hålla er till guppy i de där karen...
#33 - 9 september 2007 00:32
iRiC skrev:
@ Japp, så blev det. Ännu så länge är den ju så pluttig så den har gott om plats. Får helt enkelt se hur mkt den växer ^^,

Antagligen kommer den ite att bli full storlek i det lilla karet. Det är riktigt grymt att hålla en så stor fisk (den blir 20cm lång!) i ett så litet akvarium. Dessutom är det olagligt och klassas som djurplågeri. Tänk dig själv att leva resten av livet i badkaret!

Dessutom skitar en slöjstjärt ner väldigt mkt så jag tror inte det var så klokt att starta karet med en sådan.

(såg att ni kallade den "teleskåpfisk" i bloggen men teleskopögonen är bara en framavlad variant av [COLOR=blue]Slöjstjärt[/COLOR])
#34 - 9 september 2007 12:16
@ Loelle, självklart så ger vi tillbaka den till djurbutiken när den blir för stor.
Vi får se hur det funkar. Nu är den livlig och verkar glad iaf ^^,
#35 - 9 september 2007 14:38
Vill du hitta en fin liten fisk som är mycket vacker, spana in kardinalfiskarna(inte tetran), behöver inte mycket plats och är mycket vackra, ev tillsammans med ett par pygmegurami och ett par stycken pygmé-pansarmalar. Ett miniakvarium.
#36 - 9 september 2007 15:38
Tackar så mkt för tipsen cattus! De ska jag kolla in! ^^,

Kan meddela att min guppy hane fortfarande är het på gröten och försöker med alla knep ur "boken", haha! Men honorna verkar inte helt lättfotade ;)

Jag håller tummarna för fler småguppys! ^^,

Annons