27 liters Hightech växtkar

#1 - 20 februari 2008 15:54
Då kör jag igång ett til projekt:D
Växtkar i "Amano stil" har intresserat mig länge och nu kan jag äntligen starta ett.
Jag har just beställt grejorna från den engelska webshopen www.aquaessentials.co.uk eftersom många prylar inte går att köpa här i Sverige.

Här kommer lite info om teknik, växterosv.

Akvarie: 30x30x30 cm med klar silikonfog (kommer att stå på mitt skrivbord). Kostade 600 och är av mycket bra kvalitet.

Ljus: 24 watt T5 compact http://www.aquaessentials.co.uk/index.php?main_page=product_info&cPath=12_205&products_id=400
Ska bygga en reflektor själv som jag hänger upp i taket. Hade tänkt at man kunde böja en tunn metalplåt... Funkar det?

CO2: Hemgjordt mäsksystem med glaskeramisk diffusor. Visst hade et komprimerat system varit att föredra, men det har jag inte råd med för tillfället. Kanske uppgraderar till ett sånt om jag tycker det blir nödvändigt...

Filter: Azoo mignon 60 (hängfilter)

Substrat: ADA Aquasoil Malaya 3 liter

Hardscape: Red moor rötter, mini landscape rocks.

Växter: Rotala rotundifolia, Rotala sp. "green", javamossa, HC, E. tennelus, bolbitis. Kanske blir några fler senare...

Invånare: Räkor förstås:D Har inte bestämt vilken/vilka arter det ska vara. Vill gärna ha förslag!!
#2 - 20 februari 2008 16:07
Detta ska bli kul att följa!! :D Jag tycker att du ska ha snowball räkor eller CR
#3 - 20 februari 2008 16:08
kul!!! jag tycker lite roliga och ovanligare räker. blåa tigrar kanske?? eller nåra klass A CR eller CB.
#4 - 20 februari 2008 16:13
CR..? Är det körsbärsräkor? Men det är väl inte alla räkor som tål PMDD och CO2 eller?
#5 - 20 februari 2008 16:23
CR tror jag väl är Red Crystal. RC är körsbär (Red Cherry).
#6 - 20 februari 2008 16:24
CR = Crystal Red Jag har kört med mäsk i ett kar med cherry räkor det gick fint 12lit, och mäsk blandning som skulle vara till ett betydligt större kar.
Det finns säkert räkor som är känsligare.

EDIT: räkor är väldigt känsliga mot koppar!
#7 - 20 februari 2008 16:37
Okej, så det kan alltså funka med Crystal Red...
#8 - 20 februari 2008 16:42
vet inte tror de
#9 - 10 mars 2008 18:06
Då kom karet... Så här ser det ut nu precis efter jag har satt upp det:
#10 - 10 mars 2008 18:21
e de co2 nu då?
#11 - 10 mars 2008 19:36
snart..
#12 - 23 mars 2008 09:09
Grymt härligt projekt :D
#13 - 20 april 2008 20:09
Länge sen jag har uppdaterat. Har fått en del alger, mest på mossan och rutorna. Måste köpa en bra algskrapa. Vill inte lägga ut några bilder eftersom det inte är så snyggt med alla alger.
Filtret ger för dålig cirkulation så jag tror inte CO2´n blir upplöst särskilt bra. Och usch vad trött jag är på mäsk CO2´n. Håller ju inte ens en vecka och är så ostabil.

För ca två veckor sen köpte jag fiskar och körsbärsräkor. Fiskarna blev sålda under namnet aplocheilichtys pumilis och jag trodde dom bara blev 4 cm som normani.
Men det visar sig att dom blir 6 cm så jag får sälja dom när dom blir för stora... Dom är iallafall väldigt snygga.

Har en god nyhet: Idag när jag skulle byta vatten och slamsög bottenväxtarna såg jag upp två små räklingar. Var en i filtret också och alla kom tillbaka i akvariet fast dom var inte lätta att fånga. Hade inte trott att det skulle bli ungar så snabbt.:)
#14 - 20 april 2008 20:35
tråkigt att du har problem med mäsken. ska själv köra igång. har du pmdd?
#15 - 20 april 2008 21:00
Japp! men göder bara nutrisi och K2SO4 nu. Substratet innehåller så mycket näring i sig självt.
#16 - 21 april 2008 06:27
Kjaer, använd alla delarna i PMDD... det substratet du har kommer binda överflödet av näringsämnen så växterna endast använder den mängden dom behöver... dock så kan du använda en mindre totaldos och sen går du endast efter hur växterna ser ut att må... tillför större totalmängd när växterna ser ut att behöva det.
#17 - 21 april 2008 06:40
Okej, men i ADA´s gödningserie innehåller step A som ska användas dom första tre månaderna bara mikronäring...? Och den gödningsserie är ju tänkt att användas tillsammans med Aquasoil...
Men du vet helt säkert bättre än jag så jag lyder och har just gett en dos från dom två andra flaskorna.:)
#18 - 21 april 2008 07:22
Tanka ner tidningen för april och läs artikeln om EI :) http://www.aquascapingworld.com/magazine/

Annons