Hej Max! Tack för ditt långa inlägg & för alla tips och råd! Ja, jag har förstått (bittert fått erfara ;)) att man bör ha tålamod, och det känns tungt :). Jag har alltid varit en sån person som när jag väl bestämt mig vill ha saker gjort helst igår *s*. Tur är ju att jag har massor med inredning att pyssla med, jag har fortfarande ett litet kar som behöver sin omsorg osv...Så jag tror jag ska klara det :).
Jag gjorde lite tvärt om med lilla karet, släppte i mycket fisk på kort tid, och det visste jag om också så jag var beredd när nitriten kom och knackade på dörren...Visst, det var jobbigt, men såhär i efterhand är jag glad att jag gjorde som jag gjorde, för det var det som gav mig självförtroendet att köpa det stora karet. När jag märkte att jag tom tyckte det var kul att ta dropptest på dropptest & fortfarande efter femtielfte (kändes det som) vattenbytet tyckte att det var mysigt att hålla på med akvariet. Det var då jag insåg...Klarar jag det här så klarar jag LÄTT ett större kar. (ungefär som att föda barn, klarar man det så är man inte så rädd för andra smärtsamma saker längre *s*).
Jag tycker också det är fint med det där lite färgade vattnet, så det gör mig inget, jag var mest rädd för att det skulle bli dimmigt. Men jag ska slänga i rötterna idag tänkte jag, måste se dem i karet för att kunna bestämma hur de ska ligga, smaka på det lite helt enkelt.
Summan av kardemumman...Den här gången vill jag göra rätt, och jag är innerligt tacksam att jag har så många inbitna akvarister med mig på vägen! Utan er alla här hade jag nog inte klarat att få igång pumpen ens. Alla artiklar här på zoopet har hjälpt mig mycket också. Så, Tack Max, för att du delar med dig av din erfarenhet! :)
No probs!:) Det är lite av grejen med det här forumet, tycker jag, att man kan utbyta åsikter, tankar och erfarenheter. Trots att jag har hållt på med akvarium ganska länge, lär jag mig hela tiden nya saker. Man måste få göra misstag och lära sig av detta. Än i dag kan jag knyta nävarna vid vissa tillfällen och tänka; "Saaahaaatan - vad skulle jag ner och ändra den och den roten eller stenen för, och varför i hela friden väntade jag inte med att släppa i dom och dom fiskarna, jävlars nu går dom på det lekparet därborta..." o.s.v. Men, dessa tillfällen blir alltmer sällsynta - för man har lärt sig att visualisera olika skeenden i sina burkar och liksom vet vad som kommer att hända om man gör si eller så. Ta det lugnt och easy - så märker du att det är tillfredställande att skynda långsamt.
Rötter igen; Jag bukar inte preparera de rötter jag köper mer än att skölja av dom och skrubba bort flyktigt material. De flesta rötter som kallas mangrove är inte mangrove överhuvudtaget utan helt andra träslag - dessa brukar dock sjunka helt från början, likadant är det med de krusiga, böljande mopanirötterna. Däremot redwood, en sådan som du har, flyter oftast en lång tid. Precis som du har gjort kan man fästa några stenar och på så vis få den att sjunka och bli mättad med vatten. Det kan ta allt från ett par veckor till månader innan en sådan rot sjunker helt, beroende på hur stor, tät och tjock den är. Jag brukar bara slänga i mina i karet så får de ligga vid ytan bäst de vill - nu har jag ju större ytor att göra just på detta sätt - men en "fuck it"-attityd när det gäller rötter är ganska bra - dom lägger sig tillrätta tids nog! Det
kan bli lite dimmigt av en del rötter, och ofta bildas ett vitt lite slemliknande lager på nya rötter man installerar, detta är dock inget farligt och försvinner efter några veckor. Men, generellt bidrar inte rötter till att vattnet blir dimmigt eller på något sätt gör vattnet grumligt - däremot kan vissa rötter färga extremt mycket under den första tiden, men detta jämnar man ju ut med sina vattenbyten - tålamodet igen!
Nu när du gör dina olika inredningsvarianter (och dessa kommer att bli bli många) kan du kolla alla de olika ciklidarter som kan passa i ditt kar, googla på nätet, köpa och låna böcker och riktigt gona dig med allt material. Jag är säker på att du får lust på en jädra massa olika arter och du kommer att bli som en barnunge i en godisaffär. Detta är tjusningen och det roliga med akvaristiken!:)