28 grader för att slippa sjuka tetror?

#1 - 7 december 2004 16:10
Hejsan! Har satt igång ett 54 liters med neontetror och rosentetror. Köpte dem på Mammut i Stockholm. Där fick jag rådet att ha temperaturen på 28 grader för att slippa oodinium och vita prick. Kan man tillfälligt höja temperaturen för att ta död på vitaprick och oodinium? Eller ska man ha 28 grader ständigt? Jag hade tänkt att ha 26 grader i karet? Någon som vet? MVH Lisi
#2 - 7 december 2004 16:13
Vita prick och oodium har en snabbare livscykel ju högre temperatur du har. Därför bör man sänka temperaturen för att sakta ner deras förökning, givetvis sammtidigt som effektiv medicinering. Högre temperatur gör bara att dom förökar sig snabbare.
MVH
Magnus
#3 - 7 december 2004 20:08
Tack för svar.... Nu har inte mina fiskar varken vitaprick eller sammetssjuka. Men personalen på Mammut menade att flagellaterna inte kan överleva i 28 grader. Jag funderar över det du skrev om att sänka temperaturen vid medicinering. Jag har läst att temperaturen skall höjas till minst 26 grader vid medicinering mot flagellater, detta för att snabba på deras cykel, så att även sporerna dödas...
#4 - 7 december 2004 20:43
Temperatursänkning är ett medel att ta till för att sakta ner förloppet innan man har fått tag i medecin. Att vita prick skulle dö vid 28 kännde mina diskusar inte till som blev sjuka trots 30 grader.
MVH
magnus
#5 - 7 december 2004 21:00
TACK igen. Nu känner jag att jag inte behöver fundera mer på att behöva ha 28 grader hos mina tetror, fortsätter med 26 grader. Lisi
#6 - 16 december 2004 10:00
Om du skulle få vita prick så finns det bra mediciner som tar död på vita prick utan problem. Mina praktbotior fick nämligen det när jag köpte in några nya. Köpte då medicin för 100 kronor och medicinerade i en vecka. Ingen fisk dog av det.
#7 - 16 december 2004 10:04
Om man har en effektiv medicinering borde det väl rimligen vara en fördel att höja temperaturen och på så sätt snabba på förloppet så att fiskarna blir friska tidigare.

Annons