2520 lit plywoodakvarium

#1 - 4 april 2010 20:10
Vansinnigt eller bara superhäftigt. har nu möjlighet att använda ett rum i huset till min hobby, och då kommer ju funderingen på ett stort akvarium. Med stort menar jag 2520 liter (3*1,2*0,7) byggt i plywood med ett ordentligt filtersystem. Ännu så länge är detta bara funderingar men vem vet,kommer inte att byggas före hösten så det finns tid att tänka. Hoppas att ni andra där ute har lite tips och tankar om ett så stort akvarium. Mer kommer.
#2 - 4 april 2010 20:17
låter som ett skoj projekt :D
Bilagor:
#3 - 4 april 2010 20:19
Får hoppas där är golvbrunn i rummet... ;)
#4 - 4 april 2010 21:11
Oj, oändlighetsprojekt hörde jag någon nämna om dessa megakar. Häftigt däremot och ett eget akvarierum är helt suveränt!!!
#5 - 4 april 2010 21:30
OM du bygger det vilka fiskar blir det?
#6 - 4 april 2010 21:34
Helt rätt :D Har du tänkt plasta invändigt? och bygg större om du har möjlighet.. Jag tycker redan att min 1600 balja är liten [:o]
#7 - 5 april 2010 00:28
haha du är sjuk om du tycker 1600 L är lite jag tycker fortfarande 222 L är stort :)
#8 - 5 april 2010 06:19
Jag hade byggt ett i den storleken med om jag hade haft möjlighet, eller varför inte ett större som du säger Bong! :)

bong skrev:
Helt rätt :D Har du tänkt plasta invändigt? och bygg större om du har möjlighet.. Jag tycker redan att min 1600 balja är liten [:o]
#9 - 5 april 2010 06:19
bong skrev:

Större kan jag tyvärr inte bygga då rummet är ca 3,2m brett men som du säger så blir det nog plastat istället för liner. Filtrering kommer att bli i 2 st ca 150liters akvarium som jag kommer att pumpa upp vatten i för att sedan rinna tillbaka ner i det stora karet, då kan jag ta upp vatten från bägge hörnen vilket bör bli ganska effektivt. Funderar också på 4 st cirkulationspumpar som ska gå på tidsintervall (igång 30 sek stilla 30sek). Men detta är bara funderingar ännu
#10 - 5 april 2010 09:10
nice ska följas:)
#11 - 5 april 2010 10:15
august1996 skrev:
haha du är sjuk om du tycker 1600 L är lite jag tycker fortfarande 222 L är stort :)

Hehe ja men jag kände en kille förr som hade ett 4500liters och när man hade varit och kollat på det så såg mitt 540 ut som ett yngelkar [:o]

Så jag blev väl skadad då antar jag ;)
#12 - 5 april 2010 10:18
jb63 skrev:
Större kan jag tyvärr inte bygga då rummet är ca 3,2m brett men som du säger så blir det nog plastat istället för liner. Filtrering kommer att bli i 2 st ca 150liters akvarium som jag kommer att pumpa upp vatten i för att sedan rinna tillbaka ner i det stora karet, då kan jag ta upp vatten från bägge hörnen vilket bör bli ganska effektivt. Funderar också på 4 st cirkulationspumpar som ska gå på tidsintervall (igång 30 sek stilla 30sek). Men detta är bara funderingar ännu

Det var ju synd att det inte gick att bygga större, men det beror ju lite på hur stora fiskar man tänkt ha i oxå :D ska du ha neontetror så kommer baljan alltid kännas stor :) Fast jag tycker ju du ska ha monsterfisk i ;)

Hoppas verkligen du bygger detta nu :)
#13 - 5 april 2010 10:32
Underskatta inte storleken på ett megastim med tetror 2-300+ får det nog vara i ett så stort kar. Har man råd att ha någon fisk som äter upp någon då och då så kommer dom att stimma väldigt bra oxå.

bong skrev:
Det var ju synd att det inte gick att bygga större, men det beror ju lite på hur stora fiskar man tänkt ha i oxå :D ska du ha neontetror så kommer baljan alltid kännas stor :) Fast jag tycker ju du ska ha monsterfisk i ;)

#14 - 5 april 2010 10:57
GöranE skrev:
Underskatta inte storleken på ett megastim med tetror 2-300+ får det nog vara i ett så stort kar. Har man råd att ha någon fisk som äter upp någon då och då så kommer dom att stimma väldigt bra oxå.

