26 liter Aquascaping

#1 - 30 september 2010 06:32
Hej!

Måste säga att jag blivit biten av de fantastiska verk som man sett på diverse hemsidor därför börjar jag denna väldigt teoretiska projekttråd i ämnet!
Jag kommer nog att satsa på ett ganska litet kar, ungefär 30-50 Liter.

Nu har jag en rad med frågor:

1. Vad för typ av sand/jord ska man använda för att få växterna att frodas?
Jag tänker lätt försöka få till någon typ av mossa på botten, blandat med vit sand tror jag, kan man isåfall placera ut "jorden" där man vill ha mossan och sanden där man inte vill ha mossa helt enkelt?

2. Finns det några smidiga CO2-system som inte kostar skjortan och som räcker för ett så pass litet akvarium?

3. Kom in på en tysk hemsida som hade massvis med växter man kunde köpa, bra priser och ett enormt utbud, någon som vet vad det kan ha varit för någon sida?

4. Går ett sådant här kar att använda som yngelkar? Vore ju smidigt att kunna kombinera :)

5. Vad gäller ang temperatur och PH? (beror säkert på vilken typ av växter man ska stoppa i dock)
#2 - 30 september 2010 06:37
gytt initiativ pwr!! bra intresserad av detta med!

har med frågor om substrat. jag kommer nog använda mig at två olika för att få det dit jag vill.

co2 kan du nog göra med mäsk men det är ju svårt att kontrolera. jag har köpt hem regulator o allt nu från blocket. fått tag i en liiiten co2flaska som jag måste fylla först med. för att få bäst resultat så tror jag man behöver ett trycksatt system där du verkligen kan kontrolera hur många ppm co2 du ska ha i vattnet.

jag skulle nog inte använda mitt aquaacape som yngelkar då matning o dy kan sabba vattenvärden osv. ja menar man matar ju yngel rätt ordentligt.

temp o ph har du nog svarat på själv där tror jag ;)
#3 - 30 september 2010 06:47
Sjukt fint där! Smart att ta en uppochnervänd rot på det sättet! :)

Ang Co2 system, jag är lat av mig, köper hellre ett färdigt kit istället för att hålla på med mäsk :)
Skulle något av dessa fungera t.ex.?

http://www.pwss.se/product.php?productid=3384&cat=1286&page=1

http://www.pwss.se/product.php?productid=9897&cat=1282&page=1

Co2 kan man köpa billigt härifrån: http://www.co2cartridges.co.uk/ ( spelar Airsoft, och förbrukar en del :D )

Ang substrat så skulle något liknande kunna fungera eller?

http://www.pwss.se/product.php?productid=10411&cat=0&page=1
#4 - 30 september 2010 06:52
skulle nog tatt nummer två där. det första såg ut som en mäskvariant men det var dyra pengar för nånn man kan göra själv.
så nummer två var bättre.

aa hur stora är flaskorna där då? jag har en halvkilos nu o det tycker jag är för lite. en 2 kg tub vore bra. eller en brandsläckare för att det ska räcka länge. har fått det informerat till mig att det kostar ofta ungefär lika myclet att fylla på en lite 500g som en 2 kg. så större tub är ju at rekomendera annars slänger man pengar i sjön.
#5 - 30 september 2010 07:08
Du dom är inte så stora där.... 88G tror jag är största, för paintball typ...
Det är CO2-gasen som kostar förstår jag? Men till ett 50-Liters kar kan det ju inte gå så himla mkt gas?
#6 - 30 september 2010 07:11
tror det snarare är servicen som kostar. gsaen är nog rätt billigt. jo du det går åt gas. kostar ju kanske 200 spänn att fylla en flaska. hellre då att göra det 1 gång om året istället för 4 ggr om året lisksom
#7 - 30 september 2010 07:29
Så vad ligger en månadskostnad på ungefär då? Om man har ett 50L kar och 2 liters Co2 flaska?

Måste man ha filter i ett Aquascaping-kar?
#8 - 30 september 2010 07:43
Några alternativ på Kar:

http://www.pwss.se/product.php?productid=3464&cat=646&page=1

Eller så skaffar man helt enkelt ett billigt kar på blocket:

http://www.blocket.se/stockholm/Akvarium_29814080.htm?ca=11&w=1
#9 - 30 september 2010 07:46
Ingen aning om månadskostnaden. är ungefär lika okunnig som du har.

ja filter bör du ha. jagtänkte köpa ett eden 501 ytterfilter. finns inte o köpa i sverige förutom på blocket o tradera. finns en lirare i malmö som tar hem o säljer
#10 - 30 september 2010 11:40
Börjat "leka" med en liten inköpslista:

Akvarium: Beggat eller nytt

AQUILI CO2 KIT PROFESSIONAL - REFILLABLE BOTTLE
BLACK/BLUE FOIL BACKWALL
ARCADIA 60CM 2x15w LIGHTING SYSTEM
EDEN 501 CANISTER
OHKO STONE
ADA AQUA SOIL AMAZONIA I - 3l

Missat nåt?

Måste hitta den där tyska sidan med växter!
#11 - 30 september 2010 11:45
kan ge dig mailadressen till han i malmö som säljer eden. har föär mig det var billigare än den sidan. ska bara hitta mailen :P

verkar ball det där du
jag får nog vänta ett tag med mitt.

vad kör du för strl på kar? litra?
#12 - 30 september 2010 11:57
Jo hittat honom/henne på http://www.redbee.se, får se om jag tar pumpen därifrån ist...

Får se storlek.. men det finns bara ett ställa i hela lägenheten där karet kan stå...den väggsnutten är mellan två fönster och är max 50 cm bred...
#13 - 30 september 2010 12:08
hehe:P så det blir runt 60L då kanske?
#14 - 30 september 2010 12:32
Ja där nånstans, 40-60 typ
#15 - 30 september 2010 12:45
mm mitt är på 52 tror jag så det här kommer ju bli spännande :D. det som jag ser som största problem är ljuset just nu. hur har du tänkt med det?
#16 - 30 september 2010 12:55
Tänker mig nåt sånthär:

[ATTACH=CONFIG]37709[/ATTACH]
#17 - 30 september 2010 12:56
bra go men dyr. fan. 1000 spänn drygt ju
#19 - 30 september 2010 13:04
Kostar att ligga på topp :)

Ja den du länkade var bättre!
#20 - 30 september 2010 13:10
mm. men 60cm är för brett tyvärr.. nu har jag inte måtten på mitt kar men det är mindre än 60cm iaf ...hmm....
#22 - 30 september 2010 13:33
Men det är lugnt, står ju såhär:

2x24w T5 fluorescent tubes lighting system - To be settled on aquarium sides - Adjustable length up to 60cm

Hur det nu fungerar? :)

Ser bra ut!
Jag kör nog på ett komplett kit för CO2 tror jag, enklast så :)
Kanske ska beställa tillsammans och dela på frakten?

Fan vill börja "modellera" på direkten!

Tror jag ska försöka få till en "svävande" ö, är riktigt coolt faktiskt!

MEN, substratet verkar ju oftast vara mörkt.. om man vill ha ljus sand (då det blir fint tillsammans med det gröna), kan man mixa då? Köra substrat där det ska vara växter och vit sand där det inte ska vara växter?

Rätt ball med ett hav i akvariet också, borde inte vara allt för svårt...lägga färgglatt plast i botten och lacka med golvlack typ:

Mer inspiration:
#23 - 30 september 2010 13:42
jo den där flytande ön är lite av en favvobild :D

aa det var så jag tänkte göra,. en såndär gång av julas blästersand o annat substrat vid växterna
#24 - 30 september 2010 13:44
ang lysrampen så är ju 60cm max men det borde ju betyda att rampen är 60 cm o man vill kanske inte att den ska sticka ut över kanterna.. hmm får kolla upp det där :P
#25 - 30 september 2010 13:46
Det är såklart "benen" som man kan flytta in om man vill...
Får leta vidare...
#26 - 30 september 2010 13:48
mm precis...*letar* ;)
#27 - 6 oktober 2010 12:04
Jag hoppar också in här grabbs ! Med tanke på att jag själv är intresserad av detta.
Tänkte på den är co2, om man får tag i en billig tub på blocket, så är frågan, är det samma av typ kolsyra som man fyller på vapnen på en paintballbana ?

Hannesc, ser att du och jag är intresserade av samma kar ;) haha
#28 - 6 oktober 2010 12:06
Ja Co2 är väl alltid Co2?
Det enda problemet skulle vara om det var något typ av smörjmedel eller liknande i paintball-co2, MEN det är det inte, ett av problemen med paintball är just torkade o-ringar osv, så det borde fungera med sådan Co2 ja :)
#29 - 6 oktober 2010 12:07
japp det är vi hallanderr ;)

a adet är samma gas. o som i sodastreamer. men du behöver ha en ganska stor flaska. jag får hem en 2 kg nu i dagarna. det är dumt att köpa en liten. för den behöver man fylla på oftare. o det kostar mer eller mindra lika mycket att fylla på en stor flaska som en stor. så lägg pengar på en lite större. sodastream är väl på 500g va?

