250 liters avelsbalja för diskusar...

#1 - 25 oktober 2008 18:18
Så då var det dax för mitt första projekt här på zoopet,projektet går ut på att få mina blå diskusar i lek och förhoppningsvis yngel att driva upp.
Har aldrig varit speciellt intresserad av diskusar,kanske ett arv sedan 70 talet då jag jobbade på zooaffär.
På den tiden var diskusar svindyra och ansågs väldigt svåra som art att ha och eventuellt odla.
Köpte ett 540 liters kar i slutet av juni,då följde det med 4st blå diskusar och några scalarer,tänkte sälja diskusarna direkt,men frun sa att om jag skulle ha 540 karet så skulle diskusarna vara kvar.
Sedan dess har diskusarna lagt rom 7-8 gånger,men även mitt intresse för dom har vaknat.
Gav bort 2 av dom till min yngste son som gillar diskusar,kvar blev 2st diskusar(lekpar) 6st scalare,3st siamesiska algätare,1st chokladmal,1st segelfenspleco och några tetror i ett 325 liters kar.
Har sedan dess sålt bort nästan all tetror och 3 scalarer,men jag tycker att diskusarna förtjänar ett eget kar som dom kan yngla av sig i.
Så jag köpte ett begagnat 250 liters kar med plastram(bajsbrun till fägen)som skall iordningställas till diskusarna.
Bild på karet...
http://www.zoopet.com/forum/attachment.php?attachmentid=14678&stc=1&d=1224959283
Första jobbet på karet blir att silikonera om det,då silikonet ser ut och känns gammalt.
Sedan skall plastramarna sprayas svarta för att få bort det äckliga bajsbruna färgen.
Önske och inköpslista till projektet.

50 kg sand/grus
Stenar och rötter
Svart sprayfärg
Svart silikon
BTN slimline röd gnejs
Svart filtermatta
Pumphuvud Aquael cirkulator 1100 eller Aquaclear powerhead 70
2st 30w Philips aquarelle eller TLD 965
Doppvärmare 150w Jäger eller Fluval
Ny bänk eller benstativ.
Kommer inte på något mer just nu,men listan kommer nog att utökas under resans gång.
#2 - 25 oktober 2008 18:25
Jaha, så var projekttråden igång som du sa inte skulle komma:p!
Detta ska bli kul att följa och jag tror och hoppas att det kan bli en bra diskustråd.

