250liters växtkar?

#1 - 24 januari 2010 14:41
Tänkte skriva lite om mitt 250l kar.
Började läcka för ett tag sen så just nu går mina scalarer i ett 112l vilket är för litet så jag måste bli klar med mitt 250l.
Håller på att limma i bakgrunden just nu.
Har siliconat om hela karet i veckan, tänkte att det får stå en vecka innan jag fyller på vatten efter att allt är klart.

Kommer att köpa en co2 anläggning eftersom att jag vill ha mycket växter och det verkar som om det är den bästa lösningen?
kommer kapa sönder lite rötter som kommer gå ihop med bakgrunden.

länkar nån bild,
Limning
http://Akvarie.bilddagboken.se/p/show.html?id=439247722&directlink=1

[COLOR=#0085dd]http://Akvarie.bilddagboken.se/p/show.html?id=439247755&directlink=1[/COLOR]

karet fiskarna går i just nu
[COLOR=#0085dd]http://Akvarie.bilddagboken.se/p/show.html?id=439247686&directlink=1[/COLOR]
#2 - 24 januari 2010 14:48
det bästa med allt är bel air -57an som står i garaget=)
#3 - 24 januari 2010 14:50
det bästa med allt är bel air -57an som står i garaget=)

Sry att göra dig besviken =)
Farsans cadillac -58 och min firebird -69 ;P
#4 - 24 januari 2010 16:26
Robbs skrev:
Sry att göra dig besviken =)

Farsans cadillac -58 och min firebird -69 ;P

ja det såg jag ju nu att de va en cadillac när ja kolla lite nämre[:-5]
#5 - 25 januari 2010 19:52
Nu står baljan med vatten i verkstaden, hur länge ska man låta det stå så man ser att det inte läcker? räcker det med två dagar?
Varit iväg på inspektion för den nya inredningen... hittat en bra affär 3km hemifrån=)
#6 - 28 januari 2010 22:32
brukar räcka att det står över natten så ser man dagen efter om det läcker eller inte.
Lite bilder kanske?
#7 - 31 januari 2010 14:36
ok, lät karet stå i 4 dagar med vatten upp till kanten så det borde ju vara tätt =)

Men eftersom att jag är så nojjig har jag gjort ett expriment, eller något som gör att det tar en liten stund för vattnet att nå golvet ;P

1:sta bilden visar hur det såg ut när jag satt upp karet.

La en frigolit skiva under karet på bänken, och det ser inte så himla kul ut.
Kom sen att tänka på att jag skulle ha en balja under karet (kommer sitta luckor för ställningen så småningom)
Monterade plastlister som var formade som ett L runt hela bordskivan med silicone.
Dessa lister sticker upp precis så att det döljer frigoliten och bordsskivan är 1,5cm bredare än karet runt om.
i de bakre hörnen ska jag borra två hål med två slangar som ska gå ihop ner till behållaren.
eftersom att jag har ram runt karet så blir inte strålen rakt ut, utan följer rutan ner Som Sist!
Och detta borde göra så att man kanske upptäcker det innan det är ute på golvet, men det är nysiliconat så det ska ju inte läcka =)

har lite bilder men min kamera var ej laddad så kvaliten är kass.
1:Utan list
http://Akvarie.bilddagboken.se/p/show.html?id=440502497&directlink=1
2:List
http://Akvarie.bilddagboken.se/p/show.html?id=440502524&directlink=1
3:karet
http://Akvarie.bilddagboken.se/p/show.html?id=440502563&directlink=1

Fick ju även köpa en t5 armatur med rör ;)
#8 - 31 januari 2010 15:52
Köpte ett co2 natural system i tors till mitt 112liters, det man använder mäsk till...
blandade detta i fredagsmorgon men det har fortfarande inte börjat jäsa :S
2-10 timmar står det men nivån i slangen har inte ens rört sig...
någon som har provat detta systemet?
#9 - 31 januari 2010 18:31
Köpte 4 st fjärilar igår...
Dom hade nästan ingen färg i butiken men 5 timmar senare var dom ganska så färgade...
idag har dessa redan parat ut sig :O
fick två honor och två hanar, lite tur?
vaktar redan sina ändar av karet...
#10 - 31 januari 2010 18:45
Robbs skrev:
idag har dessa redan parat ut sig :O

fick två honor och två hanar, lite tur?

vaktar redan sina ändar av karet...
roligt:)
#11 - 3 februari 2010 20:05
mohaha... som jag ska tråka ut er nu när jag blivit goldmember =)
tänkte prova med lite bilder idag....

har inte fyllt det helt än för att den stora roten har fortfarande lite flytkraft...
ligger en till som flyter som ska i på andra sidan, fick igång min mäskning idag =)
#12 - 3 februari 2010 20:06
Ingen i helsingborg som vill ha lite gratis guppy? annars får dom vara kvar.
#13 - 3 februari 2010 21:00
Hej!
Det börjar se riktigt schysst ut, Gillar rötterna du har i karet :)
fint med fjärilarna! :)
#14 - 3 februari 2010 21:02
Nubi skrev:
Hej!