(o det är inte kolsyra utan koldioxid)
#30 - 6 oktober 2010 12:12
Jo det bör ju vara samma, men ja med tanke på att man inte är någon proffesor i biten så kan man aldrig vara säker.
Men ett + poäng där isåfall, då vet man iaf vart man får ta på billig gas :) grubblar riktigt mycket på detta, det handlar om pengar och man vill inte att något skall gå åt skogen direkt. Ska någon av er köra någon slags fisk i det eller ni ska bara köra på växterna där i ? För som sagt det är ju lite så med ph värdet i det, men om man kanske kunde slängt i några neontetror eller något. Blir ju en liten roligare känsla att se lite liv i det med :)
#31 - 6 oktober 2010 12:17
Ja jag kommer kanske köra några neontetror, eller räkor kanske... men det ska ju vara växterna som är prio ett helt klart :D
Jag letar dock fortfarande efter den där tyska siten som hade ett grymt utbud av mossor och växter!
#32 - 6 oktober 2010 12:19
Ja det är det man kommer få sköta mycket antar jag, ansa osv. Men är det javamossa folket använder till den här "gräsmattan" ? Eller vad är det för slags mossa ?

pwr, finns inte bland tidigare då ? :)
Bilagor:
#33 - 6 oktober 2010 12:21
Jag hittade förut länken via detta forum, men har letat och letat utan att hitta nåt... Det var nån som hade beställt planter därifrån och hade en liten "uppackningstråd" när han hade fått hem dem...
#34 - 6 oktober 2010 12:22
Aha, jobbigt läge, sånt är lite frustrerande ! haha
#35 - 6 oktober 2010 12:26
Visst ja glömde slänga in detta, förstår att ni är nya på just aquascaping, men ni vet förmodligen ändå. Som vi prata innanom hannesc så har jag ju ett 112 ståendes, men frågan är, vad är lättast att sköta tror ni, 50 l eller 112 ?
#36 - 6 oktober 2010 12:29
Mitt yngelkar (som sedan ska bli Aquascaping) är på 30 liter (50x20x30cm), det känns rätt lagom :)
Lättare att fixa något riktigt ballt i en mindre miljö tror jag... pengarna rinner nog iväg om man ska ha ett stort aquascaping-kar...
#37 - 6 oktober 2010 12:30
större är alltid lättare än mindre. men o andra sidan til ett aquaacape går det åt mer gas o dyrare belysning etc.

jag kommer köra med räkor o wernes regnbågsfisk :D
#38 - 6 oktober 2010 12:34
Ja man vill ändå komma undan med en någerlunda peng. Tror nog jag säljer av 112:an och kör på ett mindre helglas faktiskt kanske ett 30-50l. Jag är rätt sugen på en paaron haj i mitt aquascaping. Ska nog köra på de.
#39 - 6 oktober 2010 12:35
verkar som en jävligt bra idee med hajjen där du!
#40 - 6 oktober 2010 12:37
Tror det också ! Haha nej skämt o sido, blir nog neontetra eller guppy ? Dem kan ju ha rätt trevliga färger faktiskt.

hannesc skrev:
verkar som en jävligt bra idee med hajjen där du!
#41 - 6 oktober 2010 12:38
En Paroon och två Gibbi! :d
#42 - 6 oktober 2010 12:39
Haha klart det var ett skämt, haha ! Vore ju sinnesjukt annars haha
#43 - 6 oktober 2010 12:39
Men skulle ni vara intresserade av en sambeställning från den där franska sidan? Verkar ha rätt bra priser och ganska bra utbud?
Så kan man splitta på frakten!
#44 - 6 oktober 2010 12:44
jo visst men sen måste det ju fraktas till oss olika sen igen ju. frågan är vilket som kostar mest. o jag vet inte exakt när jag har pengar till detta. åre-resa över nyår som kostar en smula :P
#45 - 6 oktober 2010 12:47
Ska ni skaffa billig CO2 utrustning så rekommenderar jag Ebay grabbar och gällande ljus så är troligen fishstreet billigast, inklusiva frakten, då kan ni köra både MH och LED vilket jag tycker hade varit intressant :)
#46 - 6 oktober 2010 12:49
japp köpte mitt co2 på tradera o blocket

fishstreet ska kollas in.

tror det komemr bli skitnajs med wernes i karet
#47 - 6 oktober 2010 13:02
JO så sant... malaysia för mig 3 veckor i feb, så jag simmar inte i pengar just nu heller :)
Bilagor:
#48 - 6 oktober 2010 13:03
haha ne precis.. men som sagt.. man ska ju skynda långsamt eller hur? ;)
#49 - 6 oktober 2010 13:07
JO :) brukar ha väldigt svårt med det i mina "projekt" bara :/
#50 - 6 oktober 2010 13:12
Finns det någon pedagogisk video som beskriver hur ett CO2-system fungerar?
Blir ju oftast billigare att köpa del för del än att köpa färdiga kit?

CO2-tub --> Regulator --> Slang --> Diffusor?
Bilagor:
#51 - 6 oktober 2010 13:13
typ så¨ja. magnetventil kan vara bra att ha så det stängs av på natten. ( har jag inte lyckats skaffa än)
#52 - 6 oktober 2010 13:21
Ja jag tänkte lite på hur man fixar ihop detta, jag hade ju ordentliga problem med ytterfiltert bara haha då det rann över på hela golvet haha..
#53 - 6 oktober 2010 13:25
fixar ihop? hur menar du hallander? vadå rann över hela golvet?
#55 - 6 oktober 2010 13:30
Det är ganska enkelt när man faktiskt ser det framför sig..

Först har du tuben som du skruvar fast regulatorn på. På regulatorn kopplar du magnetventil och nålventil och här kan du koppla hur du vill egentligen beroende på vad du vill ha först i kedjan, jag själv kör först nålventil och magnetventilen på den. Efter detta nånstans ska du ha en backventil. Efter den kommer en bubbelräknare om du kör reaktor kopplad på ytterfiltret, annars kan du leda slangen rakt in i diffusorn du har i karet, de brukar oftast ha något som liknar en bubbelräknare i sig så då behövs ej en sådan.

Slang har man i princip mellan magnet/nålventil -> backventil -> diffusor/reaktor

De viktigaste delarna enligt mig personligen är en kvalitativ nålventil samt reaktor. Och snåla verkligen inte på slang och backventiler, det ultimata är riktig co2 slang samt backventiler i mässing då plastventler försvagas och måste bytas årligen.
#56 - 6 oktober 2010 13:34
Då när jag skulle få snurr på mitt ytterfilter för första gången, då förstod jag inte riktigt man skulle göra, hade ventilen i karet, tänkte inte på den, jag öppnar locket på ytterfiltret, och där blir ett baksug, jag fattar ingenting, det bara strömma uppvatten från ventilen in i pumpen och kom ut över hela golvet tills jag fatta jag skulle ta upp ventilen ur vattnet, (smart) men ja hjärnan blir låst när något sådant fort händer haha !
Så nu med co2, så som jag förstår det är där lite delar som skall sitta ihopa, ventiler och diffusar osv, men ja det lär nog gå om man tittar i instruktions boken ;)

hannesc skrev:
fixar ihop? hur menar du hallander? vadå rann över hela golvet?
#57 - 6 oktober 2010 13:36
gytt
#58 - 6 oktober 2010 13:38
jag har ingen magnetventil till mitt. har ju inte satt igång detta än iof men går det koppla en direkt på slangen? eller hur funkar det?
Bilagor:
#59 - 6 oktober 2010 13:39
hannesc skrev:
jag har ingen magnetventil till mitt. har ju inte satt igång detta än iof men går det koppla en direkt på slangen? eller hur funkar det?

Det brukar gå ja, dock hade jag rekommenderat att fästa den direkt på nålventilen och sen slang i ut-ändan så att säga :)
#60 - 6 oktober 2010 13:43
aja. får slänga upp bild på hur mitt ser ut. det är ett hop-plock nämligen :P

går det inte bara att stänga av flaskan på kvällen?
#61 - 6 oktober 2010 13:45
hannesc skrev:
aja. får slänga upp bild på hur mitt ser ut. det är ett hop-plock nämligen :P

går det inte bara att stänga av flaskan på kvällen?

Det är klart att det går, men fan vilket jobb ;)

Magnetventil är helt klart värt det, du ska ju sätta igång den ungefär 1 timme innan det tänds också liksom ;)
#62 - 6 oktober 2010 13:47
okej. hmm...peeeengar är alltid problemet. har ca 500 kvar av lönen redan så....denna månaden är det inte att tänka på.
#63 - 6 oktober 2010 13:51
Lär nog bli ett kit för min del så man får med alla delar så man inte glömmer något, känns som det är en hel del att tänka på just med co2.
#64 - 6 oktober 2010 13:53
jag försökte komma undan med att köpa begangnat o därmerd billigare. regulator med nålventil, backventil, konstig diffusor o bubbelräknare för 650:- o en 2 kg flarra för 450:- . ska den bara fyllas upp o skaffa en ordentlig o snygg diffussor.
#65 - 6 oktober 2010 13:56
Blir nog ett liknande kit för min del..

http://www.aquascape-boutique.fr/epages/233807.sf/en_GB/?ViewObjectID=927903

Men jag måste vänta tills mina yngel växer till sig... Min sambo tillåter INTE ett tredje kar i lägenheten :D

Hittade en annan rätt ok site: http://www.aquaristic.net
#66 - 6 oktober 2010 13:57
Kanon ! Jag vet inte ens hur sakerna ser ut och vad det är för något så blir bättre för mig att köpa ett kit och därmed lära mig om vad det är för något efterhand :)
#68 - 6 oktober 2010 13:59
Ser bra ut ! Dock vågar jag aldrig handla på utländska sidor så ska kolla med pris och dylikt i min lokal butik och se vad dem kan ro hem för något :)

pwrdesign skrev:
Blir nog ett liknande kit för min del..

http://www.aquascape-boutique.fr/epages/233807.sf/en_GB/?ViewObjectID=927903

Men jag måste vänta tills mina yngel växer till sig... Min sambo tillåter INTE ett tredje kar i lägenheten :D

Hittade en annan rätt ok site: http://www.aquaristic.net
#69 - 6 oktober 2010 14:02
Hehe ok, har handlat massvis från utlandet :)
Airsoft-saker från Asien, flera ggr per månad, bowlingsaker från USA, Kamerasaker från USA osv
Aldrig haft problem med betalning eller leverans :)
#70 - 6 oktober 2010 14:03
Hallander skrev:
Ser bra ut ! Dock vågar jag aldrig handla på utländska sidor så ska kolla med pris och dylikt i min lokal butik och se vad dem kan ro hem för något :)

Du behöver inte oroa dig för att handla på aquaristic.net, vi är många här på ZP som handlar nästan enbart hos dem, fantastisk service och relativt snabba leveranser, när jag köpte CO2 prylar där så tog det mindre än en vecka tills jag hade rubbet hemma och du kan följa paketet genom ups också ;)
#71 - 6 oktober 2010 14:05
Allright ! Då ska det kännas tryggt, för dem hade faktiskt rätt bra priser där också :)
#72 - 6 oktober 2010 14:07
Sitter och surfar vilt nu... men jäklar vilken kvalité på akvarier i denna akvarie-affär i Tokyo!

http://www.aquatouch.com/freshwater%20AN%20Aquarium%20Tokyo.html
#73 - 6 oktober 2010 14:10
Ja där snackar vi om välskötta kar, rent och snyggt överallt ! Ser riktigt trevligt ut, varför kan man inte ha tokyo lika närma som danmark :P
#74 - 6 oktober 2010 14:13
asså jag tycker det är långt att åka bussen i 18 min till DM i jkpg. så tokyo är lite väl långt bort :/ fan..
#75 - 6 oktober 2010 14:14
Håller du till i utkanten av jkpg eller ? :)

hannesc skrev:
asså jag tycker det är långt att åka bussen i 18 min till DM i jkpg. så tokyo är lite väl långt bort :/ fan..
#76 - 6 oktober 2010 14:22
österängen. tar 18 min pga av byte. DM ligger ju i ett industriområde. är skitstort. har för mig runt 800 kvm2
#77 - 6 oktober 2010 14:28
Aha där har jag varit :) Jo har varit där engång, köpte en tamråtta där en gång för några år sen haha !