Vill bara inflika att jag inte har något emot neontetror... mycket fina fiskar i större stim :)

Dock är det monsterfisk som gäller för min del :d
#15 - 6 april 2010 16:20
bong skrev:

Jag hoppas också att detta projekt kan bli verklighet för det blir ju ett helt annat sett att sitta och titta in i en sjö. De stora problemet är väl hur mycket det kommer att kostamen man har lite tid på sig att fundera.Invånarna i detta kar blir malawiciklider när det nu byggs.
#16 - 6 april 2010 17:26
Shit vad fräckt! Hoppas verkligen att det blir av så vi får följa det =)
#17 - 6 april 2010 17:27
Jösses vad stort :)

Undrar vad ett sånt väger ?
#18 - 6 april 2010 17:28
PiaJo skrev:

De är nog knapp man vågar fråga=)
Bilagor:
#19 - 6 april 2010 18:43
PiaJo skrev:

Strax över 3 ton skulle jag tro....
#20 - 6 april 2010 18:45
jb63 skrev:
Strax över 3 ton skulle jag tro....

Jisses, håller ditt golv för detta?
#21 - 6 april 2010 18:48
shit!
#22 - 6 april 2010 18:54
PiaJo skrev:
Jisses, håller ditt golv för detta?

Det bör det nog göra ,vikten per ben blir inte mycket mer än vad jag har på mitt 320lit.
#23 - 6 april 2010 18:56
ok, skall bli spännande att följa tråden :) När skall du starta byggandet?
#24 - 6 april 2010 19:03
jb63 skrev:
Det bör det nog göra ,vikten per ben blir inte mycket mer än vad jag har på mitt 320lit.

Har du trä- eller betongbärlag?
#25 - 6 april 2010 19:16
Bladh skrev:
Har du trä- eller betongbärlag?

Givetvis betonggolv där jag skall placra detta. Skulle inte våga bygga något sånt här på ett träbjälklag.
#26 - 6 april 2010 19:17
jb63 skrev:
Givetvis betonggolv där jag skall placra detta. Skulle inte våga bygga något sånt här på ett träbjälklag.

Tänkte väl det, men man kan aldrig vara säker på hur folk tänker;)
#27 - 6 april 2010 20:51
Jag tror nog att det blir närmare 20 ben på ställningen så speciellt mycket vikt per ben blir det inte
Bilagor:
#28 - 6 april 2010 20:56
jb63 skrev:
Jag tror nog att det blir närmare 20 ben på ställningen så speciellt mycket vikt per ben blir det inte

Det är ju inte enbar vikt per ben som är det viktiga. Det viktiga är vad byggnaden är byggd för att klara för tyngd. Bara för att det är betong så är det inte omöjligt att pajja. Men står det nära någon bärande vägg så bör det väl vara lugnt^^
#29 - 6 april 2010 21:04
markplan eller våningar under?
#30 - 7 april 2010 15:12
Dre skrev:

Man får ju nästan hoppas på att det är markplan;)
#31 - 7 april 2010 16:03
Håller det samma klass som ditt tidigare Malawi så blir det garanterat skitfint :)
#32 - 7 april 2010 17:14
danne0301 skrev:
Håller det samma klass som ditt tidigare Malawi så blir det garanterat skitfint :)

Länk till detta?
#33 - 7 april 2010 17:52
#34 - 7 april 2010 17:56
Riktigt nice! (ber om ursäkt om jag stal tråden lite) =)
#35 - 8 april 2010 03:50
Dre skrev:

Markplan är det men vi är ännu bara i planeringsstadiet. Tidigast i höst blir det om det blir något
#36 - 8 april 2010 16:55
jb63 skrev:
Markplan är det men vi är ännu bara i planeringsstadiet. Tidigast i höst blir det om det blir något

Men med sådanan projekt gäller det att var ute i god tid ;)
#37 - 8 april 2010 18:04
jb63 skrev:

Är det platta på mark 10cm är det helt lungt, men du kan ju armera extra kring det området om du bygger själv
#38 - 8 april 2010 19:59
Dre skrev:
Är det platta på mark 10cm är det helt lungt, men du kan ju armera extra kring det området om du bygger själv

Jo det är en platta på 12cm i detta rum, så det är nog inga problem vad gäller bärigheten men det finns en massa andra bekymmer som måste fixas innan det blir gjort.
#39 - 8 april 2010 20:01
Sånt ståhej om golvet! det är bara att bygga och fylla... börjar det knaka = börja tömma fort som fan :p

Livet är en sport :D
#40 - 9 april 2010 16:04
Ja mycket planerande och funderande om hur man ska få allt att fungera. Har lite olika tankar om hur man fixar tilterna just nu men det lutar åt 2st 150liters kar ovanpå det stora som blir indelade i en massa fack för filter.
#41 - 9 april 2010 16:52
jb63 skrev:
Ja mycket planerande och funderande om hur man ska få allt att fungera. Har lite olika tankar om hur man fixar tilterna just nu men det lutar åt 2st 150liters kar ovanpå det stora som blir indelade i en massa fack för filter.

kan du inte ha dom under baljan och köra med avrinning? :)
#42 - 9 april 2010 17:28
bong skrev:
kan du inte ha dom under baljan och köra med avrinning? :)

Har ytavrinning i mitt nuvarande kar och tycker inte att jag får upp så mycket skit som jag tycker ska försvinna. Så då tänkte jag att man pumpar upp vatten från botten med all skit i och låter det rena i ett filtersystem med både matta ,biobollar och kanske växter innan det rinner ner igen.
#43 - 9 april 2010 21:07
jb63 skrev:
Har ytavrinning i mitt nuvarande kar och tycker inte att jag får upp så mycket skit som jag tycker ska försvinna. Så då tänkte jag att man pumpar upp vatten från botten med all skit i och låter det rena i ett filtersystem med både matta ,biobollar och kanske växter innan det rinner ner igen.

Det har du rätt i :)

Men man kan ha avrinning nära botten oxå ;)

Fast har du utrymme över baljan så kan det bli trevligt med lite växter i :)
#44 - 9 april 2010 21:56
bong skrev:
Det har du rätt i :)

Men man kan ha avrinning nära botten oxå ;)

Fast har du utrymme över baljan så kan det bli trevligt med lite växter i :)

Tänkte bygga det så att bara framrutan syns i en ny vägg med 2 ordentliga luckor ovanför för skötslens skull. Men man hinner ändra sig några gånger tror jag.
#45 - 9 april 2010 22:01
jb63 skrev:
Tänkte bygga det så att bara framrutan syns i en ny vägg med 2 ordentliga luckor ovanför för skötslens skull. Men man hinner ändra sig några gånger tror jag.

Aha du tänker så ;) ja då kan du likaväl ha filtret över :)

Man kan ändra sig mycket under tiden, mitt bygge skulle vara på 1300liter från början men slutade på 1600 och hade jag väntat lite till så hade det blivit 1900 :p
#46 - 10 april 2010 16:52
Funderar om man kan pumpa upp vatten i ett kar fyllt med växter och i såfall gör det någon nytta?
#47 - 10 april 2010 17:31
bong skrev:
Sånt ståhej om golvet! det är bara att bygga och fylla... börjar det knaka = börja tömma fort som fan :p

Livet är en sport :D

Det är inte värt att leva om man inte känner síg levande;)
#48 - 10 april 2010 20:51
jb63 skrev:
Funderar om man kan pumpa upp vatten i ett kar fyllt med växter och i såfall gör det någon nytta?

Förstår inte riktigt? menar du med bara växter i? du skulle nog ha i en filtermatta oxå :)
#49 - 14 april 2010 20:26
bong skrev:
Förstår inte riktigt? menar du med bara växter i? du skulle nog ha i en filtermatta oxå :)

Jag tänkte någon typ av flytväxt som är en bra vattenrenare.
#50 - 15 april 2010 19:17
jb63 skrev:
Jag tänkte någon typ av flytväxt som är en bra vattenrenare.

Okej, har själv funderat på hornsärv men jag undrar hur mycket den tar upp egentligen?

