bong skrev:Helt rätt :D Har du tänkt plasta invändigt? och bygg större om du har möjlighet.. Jag tycker redan att min 1600 balja är liten [:o]
august1996 skrev:haha du är sjuk om du tycker 1600 L är lite jag tycker fortfarande 222 L är stort :)
jb63 skrev:Större kan jag tyvärr inte bygga då rummet är ca 3,2m brett men som du säger så blir det nog plastat istället för liner. Filtrering kommer att bli i 2 st ca 150liters akvarium som jag kommer att pumpa upp vatten i för att sedan rinna tillbaka ner i det stora karet, då kan jag ta upp vatten från bägge hörnen vilket bör bli ganska effektivt. Funderar också på 4 st cirkulationspumpar som ska gå på tidsintervall (igång 30 sek stilla 30sek). Men detta är bara funderingar ännu
bong skrev:Det var ju synd att det inte gick att bygga större, men det beror ju lite på hur stora fiskar man tänkt ha i oxå :D ska du ha neontetror så kommer baljan alltid kännas stor :) Fast jag tycker ju du ska ha monsterfisk i ;)
Hoppas verkligen du bygger detta nu :)
GöranE skrev:Underskatta inte storleken på ett megastim med tetror 2-300+ får det nog vara i ett så stort kar. Har man råd att ha någon fisk som äter upp någon då och då så kommer dom att stimma väldigt bra oxå.
bong skrev:Det var ju synd att det inte gick att bygga större, men det beror ju lite på hur stora fiskar man tänkt ha i oxå :D ska du ha neontetror så kommer baljan alltid kännas stor :) Fast jag tycker ju du ska ha monsterfisk i ;)
Hoppas verkligen du bygger detta nu :)
jb63 skrev:Jag tror nog att det blir närmare 20 ben på ställningen så speciellt mycket vikt per ben blir det inte
Dre skrev:Är det platta på mark 10cm är det helt lungt, men du kan ju armera extra kring det området om du bygger själv
jb63 skrev:Ja mycket planerande och funderande om hur man ska få allt att fungera. Har lite olika tankar om hur man fixar tilterna just nu men det lutar åt 2st 150liters kar ovanpå det stora som blir indelade i en massa fack för filter.
bong skrev:kan du inte ha dom under baljan och köra med avrinning? :)
jb63 skrev:Har ytavrinning i mitt nuvarande kar och tycker inte att jag får upp så mycket skit som jag tycker ska försvinna. Så då tänkte jag att man pumpar upp vatten från botten med all skit i och låter det rena i ett filtersystem med både matta ,biobollar och kanske växter innan det rinner ner igen.
bong skrev:Det har du rätt i :)
Men man kan ha avrinning nära botten oxå ;)
Fast har du utrymme över baljan så kan det bli trevligt med lite växter i :)
jb63 skrev:Tänkte bygga det så att bara framrutan syns i en ny vägg med 2 ordentliga luckor ovanför för skötslens skull. Men man hinner ändra sig några gånger tror jag.
jb63 skrev:Sitter och funderar på ett automatiskt vattenbytes system. Bör kunna gå med en flotör eller liknande,man ska ju byta cirka 500liter vatten varje gång så det bör vara väldigt lätt så man inte tappar sugen på sådana jobb.
jb63 skrev:Sitter och funderar om man inte skulle kunna bygga detta kar i glasfiber. Bör väl inte vara så tungt som ett helglas? Är det giftigt kanske?