hannesc skrev:
österängen. tar 18 min pga av byte. DM ligger ju i ett industriområde. är skitstort. har för mig runt 800 kvm2
#78 - 6 oktober 2010 19:05
Var tvungen att svänga förbi akvarielagret när jag ändå var i "krokarna" :D

Det blev lite växter till mitt yngelkar! Så nu har jag smygbörjat med mitt Aquascaping-kar ;)

Det blev en planta av Hemianthus callitrichoides 'Cuba' och en planta av nån annan som jag inte kommer ihåg namnet på :)
De delades upp försiktigt och planterades med noggrann precision :)
#79 - 6 oktober 2010 19:13
Härligt ! Vad heter dem växterna längst fram på 3:e bilden ? Och vad är det för en slags pump ? Någon speciell för just aquascaping ?

pwrdesign skrev:
Var tvungen att svänga förbi akvarielagret när jag ändå var i "krokarna" :D

Det blev lite växter till mitt yngelkar! Så nu har jag smygbörjat med mitt Aquascaping-kar ;)

Det blev en planta av Hemianthus callitrichoides 'Cuba' och en planta av nån annan som jag inte kommer ihåg namnet på :)

De delades upp försiktigt och planterades med noggrann precision :)
#80 - 6 oktober 2010 19:17
De längst fram på tredje bilden är just http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=86&SOK=1
De i bakgrunden lyckades jag inte få namnet på :)

Pumpen köpte vi på Hornbach, det är ett stort filter som står på en fot på botten... sen har man en vanlig luftpump som pumpar ner syre i filtret. Pga undertryck så suger den in vatten genom filtret, bubblorna åker upp längs slangen sen, rätt smidigt!
Småfiskar äter även av filtret då det bildas en fin organisk matta där. hur so helst tillräckligt för ett yngel/AS kar.

Funderar på att köpa det där eden-filtret sen dock, för att slippa ha en så stor sak innuti karet...
#81 - 6 oktober 2010 19:28
Växten längst bak är en typ av lilaeopsis, jag är ganska säker på att det är lilaeopsis novaezelandiae men inte helt hundra på det.

Filtret är ett filter som vanligtvis kallas för billie filter, och det är luft som pumpas ner och inte rent syre ;)

PWR är du intresserad av Eden så tycker jag att du ska dra och kolla på Bromma Zoomarknad :)
de har ett ytterfilter som ser nästan identiskt ut med eden och det kostar hela 129kr eller något åt det hållet, mindre än 150 åtminstone.

Jag tänkte själv köra två sånna till mitt 54L när jag startar om det, koppla CO2n på ett av dem och endast köra makaroner i det.

Förhoppningsvis har jag råd att köpa 2x 70W MH till stora karet så jag kan ta min 2x24W T5 till lilla karet, sen jävlar blir det aningen iwagumi eller wabikusa hylla i det :)
#82 - 6 oktober 2010 19:53
Man tackar för svaret! :)
Det kan nog stämma att det är den!

Jag får nog uppgradera mitt ljus snart dock, har en gammal ramp med två st lågenergi-lampor på 7 watt stycket :) Kanske ska uppgradera temporärt till 2 st 14 wattare (eller vad de ligger på) sålänge, innan jag kan skaffa en riktig panel med leds eller lysrör :)

Tack för tipset med Bromma Zoo!
Om man bara har ett 30 L kar, så antar jag det räcker med ett ytterfilter? Kan man koppla på Co2 på det filtret på något sätt eller krävs det ett dedikerat Co2-ytterfilter?
#83 - 6 oktober 2010 20:03
pwrdesign skrev:
Man tackar för svaret! :)

Det kan nog stämma att det är den!

Jag får nog uppgradera mitt ljus snart dock, har en gammal ramp med två st lågenergi-lampor på 7 watt stycket :) Kanske ska uppgradera temporärt till 2 st 14 wattare (eller vad de ligger på) sålänge, innan jag kan skaffa en riktig panel med leds eller lysrör :)

Tack för tipset med Bromma Zoo!

Om man bara har ett 30 L kar, så antar jag det räcker med ett ytterfilter? Kan man koppla på Co2 på det filtret på något sätt eller krävs det ett dedikerat Co2-ytterfilter?

Det är toppmatad impeller på det de säljer på bromma zoo så det ska inte vara något problem med bara ett ytterfilter faktiskt.

Funderar själv på att köpa ett sådant och modda loss lite för att få maximal lösning på ett enkelt samt snyggt sätt. :)
#84 - 6 oktober 2010 20:03
om nån nu åker till bromma så får de gärna köpa ett sånt till mig o skeppa hit det så betalar jag frakt+filter :D
#85 - 6 oktober 2010 20:06
Får se när jag får vägarna förbi :) Bor söder om stan eg :D
#86 - 6 oktober 2010 20:12
Ja nu när man ska ha pump till ett kar på ca 50l och även köra co2, så vill man ju inte ha ett innerfilter som förstör hela aquascapingen, vill ha något så litet och smidigt som möjligt som inte syns så mycket, är där några bra förslag för detta ? Ett litet smidigt ytterfilter eller om där finns andra nymodigheter ? Eller om man skulle köra på att stoppa ner en matt plexi skiva i karet precis som en bakgrund och dölja saker och ting bakom det ?
#87 - 6 oktober 2010 20:28
Eden-filtret eller det som Marnat tipsade om är säkert bra!

Jag drog in på ebay och budade hem lite sjyssta mossor från Malaysia :D
Ska bli spännande att se om de lever när de kommer fram :D

Fissidens splachnobryoides

[ATTACH=CONFIG]37949[/ATTACH]

Java Moss x 1 bag Java Moss

[ATTACH=CONFIG]37950[/ATTACH]

Star Moss

[ATTACH=CONFIG]37948[/ATTACH]
#88 - 6 oktober 2010 20:44
Hallander skrev:
Ja nu när man ska ha pump till ett kar på ca 50l och även köra co2, så vill man ju inte ha ett innerfilter som förstör hela aquascapingen, vill ha något så litet och smidigt som möjligt som inte syns så mycket, är där några bra förslag för detta ? Ett litet smidigt ytterfilter eller om där finns andra nymodigheter ? Eller om man skulle köra på att stoppa ner en matt plexi skiva i karet precis som en bakgrund och dölja saker och ting bakom det ?

Jag tänkte lite som du men om jag kör igång mitt 54L kar som Iwagumi så kommer jag nog köra ett litet ytterfilter med insug/utblås i glas samt en drop checker i glas, inget annat i karet :)

http://cgi.ebay.co.uk/Aquarium-Inflow-Outflow-Glass-Lily-Filter-Pipe-13mm-M-/180498063423?pt=UK_Pet_Supplies_Fish&hash=item2a0685e03f#ht_4088wt_1008

är sjysst och relativt billigt. bara typ 300kr för pump plus detta :)

http://cgi.ebay.co.uk/Aquarium-Co2-Atomizer-System-Diffuser-12-16mm-D508-12-/180432018641?pt=UK_Pet_Supplies_Fish&hash=item2a02961cd1#ht_4531wt_907

släng på en sådan så har du allt för att få det snyggt utan en jefla massa teknik :)

Det är troligen så jag kommer köra åtminstone
#89 - 6 oktober 2010 20:54
Just det ja, det var riktigt najs ! Syns knappt men ser ändå stiligt ut. Om jag förstod det rätt så är dem blåsen i glas ? Rätt stilrent då faktiskt :)
Skillnaden mellan aquascaping och iwagumi är att iwagumi är med stenar istället för rötter ? För iwagumi såg riktigt cleant ut !

Marnat skrev:
Jag tänkte lite som du men om jag kör igång mitt 54L kar som Iwagumi så kommer jag nog köra ett litet ytterfilter med insug/utblås i glas samt en drop checker i glas, inget annat i karet :)

http://cgi.ebay.co.uk/Aquarium-Inflow-Outflow-Glass-Lily-Filter-Pipe-13mm-M-/180498063423?pt=UK_Pet_Supplies_Fish&hash=item2a0685e03f#ht_4088wt_1008

#90 - 6 oktober 2010 20:57
Hallander skrev:

Marnat skrev:

http://cgi.ebay.co.uk/Aquarium-Co2-Atomizer-System-Diffuser-12-16mm-D508-12-/180432018641?pt=UK_Pet_Supplies_Fish&hash=item2a02961cd1#ht_4531wt_907

släng på en sådan så har du allt för att få det snyggt utan en jefla massa teknik :)

Det är troligen så jag kommer köra åtminstone

precis. ett eden-501 eller likvärdigt o sen sånna där som marnat länka till. när du ska fota aqua-scapen tar man ur all teknik som doppvärmare o co2 etc :)
#91 - 6 oktober 2010 21:02
Hallander skrev:
Just det ja, det var riktigt najs ! Syns knappt men ser ändå stiligt ut. Om jag förstod det rätt så är dem blåsen i glas ? Rätt stilrent då faktiskt :)

Skillnaden mellan aquascaping och iwagumi är att iwagumi är med stenar istället för rötter ? För iwagumi såg riktigt cleant ut !

Ett iwagumi är helt enkelt en typ av aquascaping, betyder typ stenformation eller liknande om jag inte minns fel. Viktigt att man alltid kör med ojämnt antal stenar. 3, 5 eller 7 till exempel och de ska alla följa samma ström utom typ en.

Riktigt intressant ämne att plugga på om :) Det är alltså inte bara att lägga ner några stenar och hoppas på det bästa så att säga.

hannesc skrev:
precis. ett eden-501 eller likvärdigt o sen sånna där som marnat länka till. när du ska fota aqua-scapen tar man ur all teknik som doppvärmare o co2 etc :)

Själv ser jag ingen anledning att köra doppvärmare, om man inte vill ha diskus i sitt kar.

