250L vatten på golvet!

#1 - 18 juni 2004 15:39
Har som tur är inte råkat ut för det. Satt dock och funderade på vad man skulle göra om man kom hem och akvariet spruckit och allt vatten var på golvet. Någon som har en bra handlingsplan för detta. Kan ju vara bra och veta hur man ska lösa det innan det händer. Hink och trasa funkar ju om man råkar skvimpa ut EN hink på golvet....
#2 - 18 juni 2004 15:55
Nej fy vilken mardröm. Det måste ju sugas upp. Trasor, trasor, trasor...i form av handdukar, badlakan, sängkläder m m kanske? Tänk om allt redan är på golvet när man kommer hem :-(
#3 - 18 juni 2004 15:56
Man kanske ringer till ett saneringsföretag, som borde ha maskiner för att suga upp vatten.
#4 - 18 juni 2004 16:02
Ja det låter vettigt. Men om det är mitt i natten och man kommer hem från krogen eller jobbet. Finns det jour för sånt? Det borde det förstås. Man skulle nog ta reda på telefonnr. i förväg, i-fall-att.
#5 - 18 juni 2004 16:10
Mitt 220 l sprack kl 6 på morgonen. Det vara bara att hämta allt i huset å slänga ut vattnet genom fönstret.. Jag bor på 3dje våning så det droppa ner på dom andra vångingarna hehe. Ifall det händer nån så tänk på att dra ur all el som leder dit ;)
#6 - 18 juni 2004 16:22
Ja just det. Många skarvdosor ligger ju på golvet, usch!!! Du slängde alltså på allt "sugande" tyg du kunde hitta och hivade ut det, eller vred ut det genom fönstret?
#7 - 18 juni 2004 17:18
Med en massa skarvdosor under akvariet är det bra att ha jordfelsbrytare (har jag märkt [:-4]).
#8 - 18 juni 2004 17:21
Man lär ju få byta golv efteråt oxå... Nån som vet vad en vanlig hemförsäkring täcker?

Stahl: Hur gick det med ditt golv? Fiskarna?
#9 - 18 juni 2004 17:30
Nån som vet vad en vanlig hemförsäkring täcker?

http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=F%F6rs%E4kringsfr%E5gor
#10 - 18 juni 2004 17:34
Jag kan rekommendera en grovdammsugare som även klarar vatten, den är bra till mycket. De är billiga numera, jag betalade 595 kr tror jag. Favorittricket jag hittills kommit på är att ta bort andmat i akvariet genom att dammsuga upp den från ytan.
#11 - 18 juni 2004 17:37
Det var en kul extrafunktion ;-) Andmat är hopplöst att bli av med, fast det går om man är dj-gt envis. Ska nog kolla lite på en sån sugare, tror jag.
#12 - 18 juni 2004 19:04
Ett 600 liters sprack för en kollega.Han använde filtret för att pumpa ut vattnet.Sen så va det bara att ringa brandkåren så kom dom och pumpade ut det sista
Fredrik
#13 - 18 juni 2004 19:53
Jag kommer att drömma mardrömmar om läckande akvarier i natt. ;-)
#14 - 19 juni 2004 00:30
Jag får nog sova med flytvästen på mig hädanefter, 560 liters + 678 liters kar bredvid sängen! Tur att jag bor längst ner, dränker inte grannarna i alla fall.

Funderar faktiskt allvarligt på att fixa så att jag snabbt kan lyfta bort tröskeln under balkongdörren om det skulle bli översvämning, då kan man ju försöka raka ut vattnet den vägen.

Undrar om bostadsrättsföreningen skulle låta mig ta upp en golvbrunn i vardagsrummet, lite undangömd under tv-bänken eller så? Har nämligen mitt källarförråd med fönster precis under vardagsrummet, då kan ju vattnet ledas ut till dagvattenbrunnen utanför! Jag vågar nog inte fråga... Som tur är har de ingenting emot mina akvarier i alla fall!

En sak som jag absolut ska göra när jag lägger in nya plastmattor är att låta dem gå upp en bit på väggen, som man gör i våtrum. Sen får man dölja det bakom golvlisterna. Det hindrar nog en del av vattnet att sugas upp av väggarna om något kar skulle spricka. Så kan man ju täta under trösklarna också, med lite silikon. Då kanske bara ett rum blir översvämmat istället för hela lägenheten.

