2ggr apistogramma borellii går på pumpen

#1 - 18 april 2004 21:42
köpte igår fyra stycken apistogramma borellii - idag upptäcker jag att två stycken blivit insugna i pumpen.

De är visserliggen ungfiskar, bara två-tre centimeter långa men nog fan borde detta inte ske!

Vad ska jag göra för att undvika att detta händer med de två andra... vi har en tetratek-pump. 280 liters akvarium?

Ska vi minska farten på den?
Ska vi klä pumpen i en nylonstrumpa eller nåt?
Ska vi slänga ut hela "#¤"% akvariet? Något jag känner för att göra just nu [:-118]
#2 - 19 april 2004 08:55
Det är nog snarare så att de som blivit insugna, istället sökt sig
in i pumpen för att gömma sig. Du kan som du själv föreslår klä pumpen i något slags nät...

Apistogrammor, för övrigt gillar inte för stark cirkulation i karet.
#3 - 19 april 2004 09:14
vad har du för pump?? ofta har man ju nått slags nät/filtermaterial över/runt insuget å då bör inte det där hända.
#4 - 20 april 2004 17:15
Det är en pump av märket tetratec som jag köpt begagnad tillsammans med akvariet. Vi hade en likadan, fast mindre i vårt förra akvarium och det har aldrig fastnat en enda fisk i någon av dem förut trots både yngel, små kuhlii och minst lika små ungfiskar i akvariet tidigare. Verkligen tråkigt :(

Vi minskade farten på pumpen rejält men det hindrade inte en tredje apistogramma från att bli insugen igår... Nu har vi trätt en nylonstrumpa över. :(
#5 - 21 april 2004 07:40
Hej, själv har jag erfarenheten av att A. borelli är väldigt känsliga för mycket vattenrörelse. När jag har ahft dem har jag kört antingen med luftpump eller med ytterfilter (med galler framför insuget). Jag har aldrig varit med att de har sugits in i filtret, men jag har iaktagit att de knappast kan halla styrförmagan om det blir lite rörelse i vattnet. Är nog den fisk jag haft som har kunnat hantera det sämst.

Calle

Annons