Mitt kar tex kommer jag ha 2x24W T5 till som värmer alldeles tillräckligt. Funderar dock på att prova mig på att bygga en ramp eller liknande av 3x studiolampor som PS folket haft bra resultat med.
#92 - 6 oktober 2010 21:02
Tänkte det också, fan vad fina kar dem har, inga grejer alls i karet haha.. Men man vill ju försöka ha det så cleant som möjligt att man inte märker av dessa prylar, och därför hade det ju varit trevligt om man kunde gömma de på något vänster :) Haft någon extremt minimal doppvärmare och det utblåset samt insuget som marnat länka, så hade det varit klockrent. Co2 system är då en slang man stoppar ner i karet som man får försöka gömma på något snyggt sätt, men vad säger ni tror ni inte en matt plexi skiva hade kunnat vara bra att ha som en bakgrund för att dölja iaf doppvärmare och insuget ? Ca 5 cm ut från glaset.
Bilagor:
#93 - 6 oktober 2010 21:07
Marnat skrev:
Ett iwagumi är helt enkelt en typ av aquascaping, betyder typ stenformation eller liknande om jag inte minns fel. Viktigt att man alltid kör med ojämnt antal stenar. 3, 5 eller 7 till exempel och de ska alla följa samma ström utom typ en.

Riktigt intressant ämne att plugga på om :) Det är alltså inte bara att lägga ner några stenar och hoppas på det bästa så att säga.

Själv ser jag ingen anledning att köra doppvärmare, om man inte vill ha diskus i sitt kar.

Mitt kar tex kommer jag ha 2x24W T5 till som värmer alldeles tillräckligt. Funderar dock på att prova mig på att bygga en ramp eller liknande av 3x studiolampor som PS folket haft bra resultat med.

a jag kör med utan doppvärmare i ett par kar. precis som du säger så behövs det inte alltid. var mest ett exempel :P

Hallander skrev:
Tänkte det också, fan vad fina kar dem har, inga grejer alls i karet haha.. Men man vill ju försöka ha det så cleant som möjligt att man inte märker av dessa prylar, och därför hade det ju varit trevligt om man kunde gömma de på något vänster :) Haft någon extremt minimal doppvärmare och det utblåset samt insuget som marnat länka, så hade det varit klockrent. Co2 system är då en slang man stoppar ner i karet som man får försöka gömma på något snyggt sätt, men vad säger ni tror ni inte en matt plexi skiva hade kunnat vara bra att ha som en bakgrund för att dölja iaf doppvärmare och insuget ? Ca 5 cm ut från glaset.

jo man kan ju försöka dölja det men jag kommer nog ta ut det när jag ska fota eller det kommer hem folk. titta på den bilden jag la upp på det karet vi båda gillar. det med trädet. där ser du all teknik på näst sista bilden .P
#94 - 6 oktober 2010 21:07
Oj, det där är ju rena matematiken ! Vad skulle det fått för följder om man nu skulle fått fel för sig med det här t.ex 3,5 eller 7 ? Men iaf det är nog lite för mycket för mitt ärthuvud att hålla koll på haha ! :)
#95 - 6 oktober 2010 21:08
Hallander skrev:

Hallander skrev:

Svart skiva borde funka utmärkt, du kan ju faktiskt gömma utblås i den också á guppyhotell. Jag har också funderat på den lösningen men känner personligen att det skulle bli bättre med en kub, tänkte ge mig på det på ett litet 30L men som jag nu scrappat.

Nuvarande tanken är nån form av wabikusa liknande i en 20L kub med vattenfall längst bak :) hur detta ska lösas har jag inte riktigt listat ut än, men det kommer. Nu ska jag iaf dra och slagga. Natti natt.
#96 - 6 oktober 2010 21:09
samma här. slagg.. hörs imon :D
#97 - 6 oktober 2010 21:14
Sant ! Köra med svart blir rätt läckert faktiskt blir ju ett mer djup i det kan jag tycka. Ja jag är också ute efter en kub, aja, får planera och skissa lite på det hur det skall gå till väga, ska inte ha bråttom, ska göras med enorm noggrannhet ! :) allright hörs imorrn !
#98 - 6 oktober 2010 21:23
Såg att det fanns värmekabel som man lägger i botten, detta bör väl kunna vara en bra idé till ett sådant akvarium som även tar väldigt lite plats ?
#99 - 7 oktober 2010 06:40
Mossa betald och påväg, 20 dollar totalt för 3 "påsar" med mossa inkl frakt, inte alls farligt tycker jag!
Finns säkert att få tag på i sverige, men det är ju ballare med mossa från ML ;D

Det är så mkt man vill beställa nu, som man inte bör beställa pga att man bör spara pengar, jobbigt sånthär :D
Tror ni att ett sådant litet externt filter är tystare än den luftpump jag kör med idag? (köpte en liten svart för 170 spänn typ, men den surrar och brummar rätt mkt tycker jag).

MvH P
#100 - 7 oktober 2010 07:37
pwrdesign skrev:
Mossa betald och påväg, 20 dollar totalt för 3 "påsar" med mossa inkl frakt, inte alls farligt tycker jag!

Finns säkert att få tag på i sverige, men det är ju ballare med mossa från ML ;D

Det är så mkt man vill beställa nu, som man inte bör beställa pga att man bör spara pengar, jobbigt sånthär :D

Tror ni att ett sådant litet externt filter är tystare än den luftpump jag kör med idag? (köpte en liten svart för 170 spänn typ, men den surrar och brummar rätt mkt tycker jag).

MvH P

Jag är ganska säker på att den kommer vara tystare, men jag har ju ingen själv så jag kan inget lova.
#101 - 7 oktober 2010 07:45
a jag tror absolut den är tystare. luftpumpar är jävulens påfund enligt mig :P funkar bara till att kläcka artemia o möjligtvis still billifilter i ett yngelkar :P

gomorron btw
#102 - 7 oktober 2010 07:55
Naaajs, då blir det nog ett besök till Bromma Zoo efter jobbet :)
#103 - 7 oktober 2010 07:56
höör kan du kolla upp ett sånt där filter till mig då?
#104 - 7 oktober 2010 07:57
Jag kirrar! :) Beror lite på om jag hinner osv dock
#105 - 7 oktober 2010 08:11
jo visst
#106 - 7 oktober 2010 08:34
Luftpumpar är alltid ett problem - de vill ju brumma nåt för jävligt hela tiden. Jag driver de flesta av mina småakvarier med luftdrivna filter - så som man gjorde förr i tiden en hel del, och det funkar väldigt bra - en underskattad metod!
Jag hittade en luftpump från Eheim nere i tyskland som heter air pump 200 - och den är otroligt tyst och vibrationsfri - den har två ställbara utblås, så att man lätt kan driva två filter. Det finns större och kraftigare varianter också.
Jag tänkte det kunde vara ett tips om man nu vill köra luftpump!:)
#107 - 7 oktober 2010 08:41
a tack för det max. brta o veta om man vill driva ett litet yngelkar nån gång. me ntill aquascapen kommer jag nog köra ytterfilter. ( gillar teknik :P )
#108 - 7 oktober 2010 09:00
Visst, det är ju framför allt fult med stora filter i karen, men jag måste säga att filterpatroner som typ "billy" fungerar jäkligt bra, luftdrivna eller med någon liten pumpskalle på. I nanot har jag en pytteliten Eheim-skalle (helt tyst) som driver ett bottenfilter samt lite filtermassa bakom slimlinen - fungerar helt fantastiskt bra och vattnet blir kristallklart. Ja, det finns många goa varianter och ofta är de enkla väldigt bra!:)
#109 - 7 oktober 2010 09:07
MaxB skrev:
Visst, det är ju framför allt fult med stora filter i karen, men jag måste säga att filterpatroner som typ "billy" fungerar jäkligt bra, luftdrivna eller med någon liten pumpskalle på. I nanot har jag en pytteliten Eheim-skalle (helt tyst) som driver ett bottenfilter samt lite filtermassa bakom slimlinen - fungerar helt fantastiskt bra och vattnet blir kristallklart. Ja, det finns många goa varianter och ofta är de enkla väldigt bra!:)

Enkla lösningar brukar ju vara ganska bra lösningar och ett billifilter kan du ju i princip gör hur stort du vill :)

Dock är jag en sucker för teknik, mycket knappar är bra grejer :)

Nästa stora kar kommer jag tveklöst köra sump till, kombinera droppfilter, filtermatta extraordinär samt moving bed :)
#110 - 7 oktober 2010 09:14
Marnat skrev:
Enkla lösningar brukar ju vara ganska bra lösningar och ett billifilter kan du ju i princip gör hur stort du vill :)

Dock är jag en sucker för teknik, mycket knappar är bra grejer :)

Nästa stora kar kommer jag tveklöst köra sump till, kombinera droppfilter, filtermatta extraordinär samt moving bed :)

Ja, jag tycker det där låter intressant också - men, själv tenderar jag till att hålla det så enkelt som möjligt. Det är hursomhaver intressant att kolla upp hur ni andra löser "vattnet"!:)
#111 - 7 oktober 2010 09:16
a det blir spännande. o man blir ju inspirerad av andra. fick hem ett billifilter igår faktiskt. men det köpte jag enbart för filtretmassan :P satte på den på pumphuvvet i räkkaret :) men har ju yngel nu igen på multispinosa o då kan det vara bra med ett billifitler i yngelkaret om jag tar upp dom
#112 - 7 oktober 2010 09:46
MaxB skrev:
Ja, jag tycker det där låter intressant också - men, själv tenderar jag till att hålla det så enkelt som möjligt. Det är hursomhaver intressant att kolla upp hur ni andra löser "vattnet"!:)

Det är just enkelheten som lockar mig med en sump, tänk att kunna byta filtermatta, addera biobollar etc etc under drift ;)
Du behöver aldrig stänga av filtret medan du rengör och filtervloymen kan göras nästintill hur stor som helst.
#113 - 7 oktober 2010 09:50
Bakgrund!

Vad tycker ni man ska köra för någon bakgrund?
Har tillgång till storformats-skrivare på jobbet och har även fri tillgång till kapa-skiva, så jag tänkte skriva ut två olika bakgrunder och montera dem på 5mm kapa.

En blir nog helsvart tror jag, och för den andra funderar jag på en gradient blå som bifogad!

Har ni sett några andra sjyssta bakgrunden för Aquascaping?
#114 - 7 oktober 2010 09:53
jag kommer nog köra utan bakgrund. men mo jag kör så blir det nog samma som jag har i malawit. har en bit över nämligen. men vill nog ändå köra utan just för att få det luftigare :P
#115 - 7 oktober 2010 10:03
De flesta verkar köra utan eller vitt/svart osv...
så cleant som möjligt.. jag tror jag går på det!

