250l sa

#1 - 27 februari 2012 21:01
okej nu ska mitt 250L kar igång har haft det hemma sen i somras så nu är det väl på tiden att det kommer i lite vatten och förhoppningsvis också lite fisk :D
jag kommer köra sydamerikanskt så långt jag bara kan men växt delen kommer nog bli vad som jag tycker är snyggt.

jag har kollat en hel del på denna sida ganska länge nu och jag tycker väldigt mycket om dom kar med dvärciklider jag har set så det kommer jag satsa på.

mitt fisk val ser ut så här (dock med undantag i fall jag inte hittar precis det jag vill ha).
huvud fisken i min balja kommer vara någon form av Apistogramma sen vilken bro jo lite på vad jag hittar när den tid kommer ;)
20-30 glödbandstetra (först 10 som inkörnings fisk)
5-8 Corydoras av någon sort
1-2 Ancistrus (jag tror det är nog ?)
det som kanske inte kommer bli SA är i så fall några Siamesisk algätare ifall jag tycker det behövs.

jag har satt en slimline (Basalt/Gneis) bakgrund i mitt kar där jag ska ha filter bakom
powerhead som ska köra filter.
http://www.pwss.nu/product.php?productid=2417&cat=286&page=1

lite bilder på vad som har hänt.
min kamara är inte den bästa men den fungera hoppas jag [:o]

[ATTACH=CONFIG]51729[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51730[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]51731[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51732[/ATTACH]

skönt med en köksö att jobba på :D

[ATTACH=CONFIG]51733[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51734[/ATTACH]

nu står den där den ska stå.

jag har kommit längre än detta men ni får vänta någon dag på flera bilder och mera info om vad som hänt.
och sen vill jag säga stort tack till dom som hjälpt med mina frågor i andra trådar som gjort att jag har kommit så långt som jag har.

hmm ska man bjuda på en bild till kanske ? okej då det kan jag nog bjuda på.
här är lite av det jag har att jobba med.
[ATTACH=CONFIG]51735[/ATTACH]
#2 - 27 februari 2012 21:07
tjusigt tjusigt, men fyll på fullt me kuber, bättre för mycke än för lite.

sen ett litet tips, ställ pumpen på max, så slipper du ner å gröta där å göra rent den å ställa om den för den kommer å tappa lite flöde när filtret väl börjat samla upp skit.
blir det för mycket blås så kan du ju alltid försöka ställa en rot för utblåset så dämpar du lite allafall.

men snyggt än så länge.
#3 - 27 februari 2012 21:12
snabba svar det gillar jag (fast jag ska sova nu) då måste jag jo svara direkt ;)
det är fullt med kuber jag tog bara bilden under jobbet med att stoppa dom i.
pumpen är satt till max redan.
som det står längst ned någon stans i tråden är jag längre framme i projektet men ska upp tidigt så kommer nog mera i morgon kväll.
#4 - 27 februari 2012 21:16
aa bra de :D då äre ju bara å tuta å köra ;) ska bli skoj å se just den där färgen på slimline då ja funderat på den till ett av mina kar.
#5 - 27 februari 2012 21:34
MrH skrev:
aa bra de :D då äre ju bara å tuta å köra ;) ska bli skoj å se just den där färgen på slimline då ja funderat på den till ett av mina kar.

Du har sett den i mitt kar 3000 gånger! :D

Ts, snyggt jobbat!
#6 - 28 februari 2012 06:47
Du har sett den i mitt kar 3000 gånger! :D

Ts, snyggt jobbat!

what? åå de har ja helt missat [:o] eller så har ja glömt det.. sorrry..
#7 - 28 februari 2012 20:22
okej jag kör väl en liten snabb update nu i kväll också.
sanden och lite inredning är nu i baljan ;)

[ATTACH=CONFIG]51747[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51748[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]51749[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51750[/ATTACH]

dock hade jag lite problem med att få i alla rötter så jag får nog göra om lite sen när jag tänkt till lite mera om hur det ska bli.
jag är ganska nöjd med den stengrottan som är till vänstra men absolut inte med den till högra så vi får se sen om jag får till den eller om jag tager bort den antagligen blir det nog det sista och sen i med mera rötter istället.