Om du ska odla diskus så kan jag hjälpa dig att spara in lite pengar, då du kan lätt stryka de flesta posterna ovan.
Vill du däremot hålla diskusarna i ett mer sällskapsinriktat kar så är listan intressant, men det kommer då kanske bli svårare att få till en bra lek och resultat från fiskarna.
#3 - 25 oktober 2008 18:32
Anders jag hade nog tänkt mej lite av båda om det går att kombinera,ett snyggt kar som diskusarna trivs i och eventuellt förökar sig i.
#4 - 25 oktober 2008 18:37
Då är jag med:).
Varför jag frågade är att ett rent kar från inredning är lättare att hålla rent både innan de leker samt när du matar på ynglen.
Har du sand/grus ramlar mycket mat ner där och kan ge lite sämre vattenkvalité i längden.
Har man däremot fisken i ett inrett kar för att man tycker de är fina och att man leker av dem för att det är en kul grej tycker jag att du gör helt rätt, men att slutresultatet kanske inte blir 100% bäst:).
Lite foto på offren kanske;)?
#5 - 25 oktober 2008 19:00
Har bara 2 suddiga kort från mitt första kamera prov...
#6 - 25 oktober 2008 19:04
Har de lekt och rommen kläckts någon gång?
#7 - 25 oktober 2008 19:24
2 dagar har romen överlevt som längst,antingen äter dom den själva eller också får dom hjälp av övriga innevånare.
#8 - 25 oktober 2008 19:37
Skönt att få den risken minimerad om de har ett eget kar.
Att föräldrarna själva käkar upp rommen kan man göra något åt om det inte funkar, sätta nät framför romkakan tex.
#9 - 25 oktober 2008 21:35
Tror nog att min chokladmal är boven i dramat,men man kan inte vara riktigt säker...
#10 - 25 oktober 2008 21:36
Malar är bland mina favoriter med, men de är inte alltid av godo:p!
#11 - 25 oktober 2008 21:42
Anyway det här projektet kommer inte att bli ett snabbt ett,har en totalrust av en 2 rumslägenhet pågång.
Min yngste son har köpt ny lägenhet så mesta delen av min fritid ett par veckor framöver kommer jag att spendera med renovering.
#12 - 25 oktober 2008 21:46
Ja, då har du att göra minsann:).
Men detta är heller ingenting som brådskar och jag tror att man får ett bättre slutresultat om man inte stressar eller jäktar fram resultatet.
#13 - 25 oktober 2008 22:05
Vad tror du om pumphuvud valet,blir ju ett hörnfilter med 10ppi matta samt strilrör.
Hur stor volym på filtermattan behöver jag,skall jag köra med 3 eller 5cm tjock matta?
#14 - 25 oktober 2008 22:09
Jag skull klart tagit minst 5 cm tjock matta, om inte ännu grövre.
Jag har själv en Aquaclear 70 till mitt bottenfilter i mitt 900 liters kar och är jättenöjd. Dessa pumphuvud är enligt mig bland de bästa, de är tysta, bra kapacitet, lång livslängd samt ett pris som gör att jag gillar dem.
Strilrör är nog ett måste om inte ev. blivande yngel ska blåsa omkring i karet då pumpen har ett ganska bra flås:p!
#15 - 25 oktober 2008 22:22
Då blir det en Powerhead 70 med 5cm tjock 10ppi filtermatta,tror du att det räcker med ett hörn typ 15cm på bakrutan och 15cm på en sidoruta,eller skall jag utöka filtervolymen
#16 - 25 oktober 2008 22:26
Är karet 50 cm högt kommer den filterkammaren att bli på ca 11 liter, och till två diskus är det fullt tillräckligt. Ska du ha fastsilikonade glasremsor som håller detta på plats eller hur har du tänkt dig?
#17 - 25 oktober 2008 22:35
Två glas eller svarta plast remsor kommer att hålla filtermattan på plats,plus att en del av mattan kommer att täckas av en bit slimline.
#18 - 25 oktober 2008 22:43
Det blir nästan ett yngelkar inuti filterkammaren ju:p!
#19 - 25 oktober 2008 22:48
Slimline,silikon och filtermatta beställt,kommer att åka till den lokala glasmästaren på måndag,för att köpa bitar till att fixera filtermattan i karet.
#20 - 25 oktober 2008 22:49
Skulle du inte tapetsera:p?
#21 - 25 oktober 2008 22:53
Tapetsera eller fixa med akvarium... hmmm?! ;)

Ska bli kul att följa, hoppas du lyckas få upp massa yngel!
#22 - 25 oktober 2008 23:10
Vilka fina diskus du hade, köper gärna några stycken om dom ynglar.
Är det svårt att ha diskus, vad behöver man tänka på? Läste för några år sedan om dom och det verkade som att det var väldigt svårt att ens hålla dom vid liv:)
#23 - 25 oktober 2008 23:24
ansjo skrev:
Skulle du inte tapetsera:p?