Kan bli så att det inhandlas sten på Bromma Zoo idag också :)
Så att man kan börja bygga upp långsamt...Får se hur länge mina malawi-yngel håller sig ifrån växterna dock :) Finns ju en risk att det varit sallads-party nån kväll lite längre fram haha
#116 - 7 oktober 2010 10:13
Innan man införskaffat CO2 system, är det nån vits att köra med t.ex. följande sålänge?

http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=11012&prodid=3277&ref=%2Fproduct%2Ddlist%2Easp%3Fcatid%3D11012
#117 - 7 oktober 2010 10:29
pwrdesign skrev:
De flesta verkar köra utan eller vitt/svart osv...

så cleant som möjligt.. jag tror jag går på det!

Kan bli så att det inhandlas sten på Bromma Zoo idag också :)

Så att man kan börja bygga upp långsamt...Får se hur länge mina malawi-yngel håller sig ifrån växterna dock :) Finns ju en risk att det varit sallads-party nån kväll lite längre fram haha

Det många gör är att bygga en så kallad ljuslåda bakom karet, en låda i samma mått som karet typ och så sätter du ett lysrsör längst ner eller både uppe och nere som inte syns bakom Måla hela lådan vit och tänd lysrören så får man den finishen man ser på många aquascape kar.
#118 - 7 oktober 2010 10:30
pwrdesign skrev:
Innan man införskaffat CO2 system, är det nån vits att köra med t.ex. följande sålänge?

http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=11012&prodid=3277&ref=%2Fproduct%2Ddlist%2Easp%3Fcatid%3D11012

Köp Easylifes EasyCarbo, bättre substitut enligt mig. Billigare är det nog också
#119 - 7 oktober 2010 11:04
ar jag som tanke :P
#120 - 7 oktober 2010 11:04
Marnat skrev:
Det många gör är att bygga en så kallad ljuslåda bakom karet, en låda i samma mått som karet typ och så sätter du ett lysrsör längst ner eller både uppe och nere som inte syns bakom Måla hela lådan vit och tänd lysrören så får man den finishen man ser på många aquascape kar.

är min tanke att göra :P
#121 - 7 oktober 2010 11:05
Jag hade tänkt mig köra vitt eller svart, ska ha tillgång till båda så man kan byta lite när man känner för det.
Jag skrev tidigare om värmekabel här innan istället för en doppvärmare, är det något att rekommendera ?
#122 - 7 oktober 2010 11:05
OK..hinner bara förbi Bromma zoo idag, så jag rycker något där på test om jag hittar nåt...
#123 - 7 oktober 2010 11:08
Det var faktiskt en idé jag tänkte på innan att jag skulle göra så det såg ut som man fick en solnedgångs sol bakom akvariet, men då fanns där tydligen andra som redan gjorde det ;)

Marnat skrev:
#124 - 7 oktober 2010 11:13
Det borde räcka med ett matt glas-skiva som man fäster ett lysrör på nederkant baksida på?
#125 - 7 oktober 2010 11:15
Bakom akvariet menar du ? Jag hade tänkt mig en matt plexi skiva isåfall, så man kan skruva dit och göra det snyggt iaf :)

pwrdesign skrev:
Det borde räcka med ett matt glas-skiva som man fäster ett lysrör på nederkant baksida på?
#126 - 7 oktober 2010 11:16
Ja precis, bakom akvariet, matt plexi fungerar nog lika bra!
#127 - 7 oktober 2010 11:19
Ja precis, fixar fram en transparant skiva och tar med ett väldigt fint sandpapper och slipar upp den matt.
#128 - 7 oktober 2010 14:09
Sitter i kö från bromma zoo :) Det billigaste ytterfiltret kostade 595 spänn, de hade ett Pyttelitet innerfilter för 129 spänn, det var dock slut... MEN de hade ett påhängfilter som var riktigt tyst, 199:-... så det blev ett sånt samt lite flytande näring och sten till båda karen :)

Nu ska det hem och möbleras :)
#129 - 7 oktober 2010 14:43
Kör hårt ! :)
#130 - 7 oktober 2010 15:14
pwrdesign skrev:
Sitter i kö från bromma zoo :) Det billigaste ytterfiltret kostade 595 spänn, de hade ett Pyttelitet innerfilter för 129 spänn, det var dock slut... MEN de hade ett påhängfilter som var riktigt tyst, 199:-... så det blev ett sånt samt lite flytande näring och sten till båda karen :)

Nu ska det hem och möbleras :)

Fan vad skumt, jag är säker på att filtret jag och danne hittade hade en prislapp på 149k eller något, jaja sorry om du reste i onödan pwr.
#131 - 7 oktober 2010 18:01
Nej jag reste inte i onödan! :)
Blev som sagt ett annat filter, massa sten + HappyCarbo!

Det var en fin butik också! Välordnat och snyggt! :D

Nu har jag möblerat om i mitt Aquascaping-kar samt installerat det nya filtret! Låter inget jämfört med luftpumpen!

Här är filtret!

[ATTACH=CONFIG]37993[/ATTACH]

Möbleringen av karet följer här!

[ATTACH=CONFIG]37994[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]37995[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]37996[/ATTACH]

Såhär blev resultatet!

[ATTACH=CONFIG]37997[/ATTACH]

Och lite detaljbilder:

[ATTACH=CONFIG]37998[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]37999[/ATTACH]
#132 - 7 oktober 2010 18:29
Ojoj riktigt snyggt, gilla stenarna riktigt mycket ! Du kör inte på någon jord under grusen va ? Har tyckt jag sett något sånt när man sökt lite på nätet .
#133 - 7 oktober 2010 18:37
Vad menas med aquascaping?
#134 - 7 oktober 2010 18:40
Nej inget substrat... mest pga anledningen att de bara har sålt 5 kilospåsar där jag varit :)
Får jag tag på nån mindre förpackning så petar jag nog ner lite under sanden dock!

Frågade om CO2 tabletter man i butiken rekade han HappyCarbo istället.
#135 - 7 oktober 2010 18:41
Falconer skrev:
Vad menas med aquascaping?

Man inriktar sig mer på att bygga landskap under vattnet samt växter och mindre på fiskar!
Aquascaping-kar har sällan fiskar alls.
#136 - 7 oktober 2010 18:41
Ser snyggt ut, får man fråga vad det är för slags stenar, och var man får tag på sånna (och om de kostar, hur mycket)?

Aquascaping är väll mer eller mindre att göra landskap i akvarium typ.
#137 - 7 oktober 2010 18:48
Minns inte vad stenen hette exakt, fanns på Bromma Zoo, kostade ca 24:-/kilot
#138 - 7 oktober 2010 18:52
Det där blev ju skitbra power :) Riktigt impad, hade de HC på bromma zoo också?

tänkte köra igång två stycken emersa hc odlingar i fönsterkarmen tills jag kan flytta runt allt mitt ljus :) så jag kan plantera dem i kar senare.
#139 - 7 oktober 2010 18:53
Jag är för övrigt nästan säker på att den stenen heter just Landscape stone :)
#140 - 7 oktober 2010 18:54
mycket snygg pwr. kör igång med c02 o pmdd nu snart med o ansa ordentligt :P

hur många liter?
#141 - 7 oktober 2010 18:54
pwrdesign skrev:
Nej inget substrat... mest pga anledningen att de bara har sålt 5 kilospåsar där jag varit :)

Får jag tag på nån mindre förpackning så petar jag nog ner lite under sanden dock!

Frågade om CO2 tabletter man i butiken rekade han HappyCarbo istället.

Happycarbo och Easycarbo är i princip samma sak fast från två olika tillverkare, skiljer bara i pris och happy är billigare i vissa volymer medan EC är billigare i andra volymer, konstigt nog. Finns att få billigt bulk på pwss.se tex.
#142 - 7 oktober 2010 19:00
Tackar tackar :) Jo jag blev riktigt nöjd själv! ska bli spännande när mossorna från Malaysia kommer, får se hur jag planterar in dem!
Jo de hade HC på Bromma!
Och stenen hette nog landscape, mini landscape tror jag kanske?

Ja nu får det vila lite, kan man kombinera PMDD och HC?

Letar efter ljus och lykta efter billig och bra ramp! Behöver nog mer ljus eg tror jag!
#143 - 7 oktober 2010 19:04
Ett annat namn för stenen är också seiryu stone :)
#144 - 7 oktober 2010 19:04
pwrdesign skrev:
Tackar tackar :) Jo jag blev riktigt nöjd själv! ska bli spännande när mossorna från Malaysia kommer, får se hur jag planterar in dem!

Jo de hade HC på Bromma!

Och stenen hette nog landscape, mini landscape tror jag kanske?

Ja nu får det vila lite, kan man kombinera PMDD och HC?

Letar efter ljus och lykta efter billig och bra ramp! Behöver nog mer ljus eg tror jag!

Ja du kan kombinera pmdd och HC utan problem då pmdd är makro och mikro nutrienter och HC är en kolkälla, se på HC som CO2 i flaskform.
#145 - 7 oktober 2010 19:59
En liten film :)

[video=youtube;BOsoNgXhnDo]
[/video]
"" target="_blank">
#146 - 7 oktober 2010 21:17
skitnajs! men du vet att du kan länka in klippet diret i tråden va?

tryck på "citat"knappen o byt ut [ QUOTE] [ /QUOTE] mot [ youtube][ /youtube] o sätt in det sista i youtube adressen mellan i ditt fall
"" target="_blank">BOsoNgXhnDo

:)
#147 - 8 oktober 2010 01:33
pwrdesign skrev:
[B]Star Moss

Hej!

Star moss är jättesnygg - men tyvärr ingen "vattenmossa". Jag köpte och den tog sig aldrig och sen diskuterade jag saken på några utländska forum och ingen hade fått den att ta sig, förutom en som hade den i ett terrarium, alltså ovanför vattenytan :( Kontakt med leverantören resulterade i exakt 0 svar...

Hälsningar
Jennifer
#148 - 8 oktober 2010 05:15
Spännande, men den dör eller den sprider sig inte bara?
Inte säkert att man vill att alla mossa ska sprida sig... jag har andra marktäckare som får föröka sig :D
#149 - 8 oktober 2010 05:19
pwrdesign skrev:

Inte säkert att man vill att alla mossa ska sprida sig... jag har andra marktäckare som får föröka sig :D

Troligen kommer den dö.. Hoppas den tar sig dock då det är en av de finaste mossor som går att få tag på till akvarium.
#150 - 8 oktober 2010 05:28
Jag ska göra mitt bästa, får preparera botten lite med substrat då tror jag, och lär behöva mer ljus! Eller?
#151 - 8 oktober 2010 11:21
pwrdesign skrev:

Den mossa som jag fick såg ut att vara en platta pressad jord som man skulle fästa på en sten. Sen kom det upp exakt EN "star", mycket vacker visserligen men hela intrycket var inget vidare :( Och sen dog den lilla stjärnan och allting löstes upp - bara att suga upp vid nästa vattenbyte. Men jag önskar dig lycka till!