tager gärna emot tips ?
#8 - 28 februari 2012 20:27
bara å lägga stenar i en hög så gräver fiskarna sina egna grottor :)

förövrigt ser de väldigt bra ut.
#9 - 28 februari 2012 20:34
NiceFool skrev:
okej jag kör väl en liten snabb update nu i kväll också.

sanden och lite inredning är nu i baljan ;)

[ATTACH=CONFIG]51747[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51748[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51749[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51750[/ATTACH]

dock hade jag lite problem med att få i alla rötter så jag får nog göra om lite sen när jag tänkt till lite mera om hur det ska bli.

jag är ganska nöjd med den stengrottan som är till vänstra men absolut inte med den till högra så vi får se sen om jag får till den eller om jag tager bort den antagligen blir det nog det sista och sen i med mera rötter istället.

tager gärna emot tips ?

Fyll på med vatten först så vi ser hur det ser ut med vatten.. fast jag tycker det ser bra ut som det är ja:D
#10 - 28 februari 2012 20:46
Snyggt! Det här blir bra!:)
#11 - 29 februari 2012 16:23
tack så mycket båda 2.

kör väl ifatt nu om vad som hänt.

vatten är i och har varit det sen i fredags kväll och sen på lördagen körde vi en sväng till Guldfisken i Kalmar mest för att köpa lite växter men sen hittade jag lite fina glödiser och tänkte dom ska i nu direkt också som inkörnings fisk.

lite bilder på det.
[ATTACH=CONFIG]51776[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51777[/ATTACH]
mina nya 10 fiskar såg inte pigga ut efter en tur hem i bilen ganska färglösa men men dom har hämtat sig väldigt fint.

och efter lite ändring i inredningen ser det ut så här.
[ATTACH=CONFIG]51778[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51779[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]51780[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51782[/ATTACH]

dom stenar som ligger runt red moor rötterna ligger bara där för dom inte ska flyta upp där ska det bli ändring sen när dom inte är sugna på att få mera luft :D och samma sak är det med dom växter som står i plast krukor med jag vet inte 100% vart jag ska ha dom är som dom står bara där just nu.

på sista bilden ser man en snäcka som man fik med free of charge hehe den kom nog i med alla nya växter.

jag kan jo säga att jag hade bara i rent vatten utan något annat så jag hoppas dessa 10 fisk kan få gång i bakterie flödet av sig själv ?
#12 - 29 februari 2012 16:45
Detta kommer bli riktigt bra när det får växa till sig lite! (Ser bra ut nu också :))
#13 - 29 februari 2012 16:56
Johanadhoc skrev:
Detta kommer bli riktigt bra när det får växa till sig lite! (Ser bra ut nu också :))

tack :)
det ska dock i en hel del växter till sen när jag ska in och hitta 1-2 ancistrus som kommer bli nästa fisk som ska i.
det har kommit en hel del genomskinliga alger på red moor rötterna och som jag har läst tycker ancistrus väldigt mycket om dessa men dom kanske går bort av sig själv ?

hade tänkt att dessa 10 glödiser skulle vara i själv i ca 3-4 veckor men jag kanske kan stoppa i 2 små ancistrus redan om någon vecka ?
#14 - 1 mars 2012 16:25
ingen som vet om jag kan stoppa i 2 små ancistrus redan nu eller nästa vecka ?
dom kan väl inte rubba så mycket ?

mest för att jag har vita gel liknade alger på mina rötter och jag har för mig att dom gillar dessa ?
ska se om jag kan ta en bild på dom.
#15 - 1 mars 2012 16:54
NiceFool skrev:
ingen som vet om jag kan stoppa i 2 små ancistrus redan nu eller nästa vecka ?

dom kan väl inte rubba så mycket ?

mest för att jag har vita gel liknade alger på mina rötter och jag har för mig att dom gillar dessa ?

ska se om jag kan ta en bild på dom.

