250l med hemma byggd bakgrund

#1 - 9 februari 2011 21:57
Tänkte lägga upp en tråd om mitt första akvarie på 17år! (var ett tag sedan jag pysslade med sådant)

Köpte ett begagnat kar den 16/1 på 250liter med hemma gjord bänk och ytterfilter med mera...

Bänken var förstor och fel färg så det blev till att börja med att bygga om den! Minskade ner den en hel del... Blev även en vit oljefärg.

Bild på bänken:

Bestämde mig ganska fort att jag skall bygga en egen bakgrund i frigolit... Googlade en massor och hittade en massa tips!

Bild från bygget:

efter första lagret av husfix:

Valde att bygga in insug och utblås till vänster på bakgrunden. Får även plats med doppvärmaren där!

Bild på lackad och provmonterad bakgrund:

Efter lyckad provmontering så siliconade jag fast den! Fick torka lite extra länge! ;)

Fick stå med vatten i ca 10dagar med mindre vattenbyten varje dag(ca 20%).

Jippi nu var det dax att få börja rengöra grus (råda). koka rötter med mera! På eftermiddagen var det dags att införskaffa växter! Blev en del olika!

Dem jag kommer ihåg är: Amazonsvärdsplanta, Vallisneria, Cryptocoryne och nålsäv! De andra minns jag inte vad de heter! Tycker om den röda som finns längst bak(syns dåligt på nästa bild längst bak)

Bild på planterat akvarie:

Bild på den röda:

Nu blir det att försöka få igång växterna innan fiskarna skall få flytta hem! Tänkte att ca 2veckor blir lagom!?

Så långt har jag kommit till dagens datum (9/2)!

Läste på forumet om en vad jag tycker bra kombo på fiskar så det får bli: Kurvciklid,
Kardinaltetra (stim om 25st minst), Ottos , Corys (tack Camilla).

Kanske även kan få in en sten eller två...

Har ni tips eller idéer så tveka inte!

//Axel
#2 - 9 februari 2011 22:22
riktigt najs! snyggt jobb du gjort med bakgrunden. men varför vänta med inköringsfiskarna? i med typ 5-10 kardinaler nu som får gå en månad.

ser gärna massor av rött i karet med.!
#3 - 10 februari 2011 12:25
får kanske bli några cardinaltetror till helgen!

Tänkte det var bättre med att låta växterna få "rota" sig i lugn och ro och att vattnet fick lite balans!?

Tycker mig se redan att det händer lite grejer med växterna! De röda har redan börjat skicka upp nya blad och även den vänstra växten har börjat skicka upp nya blad!

Valisnerian är lite högre... kan vara oxå så att den har rätat ut bladen något sedan planteringen...

Alldrig använt växtnäring förr men det värkar göra susen! Får nog titta på ppm senare då medlen var ganska dyra tycker jag!
#4 - 10 februari 2011 12:31
vattnet får ingen balans om det inte finns några fiskar i som pinkar o skitar ner lite. det behövs för att de nyttiga bakterierna ska bildas. o det är ju inte så att kardinaltetror drar upp växter precis.

antar att du menar PMDD. billgt o kanonbra gödning :D
#5 - 10 februari 2011 12:35
Snyggt du fått till bakgrunden. :)
#6 - 10 februari 2011 12:51
hmm så klart det heter pmdd, börjar nog bli gammal och bara tänker på ppm med mera! ;)

Köpte vad dem sa i butiken sådan där bakteriekultur som är bra vid uppstart och vattenbyten! Tänkte att det skulle få verka först innan fiskarna kom i!

Får köpa några nödiga fiskar då!

Makki: Tack
#7 - 10 februari 2011 12:53
det kan inte verka om det inte finns några fiskar i. bakterierna har ju inget att äta o leva av så i med ett par pilotfirrar. :)
#8 - 10 februari 2011 13:08
Mycket snyggt! Och håller med Hannes, i med några piloter nu! :)
#9 - 13 februari 2011 18:25
Efter en mini semester så har jag idag inköpt pilot fiskar... 10st kardinaltetror.. Blev lite bleka första 5min men återställde sig fort... Bilden är tagna 1h efter... Funderar på om jag vågar sätta in 15 till om redan en vecka och sedan fylla på med ciklider och malar med mera efter ytterliggare en vecka!?