Annars ska det ju funka bättre med alger har jag hört, ska pröva det nångång tror jag :)
#51 - 17 april 2010 15:57
Sitter och skissar på ett ytterfilter modell större(ca 150lit) till mitt projekt. Visar ungefär hur jag tänkt
#52 - 17 maj 2010 19:10
Ja då får man kanske börja att fundera på sitt nästa akvarium, ska det bli något byggt till nästa vår så får man börja planera nu tror jag. Detlutar åt ett kar i plywood med endast glas på framsidan ca 3 meter långt och 1,2 meter brett
#53 - 18 maj 2010 09:05
Jag röstar för 110% helglas =)

Sen håller jag med bong 1600l är inte mycket att komma med [:(!] Tyckte mitt 1440 helglas såg ut som ett yngelkar i slutet innan ja monerade ner det, Tur man har ett nytt 2100l helglas på G.

Man vill ju kunna titta in från sidan å se vad som gömmer sig i karet bakom växter å stenar så därför röstar jag på helglas. Klart snyggast med hehe
#54 - 18 maj 2010 12:23
Ska du ändå köra på två filter ovanför karet hade jag kört en ytavrinningsbox till det ena. Du kan fortfarande ha det ovanför, kör bara en pump från boxen till filterkaret. Sen hade jag placerat biobollarna före filtermattan och kanske kört filtervadd i det sista utrymmet för mer klart vatten.

Lyxigt med eget rum! Jag hade gärna haft det men nu får man tränga in ett 1500L i en etta istället! :)
#55 - 18 maj 2010 13:54
:Dtusan!! nu blir man avundsjuk här hemma, kör på..
det största jag haft låg på 1200L hobbyfarm om man jämför:d
#56 - 18 maj 2010 16:12
Helglas ja kanske men då detta ska gå från vägg till vägg så kan man ju lika bra bygga det i plywood
#57 - 25 maj 2010 19:07
Sitter och funderar på ett automatiskt vattenbytes system. Bör kunna gå med en flotör eller liknande,man ska ju byta cirka 500liter vatten varje gång så det bör vara väldigt lätt så man inte tappar sugen på sådana jobb.
Bilagor:
#58 - 25 maj 2010 19:51
jb63 skrev:
Sitter och funderar på ett automatiskt vattenbytes system. Bör kunna gå med en flotör eller liknande,man ska ju byta cirka 500liter vatten varje gång så det bör vara väldigt lätt så man inte tappar sugen på sådana jobb.

Med ett hål i överkant med ledning till avloppet så är det bara att spola i vatten, överflödigt vatten rinner iväg ungefär som med hålet uppe på handfat.
#59 - 25 maj 2010 19:53
Bygger du permanent så fixa alla bekvämligheter du kan tänkas vilja ha redan innan, automatiskt vattenbyte är ju givet. Sen kan man ju pilla hur mycket som helst med system för allt "tråkgöra" såsom avdunstningspåfyllning, automatisk näringsdosering osv. Finns väldigt mycket på saltvattenssidan om just automatiserade kar =)
#60 - 26 maj 2010 12:43
Det behöver inte vara helt automatiserat men det ska vara väldigt enkelt att göra ett vattenbyte. Så därför ska alla rör och slangar finnas intill karet så man inte behöver ha så mycket jobb när det ska göras
#61 - 3 augusti 2010 20:30
Sitter och funderar om man inte skulle kunna bygga detta kar i glasfiber. Bör väl inte vara så tungt som ett helglas? Är det giftigt kanske?
Bilagor:
#62 - 3 augusti 2010 21:04
jb63 skrev:
Sitter och funderar om man inte skulle kunna bygga detta kar i glasfiber. Bör väl inte vara så tungt som ett helglas? Är det giftigt kanske?

Polyester eller epoxi plast går utmärkt att glasfiberarmera med, jag tror dock att du behöver ett "skelett"

Det här är riktigt bra:
&feature=channel" target="_blank">
&feature=channel
Bilagor:
#63 - 4 augusti 2010 20:05
Min tanke är att bygga det i 20 mm tjock glasfiber och sen såga ut rutan framtill,förstärka ovankanten med en aluminiumlist

Annons