Hälsningar
Jennifer
Bilagor:
#152 - 8 oktober 2010 11:29
hihi, detta ska bli spännande! :D Lovar att du kommer få se resultatet här! :)
Vad är lämpligaste sättet att plantera mossan?
De marktäckande växter jag planterat nu är ju bara nedstuckna ca 1-1,5cm ner i sanden.
Mossa ska man helst plantera på något typ av nät vad jag förstått?
#153 - 8 oktober 2010 11:40
Instruktionen som jag fick var att binda fast den på en sten så jag tog lite svart sytråd och gjorde detta. Köpte förresten någon annan sorts mossa samtidigt av samma leverantör (flame? ser ut som sån i alla fall) och den har tagit sig hur bra som helst!

Hälsningar
Jennifer
#154 - 9 oktober 2010 10:05
Frågade de som jag köpt mossan ifrån (Malaysia) om de hade några tips på hur man skulle få den att överleva, och fick följande svar:

Yes, we do have, and our customers has been successfully grown star moss to perfection.

Star moss propagate and grow upwards when in water. But there will spread out into a piece when out of water.
It is obsoletely possible to have it growing submerged, healthily.

One trick is that, grow it on a alkaline stone/rock instead of drift wood. It prefers rocks than wood.

For star moss and tricho,
http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/general-aquarium-plants-discussions/59464-new-mosses-singapore.html

Hope above information is helpful.

Should you need any other assistance, kindly drop us email and we shall be glad to assist you further.

Thanks
Christine
#155 - 9 oktober 2010 17:58
Moss-planteringsfråga!

För att få stjärnmossan att överleva så verkar det som att man måste vara lite flexibel med att ha den i vattnet och ovanför ytan?
Vill ju även att mossan ska växa runt stenarna jag har i karet nu, men det blir svårt att binda mossan på nån annan sten tror jag...
Kan man t.ex. klippa till tunn filtermatta precis i rätt form, och plantera mossan på den?
#156 - 15 oktober 2010 05:18
Har fått en fiiin fin alg-hinna på glaset i vårt lilla kar.
Är det bara att rengöra eller bör man se över något med karet? (Är ju svårare att hålla det alg-fritt när det är så litet...)

Och vad skulle hända om jag skulle flytta över den minsta av mina 3 Ancistrus till det lilla karet? Den är ca 4 cm lång bara... skulle den käka upp yngel/mossa/marktäckare?

MvH P
#157 - 15 oktober 2010 06:47
Undvik ancistrus i plantakvarie, jag har tyvärr 3 st i mitt växtkar och de äter hellre växter än alger :(

För övrigt så hade jag en grön alghinna på framrutan innan min tank kom i balans, jag skrapade den en gång i veckan innan jag gjorde vattenbyten för att så mycket som möjligt skulle åka med ut...
#158 - 15 oktober 2010 11:12
Ok, då skippar jag den idén :)
Funderar på om mitt "Hang-on-filter" inte klarar av att skapa den biologiska sörja som behövs.. Kanske ska stoppa i lite makaroner i det?
Ska börja skrapa lite innan vattenbyten då, får se om det ger sig :)
#159 - 18 oktober 2010 16:32
Jag TROR inte att jag siktar för högt om jag säger att 2010 års bästa film just skapats! :)
Jag som packar upp mina mossor från Malaysia :)

[video=youtube;zKHRVufjxX8]
[/video]
#160 - 18 oktober 2010 16:36
Hur går det med karet ? börjar det ta sig något ? :)
#161 - 18 oktober 2010 17:02
Ja, marktäckarna som jag planterade har spridit sig lite! De lite högre växterna har sett sämre och sämre ut, så jag rev ur dem idag. Blir nog nice när mossan binds fast på ena av de två stenarna jag har och åker i karet! Blir lite bilder på det senare!
#162 - 18 oktober 2010 17:05
Ja tack ser vi fram emot :) Du kör väl med co2 antar jag ? Ska bli roligt när du fått ett täcke av mark växten :)

pwrdesign skrev:
Ja, marktäckarna som jag planterade har spridit sig lite! De lite högre växterna har sett sämre och sämre ut, så jag rev ur dem idag. Blir nog nice när mossan binds fast på ena av de två stenarna jag har och åker i karet! Blir lite bilder på det senare!
#163 - 18 oktober 2010 17:05
Vilka marktäckande har du?
#164 - 18 oktober 2010 17:49
INgen CO2 ännu tyvärr :( Det kommer!! :)

Jag har dessa som marktäckande: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=86&SOK=1
#165 - 18 oktober 2010 17:52
Den vill jag ha med men inte hittat den i nån butik ännu.
#166 - 18 oktober 2010 18:01
Ok, köpte på Akvarielagret! Om min växter till sig så kan du få köpa några plantor! :)
#167 - 18 oktober 2010 18:40
Ah jag köpte faktiskt något liknande häromdagen faktiskt. Fast jag fick tag i hemianthus micranthemoides, vet dock inte vad skillnaden är. Får du ju ordna så dina växter trivs mer ;)
#168 - 18 oktober 2010 18:42
pwrdesign skrev:
Ok, köpte på Akvarielagret! Om min växter till sig så kan du få köpa några plantor! :)

skall ha det i minnet, tack:)
#169 - 18 oktober 2010 19:05
Hahaha

NÄstan pinsamt detta, har INGEN aning om vad jag gjort!
Snört fast mossan på mina stenar med fisklina, eeeh, jaha, får se om de tar sig *tveksamt*

Jag kör som sagt easycarbo nu, kan verkligen inte motivera inköp av CO2-system för tillfället.
Vet inte om de har för lite ljus dock?

kommer bilder + film snart!
#170 - 18 oktober 2010 19:32
Lite bilder på kaoset! :D
Otvättad ruta och nyss"omrört" så rätt grumligt! :)
#171 - 18 oktober 2010 19:36
jäkla najs mossa. vilken var det saru?
Bilagor:
#172 - 18 oktober 2010 19:42
#173 - 18 oktober 2010 19:55
jamen vilken är det då? starmoss?
#174 - 18 oktober 2010 19:56
ne det är denna va?
Fissidens splachnobryoides
#175 - 18 oktober 2010 20:02
Alla 3! :)

Den låga stenen tror jag fick Fissidensen och på den höga stenen så boar både Star moss och Javamoss
#176 - 18 oktober 2010 20:03
jaaahaaaaa...då fattar jag :P
#177 - 18 oktober 2010 20:04
Jo men det börjar ju bli najs i ditt kar ! :)
#178 - 19 oktober 2010 06:05
Ser bra ut, ska bli kul att se hur det går med mossorna. Ska starta ett kar till i höst, funderar på lite olika mossor i det :)
#179 - 20 oktober 2010 07:20
Film, ni får "spola" till 4:14, för att se "lill-karet" med mossorna!

" target="_blank">
#180 - 20 oktober 2010 08:13
Har ett litet dilemma!

Mina mossor kräver MKT ljus som jag förstått det.
Mitt lilla kar som dessutom får ta upp en del mat (matar ju mina yngel) har börjat producera en del alger (syns i framkant av karet på den sista bilden jag laddade upp). För att råda bot på detta så drar jag ner lite på maten, stort vattenbyte, och drar ner antal timmar som ljuset är på. Detta är dock inte helt lyckat för mina mossor...

Så... Finns det något typ av ljus som är mkt bättre än de 2st 17Watts lågenergilampor jag har nu? Så att mossorna får sitt, men jag kan fortsätta med att ha det tänt kortare tid som jag kör nu (ca 8h)

Vad är det bästa för växtakvarium helt enkelt?

mvH P
#181 - 20 oktober 2010 08:18
behåll ljustimmarna säger jag o tillsätt mer växter som kan ta upp näringen så inte algerna kan ta den
#182 - 20 oktober 2010 08:23
Ok, kan iofs skaffa fler marktäckare!
MÅSTE ... skaffa... co2.... habegäret är stort nu!
#183 - 20 oktober 2010 08:23
BTW, när börjar mina yngel kalasa på mina mossor tror ni?
Tänkte vänta till ca 2-3 cm storlek innan de får kliva ner i det stora karet
#184 - 21 oktober 2010 15:09
Känner på mig att en massive Alg-invasion är på G, tips på motmedel?
Det sitter som fina "hårstrån" av alger på glaset, botten börjar få en fin grön algmatta, marktäckarna är som ingeggade i en tunn hinna av alger :/
#185 - 21 oktober 2010 15:29
Sånt där har jag också fått, på min sandbotten, ett litet täcke av gröna alger, det är punktvis och alltid på samma ställe, är det något farligt ? Ursäkta att jag lånar tråden lite, men ser vi har samma alger.
#186 - 21 oktober 2010 15:33
Knappast farligt, men inte speciellt snyggt :)
Funderar på om det kanske är svårt att få Aquascaping + Yngelkar att fungera....
#187 - 21 oktober 2010 15:47
tror jag är rätt svårt faktiskt. särskillt då många växter till aquascaping vill ha lite lägre pH. o malawi vill ju ha lite högre :P o CO2 sänker ju ph med så..
#188 - 21 oktober 2010 15:59
mmmm, får försöka bekämpa algerna så gott det går tills våra yngel blivit stora nog för att flytta in i det stora karet. Sen blir det nog omstart helt och hållet med substrat, annan armatur + CO2
#189 - 22 oktober 2010 12:29
Ska du starta om det hela så kör med Katty Kattströ precis så det täcker botten, sedan på med grusetsanden igen och kör som vanlig. Många som gör både här och på PS mkt bra resultat desutom. Den kattsanden är ren lera och inget skit som tör i karet. Checka ex. defdac (Daniel) bloggen.

Sitter och läsr med stort intresse då minst 1 Aquascape kar ska till 2011 iaf, beror på ekonomin och om man får jobb.... Men kul som fan o snyggt så det är äckligt :p.

Bra info. här iaf, hur går det för Marnat då?

Nicke
#190 - 23 oktober 2010 15:58
Då algerna tog över mer och mer i karet, så var det total makeover idag!
Besökte Bromma Zoo och inhandlade snabbväxande och näringsätande växter (minns ej namnet) så nu är det en hel del mer växter i mitt lilla yngelkar / aquascaping-kar.

Har även tagit bort mossan på mina landscape stones och istället satt fast den på tunna granit-stenar som jag sedan lagt på botten. Blev mkt bättre!