Det börjar se riktigt schysst ut, Gillar rötterna du har i karet :)

fint med fjärilarna! :)

man tackar, skulle vilja ha tag i en liknande till vänster sida men jag hittar ingen jag vill ha....ligger en och flyter som får duga till vidare.
Bilagor:
#15 - 3 februari 2010 21:04
skulle inte detta blir ett växtkar? Ser mer ut som fiskkar ;)
#16 - 3 februari 2010 21:07
Jo men lönen räcker inte till att köpa allt på en gång,betala räkningar och köpa delar til bilar/mc xD men det kommer....
#17 - 3 februari 2010 21:20
Robbs skrev:
Jo men lönen räcker inte till att köpa allt på en gång,betala räkningar och köpa delar til bilar/mc xD men det kommer....

och du är studerande?? hur får man råd m allt??
#18 - 3 februari 2010 21:21
Nubi skrev:
och du är studerande?? hur får man råd m allt??

nej, jag jobbar ;P
Men det räcker ändå inte till =) kvittar hur mycket man tjänar, köper bara mer grejer då(lr bättre) =)
#19 - 3 februari 2010 21:23
[QUOTE=Nubi;1376071]och du är studerande?? hur får man råd m allt??[/QU

Det är ju just det han inte får=)
#20 - 3 februari 2010 21:25
haha precis , du har förstått mitt problem =)
#21 - 3 februari 2010 21:32
Jag blandar ihop dig med en Robbster.
#22 - 3 februari 2010 23:13
Robbs skrev:
haha precis , du har förstått mitt problem =)

Ja jag vet ju själv hurdet är med dom där förbannade pengarna... Man får köpa lite allt efter hand som man har råd.. TYVÄRR
#23 - 6 februari 2010 16:39
Nu är det förmodligen snart dags för fjärilarna att lägga rom.
Ena paret har hållt på att putsa på ett blad i två dagar och nu börjar ägglossningsröret(om det kallas det) komma ut på honan.
Jätte fina färger har dom med.
Försökte fota så gott det gick...
#24 - 6 februari 2010 20:40
Nu är ett av mina blad fullt med ägg från fjärilarna =D
Dom lyckas hålla borta dom andra fiskarna änsålänge.
Men klarar fjärilen av att hålla borta scalarer om nu det går så långt att det blir yngel?
#25 - 7 februari 2010 19:20
Mina föräldrar har ett stort trollhasselträd i sin trädgård.
Funderar på om man skulle ha det i karet, har läst lite på gamla trådar att det "borde" gå om man lakar ur det ett par tre dagar.
Det hade varit riktigt snyggt i karet med dom växterna jag har tänkt mig.
Någon som har erfarenhet av att ha de i akvariet?
#26 - 13 februari 2010 15:51
Nu har de flesta växterna börjat ta sig...
Har fortfarande inte kunnat fylla karet helt för att den stor roten lyfter.
Har fått tynga ner den vänstra med stenar så länge men det kanske får vara så senare med.
Hade ingen bra före bild men man ser lite hur det har växt på två veckor...
Betydligt bättre än mitt förra kar utan mäsk... =)
#27 - 13 februari 2010 18:17
Grymt snyggt kar! Och jag är otroligt avundsjuk på dina fjärilar. Köpte ett lekpar, de lekte EN gång (åt upp rommen) och sedan gick hanen och dog *suck*. Kommer bli supersnyggt när växterna tar sig ordentligt, tycker personligen inte att det behövs någon mer rot.
#28 - 13 februari 2010 20:48
Tackar så mycket=)
Fjärilarna hade jag mest tur med. fanns ca 10 st i butiken och dom hade ingen färg alls, fick jätte fina färger redan efter några timmar och två par.kan nog inte ha mer tur =)
Fick rom men scalarerna lyckades äta upp dom, men dom håller på att putsa på den högra roten just nu =)
#29 - 13 februari 2010 22:59
bråkar inte fjärilshanar med varandra? jag köpte ett par, 1hona och 1hane idag. det är fjäril blå :) långt ifrån lika fina som dina :) men undrar om jag kan köpa ett par till? har ett 105L med dom två i och 10neoner och 2malar :D
#30 - 14 februari 2010 08:12
hult87 skrev:
bråkar inte fjärilshanar med varandra? jag köpte ett par, 1hona och 1hane idag. det är fjäril blå :) långt ifrån lika fina som dina :) men undrar om jag kan köpa ett par till? har ett 105L med dom två i och 10neoner och 2malar :D

Jo där e ju agressivt imellanåt. Men det är mest när dom ska lägga rom annars är dom ganska lugna, dom brukar hålla sig på vars en sida.
Jag vet inte hur pass det skulle gå med två par i ett 105 liters.
Jag var först tveksam till två par i mitt 250l men som sagt jag är nybörjare...
#31 - 14 februari 2010 08:50
Robbs skrev:
Jo där e ju agressivt imellanåt. Men det är mest när dom ska lägga rom annars är dom ganska lugna, dom brukar hålla sig på vars en sida.