#10 - 13 februari 2011 21:44
nej låt dom gå i ca 4 veckor själva. detta för att det ska hinnas byggas upp en bakteriekultur i filter o botten som kan börja bryta ner skadliga ämnen.

akvaristens främsta egenskap är T Å L A M O D !

jag vet att man vill köpa nya fiskar på en gång o så. har varit där med. eller är ofta där tillomed. men man måste ha tålamod o skynda långsamt. pyntar du i för myclet fisk på en gång kommer du ångra det sen när du kanske får kanonproblem med nitrit o dina fiskar kanske dör.
#11 - 20 februari 2011 21:52
Hmm nu har det gått en vecka med piloterna i akvariet! Verkar som de "trivs som fisken i vattnet" så att säga! ;)

Har dock inte tagit fart när det gäller växterna!

Valisnerian är nästan helt död... Visnade ner och man kan bara se ett fåtal gröna blad.

Cryptocronen är väl ok dock har vissa blad blivit gul/bruna på undersidan... Även lite vad jag tror trådalger har kommit på dessa blad på ovansidan.

Svärdplantan är blek och hängig. Har kommit nya blad men de är lite ljusgröna. Även kommit upp bruna hål på en del av bladen...

De röda fungerar ok! Växer sakta men säkert!

Skall ta lite bilder och lägga upp så ni ser!

Någon som har tips på vad jag kan göra för att hjälpa växterna?

Har även fått vita "avlagringar" i hela akvariet. Dem som finns på bladen är bara att vifta ner med planteringstången... Vad kan det vara?

Jag använder redan easy carbo och även det där som skall hälas i en gång per vecka från samma märke.
Bilagor:
#12 - 20 februari 2011 22:02
Skulle tro att Easy Carbo utan (annan än kol-) gödning är ganska värdelöst i ett nystartat kar, men jag kan inte lova något. Släng i lite makro- och mikronäring (pmdd, tropica?) och ge växterna tid att rota in sig. Vallisar verkar vara skitsega i början för de flesta men tar sig med tiden.
#13 - 21 februari 2011 19:07
Är lite rädd för att få en aljsoppa så jag åkte iväg och köpte mig 6st Otocinclus (vittatus)! Tror att det är vittatus men det stod något annat på lappen i affären, typ affi.

Gick emot råden om att stoppa i fler fiskar... men men hoppas det går bra!

Tog typ 2min sen började dem att äta förfullt! Bladen som de har besökt är rensade på aljer och annat skit! Riktigt grymma firrar! Skall bli skoj och se hur det ser ut om 24h! ;)

Liten bild på två av dem! (så där kvalisort)

URL=http://forumbilder.se][/URL]
#14 - 22 februari 2011 08:38
wow vilken skillnad! Riktigt grymma firrar! Rekommenderar starkt!

Bara några få alj "tussar" kvar! Bör vara borta till ikväll med tanke på tempot dem håller! Får nog bli ärtor eller gurka sen så de inte dör när allt är borta!
#15 - 27 februari 2011 19:27
Nu har även 6st corrys fått flytta in! De verkar trivas bra trotts lite för grov botten! Hoppas de klarar sig men så här långt allting bra!

Ottosen städar på bra och har inte sett några aljer sedan de rensade upp...

bild på en vilande Corydoras schwartzi :

URL=http://forumbilder.se][/URL]
#16 - 4 mars 2011 10:35
Idag har 4st kakaduaciklider flyttat in! Verkar trivas! Redan fått fina färger! Hanarna är ganska passiva och simmar till och med bredvid varandra! Däremot honorna är det lite mer krig mellan... Den ena jagar bort den andra hela tiden...

Är det någon som vet vad trippel red är för någon modell av kakaduan?

Annons