Åker till Italien en vecka nu så jag har gjort ett REJÄLT vattenbyte nu.
Väntar lite på att vattnet ska klarna, så kanske det blir ett foto sen ;)
#191 - 23 oktober 2010 18:08
Blev de någe kattsand?

Nicke
#192 - 23 oktober 2010 18:36
Nej alltså jag börjar från början när ynglena har flyttat!
Nu har jag stoppat i växter för att se om jag kan slippa alger :)
#193 - 24 oktober 2010 10:03
Här kommer en ny bild över hur det ser ut nu!

Vad som är nytt:

1. Mossorna borttagna från Landskaps-stenarna (då det är så fina) och planterade på skiffer-bitar och lagda på botten istället.

2. Hornsärv har flyttat in och friserats... Detta för att hålla alger borta fram tills dess att våra yngel är stora nog för att flytta över till det stora karet och jag då kan sluta tillföra näring i det lilla karet (i form av mat).
#194 - 24 oktober 2010 11:45
Aha, då är jag med.

Kolla dessa filmer, säger bara vill ha!!!

Nicke :d
#195 - 24 oktober 2010 13:17
Så mkt fin inspiration där!
#196 - 24 oktober 2010 21:52
Ja visst tusan är det, Amano är ju scapekung!

Nicke
#197 - 24 oktober 2010 22:05
Nu hade man velat vara ekonomiskt oberoende !
#198 - 24 oktober 2010 22:29
Instämmer! Surfade runt på PWSS.se förut och hittade prylar till nuvarande kar för 5.500 kr och det är bara "uppgradering" i utrustningen som kommer att gå på det :p

Nicke
#199 - 9 november 2010 07:52
När jag kom hem från Sicilien så var mitt lilla yngel / Aquascaping-kar helt grönt, så det blev till att starta om från början.
Tog bort alla växter och kör basic med sand och sten, lät mina små mossor ligga kvar. Låter ynglena växa till sig lite och påbörjar mitt Aquascaping-projekt när de har flyttat över!

Våra yngel är nu ca 15-18mm stora! Börjar bli riktigt intresserade och tar mat uppe vid ytan nu!
Innan var de mest rädda när man kom fram till karet
#200 - 9 november 2010 17:39
Synd med algerna, men mer bilder på de ynglen, kul o se tillväxten.

Nicke
#201 - 14 november 2010 09:42
alginvasion igen :( Kan det vara så att mitt hangon-filter inte är bra nog?
Skulle det bli bättre om jag skaffade ett litet externt filter istället för att få en bättre cirkulation av vattnet?
Mina mossor har växt så det knakar, dock nu totalt övervuxna med grönt slemmigt algtäcke :/
#202 - 22 november 2010 14:31
[ATTACH=CONFIG]39448[/ATTACH]Dagsfärsk bild på mitt yngelkar/blivande aquascaping-kar
Finfint lager med alger som ni kan se :)
Gröten i mitten är mitt mossförsök, star-moss och java moss, och de växer på bra, UNDER algerna :D

Edge 501 filter är beställt och väntas komma i veckan! Hoppas att lite större filtermassa och mer flås kan hjälpa till...
#203 - 22 november 2010 14:33
Jag ser en Amano-inspirattion, hoppas det tar sig bra! :D
#204 - 22 november 2010 14:39
Detta är ju bara en "i väntan på - layout"... nu lär jag ju få vänta tills våra lombardoi-yngel har växt till sig också dock ... :/
Får se om jag kan smyga in ett till kar, typ 50 liter för Aquascaping istället :D

Amano insperation?
#205 - 22 november 2010 15:55
Gillar din layout kommer bli kanon när du får igång allt! Har inte läst hela tråden men vad kör du för ljus och matar du med Co2?
#206 - 22 november 2010 17:26
Ljus = 2 x lågenergilampor från coop, ska bytas ut!

Ingen co2 ännu, men det kommer när jag kör igång på riktigt!
#207 - 28 november 2010 17:48
Fail, Fail, Fail!
Satte i mitt Edge filter, och nästan all yngel dog...Glömde skölja makaronerna ordentligt...
Men man lär av misstagen...
Nu är karet helt rengjort, och idag har jag införskaffat bottensubstrat (någon typ av bränd lera).
Nu ska det studeras sten-formationer, sen ska det startas upp på nytt..

Planen är sedan att addera bättre LJUS, kom gärna med tips! Mitt kar är liiitet, vad ska jag köra med?
CO2 kommer senare, och jag ska beställa växter i veckan!
#208 - 29 november 2010 08:02
#209 - 29 november 2010 09:36
Trist att ynglena dog! Ska bli spännande att se hur det blir nu då du gör om!
#210 - 1 december 2010 15:28
Detta är min senaste layout, tror jag kommer nöja mig med den!

[ATTACH=CONFIG]39757[/ATTACH]

inköpt från japan är Armatur + Lilly pipes!
Kommer om några veckor...
Nu letar jag efter lämplig marktäckare
#211 - 1 december 2010 15:50
Oj, det där blir verkligen skitläckert! :D
Planerar du någon mossa på stenarna?
#212 - 1 december 2010 17:54
Jag får se, mitt förra test med mossa gick ju sådär... Börjar med marktäckare, typ HC, om jag hittar nån!
#213 - 1 december 2010 18:44
Då är du som jag med mossa. ;)
Kollat Plantswap?
#214 - 2 december 2010 09:19
Yes, har en tråd där också... Inte nån jättefart på försäljning av marktäckare dock..
#215 - 2 december 2010 09:46
pwrdesign skrev:
Yes, har en tråd där också... Inte nån jättefart på försäljning av marktäckare dock..

Det är ju inte precis säsong för växtskickning. :(
#216 - 8 december 2010 07:18
HC planterat! Har redan börjat växa på lite! ;D
Även beställt ett mini-CO2-system!
#217 - 10 december 2010 15:14
[ATTACH=CONFIG]40133[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]40134[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]40135[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]40136[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]40137[/ATTACH]
Bilagor:
#218 - 10 december 2010 16:09
jäkligt impad pwr!! det ser ju skitnajs ut. potensial att bli drypsnyggt! hörrö kör du med gödning nu?
#219 - 10 december 2010 16:46
Nej ingen gödning, bara Easy Carbo...
Men ett mini-Co2 system är påväg! :)
#220 - 10 december 2010 17:50
Det tar sig sa mordbrännaren! Vad snyggt det kommer att bli!
Vad är de där roliga glasgrejorna på sista bilden? Kanske dags för en slurk PMDD?
#221 - 10 december 2010 18:33
Lily pipes väl? Snordyra saker (insug/utblås) från Kamikazeland. ;)
#222 - 10 december 2010 18:41
Lily pipes väl? Snordyra saker (insug/utblås) från Kamikazeland. ;)

Finns att få tag i lite varstans till bra priser ;-)
#223 - 11 december 2010 14:02
Ja 10 pund + 10 pund i frakt känns inte överdrivet dyrt :) Blir ju såååå mkt snyggare!
#224 - 11 december 2010 14:19
Grymt bra priser då jag endast sett de gå för minst det fyrdubbla (både insug och utblås).
Bra val till din fina aquascape är det oavsett!
#225 - 11 december 2010 14:21
Detaljstuderar man rören så ser man väl att det är typiskt kina, men det duger gott och väl för mig!
Tycker att kartongen de kom i är värd minst 10£ bara den :)

Nu ska det hämtas räkor! :) kommer bilder ikväll!
#226 - 11 december 2010 14:25
pwrdesign skrev:
Detaljstuderar man rören så ser man väl att det är typiskt kina, men det duger gott och väl för mig!

Tycker att kartongen de kom i är värd minst 10£ bara den :)

Nu ska det hämtas räkor! :) kommer bilder ikväll!

Det ser vi framimot! Här du fått i glasmanickerna? Dom se riktigt konstnärliga ut. Skulle vara kul att se live så att säga!
#227 - 11 december 2010 14:30
Ja de syns på bilderna i mitt bildinlägg på förra sidan! :)
Syns inte så bra dock (vilket är lite av tanken med Lily pipes) :)
#228 - 11 december 2010 14:33
Nu säger du blindstyre!
Tittade mer noggrant på bilderna och där ser man dom ju nästan! Läckert! Dom blir ju nästan osynliga.
#229 - 11 december 2010 14:37
Jag vet att framförallt Japanerna men även amerikanerna använder de extremt mycket. Kombinerar man det med växter som täcker blir de verkligen osynliga!

Hur kraftiga känns de?
#230 - 11 december 2010 17:57
Glasrören känns tåliga! Det krävdes en del kraft för att få på sugpropparna, och de gick inte sönder av det iaf! Ganska tjockt glas ändå!

Nu har jag hämtat räkor och även flyttat insugsröret brevid utblåset!

Har även hittat bubblor på min HC!! :)

[ATTACH=CONFIG]40167[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]40168[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]40169[/ATTACH]
#231 - 11 december 2010 18:32
Nu blir man duktigt avundsjuk! Vad är det för grus du har? Dina alger kom väl till pass ser det ut som!
Hur många små raringar har du köpt?
#232 - 11 december 2010 18:38
"Gruset" är ECS Bottensubstrat

Easy Care Substrate är ett bottensubstrat som ersätter det vanliga gruset. Den finporiga leran gynnar tillväxten av nyttobakterier och fungerar som ett biologiskt filter. Den absorberar näring från vattnet ner till växternas rötter. Stabiliserar pH; värdet.
Optimalt för nybörjare, växtakvarium och räkakvarium.
Kan användas som enda bottensubstart eller blandas med ex grus eller sand.
Åtgång. ca 8L till en bottenyta på 60x30cm ger ett lagom lager på 5-8cm. Eller ca 10-20% av akvariets storlek i liter.

Har köpt 20 st! :)
#233 - 11 december 2010 18:48
pwrdesign skrev:
"Gruset" är ECS Bottensubstrat

Easy Care Substrate är ett bottensubstrat som ersätter det vanliga gruset. Den finporiga leran gynnar tillväxten av nyttobakterier och fungerar som ett biologiskt filter. Den absorberar näring från vattnet ner till växternas rötter. Stabiliserar pH; värdet.

Optimalt för nybörjare, växtakvarium och räkakvarium.

Kan användas som enda bottensubstart eller blandas med ex grus eller sand.

Åtgång. ca 8L till en bottenyta på 60x30cm ger ett lagom lager på 5-8cm. Eller ca 10-20% av akvariets storlek i liter.

Har köpt 20 st! :)

Skall bli intressant att se hur ECS Bottensubstrat fungerar.