Kalla mig Noak, ni! [:-39][:-19][:-96]
#15 - 19 juni 2004 07:25
Låta plastmattorna gå upp lite på väggen... Täta tröskeln.....
Låter nästan som en bra sak att göra ju! Något för oss att fundera på när parketten ska ut och plastmattan ska in :) Vad gör man inte när man vill ha en stor burk?
Några fler snilleblixtar på lager Noak?

Mvh Erik
#16 - 19 juni 2004 09:01
Jag har 20 L Skål! Inte så farligt med det men hoppas att det ALDRIG händer nåt!!
#17 - 19 juni 2004 09:46
När man läser att folks burkar spricker så skrivs det så lite om varför det spricker. Tror att det skulle hjälpa om man kunde skriva några rader om varför. T.ex. om det var siliconet som släppte eller om det ej var i våg m.m.
Skulle vara intressant om man fick reda på det så att man lär sig av misstagen.

Personligen tycker jag att jag har gjort att allt som jag har kunnat för att säkerställa min burk. Men man vet ju aldrig... man kan ju ha missat något.

//PeeK
#18 - 19 juni 2004 22:22
Ursprungligen skickat av eriahl

Låta plastmattorna gå upp lite på väggen... Täta tröskeln.....

Låter nästan som en bra sak att göra ju! Något för oss att fundera på när parketten ska ut och plastmattan ska in :) Vad gör man inte när man vill ha en stor burk?

Några fler snilleblixtar på lager Noak?

Mvh Erik

Kanske ha en livbåt fastknuten i sänggaveln? [;)]
#19 - 20 juni 2004 07:26
Förstår inte vitsen med det? Sovrummet är ju en trappa upp....
Säger bara det, vilka råd en del kommer med :)

Mvh Erik
#20 - 20 juni 2004 07:41
Jag har en gummimatta med en gummilist runt som jag har under akvarumet (den är 4meterlång 2meterbred 15cm list runt)
#21 - 20 juni 2004 12:31
Alltså, hur vanligt är det egentligen med läckande akvarier? Jag har inte haft någon läcka sedan jag bytte från kittade till silikonade burkar. På beskrivningarna här verkar det som vardagsmat för akvararisten med läckande akvarier. Har jag bara haft en enorm tur eller?
#22 - 20 juni 2004 12:58
Jag talade med hyresvärden och länsförsäkringar innan jag köpte mitt 150L. Kom efter mycket tjafs fram till att så länge jag inte med vilje her sönder karet, ex med en liten söt hammare, så står försäkringen för eventuella skador. Skönt. Innan sa de att jag var tvungen att betala hyresvärdens självrisk som gick på över 100.000. Trevlig! Men det stämde inte alltså.

//Karin
#23 - 20 juni 2004 17:05
Om man inte bryr sig om att det blir lite fult, kan man ha en låg låda som akvariet står i, alltså inte högre än ramen på karet, med en fördjupning under akvariet dit vattnet rinner. Där läggs en flottörstyrd strömbrytare som startar en pump, vilken pumpar ut vattnet. Sånt system finns i de flesta fritidsbåtar, där det är en livräddande detalj. Problem givetvis i lägenhet, var man skall dra avloppsslangen. Bor själv i villa och har funderat på att helt enkelt dra den genom väggen och låta det skvala där, ner i rabatten. Om karet råkar stå nära badrummet kan man göra ett litet hål i väggen och lägga slangen ner i brunnen.
#24 - 20 juni 2004 18:51
Ursprungligen skickat av eriahl

Förstår inte vitsen med det? Sovrummet är ju en trappa upp....

Säger bara det, vilka råd en del kommer med :)

Mvh Erik

Kom ihåg att man skulle ha tätad, hög tröskel! [:-93]
#25 - 20 juni 2004 19:14
Hmmm, blir ena jäddra hög tröskel... Men det blir ju en bra kompensation för den låga humorn vi har... :)
Har bara haft ett droppläckande akvarium hemma, pga väl "gungig" gammal parkett tror jag, höll i drygt 1 dygn innan droppet började. Men hualigen vad nojjig jag blivit efter det, 500L på parketten hade inte varit kul...

Mvh Erik

Annons