Jag vet inte hur pass det skulle gå med två par i ett 105 liters.

Jag var först tveksam till två par i mitt 250l men som sagt jag är nybörjare...

okej, då kanske det är lite litet då, får kolla runt lite vad jag kan skaffa annars :)
Bilagor:
#32 - 14 februari 2010 08:56
Robbs skrev:
Nu har de flesta växterna börjat ta sig...

Har fortfarande inte kunnat fylla karet helt för att den stor roten lyfter.

Har fått tynga ner den vänstra med stenar så länge men det kanske får vara så senare med.

Hade ingen bra före bild men man ser lite hur det har växt på två veckor...

Betydligt bättre än mitt förra kar utan mäsk... =)

Gillar helhetsbilden på karet :)
Bilagor:
#33 - 21 februari 2010 15:23
Nu är det snart dags för ena paret att lägga rom för andra gången =)
Börjar även att komma i lite mer växter.
lägger upp en bild på hanen.
#34 - 21 februari 2010 15:36
Han är verkligen grann den där killen! Riktigt kul att se hur växterna tar sig också... men jag hoppas att det blir mer plantor? Mer, mer, mer! XD
Lite låga i framkant till exempel?
#35 - 21 februari 2010 15:58
Pickles skrev:
Han är verkligen grann den där killen! Riktigt kul att se hur växterna tar sig också... men jag hoppas att det blir mer plantor? Mer, mer, mer! XD

Lite låga i framkant till exempel?

det är påväg mer växter, till helgen när lönen kommer in =)
ska ha som du säger i framkant som nåt täcke.vet inte vad jag ska ha bara.
#36 - 21 februari 2010 15:59
som det ser ut just nu..
#37 - 21 februari 2010 16:17
Vi sitter alla i samma båt helgen före löning tror jag. xD Då väntar vi med spänning.
Jag tror (mitt eget tycke^^) att det skulle bli jättefint med något lågväxande, spretigt gräs framtill i ditt kar.
Lite luftigare än glosson till exempel.. den kan nästan bli lite överväldigande när den har så stor yta att täcka. But that's me!

Oh - och så MÅSTE jag få fråga vad det är för växt du har där längst till vänster?
Det kaaaanske är en rejält mycket större variant av mina och jag jagar verkligen namnet på den rackarn.
#38 - 21 februari 2010 16:29
Pickles skrev:
Vi sitter alla i samma båt helgen före löning tror jag. xD Då väntar vi med spänning.

Jag tror (mitt eget tycke^^) att det skulle bli jättefint med något lågväxande, spretigt gräs framtill i ditt kar.

Lite luftigare än glosson till exempel.. den kan nästan bli lite överväldigande när den har så stor yta att täcka. But that's me!

Oh - och så MÅSTE jag få fråga vad det är för växt du har där längst till vänster?

Det kaaaanske är en rejält mycket större variant av mina och jag jagar verkligen namnet på den rackarn.

Ja jag ska inte täcka hela botten med bara en sorts planta, ska ner och titta i butiken i veckan...

Jag har själv letat efter namnet på växten, dom jag köpte den hos var inte så duktiga.Frågade vad växten hette men dom kunde inte svara på det för där satt ingen lapp :o/

Du menar denna växten?
Kan kolla i veckan om du vill.
Kan även berätta att det kommer ett nytt blad varje vecka =)
#39 - 21 februari 2010 16:41
Precis den växten! Om du kikar in på tråden "250 liter regnbåge" kan du se bilder på mina plantor nästan längst ned på sista sidan, och jämföra. Se om du inte instämmer om att de är väldigt lika ; ) I så fall får du hjärtans gärna fråga på din djuraffär!
#40 - 21 februari 2010 16:42
jo det ser så ut, kan det vara smma som de bredvid min stora? =)
#41 - 21 februari 2010 16:45
Det var dem jag tänkte på. Trodde bara att den stora var "big mama" till de små. ^^
#42 - 21 februari 2010 17:43
jämförde växten med lite bilder och den som är mest lik är
Alismataceae/jättesvärdplanta. skulle tro att det är en sådan.
http://zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=58&SOK=1
#43 - 21 februari 2010 17:45
Vilka fina fjärilar du ha fått tag på!
Karet ser ut att bli grymt snyggt när du får i lite fler växter :)
#44 - 21 februari 2010 18:02
Kanske... men i så fall har den rätt mycket växande kvar att göra. ^^
Jag ska försöka få tag på killen på min butik också så får man kanske en bättre uppfattning. Ska den bli en sådan elefant vet jag inte om man behöver köpa fler plantor trots allt.

Annons