Tror inte det ska vara någon fara att lägga i nu. Men det vita du har fått på dina rötter är inte alger utan det är något vitt slem som alltid kommer på nya rötter och grenar. Det försvinner av sig själv ett tag, men det stämmer att malarna gillar det!
#16 - 5 mars 2012 18:03
okej en snabb update.
där är inte mera fisk i än så länge men dom 10 glödiser som kom i för 9 dagar sen lever än och värker må väldigt bra dom kommer fram till rutan när man kommer nära dom nästan som dom vill ha mera mat men dom for bara 1 gång per dag.

när ska jag bytta vatten förste gång ? efter 4 veckor tror jag att jag har läst här på forumet.
hur mycket vatten ska jag bytta förste gången ?
#17 - 5 mars 2012 19:58
Najs Najs!!! det fick du till riktigt bra...;)
#18 - 6 mars 2012 11:20
gonzo44 skrev:
Najs Najs!!! det fick du till riktigt bra...;)

tack så mycket :D jag är ganska nöjd själv med och det är jo huvudsaken.
#19 - 7 december 2012 16:45
jahop här har man inte haft mycket tid över till att skriva något men men.
jag har inte köpt mycket mera fisk sen haha snacka om sakta inkörning av mina 10 glödiser är det nu 5 kvar (ska nog köpa 10 till snart) och sen hade jag i 3 Ancistrus inte så långt efter mina glödiser och dessa va små typ 3-4 cm när jag köpta dom och det värkar vara 1 hanne och 2 tjejer hannen är nog 8-10cm svår at mäta han är snabb som fan och dom andre 2 är 5-6 kanske.
sen för 14 dagar sen köpte jag 3 Siamesisk algätare 2 st på 3 cm och en på 5 cm och 4 små skalare :/ well dom är små än så kanske ett bra sätt att lura frugan att gå med på ett störa hemma bygge kanske i special mått (mer om det sen om det blir av haha) och nu är frugan i samma affär och frågar om hon ska köpa 2 till haha NICE dem kommer hon få höra sen när dom snart växt ut detta akvarie.
men då kommer jag inte skaffa någon Ap just nu :( som sagt med dessa 6 men kanske sen för jag ska ha dom för eller senare

sen en fråga hur ser en bra matt blandning ut till det jag har i nu ? asså ca 1 gång per vecka ? ska böja med mygglarver ? och vilka well kom med tips tack :)

bilder kan jag prova fixa senere i kväll kanske.

alla fisk värkar må jävligt bra har aldrig skrapat rutorna vist är där lite lite grönt men det ser man typ inte och ja jag änsade ut i mina planter för förste gången 3 veckor sen så det ser lite klent ut just nu men men det kommer.
och jag kör helt Neutralt och gjort det hela tiden bara bytt vatten :D det känns värkligen bra at det fungere men sen har jag inte haft mycket i på länge och nu kommer där en ganska så stor förändring så vi för se hur det kommer att gå :)
#20 - 19 december 2012 10:46
ingen som kan svara på en bra mat blandning ska se ut ?
kan jag ge röda mygglarver och i så fall hur ofta ska dom ha detta ?

kan tyvärr inte ta några bra bilder med den kamera som jag har hemma nu :( blir bara skit vi ska se om jag kanske kan filma i stället ;)
#21 - 20 december 2012 08:35
Kan inte ge nått svar på frågorna. Men hade vart skoj om du posta lite bilder på karet :)
#22 - 22 december 2012 08:30
mm min kamara kan inte ta bra bilder :/ har bara min gamla eftersom den nya gick sönder :( ska se om jag inte kan låna en som kan ta bra kort.
#23 - 22 december 2012 09:15
NiceFool skrev:
ingen som kan svara på en bra mat blandning ska se ut ?

kan jag ge röda mygglarver och i så fall hur ofta ska dom ha detta ?

kan tyvärr inte ta några bra bilder med den kamera som jag har hemma nu :( blir bara skit vi ska se om jag kanske kan filma i stället ;)

Här kommer min personliga foderåsikt :)

Skippa röda mygglarver, väldigt allergent foder (för dig)

Jag kör bara själv med torrfoder och tycker det fungerar bra.

Se till att ha fodersorter för de invånarna du har i karet, tex Ancistrusen finns det Pleco foder som sjunker, mina är även förtjusta i samma sjunktabletter som pansarmalarna får.

Annons