250l med neontetror

#1 - 23 juli 2008 16:27
Hejsan.

Jag har ett 250liters kar här uppe på boplan, som jag har haft en
sköldpadda i sen jag flyttade in i mitt nya hus.
Men nu har sköldpaddan äntligen fått flytta ner till källaren.

Så nu är min tanke att jag ska ha fisk och ganska mycket växter i.

Jag vill ha ett stort stim med neontetror, nån mal och eventuellt nån mer
stimfisk eller liknande.

Min fråga till er är nu:
Hur många neontetror kan jag ha i ett 250liters utan
att det blir jobbigt för dem?

Och vad rekommenderar ni för växter till mig. Vill helst ha ganska höga
växter, och flytväxter.

Har till och med börjat fundera på gräs på botten. Men är det krångligt?
Och hur gör man, planterar man gräset i vanlig sjösten? Eller ska man ha
nåt annat bottenmaterial?

Hoppas nån kan svara på mina frågor:)

MVH Pelle
#2 - 23 juli 2008 16:46
Jag har 30 kardinaltetror i mitt 230 liter. Känns som jag skulle kunna få plats med mer, beror ju såklart på inredning.

Så kanske runt 50? Ren gissning dock.
#3 - 24 juli 2008 10:46
ju fler neontetror dessto bättre eftersom de trivs tillsammans, så upp emot hundra är inga problem, fast ska du ha något annat stimm också så får du nog dra ner lite!
#4 - 24 juli 2008 10:56
Ta bara neoner/kardinaler.. Sjukt snyggt... kör i en 200st om du har råd ;)...
#5 - 24 juli 2008 11:17
rick skrev:
Ta bara neoner/kardinaler.. Sjukt snyggt... kör i en 200st om du har råd ;)...

Öh? 1cm fisk/1 Liter vatten reglen då?
#6 - 24 juli 2008 11:33
beerzon skrev:

Vet inte hur långa kardinaler/neontetror är men med tanke på hur tätt dom står i stora stim så är det ingen fara.
#7 - 24 juli 2008 11:38
Jo men neontetran blir 5 cm då blir det 5 liter men jag vet inte om det stämmer
#8 - 24 juli 2008 11:39
Simon--B skrev:
Jo men neontetran blir 5 cm då blir det 5 liter men jag vet inte om det stämmer

Kan nog bli 5cm om de får i sig riktigt duktigt med mat.. 2-3.5 är väl kanske vanligare.. Men jag tror fortf inte det är några problem...
#9 - 24 juli 2008 11:40
Inte jag heller :P Mvh Simon
#10 - 24 juli 2008 12:33
beerzon skrev:

den regeln är egentligen ganska korkad.

det är egentligen mycket bättre att räkna ut kubiken på fisken
och använda 1 kubikcentimer fisk till 1 liter vatten.

det är frågan om hur mycket en fisk skitar ner.
exempelvis så skulle 3 st små tetror på 5 cm vara lika med
1 stor slöjstjärt som är 15 cm. säger sig självt att en så
stor fisk skitar ner mer än tre små tetror.

så, med annan beräkningsmetod, så får man fram ungefär:

5 cm lång, 1 cm hög, 0,5 cm bred = 5x1x0,5 = 2,5

i ett 250 literskar så har man inte 250 liter vatten, man har kanske
200 liter, när man räknar bort volymen på grus, rötter, övrig inredning.

så, 200 liter / 2,5 på fisken = 100 st.

om fisken är 3 cm så blir det 133 st.
#11 - 24 juli 2008 13:32
beerzon skrev:
är som sagt ingen regel utan en fingervisning och när det gäller neontetror så kan man överskrida den fingervisningen eftersom den vill leva nära tillsammans och har inga aggressiva revir instinkter! vissa aggressiva arter däremot kan behöva hundra liter alldeles själv!
#12 - 24 juli 2008 23:47
Ok, det låter ju kanon. Får nog bli ett jättestim med neontetror då:)

Men jag har läst nånstans att man ska ha nån större fisk i oxå som triggar stimbeteendet. Stämmer det? Eller blir det bara jobbigt för tetrorna?

Vill gärna ha nån mal i oxå (kanske). Vad skulle ni rekommendera tillsammans med neontetror.

Och till frågan om växter. Har läst att de gillar flytväxter, men kan ju inte bara ha det:)

Och hur vill de ha vattnet? Ska det vara bra fart på vattnet? Eller vill de ha det mer stilla?

Och en sista. Vill gärna ha en 3D-bakgrund. Vilken tror ni skulle passa bäst till ett sånt här kar? Svårt att avgöra från bilder på nätbutiker...

MVH Pelle
Bilagor:
#13 - 25 juli 2008 00:30
Det är risk att de blir mat om du har nån stor fisk tillsammans med dem och kan stressa dem så det skulle jag avstå! corydoras malar är kanon för de är väldigt snälla så till och med neoner drar inte drar sig för att smaska bottenfoder tillsammans med dem:) sen bökar malarna i botten (ska vara finkornig) så den syresätts och hålls ren! och neoner vill inte ha särskilt strömmt men välfitrerat vatten så ett ytterfilter kan va bra att ha! mycket växter uppskattas men inte så noga med vad det är för sort utan det är mer som skydd och trygga välmående neoner blir illröda o fina;)
#14 - 25 juli 2008 00:58
Jaha, men då blir det bara neonerna och en mal:) Jag har sett att en del använder baksidan av bakgrunden som filter med bara en vanlig pump bakom och en massa filtermedia. Det måste ju vara rätt smidigt? Finkornigt säger du? Alltså mer som sand än sjösten då antar jag. MVH Pelle
#15 - 25 juli 2008 07:11
Pelon skrev:
Jaha, men då blir det bara neonerna och en mal:) Jag har sett att en del använder baksidan av bakgrunden som filter med bara en vanlig pump bakom och en massa filtermedia. Det måste ju vara rätt smidigt? Finkornigt säger du? Alltså mer som sand än sjösten då antar jag. MVH Pelle

den minsta storleken på sjösten är OK.
#16 - 25 juli 2008 10:37
corydoras vill gärna fitrera sanden gälarna och då måste sanden vara finkornig men huvudsaken är att den inte är vass så kensas förslag funkar!
#17 - 25 juli 2008 22:23
Jag var inne på artbeskrivningarna och kollade, och det finns ju mängder av underarter av Corydoras. Är det nån speciell som passar bra ihop med neontetror, eller funkar det med vilken som?

MVH Pelle
#18 - 25 juli 2008 23:22
Jag har sj ett 250 L kar med en btn Amazonas, passar sk*t bra ihop med kardinaler/neoner, håller sj på att bilda ett stim med kardinaler, kostar ju en del så får blir ett par i taget men har väl ett 50 tal iallafall just nu och mina går ihop med ett pallett par, ett dvärgciklider par och ett par l-malar och det funkar kanon. Så det går att ha ganska många fiskar ihop med tetrorna :P

Annons