250L med, Ja.. Vaddå?

#1 - 9 augusti 2013 17:17
Jag grubblar och grubblar, hur ska jag göra?? Malawi? Kanske.. Asien? hmm..

Ännu ett SA kar? Ja, jag har fastnat..

Planen jag har än så länge är en slimline filterbakgrund men konbinerad filtermatta med keramikrör och kanske med en luftpump i för att gynna bakterierna lite extra!

Men sen då? vad kan funka i ett 250l kar? Jag har gluttat en del på de mindre Malawi firrarna, men jag vet ingenting om hur man ska sköta dem.. Jag vill ha ett harmoniskt kar, där alla fiskar bara.. Är.

Dvärgciklider är också intressant, men kan nog bli tråkigt när dom bara gömmer sig..

Och Asien.. Ja, jag har ingen koll riktigt.. Jag har Dvärgguramis i mitt 50l kar, men tycker inte dom har ett speciellt intressant beteende..
Jag är fast.

Jag vill INTE ha en till fisksoppa i mitt hus!

Alla indéer är mycket välkomna! Jag har resettat mitt huvud och kommer ta in alla förslag ni har att komma med! Det finns så mycket kunskap här så jag blir helt förvirrad av allt läsande..
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 9 augusti 2013 17:51
Jag avstår från förslag - det finns ju så mycket. Ett tips dock - regnbågsfiskar.

Det viktigaste är dock som du skriver - ingen fisksoppa/ dvs välj få arter
#3 - 9 augusti 2013 18:48
VIlken regnbågsfisk är det du menar?

Är det Melanotaenia du menar?

Jag har aldrig ens tittat på dem tidigare, men de verkar vara fridfulla men ändå fulla av liv.. Har du några erfarenheter av dem? Vill de ha fart på vattnet eller ska det vara lugnt? Vad jag förstår så är det en stimfisk?
#4 - 9 augusti 2013 22:14
VIlken regnbågsfisk är det du menar?

Är det Melanotaenia du menar?

Jag har aldrig ens tittat på dem tidigare, men de verkar vara fridfulla men ändå fulla av liv.. Har du några erfarenheter av dem? Vill de ha fart på vattnet eller ska det vara lugnt? Vad jag förstår så är det en stimfisk?
#5 - 10 augusti 2013 07:54
Jag har haft flera arter av regnbågar i omgångar. Olika arter av de mer fredliga gobysarna som finns i handeln kan vara ett bra sällskap till regnbågar. Här är mitt förlsag:
6 Melanotaenia Parkinsonii
6 Tateurndina ocellicauda
6 Garra Flavatra

Sen kan du eventuellt addera 10-15 stycken Oryziaz Woworae.
#6 - 10 augusti 2013 11:09
En imponerande lista med fiskar jag aldrig hört talas om!

Dom ser helt klart passande ut, men Melanotaenia Parkinsonii verkar vara ganska ovanlig för jag hittar inte så mycket info om den.
#7 - 11 augusti 2013 07:07
Nej den tillhör de vanligare regnbågarna tillsammans med m.boesmanii, m.lacustris, m.praecox, g.incisus och p.furcatus. En gammal favorit är annars Melanotaenia Trifasciata "Goyder river".

Annons