Nu håller vi tummarna för att allt går bra med både räkor och växter.
#234 - 11 december 2010 18:49
Jag med :) Och ikväll tömmer vi eventuellt en av våra Lombardoi-honor dessutom! Då blir det ytterligare fart i det lilla karet (kommer troligen skaffa ett 200-Liters att ha som yngelkar sen efter jul)
#235 - 11 december 2010 18:54
pwrdesign skrev:
Jag med :) Och ikväll tömmer vi eventuellt en av våra Lombardoi-honor dessutom! Då blir det ytterligare fart i det lilla karet (kommer troligen skaffa ett 200-Liters att ha som yngelkar sen efter jul)

Törs du verkligen belasta ned den här burken mer? Det kanske vore bättre att låta henne spotta i stora akvariet den här gången. Bara en tanke från min sida.
#236 - 11 december 2010 19:01
Har tänkt på det också, men ca 10 st 4-5 mm yngel, kan de göra så stor skillnad?
Ska som sagt köpa ett större kar att ha som yngelkar efter jul, då de har vuxit till sig lite...

Men det är kanske dumt...vet inte

Inga av våra honor verkar gilla att spotta i karet, har inte inträffat ännu... trots att vi har mkt gömställen osv :(
Mest därför vi vill "ta hand" om en kull..
#237 - 11 december 2010 22:49
pwrdesign skrev:
Har tänkt på det också, men ca 10 st 4-5 mm yngel, kan de göra så stor skillnad?

Ska som sagt köpa ett större kar att ha som yngelkar efter jul, då de har vuxit till sig lite...

Men det är kanske dumt...vet inte

Inga av våra honor verkar gilla att spotta i karet, har inte inträffat ännu... trots att vi har mkt gömställen osv :(

Mest därför vi vill "ta hand" om en kull..

Jag förstår dig! men dom skall ha mat vilket ofta ramlar ned i gruset osv. Nu har du ju städpatrull så det kanske fixar sig.
Men det vore synd om det blev massdöd igen. Det är lätt att tappa lusten när det händer.
200 låter riktigt bra!
#238 - 12 december 2010 07:37
Mmmm sant... jag ska fundera lite!
#239 - 13 december 2010 17:32
Kalas! :D

[ATTACH=CONFIG]40227[/ATTACH]
#240 - 13 december 2010 17:46
Förvälld?
Bilagor:
#241 - 13 december 2010 19:18
Japp, annars flyter den, är inte det rätt?
Bilagor:
#242 - 13 december 2010 19:25
Jo, därför jag misstänkte det.
Jag förväller men måste ha en tyngd i alla fall för annars spelar vissa fiskar fotboll med dem. :(
#243 - 10 januari 2011 12:49
vad har hänt här då... Det har flyttat in lite nya växter!
Våra 5 Lombardoi-yngel har vuxit! Är ca 15mm nu!

Mycket alger på stenarna, ser rätt nice ut för ovanlighetens skull! :)
#244 - 10 januari 2011 18:33
Läst igenom hela tråden. Riktigt intressant! Är själv väldigt intresserad av att starta ett aquascaping kar
#245 - 10 januari 2011 19:53
pwrdesign skrev:
vad har hänt här då... Det har flyttat in lite nya växter!

Våra 5 Lombardoi-yngel har vuxit! Är ca 15mm nu!

Mycket alger på stenarna, ser rätt nice ut för ovanlighetens skull! :)

Grattis! Vad kul att det tar sig. Kanske dax för en helbild igen!
#246 - 16 januari 2011 12:58
Ja nu har detta kar äntligen blivit ett rent växtakvarium med några räkor i då...
Nu vill jag testa, testa, testa! Finns inga planer eller mål, bara att försöka få detta att VÄXA!

Kör idag med EC + PMDD, Mkt ljus och väntar på ett CO2 system!

[ATTACH=CONFIG]41284[/ATTACH]
#247 - 16 januari 2011 13:31
Hoppas det blir en hel regnskog där snart!
#248 - 16 januari 2011 13:37
Ser bra ut tänk på att vissa räkor inte fixar pmdd.
#249 - 16 januari 2011 14:02
lillfrasse skrev:
Ser bra ut tänk på att vissa räkor inte fixar pmdd.

Har crystal Read räkor, de verkar ha klarat det bra so far iaf?

Två av dem har ägg i baken ser man, får se om det bir fler :)
Bilagor:
#250 - 16 januari 2011 15:18
pwrdesign skrev:
Ja nu har detta kar äntligen blivit ett rent växtakvarium med några räkor i då...

Nu vill jag testa, testa, testa! Finns inga planer eller mål, bara att försöka få detta att VÄXA!

Kör idag med EC + PMDD, Mkt ljus och väntar på ett CO2 system!

[ATTACH=CONFIG]41284[/ATTACH]

Varför kör du både EC och CO2?
#251 - 16 januari 2011 15:41
bossep skrev:
Varför kör du både EC och CO2?

Han skrev ju att han väntade på ett co2 system eller?
#252 - 16 januari 2011 15:52
lillfrasse skrev:
Han skrev ju att han väntade på ett co2 system eller?

Så går det när man är yrvaken och inte läser ordentligt. Drar härmed tillbaks min fråga.
#253 - 16 januari 2011 16:25
Chrystalräkor och PMDD är en kombination som lätt kan gå åt pipsvängen då de är känsliga för detta, så håll en noga koll på utvecklingen.
#254 - 16 januari 2011 17:34
I will! :) Tack för "Heads-up-en"
#255 - 18 januari 2011 11:02
Wohoo, nu har mitt mini-kolsyresystem kommit! Ska installeras i veckan! Om jag nu kommer på hur :D

En fråga... jag har ett litet 7-liters nano där jag har lite blandat planterat, får lite samma problem där också dock, tycker att rötter växer uppåt istället för ner i substratet... vad är fel då?

mvH P
#256 - 18 januari 2011 13:40
Men det står ju 'adjustable UP to 60 centimeter'. Frågan är snarare hur litet det kan bli, men mindre än 60 är givet.
#257 - 18 januari 2011 17:23
Vaknade just upp här!
Och fick en tokig ide I huvudet som kanske kan vara användbar, vet inte.
Jag har sätt ett par trådar med rötter som växer uppåt och sätt liknande fenomen bland land växter.
Kan det vara så att när man gödslar vattenkolumnen med typ PMDD och har relativt inert botten så kilar rötterna upp åt för att få näring?
Det skall bli riktigt intressant att se hur CO2 kommer att fungera i ett så pass litet kar. Har du lite bilder och spec. på det? Eller har du postat det redan.
#258 - 24 januari 2011 08:10
Mumin, antar att du syftar på min armatur! Du kan trycka ihop benen tills de sitter ihop, så jag skulle gissa på 12-15 cm brett kar skulle man kunna ställa armaturen på, även om det skulle se galet ut :D

Bossep! Här kommer en dagsfärsk bild! Har gjort om (IGEN), denna gång med sand OVANPÅ ECS substratet, och OJ vad mkt enklare det var att plantera! Även CO2 systemet åkte i och jag tycker mig se att växterna blivit lite friskare bara på en dag!

Fortfarande osäker på hur mkt jag ska putta i... hur många bubblor/min?

Stenarna är i stort sätt ditslängda, ingen plan denna gång!

Har även satt in 3 st gaffelstjärtsregnbågar: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=259&SOK=1

[ATTACH=CONFIG]41565[/ATTACH]
#259 - 28 januari 2011 09:04
Det växer på! Märker helt klart skillnad på min glosso! Den bubblar och skjuter ut nya skott med små rötter, ska jag peta ner dessa eller bara låta det vara? Har dock en grön hinna på vattenytan och lite trådalger i karet, ska dra ner lite på min belysningstid till ca 8 timmar, stänger självklart även av Co2-systemet när lampan släcks.

Liten kortfilm:

" target="_blank">
#260 - 31 januari 2011 06:59
Nu är detta kar nedplockat :( Varför?

1. Sticker till Malaysia om 1 vecka och är borta i 3v. Det lilla karet kräver rätt mkt uppassning, har ingen timer på co2 systemet ännu osv. Jag skulle kunna flyttat karet till brorsan men min botten uppbyggd på ecs skulle inte palla en flytt. Skulle bli en total omstart då. Så jag planterade mina växter i stora karet och plockade ner detta.

Växterna började iaf växa ordentligt efter att jag stoppat i co2!

Om det blir ett annat aquascaping-kar i framtiden så blir det nog ett större (ca 200L) kar med ordentligt ytterfilter.
#261 - 31 januari 2011 14:36
pwrdesign skrev:
Nu är detta kar nedplockat :( Varför?

1. Sticker till Malaysia om 1 vecka och är borta i 3v. Det lilla karet kräver rätt mkt uppassning, har ingen timer på co2 systemet ännu osv. Jag skulle kunna flyttat karet till brorsan men min botten uppbyggd på ecs skulle inte palla en flytt. Skulle bli en total omstart då. Så jag planterade mina växter i stora karet och plockade ner detta.

Växterna började iaf växa ordentligt efter att jag stoppat i co2!

Om det blir ett annat aquascaping-kar i framtiden så blir det nog ett större (ca 200L) kar med ordentligt ytterfilter.

Hej,
Hoppas det blir trevligt I Malaysia!
Troligtvis har vi kommit till samma slutledning att aquascaping i små akvarier är otroligt svårt och arbetskrävande. Sedan skall vi nog inte nämna kostnader och absolut inte kostnad per liter! Det skulle vara kul att se något Nano som varit i drift mer än ett år och fortfarande är i ”utställnings skick”.
#262 - 5 februari 2011 12:28
Tråkigt nu när du väl fått fart på karet...men så är det, man får prioritera:)!
Vad hade du för ytterfilter till dina Lily pipes? Funderar på den lösningen med då jag har ett gäng Eheim ytterfilter ståendes på vinden och samlar damm:p.
Jag har haft mina småkuber igång några månader nu och ångrar verkligen ingenting. Lättare att sköta än dessa få rman leta efter. Iofs kör jag ingen co2 i någon av dem, men skötseln på dessa 4 burkar tar kanske 30 minuter i veckan, och då är två vattenbyten inräknade:)!
#263 - 23 februari 2011 09:46
Jag körde med ett eden501!

Bosse, låter som att det är så ja :)
Nästa Aquascaping-kar blir stort! :)

Imorrn åker jag hem från Malaysia, har varit några väldigt trevliga veckor! 30 grader + är inte fel!

Idag var vi på akvariumet i Kuala Lumpur! Riktigt häftigt! Men stora fiskar i för små kar tyckte jag :/

Annons