Så då var det dax för mitt första projekt här på zoopet,projektet går ut på att få mina blå diskusar i lek och förhoppningsvis yngel att driva upp.
Har aldrig varit speciellt intresserad av diskusar,kanske ett arv sedan 70 talet då jag jobbade på zooaffär.
På den tiden var diskusar svindyra och ansågs väldigt svåra som art att ha och eventuellt odla.
Köpte ett 540 liters kar i slutet av juni,då följde det med 4st blå diskusar och några scalarer,tänkte sälja diskusarna direkt,men frun sa att om jag skulle ha 540 karet så skulle diskusarna vara kvar.
Sedan dess har diskusarna lagt rom 7-8 gånger,men även mitt intresse för dom har vaknat.
Gav bort 2 av dom till min yngste son som gillar diskusar,kvar blev 2st diskusar(lekpar) 6st scalare,3st siamesiska algätare,1st chokladmal,1st segelfenspleco och några tetror i ett 325 liters kar.
Har sedan dess sålt bort nästan all tetror och 3 scalarer,men jag tycker att diskusarna förtjänar ett eget kar som dom kan yngla av sig i.
Så jag köpte ett begagnat 250 liters kar med plastram(bajsbrun till fägen)som skall iordningställas till diskusarna.
Bild på karet...
http://www.zoopet.com/forum/attachment.php?attachmentid=14678&stc=1&d=1224959283
Första jobbet på karet blir att silikonera om det,då silikonet ser ut och känns gammalt.
Sedan skall plastramarna sprayas svarta för att få bort det äckliga bajsbruna färgen.
Önske och inköpslista till projektet.
50 kg sand/grus
Stenar och rötter
Svart sprayfärg
Svart silikon
BTN slimline röd gnejs
Svart filtermatta
Pumphuvud Aquael cirkulator 1100 eller Aquaclear powerhead 70
2st 30w Philips aquarelle eller TLD 965
Doppvärmare 150w Jäger eller Fluval
Ny bänk eller benstativ.
Kommer inte på något mer just nu,men listan kommer nog att utökas under resans gång.