Jo visst,men inte den här helgen,nästa helg börjar renoveringsarbetet med min yngste sons lägenhet.
Hoppas att jag får lite tid över per vecka så jag får någonting gjort med diskusbaljan.
#24 - 28 oktober 2008 11:33
Hade tur på jobbet igår,dom håller på att renovera snickarverkstaden med nya maskiner,el och diverse belysnings prylar.
Så jag fick tag på en benställning som jag skall lägga en skiva på till akvariet.
Sedan fick jag dom gamla lysrörsreflektorerna som är 180cm långa och 30cm breda,så nu tror jag att det blir till och bygga om ljusrampen också...
#25 - 31 oktober 2008 16:12
Liten update...
Började med lägenhetsrenovering tidigt idag och fick ganska mycket gjort eftersom jag fick arbeta ifred.
När jag kom hem hade mina prylar till diskuskaret landat hos posten,slimline, silikon,filtermatta,pumphuvud och lite andra prylar :D
Har letat efter återförsäljare till Råda sand här i närheten utan lycka,mailade Råda och fick till svar att dom inte har någon åf i mitt närområde :(
Men då blir det att köpa mitt favorit grus "engelsk sjösten" fast råda sand hade nog passat bättre till slimline röd gnejs.
Var till Expertzoo i Ludvika och köpte en fin rot till karet tidigare i veckan,den är jag väldigt nöjd med :D
Imorgon är det vilodag nästan,skall ha hela familjen här på Kalkonmiddag så då blir det mycket arbete för mej i köket.
Söndag då är jag tillbaka i lägenheten för att kakla och spackla väggar,med lite tur så kan jag nog greja lite med karet i veckan...
#26 - 31 oktober 2008 16:58
Se nu till att fota mycket under arbetets gång med karet, det är ganska kul att ha efteråt:).
#27 - 31 oktober 2008 17:37
Hade tänkt fota roten,slimline och prylarna idag men dotter hade kört slut på batterierna.
Var dumsnål som inte köpte extra batterier till kameran,thats life.
Men som sagt det kommer att fotas en hel del,var så säker...
Börjar troligtvis med omsilikoneringen nästa vecka om lägenhetsjobbet tillåter :confused:
#28 - 31 oktober 2008 22:45
Nya bilder av "offren"...
#29 - 14 november 2008 22:35
Hämtade ut nya slim line modulerna idag,blev inte som jag tänkt men ganska bra ändå.
Gamla felfärgade modulerna.
#30 - 14 november 2008 22:37
Nya modulerna med bättre passande färg...
#31 - 14 november 2008 22:42
Ja, det var ju lite skillnad det;).
#32 - 14 november 2008 22:50
Hoppas nu bara att mina diskusar gillar färgen den dag det är inflyttningsdax för dom,som det ser ut nu så blir det runt nyår.:(
#33 - 6 februari 2009 21:25
Lägger projektet på is ett tag,blev tvungen att avliva diskushonan idag :(
Känns lite deppigt,men om man får sova på saken så kanske det blir bättre...:confused:
#34 - 20 februari 2009 19:56
Hade nog tänkt lägga ner diskusprojektet helt och sälja karet,men så kom dottern med ett bra förslag igår.
Hon tyckte att jag skulle göra iordning 250 liters karet till mina scalarer,och ha 325 liters karet till diskusar.
Tror nog att det blir så...:d
#35 - 22 februari 2009 15:34
Har äntligen fått fingrarna ur a***** och börjat jobba med karet,när man tittar,känner och pillar på silikonen så är det ett under att karet inte har läckt.
Men den baljan kommer att bli ett scalar kar,och 325 liters baljan blir diskus kar med BTN slimline.
Lite bilder på dålig silikon.
#36 - 24 februari 2009 18:33
Sedan min diskus hane blev ensam så har mitt scalarpar lagt rom för andra gången.
Men det är samma resultat som med diskusromen=fiskmat...
#37 - 25 februari 2009 19:06
Var på Krylbo zoo idag och köpte 3st heckel som sällskap till min gamle hane,dom är lite små (5-7cm)men dom växer nog till sig...
#38 - 26 februari 2009 09:41
bilder!!! Heckel är skitsnygga ju!!
#39 - 26 februari 2009 19:05
Provar imorgon när jag har nyladdade batterier till kameran...
#40 - 28 februari 2009 14:59
Mina nya bosättare...
#41 - 28 februari 2009 15:05
Äntligen är grovskärningen av silikonen fixad...
#42 - 28 februari 2009 15:47
Äntligen klar med finputsen,snart dax för tape och silikon...
#43 - 28 februari 2009 16:38
Lite frågor...

Hur bred silikon fog skall man ha?
Vilken fog skall man börja med botten eller gavlarna?
Hur lång tid tar det för silikonen att härda?
Kommer den nya silikonen att fästa ordentligt på den gamla fogen som är kvar mellan glasen?
Vilken tape är bäst för maskering i karet,vanlig målartape eller?
#44 - 5 mars 2009 22:23
Hämtade täckglas,mer silikon och glasbitarna till filtermattan hos glasmästaren idag.
Så det blir silikonering av karet på lördag,om jag inte är för darrhänt.
#45 - 5 mars 2009 22:39
Det beror kanske i vilket stadie du ska silikona karet:p?
#46 - 5 mars 2009 22:45
LOL,det blir från första fogen till sista,om inte fredags festen blir för mycket...

Annons